TS: Päivähoitolapsille halutaan lakiin perustuva lomaoikeus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ohhoh!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

Ohhoh!

Vieras
Lounais-Suomessa on kymmenittäin lapsia, joilla ei ole ainuttakaan lomaviikkoa koko vuonna. Tällaisten lasten vanhemmat tuovat lapset hoitoon omana loma-aikanaan, asiaa selvittänyt Turun Sanomat kertoo.

Lehden mukaan subjektiivinen päivähoito-oikeus on saanut osan vanhemmista viemään lapsensa hoitoon myös lomansa aikana.

Jotkut kunnat ovat ryhtyneet ehkäisemään ongelmaa. Ne myöntävät vanhemmille maksuttomia päivähoitokuukausia lapsen kanssa yhdessä vietettyjen lomien vastikkeeksi.

Eräissä kunnissa on ryhdytty myös kovempiin toimiin. Esimerkiksi Urjalassa viranomaiset pakottivat yrittäjän viettämään lomaa omien lapsiensa kanssa.

Olen aika hämmästynyt.... ja tää on surullista ;:(

Lounais-Suomessa on kymmenittäin lapsia, joilla ei ole ainuttakaan lomaviikkoa koko vuonna. Tällaisten lasten vanhemmat tuovat lapset hoitoon omana loma-aikanaan, asiaa selvittänyt Turun Sanomat kertoo.

Lehden mukaan subjektiivinen päivähoito-oikeus on saanut osan vanhemmista viemään lapsensa hoitoon myös lomansa aikana.

Jotkut kunnat ovat ryhtyneet ehkäisemään ongelmaa. Ne myöntävät vanhemmille maksuttomia päivähoitokuukausia lapsen kanssa yhdessä vietettyjen lomien vastikkeeksi.

Eräissä kunnissa on ryhdytty myös kovempiin toimiin. Esimerkiksi Urjalassa viranomaiset pakottivat yrittäjän viettämään lomaa omien lapsiensa kanssa.

Olen aika hämmästynyt.... ja tää on surullista ;:(

Mikä on surullista? Se että jokainen lapsi saisi viettää lomaa? Vai mikä?

[QUOTE="jaa";25550752]Mikä on surullista? Se että jokainen lapsi saisi viettää lomaa? Vai mikä?[/QUOTE]

Veikkaan että ap tarkoittaa että on surullista että tuollaisiakin lapsia on jotka ei pääse koskaan lomalle ja että vanhemmat pitää PAKOTTAA lomaille LASTEN kans.

Musta kyllä tuntuu että jos lapsen kanssa ei haluta viettää viikkoakaan lomaa niin ehkä siellä päiväkodissa on sit kuitenkin parempi olla.
Surullista ja v*ttu mitä vanhempia.

• Tykkää
Reactions: erinys
No tässä nyt vain unohdetaan se, että monella pätkätyöläisellä, sijaisella jne. ei vaan ole lomia ollenkaan, ja tällaiset työsuhteet koko ajan lisääntyvät! Itse olen yh ja lapseni todellakin lomailee kanssani, mutta on myös päiviä, jotka tarvitsen itselleni ja silloin lapsi saa olla tarhassa.

Lasten määrän vähentämisen pk:issa voisi aloittaa niistä, joilla toinen vanhempi on koko ajan kotona...

[QUOTE="vieras";25550778]No tässä nyt vain unohdetaan se, että monella pätkätyöläisellä, sijaisella jne. ei vaan ole lomia ollenkaan, ja tällaiset työsuhteet koko ajan lisääntyvät! Itse olen yh ja lapseni todellakin lomailee kanssani, mutta on myös päiviä, jotka tarvitsen itselleni ja silloin lapsi saa olla tarhassa.

Lasten määrän vähentämisen pk:issa voisi aloittaa niistä, joilla toinen vanhempi on koko ajan kotona...[/QUOTE]

No eikö tässä puhuttu nimenomaan lomailevista vanhemmista.

• Tykkää
Reactions: as if
[QUOTE="jaa";25550851]Ymmärsinkö oikein? Että vanhemmille käytännössä maksetaan siitä että ovat omien lastensa kanssa.[/QUOTE]

No maksetaan ja "maksetaan". Täällä Turussa on ainakin ollut jo kauan käytössä tuo että poissaolevalta lomakuukaudelta (yleensä heinäkuu) hyvitetään ettei tarvitse maksaa hoitomaksua. Mielestäni reilua.

No maksetaan ja "maksetaan". Täällä Turussa on ainakin ollut jo kauan käytössä tuo että poissaolevalta lomakuukaudelta (yleensä heinäkuu) hyvitetään ettei tarvitse maksaa hoitomaksua. Mielestäni reilua.

se on ihan yleinen käytäntö, mut täällä meillä heinäkuun lisäksi maksusta saa vapautuksen/vähennyksiä myös kesä ja elokuulta, jos lapsi ei hoidossa ole.

[QUOTE="jaa";25550752]Mikä on surullista? Se että jokainen lapsi saisi viettää lomaa? Vai mikä?[/QUOTE]

Siis se että vanhemmat pitää "pakottaa" olemaan lastensa kanssa.. mä en vaan käsitä millaiset vanhemmat vie loman aikana lapsia päiväkotiin sen sijaan että viettävät lomaa heidän kanssaan :/

• Tykkää
Reactions: erinys ja Joxu

No heinäkuun on saanut ilmaiseksi aina, kun on aloittanut tai ollut hoidossa jo edellisenä elokuuna. Pidempää kesälomaa pitäville on ollut tarjouksena useampia ilmaisia kuukausia, lisäksi hoitopaikan on voinut 'irtisanoa' (sama paikka säilyy syksyllä) ja saada kesältä kotihoidon tukea, jos lapsi on ollut sopivan ikäinen.

[QUOTE="aapee";25550923]Siis se että vanhemmat pitää "pakottaa" olemaan lastensa kanssa.. mä en vaan käsitä millaiset vanhemmat vie loman aikana lapsia päiväkotiin sen sijaan että viettävät lomaa heidän kanssaan :/[/QUOTE]

Varmaan sellaset joille lapsi on suvun jatke muttei sitten jakseta/osata tms olla lapsen kanssa vapaalla.

Ihan kamalaa jos lapset ei saa yhtään lomaa koko vuotena :(
Itellä lapset vasta menneet hoitoon, mutta nyt on jo tiedossa ekat lomat ja kesäkin järjestettynä niin, et lapset saa olla 2kk lomalla :)
Ja tiedoksi vaan niille pätkätyöläisille, ei se työnantaja voi loputtomiin pätkiä työsuhteita, kysykää vaik liitosta. Kai kuulutte liittoon?
Ja sikseen, kertyyhän ne lomat pätkistäkin.

LTOna sanoisin että todella hyviä asia. Vaikka se onneksi suht harvinaista on niin niitä lapsia on jotka ovat aina hoidossa. Tulevat ensimmäisenä ja viimeisenä haetaan.

Surullisimpia ovat tapaukset jossa äiti on vauvan kanssa kotona ja pieni 2v aina päiväkodissa. Joulunakin se lapsiparka oli hoidossa. Ja molemmat vanhemmat vauvan kanssa kotona. Meidän johtaja sanoi perheelle asiasta suoraan mutta kun ei niin ei.

Toinen "törkeä" tapaus oli opettaja vanhempien ainut lapsi, joka oli koko tarha-ajan 4vuotta aina hoidossa ei ikinä yhtään päivää lomaa. Ja äiti oikein kehuskeli miten on ihana kesälläkin rentoutua. Syyksi sanoivat etteivät vaan jaksa lasta. Hänellä oli tosi paljon allergioita ja jonkinasteinen käytöshäiriö/ADHD .

Mutta toisaalta ainakin sielä päiväkodissa joku katsoi perään jne.

Alkuperäinen kirjoittaja tääh;25551017:
Ei kai sentään vuoropäiväkotiin saa lasta, jos toinen vanhemmista on kotona? Ja tavalliset päiväkodithan ei ole jouluna auki.[/

Tarkoitin että väliviikon oli pk:ssa Huonosti ilmaistu. Joulu oli sillon la-ma oli siis sen yhden pakollisen päivän pois.

[QUOTE="vieras";25550972]Ihan kamalaa jos lapset ei saa yhtään lomaa koko vuotena :(
Itellä lapset vasta menneet hoitoon, mutta nyt on jo tiedossa ekat lomat ja kesäkin järjestettynä niin, et lapset saa olla 2kk lomalla :)
Ja tiedoksi vaan niille pätkätyöläisille, ei se työnantaja voi loputtomiin pätkiä työsuhteita, kysykää vaik liitosta. Kai kuulutte liittoon?
Ja sikseen, kertyyhän ne lomat pätkistäkin.[/QUOTE]

Muutama vuosi sitten Nokian matkapuhelintehtailla työskennelleet Varamiespalvelun ihmiset eivät käytännössä saaneet lomiaan pitää. Lomat maksettiin ulos joka tilissä Jos pidit vapaata, ei töitä enää löytynyt. Pisin työaika ilman lomaa, jonka tunsin henk. koht. oli kolme vuotta ilman lomia...

Ja sen verran vielä että itse olen huomannut, että varsinkin vilkkaiden poikien vanhemmat harrastaa tätä. Ei vaan jakseta kehittää lapsille jatkuvasti puuhaa ja tekemistä. Kun itseäkin väsyttää pitkän työ rupeaman jälkeen.

Niin paljon helpompi viedä päiväkotiin.