Olen ollut miehelleni pitkään häistämme velkaa, mutta nyt loppumaksu häämöttää.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Säästäjä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"Säästäjä"

Vieras
Enää 2x500e jäljellä, jes. Yllättävän hyvin tuon olen lopulta saanut maksettua, kun vaan kerran aloitin säästämään. Ennen kaikki mikä tuli, myös meni. Nyt ajattelinkin, että miksi en jättäisi säästämistä päälle, niin kertyisi vähän sukanvarteenkin... Ajattelin että sellainen 250e kuukaudessa voisi olla mulle realistinen tahti. Miten itse säästätte, esim. millaiselle tilille / mihin muualle tuollainen summa kannattaisi laittaa?

Selvä! Mites teidän muut kulut taloudessa, maksatteko matkustaessakin aina omat kulut, esim jos toisella ei oo varaa hienompaan hotelliin, mites sit? Lainaatte toisiltanne rahaa?

Jos olet tosissasi, suosittelen todellakin säästämistä.

Kuulostaa ihanalta avioliitolta, jos vaimo on miehelleen häistä VELKAA?? No mutta, onnea vaan ja menestystä! Ja kannattaa tosiaan säästää ja mieluiten mieheltä salassa, että on sitten pesämuna, jos tarttee laittaa lusikat jakoon..

• Tykkää
Reactions: Eedla
Ai voiko nykyään mennä jo itekseen naimisiin? Tahdotko ottaa itsesi? Olisitte ottanut vierailta pääsymaksun ja myyny juomat ja ruoat niin ois miehelläkin ollu parempi fiilis häissä kun on varmaan laskenut jokaisen kulauksen ja suupalan.

ei voi olla totta. hyvä liitto teillä jos oot miehelles velkaa ja vielä teidän yhteisistä häistä. mä en muutenkaan ymmärrä miten naimisissa olevat ihmiset lainaa toisiltaa rahaa tai laksee jotain laskujen maksamista puoliksi. yhteistähän kaiken pitäisi olla. sairasta sanon minä.

ARVASIN että tosta joku älähtää. Ei ole provo, me vaan päätimme aikanamme että häät pistetään puoliksi, piste. Nyttemmin olen sitten elellyt "mieheni siivellä" kotiäitinä, mutta mulle oli kunnia-asia maksaa tuo velka pois. Periaatteessa rahat ovat yhteiset, mutta ihan omiin juttuihini en tietenkään miehen tuloja käytä; niihin mulla on kotihoidontuki. Mutta en ole nyt siis ostellut itselleni mitään ylimääräistä piiitkään aikaan, ja näin aina kun tilille on päässyt kertymään 500 euroa, olen sen miehen tilille lyhennyksenä laittanut (kokonaisvelka oli 5000 euroa). Suurin osa tuosta summasta tuli häämatkasta, jonne erityisesti minä halusin (miehelle olisi riittänyt vähempikin), joten siksikin halusin osani hoitaa. Mutta miten te muut siis säästätte?

[QUOTE="vieras";25559913]ei voi olla totta. hyvä liitto teillä jos oot miehelles velkaa ja vielä teidän yhteisistä häistä. mä en muutenkaan ymmärrä miten naimisissa olevat ihmiset lainaa toisiltaa rahaa tai laksee jotain laskujen maksamista puoliksi. yhteistähän kaiken pitäisi olla. sairasta sanon minä.[/QUOTE]

Mä oon NIIN samaa mieltä!! Mun mielestä rahojen erillään pitäminen ja kulujen puolittaminen kuuluu opiskeluaikaiseen tai muuhun kämppäkaveruuteen mutta ei missään tapauksessa vakiintuneeseen parisuhteeseen, eikä varsinkaan avioliittoon.

[QUOTE="Aino";25559936]ARVASIN että tosta joku älähtää. Ei ole provo, me vaan päätimme aikanamme että häät pistetään puoliksi, piste. Nyttemmin olen sitten elellyt "mieheni siivellä" kotiäitinä, mutta mulle oli kunnia-asia maksaa tuo velka pois. Periaatteessa rahat ovat yhteiset, mutta ihan omiin juttuihini en tietenkään miehen tuloja käytä; niihin mulla on kotihoidontuki. Mutta en ole nyt siis ostellut itselleni mitään ylimääräistä piiitkään aikaan, ja näin aina kun tilille on päässyt kertymään 500 euroa, olen sen miehen tilille lyhennyksenä laittanut (kokonaisvelka oli 5000 euroa). Suurin osa tuosta summasta tuli häämatkasta, jonne erityisesti minä halusin (miehelle olisi riittänyt vähempikin), joten siksikin halusin osani hoitaa. Mutta miten te muut siis säästätte?[/QUOTE]

onneks mä en elä tollasessa suhteessa. onneksi mä saan miehen pienestä palkasta ottaa kun haluan ja ostaa mitä tarpeelliseksi katson. samoin kun mieheni saa käydä mun tilillä kotihoidontuki päivinä. laskut ja ruuat maksetaan siltä tililtä millä rahaa on. mitää omaa rahaa ei kummallakaan ole. eipä oo kumpikaan koskaan oltu toisella mitään velkaa. ei edes silloin kun emme vielä yhdessä asuneet.
ei olis musta tollaseen liittoon.

[QUOTE="Aino";25559936] Mutta miten te muut siis säästätte?[/QUOTE]

Minä säästän laittamalla rahaa jatkuvasti sivuun. Ihan simppelisti.

Miehesi siis kustantaa sinun elämisesi, mutta häät halusit maksaa kuitenkin puoliksi? Eikö se olisi jotenkin ollut fiksumpaa laittaa arkielämiseen? Säästätkö yhteiseksi nyt rahaa, vai vain itsellesi? Mitä miehesi tekee häärahoilla, säästääkö ne?

Mä olen velkaa miehelleni synnytyssairaala-yöpymisistä ja taksikyydistä sairaalaan, lastenhoitajankin hän palkkasi esikoisellemme, sitä nyt makselen. Siteen kun vielä omasta minimiäitiyspäivärahasta joudun vuokrasta sekä minun että lapsen osuuden maksamaan, niin mies ostaa sitten korvikkeet, ja maksattaa nekin minulla kun en kerran pysty imettämään :(

Tänne ei kannata moista aloitusta laittaa. Täällä roikkuu enimmäkseen naisia, jotka ovat tottuneet elämään joko miehensä tai yhteiskunnan siivellä, joten jos joku nainen ilmoittaa maksavansa aina oman osuutensa, pitävät he naista hulluna.

Alkuperäinen kirjoittaja Aromipesä;25560082:
Mä olen velkaa miehelleni synnytyssairaala-yöpymisistä ja taksikyydistä sairaalaan, lastenhoitajankin hän palkkasi esikoisellemme, sitä nyt makselen. Siteen kun vielä omasta minimiäitiyspäivärahasta joudun vuokrasta sekä minun että lapsen osuuden maksamaan, niin mies ostaa sitten korvikkeet, ja maksattaa nekin minulla kun en kerran pysty imettämään :(

:O

[QUOTE="vieras";25559913]ei voi olla totta. hyvä liitto teillä jos oot miehelles velkaa ja vielä teidän yhteisistä häistä. mä en muutenkaan ymmärrä miten naimisissa olevat ihmiset lainaa toisiltaa rahaa tai laksee jotain laskujen maksamista puoliksi. yhteistähän kaiken pitäisi olla. sairasta sanon minä.[/QUOTE]

Meillä on yhteistalous ja yhteiset menot sekä omat rahat ja tilit, mutta silti silloin tällöin lainaamme toisiltamme rahaa. Olemme taloudellisten tilanteidemme vuoksi jakaneet perheen yhteiset menot tietyllä tavalla ja toisinaan lainaamme toisiltamme voidaksemme maksaa ns. omalla vastuulla olevat menot tai jos haluamme jotain ihan omaa viihdykettä ostaa, mutta itsellä ei juuri sillä hetkellä ole käteisvaroja sen ostoon. Käytännössä kumpikaan ei velvoita toista maksamaan takaisin, mutta itse ainakin haluan maksaa velkani takaisin ja tuntea sillä tavalla hallitsevani oman rahankäyttöni.

[QUOTE="vieras";25559961]onneks mä en elä tollasessa suhteessa. onneksi mä saan miehen pienestä palkasta ottaa kun haluan ja ostaa mitä tarpeelliseksi katson. samoin kun mieheni saa käydä mun tilillä kotihoidontuki päivinä. laskut ja ruuat maksetaan siltä tililtä millä rahaa on. mitää omaa rahaa ei kummallakaan ole. eipä oo kumpikaan koskaan oltu toisella mitään velkaa. ei edes silloin kun emme vielä yhdessä asuneet.
ei olis musta tollaseen liittoon.[/QUOTE]

Musta ei puolestani olisi tuollaiseen liittoon. Mielestäni jokaisen pankkitili on henkilökohtaista omaisuutta, enkä todellakaan antaisi mieheni nostella omalta tililtäni rahoja! Eikä kyllä tulisi mieleen hänenkään tililtä minun nostella. Tienaamme molemmat sen verran, että tulemme kyllä omilla rahoillamme toimeen, niin ettei tarvitse toiselta olla rahaa ruinaamassa. Mielestäni se on ensimmäisiä edellytyksiä, mitä aikuisen ihmisen pitäisi nyt elämässään kyetä saavuttamaan. Lapset elätetään, aikuiset tulevat toimeen omillaan.

• Tykkää
Reactions: orion's belt
Me taidetaan olla aika onnellisessa asemassa, kun kummallakaan ei ole suuren suuria tuloja. Meillä menee molempien rahat ihan puhtaasti elämiseen ja sen tililtä otetaan kummalla rahaa sattuu olemaan. Sinä aikana kun ollaan yhdessä asuttu (eli kohta 12 vuotta) meillä on aina ollut omat tilit, mutta yhteiset rahat. Koskaan ei olla "lainattu" toisillemme mitään, vaan jos toiselta uupuu, toinen antaa.

Mun mies on työttömänä ja saa käteen alle puolet siitä mitä mä saan. Musta olis aivan hullua, että me maksettais yhteiseen kotiin ja yhteiseen elämään asioita tasan puoliksi. Silloinhan mun miehellä ei olis koskaan mahdollisuutta saada itselleen mitään, päinvastoin olisi mulle koko ajan velkaa. Ja mä taas hummaisin ties missä niillä rahoilla, mitä mulle jäisi yli näistä yhteisistä menoista. Olis kyllä tosi reilu meininki....

Musta ei puolestani olisi tuollaiseen liittoon. Mielestäni jokaisen pankkitili on henkilökohtaista omaisuutta, enkä todellakaan antaisi mieheni nostella omalta tililtäni rahoja! Eikä kyllä tulisi mieleen hänenkään tililtä minun nostella. Tienaamme molemmat sen verran, että tulemme kyllä omilla rahoillamme toimeen, niin ettei tarvitse toiselta olla rahaa ruinaamassa. Mielestäni se on ensimmäisiä edellytyksiä, mitä aikuisen ihmisen pitäisi nyt elämässään kyetä saavuttamaan. Lapset elätetään, aikuiset tulevat toimeen omillaan.

ja jääkaapissa omat hyllyt omille ruuille ja jos toiselta sattuu perunat loppumaan niin toiselta voi lainata jos maksaa varmasti takaisin :laugh:
me ollaan aviopari, yhdessä eletään. ei me olla kämppiksiä :)

• Tykkää
Reactions: Eedla ja waninka

Yhteistyössä