Lasten oikeus lomaan, on tää jotenkin niin surullista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
En ainakaan löytäny et olis jo ollu... kauan eläköön subjetiivinen päivähoito-oikeus, tässä vois vaan kysyä et miksi niitä lapsia sit on hankittu?

Lakiin halutaan kirjaus päivähoitolasten lomasta - Kotimaa - Turun Sanomat

Päivähoidossa oleville lapsille perätään lakiin perustuvaa lomaoikeutta. Subjektiivinen päivähoito-oikeus on saanut osan vanhemmista viemään lapsensa hoitoon myös oman lomansa aikana.
Turun Sanomien selvityksen mukaan Lounais-Suomessa on kymmenittäin lapsia, joilla ei ole ainuttakaan lomaviikkoa vuodessa. Enintään kahden viikon lomalla sinnitteleviä lapsia on satoja.

–?On vanhempia, jotka haluavat omaa lomaa ja tuovat lapsensa hoitoon omina loma-aikoinaan. He ovat tietoisia subjektiivisesta päivähoito-oikeudesta ja vetoavat siihen

Miten pitäisi toimia tapauksessa, jossa toinen vanhemmista on pitkähköllä lomautuksella, toinen työssä, mutta lapsen päivähoitopaikkaa ei haluta irtisanoa kuitenkaan lomautuksen ajaksi, koska takuuta ei ole päästä samaan hoitopaikkaan.
Voisiko ajatella sopimuspäiviä tms? Tässähän ei kuitenkaan ole kyse tavallisesta lomasta. Onko silloin hyväksyttyä pitää lasta hoidossa muutamia päiviä/kk?

tilanne tulossa varmaankin: juttu ei käsitellyt lainkaan kuvaamaasi tilannetta. Jos lukisit sen ensin ja sitten palaisit ketjuun keskustelmaan ap:n aiheesta.

Tuo juttu on niin totta. Vanhemmat haluavat lomaa lapsistaan. Subjektiivinen päivähoito-oikeus olisi syytä uudistaa päivähoidon henkilökuntaa kuunnellen.

tilanne tulossa varmaankin: juttu ei käsitellyt lainkaan kuvaamaasi tilannetta. Jos lukisit sen ensin ja sitten palaisit ketjuun keskustelmaan ap:n aiheesta.

Tuo juttu on niin totta. Vanhemmat haluavat lomaa lapsistaan. Subjektiivinen päivähoito-oikeus olisi syytä uudistaa päivähoidon henkilökuntaa kuunnellen.

Kyllä se minusta likiää aihetta: lapset hoitoon vaikka vanhempi kotona.

[QUOTE="sama";25553698]Kyllä se minusta likiää aihetta: lapset hoitoon vaikka vanhempi kotona.[/QUOTE]

Jutussa nyt oli nimenomaan kyse lomattomista lapsista.
Vanhempi, joka on kotona pitää lapsensa kotona varsinkin ne ilmaiset kuukaudet ja loma-ajat, jolloin toiset siirtyvät päivystyshoitoon. Virikelapsilla on useasti lomaa ihan hyvin. heidän kohdallaan on enemmänkin kyse siitä kuinka pitkiä päiviä he ovat päiväkodissa ja kuuluisko heidän olla siellä laisinkaan.

Kyllä, äärimmäisen surullista katsottavaa sanoo tämä päiväkodin täti. Valitettavasti artikkelin kuvaama tilanne on tosi joidenkin lasten kohdalta.

On surullista, että 3-vuotiaan lapsen vanhemmille joutuu perustelemalla perustelemaan, miksi tämä juuri 3 v. täyttänyt pikkuinen tarvitsisi kesällä yhtään lomaa (kun vanhemmilla on n. kuukausi lomaa). Etenkin kun aivan outo varahoitopaikka kutsui ko. kuukaudeksi. No, sai sillä vääntämisellä sentään pari viikkoa lomaa lapselle.

Surullista on myös 3-vuotias, jonka äiti on äitiyslomalla ja lapsi on päiväkodissa isän työaikojen (+matkojen) mukaan klo 7-17.00. Perhe asuu alle puolen kilometrin päässä päiväkodista. Totta, äidillä voi olla synnytyksen jälkeinen masennus ja jossain tilanteissa voi jopa olla parempi että lapsi on pk:ssa, mutta äärettömän surullista se on ihan joka tapauksessa.

Surullinen myös se koulunaloittaja, joka sai alle 2 viikkoa lomaa ennen koulun aloitusta, ja senkin vain siksi että laki pakotti. Äidin kauhean kiroamisen ja valituksen kera, oli varmaan kiva lapsen jäädä "pakkolomalle" kun äitinsä oli niin tosi "iloinen" siitä.

Surullinen myös se koulunaloittaja, joka sai alle 2 viikkoa lomaa ennen koulun aloitusta, ja senkin vain siksi että laki pakotti. Äidin kauhean kiroamisen ja valituksen kera, oli varmaan kiva lapsen jäädä "pakkolomalle" kun äitinsä oli niin tosi "iloinen" siitä.

Niin ja pakko vielä lisätä, opiskelijaäitinsä oli siis lomalla koko kesän ja oli sen myös kotona.

Kusipäistä touhua täytyy olla, että pitää oikein laki määrätä, ennen kuin lasten vanhemmat tajuavat antaa lapsilleenkin lomaa. :| Inhottavaa. Vaikea ajatella, että joku on niin helvetin itsekäs, että tarvitsee viikkokaupalla lomaa omista lapsistaan. (joita muutenkin jo hoitaa pk 5 päivänä viikossa) Vai luulevatko ihmiset, että pk on joku viihdekeskus, joka on lapselle pelkkää leikintekoa?

Hyi olkoon.

Joo mä oon miettinyt samaa jo aiemmin. Miksi niitä lapsia pitää tehdä jos niistä ei nauti? Ihan käsittämätöntä että ollaan itsekin lomalla mutta lapsi ei saa viettää lomaa koton vanhempien kanssa vaan joutuu päiväkotiin. Mitähän vanhempien päässä oikein liikkuu??
Mulla ei edes tulis mieleenkään viedä esikoista hoitoon vaikka raskaana olen eikä mikään helpoin raskaus, oksentelen joka päivä moneen moneen kertaan. (sama esikoisesta joka kesti alusta synnytykseen asti) mutta ihan hyvin pärjätään vaikka mies on töissä. Lapsi saa silti hoidon ja huolenpidon ja tekemistä. Onni varmaan se että en ole hirveän väsynyt vaan olo on ihan pirteä.

[QUOTE="minttu";25553994]Joo mä oon miettinyt samaa jo aiemmin. Miksi niitä lapsia pitää tehdä jos niistä ei nauti? Ihan käsittämätöntä että ollaan itsekin lomalla mutta lapsi ei saa viettää lomaa koton vanhempien kanssa vaan joutuu päiväkotiin. Mitähän vanhempien päässä oikein liikkuu??
Mulla ei edes tulis mieleenkään viedä esikoista hoitoon vaikka raskaana olen eikä mikään helpoin raskaus, oksentelen joka päivä moneen moneen kertaan. (sama esikoisesta joka kesti alusta synnytykseen asti) mutta ihan hyvin pärjätään vaikka mies on töissä. Lapsi saa silti hoidon ja huolenpidon ja tekemistä. Onni varmaan se että en ole hirveän väsynyt vaan olo on ihan pirteä.[/QUOTE]

ei kannata puhua jos sulla on vaan yksi lapsi. myös yhteiskunta vaatii nykyään vanhemmilta paljon. ei sijaisvanhemmilat tai lastenkodeilta vaadita mitään.

Miten pitäisi toimia tapauksessa, jossa toinen vanhemmista on pitkähköllä lomautuksella, toinen työssä, mutta lapsen päivähoitopaikkaa ei haluta irtisanoa kuitenkaan lomautuksen ajaksi, koska takuuta ei ole päästä samaan hoitopaikkaan.
Voisiko ajatella sopimuspäiviä tms? Tässähän ei kuitenkaan ole kyse tavallisesta lomasta. Onko silloin hyväksyttyä pitää lasta hoidossa muutamia päiviä/kk?

Meillä lapsi jatkoi tuolloin hoidossa normaalisti. Tämä oli myös päiväkodin toive. Toki päivät olivat lyhyempiä ja lähes joka viikko pidimme myös "lisävapaita" esim. ma & pe.

En halunnut rangaista lasta, ottamalla häntä pois kavereiden luota ( jota ei muuten kotona ole ). Oli tarpeeksi rankkaa ja vi....aa olla itse kotona pitkä periodi. Enkä koskaan tiennyt etukäteen, vaikka huomenna olisi joutunut töihin. Maksoimme kuitenkin koko ajan lapsesta täyttä maksua.

Itse olen jälleen parin viikon päästä lomautettuna viikon ja lapsi on luultavimmin koko tuon ajan normaalisti hoidossa. Itse aion tuona aikana keskittyä opiskeluihin, jolloin lapsi saa myös enemmän aikaa iltaisin kanssani.

Minua surettaa kovasti nuo lapset, joilla ei ole koskaan lomaa. Kyseisenlaisten vanhempien olisi parempi jättää lapset kokonaan tekemättä. Vaikka myöhäistähän se jo on.

Enkä myöskään ymmärrä äitejä, joiden isommat lapset (alle eskari-ikäiset) ovat päivähoidossa täyspäiväisesti, kun itse ovat vauvan kanssa kotona. Vastaavien (äiti vauvan kanssa kotona) alle 4-vuotiaiden kohdalla en ymmärrä edes osapäiväistä hoitoa. Jos tuollaiseen ei ole pakottavaa tarvetta, niin itse pidän sitä puhtaasti laiskuutena. Onhan se helppoa, kun oman lapsen voi työntää tarhaan toisten hoidettavaksi ja leikitettäväksi. Lapsiparat.

Itse päiväkodissa olen päiväkodissa töissä ja kyllä meilläkin tietyt ihmiset osaa kyykyttää meitä.
Me ollaan voimattomia kun isovanhemmilla lapset hoidossa ja he tuo ja hakee ja vanhemmat näin ilmoittaneet.
Parhaimmillaan saadaan kuulla kuinka ne vanhemman jun dringkkejä aurinkorannalla ja lapset isovanhemmilla ja isovanhemmat haluaa lomaa,syy miksi tuodaan päivähoitoon on se että vanhempien mielestä se kuuluu heille kun he siitä maksaa ja isovanhemmat ei jaksa 24h vahtia.
Näitä tapauksia on hyvin paljon ja vihdoin siitä uskalletaan puhua.

Avan sateenvarjon,tiedän olevani huono ihminen ja haluavani palstan mukaan sädekehää kun me emme vietä lomaa ilman lapsia.

Mun mielestä koko subjektiivisen oikeuden päivähoitoon pitäisi lopettaa. Tää loma-ajalla vienti on vanhemmilta kyllä pohjanoteeraus. Välillä ihmettelen että miksi hankitaan lapsia kun ei haluta niitä hoitaa.

En kyllä ymmärrä sitäkään että äiti on äitiyslomalla ja vanhempi lapsi hoidossa. Ja aina näihin löytyy niin ihmeellisiä (muka hyviä) selityksiä että miksi tämä vanhempi lapsi hoidossa.

Joo tiedän että joskus on oikeesti perusteltujakin mutta ne ovat kyllä erittäin harvassa, varmaan 90 %:sti syynä on laiskuus, aina kun pitää päästä vaan helpolla.

Minun lapset, ikävä kyllä sinnittelivät noin 3v lyhyillä lomilla. Ja syynä ei ollut se, että olisin halunnut omaa lomaa, vaan se, että ruokaa oli saatava pöytään. Olen yh ja opiskelin talvet, loma-ajat minun oli oltava töissä, kuten myös lasten toisaalla asuvan isän. Voi miten olisinkaan nauttinut itsekin vaikkapa 3 viikon lomasta, mutta kun opintotukea sai syyskuusta-toukokuulle, kuten myös lainaa, niin töihin sitä oli lomiksi mentävä. Joulun aikaan pidin yleensä reilun viikon lomaa ja kesällä "irtopäiviä" + viikon verran, enempään ei ollut varaa. Joskus olin 1 kk , ei oman alan töissä, vaan siivoamassa ihan siksi, että siinä sain tehdä 5h päivää ja lapsetkin saivat olla hoidossa lyhemmän päivän.
Tämäkin voi olla monelle opiskelijalle tai työpaikan vaihtajalle totista totta, lomaa haluaisi kaikki, mutta ei onnistu.

Alkuperäinen kirjoittaja huono äiti;25554162:
Minun lapset, ikävä kyllä sinnittelivät noin 3v lyhyillä lomilla. Ja syynä ei ollut se, että olisin halunnut omaa lomaa, vaan se, että ruokaa oli saatava pöytään. Olen yh ja opiskelin talvet, loma-ajat minun oli oltava töissä, kuten myös lasten toisaalla asuvan isän. Voi miten olisinkaan nauttinut itsekin vaikkapa 3 viikon lomasta, mutta kun opintotukea sai syyskuusta-toukokuulle, kuten myös lainaa, niin töihin sitä oli lomiksi mentävä. Joulun aikaan pidin yleensä reilun viikon lomaa ja kesällä "irtopäiviä" + viikon verran, enempään ei ollut varaa. Joskus olin 1 kk , ei oman alan töissä, vaan siivoamassa ihan siksi, että siinä sain tehdä 5h päivää ja lapsetkin saivat olla hoidossa lyhemmän päivän.
Tämäkin voi olla monelle opiskelijalle tai työpaikan vaihtajalle totista totta, lomaa haluaisi kaikki, mutta ei onnistu.

Sinulla oli kuitenkin halu antaa lasten lomailla, se on eri asia kuin tuupata lapset hoitoon ja itse vanua kuin purukumi jouten. Mieluummin ilman lomaa kuin nälässä, se on selvä.

Kyse olikin pääsääntöisesti niistä vanhemmista, jotka viettävät itse lomaa, mutta eivät halua viettää siitä edes osaa lastensa kanssa. Heitäkin on, ikävä kyllä.
Siis sellaisten ns. perusterveitten lasten vanhempia, joiden lapset eivät ole kuntoutuksellisista syistä päivähoidossa.

Ennen hoitolaitosta johon lapset vietiin vanhempien töiden ajaksi kutsuttiin lastentarhaksi. Nykyään nimeksi on vaihtunut päiväKOTI. Joitakin vanhempia tämä päiväKOTI nimitys näyttää johtavan harhaan, joten he laittavat lapsensa tähän kakkoskotiin aina kun se vain on auki.

Yhteistyössä