Siskoni ja pieni lapsi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Huolissaan"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"Huolissaan"

Vieras
Siskoni on ns. teiniäiti ja sai lapsensa 15 vuotiaana. Lapsi on tällä hetkellä 3 vuotias. Siskoni on pitänyt lapsesta hyvää huolta ja ensimmäiset pari vuotta asui vanhempiemme luona ja nyt vasta vuoden verran ovat asuneet lapsen kanssa kaksin. Nyt sitten viimeisen vuoden aikana siskoni lopetti koulun kesken (kävi ammattikoulun viimeistä vuotta ja koulua olisi ollut jäljellä puoli vuotta niin olisi valmistunut), koska kärsii jonkinasteisesta unettomuudesta ja alakulosta. En osaa sanoa, kuinka vakavasta alakulosta on kyse vai onko kenties masentunut.. Tämän seurauksena on nyt kotona lapsen kanssa.

Nyt on myös ilmennyt, että hänellä on vaikeuksia lapsen suhteen. Hän ei saa pidettyä lasta minkäänlaisessa kurissa. Esimerkiksi lapsi ei käyttäydy yleisillä paikoilla. Kaupassa huutaa ja raivoo, heittele kenkiä ja vaatteita, jos ei saa haluamaansa. Kotona ollessa ei siivoa jälkiään kehotuksien ja käskyjen myötä ja naureskelee näille. Lapsi on myös ollut ilman vaippaa reilu puoli vuotta, mutta nyt kastelee öisin sänkynsä ja myös päivisin pissaa housuunsa ja heittää likaiset vaatteet nurkkaan. Tässä vain esimerkkejä käyttäytymisestä.

Siskoni käy viihteellä useamman kerran kuussa, jolloin lapsi on hoidossa joko meidän vanhemmillamme, minun luonani tai joskus isänsä luona. Isovanhempien luona ollessa käyttäytyy mallikkaasti ja turhat turhautumis- ja raivokohtaukset jäävät pois. Myös minun luona ollessani käyttäytyy nätisti, mutta riehuminen alkaa, kun näkee äitinsä.

Onko tuollainen käyttäytyminen normaalia 3 vuotiaalle lapselle? Minusta tuntuu, että käyttäytymisestä paistaa lävitse jonkinlainen turhautuminen ja ehkä jotain muutakin? Olemme yrittäneet olla vanhempieni kanssa siskoni tukena ja olemme sanoneet, että meiltä saa apua tarvittaessa, jos tuntuu ettei jaksa. Mutta hän ei koskaan ole kertonut meille omista asioistaan tai murheistaan ja pyrkii "salaamaan" meiltä ongelmia. Toisaalta ymmärrän, että haluaa elää itsenäisesti ja pärjätä omillaan, mutta minusta tilanne näyttää siltä, että voisi tarvita jonkinasteista apua, jos ei meiltä niin joltain ulkopuoliselta taholta.

Mitä mieltä olette?

Lapsella on uhmaikä. Äidilleen hän uskaltaa näyttää näitä tunteitaan. Normaalia. Miten sen siskon saisi takaisin kouluun? Lapsi ei taida olla päivähoidossa?

Jospa siskosi ei jaksa olla lapsen kanssa , kärsii masennuksesta. Voi olla että lapsi on tottunut siihen että äidin läsnäollessa saa tehdä mitä vaan .
Kannattaa tarjota apua tai kehoittaa siskoa hakemaan apua.

Nuorimmiaseni (3v poika) on juuri tuollainen, minulle kiukutellaan ja uhmataan, muille ollaan mallikkaasti. Tosin julkisella paikalla osaa aina käyttäytyä oikiein hyvin. Tuo kuuluu normaaliin kehitykseen, uhma siis, ja läheisimmälle uskalletaan näyttää tunteet. En ole teiniäiti ja olen siis kasvattanut kaksi tervettä ja yhden vammaisen lapsen...siskosi tilanteesta muuten on vaikea sanoa, tarvitseeko apua vai ei.. yrittäkää jutella ja olla tukena nyt ainakin.

Itselläsi ei taida olla lapsia tai edes kokemusta toisten lapsista? Oletko kuullut uhmaiästä ja siitä että muualla käyttäydytään mallikkaasti mutta tottakai kotona omalle äidilleen uskaltaa kiukutella, jos kokee olonsa turvalliseksi. Näin se vaan menee eikä ole tosiaankaan äidin vika.Mä luulen että sun sisko on pärjännyt erittäin hyvin nuoreen ikäänsä nähden, mutta tarvitsisi varmasti enemmän tukea itselleen.

normaalia käytöstä 3vuotiaalle! on se hyvä kun vissiin lapseton sisko käy maalaa piruja seinille. Kuule se koulun kesken jättö, tiedätkö että voi olal aika rankkaa opiskella jos on pieni lapsi varsinkin kun on yh. huolimatta siitä äidin iästä.

Minäkin meinaan jättää vaativamman koulutusvaihtoehdon pois ihan vaan siksi että se kuormittaisi liikaa.

Itselläsi ei taida olla lapsia tai edes kokemusta toisten lapsista? Oletko kuullut uhmaiästä ja siitä että muualla käyttäydytään mallikkaasti mutta tottakai kotona omalle äidilleen uskaltaa kiukutella, jos kokee olonsa turvalliseksi. Näin se vaan menee eikä ole tosiaankaan äidin vika.Mä luulen että sun sisko on pärjännyt erittäin hyvin nuoreen ikäänsä nähden, mutta tarvitsisi varmasti enemmän tukea itselleen.

Kyllä itselläni on lapsi ja minulla on kokemusta sekä läheisten että työn kautta muista lapsista, mutta ei ole tullut vastaan ketään näin "haastavaa" lasta tai lasta kenellä olisi näin voimakas uhmaikä, joten siksi halusin kuulla muiden mielipiteitä asiasta. Siskoni on puhunut, että alkaa itse olemaan aika loppu lapsen oikkuilujen vuoksi.

Minusta siskoni on pärjännyt lapsen kanssa erittäin hyvin muiden ennakkoluuloista välitämättä, mutta nyt vaikuttaa väsyneeltä ja puhuu siitä itsekin.

Tuo on juuri normaalia, että äidille uhmataan ja muiden hoidossa käyttäydytään hyvin. Näin meilläkin. Ärsyttää vaan ihmisten asenteet tuota käytöstä kohtaan. Siis se, että esim. isovanhemmat pitävät itseään jotenkin parempana, kun lapsi heillä ollessaan käyttäytyy hyvin, mut heti kun me tullaan paikalle alkaa uhma.

Siskosi varmaan saattaisi kaivata apua oman "masennuksensa" kanssa. Jos hän istuu yksin kotona lapsen kanssa kaikki päivät, niin ei ihme että on alakuloinen.

Yhteistyössä