Lasten hampaiden oikomishoidosta

Horuksen silmä

Aktiivinen jäsen
21.11.2008
10 741
-1
36
Tampere
Olin tuudittautunut ajatukseen, että esikoinen saa takahampaisiin kuminauhat ja siinä kaikki. Mutta kävikin ilmi oikomishoidon tarkoittavan kuminauhojen lisäksi vuosien kidutushäkkyrän pukemista öiksi pään ympärille.
Olisi mukava tietää miten muiden lapsilla tuollainen niskaveto laite on käytännössä toiminut.

Mun tytöt heittivät sen unissaan aina lattialle. Tai lattialta se aamulla aina löytyi. Mutta niillä olikin sellainen ihan kauhea laite, hyvä, kun hengittämään pystyivät. Pojalla oli kevyempi versio ja se toimi oikein hyvin. Lasten oikomishoidoista on jo niin kauan aikaa, etten enää muista noitten laitteitten nimiä.

Hyvin on toiminut. Osasi itse asentaa sen hyvin paikoilleen. Inhottavia olivat ne kiristykset, kuten kaikkien rautojen kohdalla. Ja jos tulee jano niiden laittamisen jälkeen, niin pillillä piti juoda :D. Mutta ihan hyvin menivät jopa mökillä, ja vaikka ne pitääkin pestä aina käytön jälkeen, niin ei sekään tuottanut ongelmia.

Yökylään joskus annettiin lupa mennä ilman rautoja. Ei se yhdestä kerrasta ole kiinni. Mutta yleensä otti ne mukaansakin kaikkialle.

Meillä 8v poika saa sellaisen pian. Itselläni ja kahdella sisaruksellani on ollut ihan se samainen häkkyrä aikoinaan ja kyllä se vaan kuule toimi, vaikka alkuun vituttikin rankalla kädellä. Eikä se öisin mihinkään lentele, kun siihen tottuu. Veljeni tosin aina väitti, että se irtosi mutta totuus oli siis se, että irrotti sen ihan itse. Väitti vaan vanhemmille muuta. Hänellä hoito jäikin lopulta kesken, kun hammaslääkäri näki ettei hoida joten rahat meni haaskuun siinä puuhassa.

Itselläni oli töi yökoje useamman vuoden ja sitten se jäi pois ja tuli kumilenkit. Niitä en pitänyt,mutta se ei loppupeleissä haitanut.

Yökylään joskus annettiin lupa mennä ilman rautoja. Ei se yhdestä kerrasta ole kiinni. Mutta yleensä otti ne mukaansakin kaikkialle.

Mulle hammaslääkäri selitti että se yksikin väliin jäänyt kerta voi pilata koko oikomishoidon.
Näytti vaan ihan kamalalta viritelmältä se niskaveto. Täytyy toivoa että oma täystuhoni ei onnistu sitäkin hajottamaan......

Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;25504361:
Mulle hammaslääkäri selitti että se yksikin väliin jäänyt kerta voi pilata koko oikomishoidon.
Näytti vaan ihan kamalalta viritelmältä se niskaveto. Täytyy toivoa että oma täystuhoni ei onnistu sitäkin hajottamaan......

Heh... Just. :D

Meillä oli erittäin herkkäunisella pojalla niskavetoraudat puolisen vuotta. Käytettiin tosi tunnollisesti ja tulokset oli erittäin hyvät. Puolen vuoden tarkastuksessa huomattiin,että raudat toimi, eikä enää korjaamisen tarvetta ollut. Joskus lähti toinen kiinnike yöllä irti, mutta pääosin pysyivät hyvin. Hyvät kokemukset täällä. Poika oppi rautoja helposti käyttämään, oli silloin reilu 7-vuotias, kun raudat sai.

Itselläni on ollut jos jonkinlaista kojetta, kiinteitä, kuminauhoja, niskavetoa ja aktivaattoria. Voin sanoa että se niskaveto oli kyllä lievimmästä päästä. Ikävintä oli vaan aina kun niitä kiristettiin, mutta kyllä siihen muuten tottui. Ja saattoi se joskus irrotakin ainakin jommalta kummalta puolelta yön aikana. Satunnaisesti myös kuorsasin härvelin kanssa. Mulla oli monta muutakin kaveria joilla oli kyseinen laite, että ei sitä mitenkään kummallisena katsottu kun yökylässä tai vaikka leirillä kun useampikin viritteli niskavedot yöksi.

Minulla jäi muuten silloin aamupala pois, ei kärsinyt aamuisin pureskella mitään, joten varaudu siihen. Vasta lukioikäisenä opin uudelleen syömään aamupalaa.

Oho, meille sanottiin taas että ei pilaa. Eikä pilannutkaan, nyt meillä on hänen kohdaltaan tuo oikomishoito ohi. Mutta en nyt ensisijaisesti lähtisikään kertomaan lapselle ettei niitä aina tarvitse pitää. Kyllä tuo meilläkin niitä piti lähes aina. (Välitarkastuksissa sai aina kommenttia että hyvin on pitänyt niitä).

Ja kyllä se myös mun mielestä näyttää kamalalta ja aluksi hirvitti, mutta lapsi pärjäsi sen kanssa hyvin :).

Oho, meidän eskarilaisella on toistaiseksi sellainen silikoninen hammassuojan näköinen vekotin öisin käytössä. Viimeksi hoitajalle sanoin että yskän takia jäi useampi yö välistä. Sanoi vaan että ei tietenkään tarvi pitää jos muutenkin hankala hengittää eikä se homma siihen kaadu, kunhan vaan muistaa sitten aloittaa sen käytön uudestaan. Mulla on itsellänikin aikanaan (ala-asteella) ollut niskavetovekotin öisin käytössä. Alkuun vaati tietty vähän opettelemista mutta nopeasti siihen tottui.

Nyt muistankin: tytöillä oli purenta-aktivaattori. Sen kanssa oli todella vaikea hengittää, jos nenä oli tukossa, koska ilma kulki niin huonosti laitteen läpi, vaikka niihin porattiin aina lisää ilmareikiäkin. Tytöillä oli tuossa vaiheessa siis kiinteät raudat jo otettu pois. Pojalla oli pelkästään niskavetolaite, ja se oli ihan simppeli juttu eikä haitannut nukkumista ollenkaan.

Meidän esikoisella oli ensin kitalalaessa kiinteästi raudat, sitten tuli niskaveto ja sit yhdistelmänä niskaveto ja silikoninen purentakisko. Ala-aste ikä hoidoissa meni, mutta oltiin tunnolisia käyttäjiä, niin lopputulos on nyt hyvä. Oliha nuo kojeet aluksi ikäviä, mutta hyvin tyttö niihin sopeutui.

Itselläni on ollut jos jonkinlaista kojetta, kiinteitä, kuminauhoja, niskavetoa ja aktivaattoria. Voin sanoa että se niskaveto oli kyllä lievimmästä päästä.

Samat sanat. Itsellä oli aikoinaan rankat oikomishoidot, monia eri vempaimia ja systeemejä ja kyllä tuo niskaveto oli iiseimmästä päästä ja ei siitä mulle ei pahemmin tullut mitään kipujakaan. Aina oli leireillä ja yökylissä mukana ja ainoa haitta siitä oli, että jos nukku kyljellään, saatto olla aamulla jääny vähän painaumaviirua naamaan ja joskus tuli kuolattua sen kanssa myös.

[QUOTE="Ccc";25504461]Meidän esikoisella oli ensin kitalalaessa kiinteästi raudat, sitten tuli niskaveto ja sit yhdistelmänä niskaveto ja silikoninen purentakisko. Ala-aste ikä hoidoissa meni, mutta oltiin tunnolisia käyttäjiä, niin lopputulos on nyt hyvä. Oliha nuo kojeet aluksi ikäviä, mutta hyvin tyttö niihin sopeutui.[/QUOTE]

Meillä samat, ja motiviotiin myös sillä, että pääsee niistä nopeammin eroon kun käyttää niitä tunnollisesti. Ei ollut ongelmia.

Mä voin sanoa ihan reilusti, että en aikuisena luo ajatustakaan hammasrivin täydelliseen suoristamiseen juuri tuon yököttävän niskavetolaitteen takia. Kuola valuu pitkin poskia ja takahampaat arkana. Joo - kyllä sen kanssa elää, mutta ilman sitä on paljon onnellisempaa ja paremmat yöunet.

Onneksi alahampaissa on ikuinen nauha sisäpuolella ja se estää hampaiden siirtymisen. Yläetuhampaat hieman ovat liikkuneet vinoon 20 vuoden aikana ja en tule niitä fiksaamaan, juuri tuon takia. Raudat suussa on ok, mutta yöunista en luovu. Sellainen purentakiskokin on mukavampi.

Oho, meidän eskarilaisella on toistaiseksi sellainen silikoninen hammassuojan näköinen vekotin öisin käytössä. Viimeksi hoitajalle sanoin että yskän takia jäi useampi yö välistä. Sanoi vaan että ei tietenkään tarvi pitää jos muutenkin hankala hengittää eikä se homma siihen kaadu, kunhan vaan muistaa sitten aloittaa sen käytön uudestaan. Mulla on itsellänikin aikanaan (ala-asteella) ollut niskavetovekotin öisin käytössä. Alkuun vaati tietty vähän opettelemista mutta nopeasti siihen tottui.

Tosta niskavedosta painotettiin sitä että ei sais jäädä yhtään käyttökertaa väliin ( ja sama pätee kuminauhahoitoonkin). Muuten ne hampaat/leukaluu palaa joka kerta takaisin päin siihen alkuperäiseen asentoon ja koko oikomisprosessi voi kaatua siihen.
Lapsi on nyt ekalla ja kuulemma hoidot jatkuu todennäköisesti yläluokille asti.

Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;25504593:
Tosta niskavedosta painotettiin sitä että ei sais jäädä yhtään käyttökertaa väliin ( ja sama pätee kuminauhahoitoonkin). Muuten ne hampaat/leukaluu palaa joka kerta takaisin päin siihen alkuperäiseen asentoon ja koko oikomisprosessi voi kaatua siihen.
Lapsi on nyt ekalla ja kuulemma hoidot jatkuu todennäköisesti yläluokille asti.

Mulla oli siis itelläni aikoinaan toi niskaveto ja kun se jätettiin pois niin tuli kumilenkit tilalle. En todellakaan käyttänyt niitä koskaan ja joka kerta hammaslääkäri kehui, että edistystä on tullut. :D

Meillä on esikoisella, pian 10 täyttävällä tytöllä, sellanen metallinen häkkyrä kitalaessa ja metallirenkuilla kiinni takahampaissa. Lisäksi on siihen kumirenksuilla kiinnitettävä "vetolaite" jota pidetään öisin. Tuo laite tulee tuohon kasvojen puolelle, en muista sitä virallista nimeä, mutta meillä on ollut ongelmana että ei pysy öisin paikoillaan. Tyttö kyllä ihan hyvin on sen laittanut paikoilleen mutta aina irtoaa öisin, yleensä ne kumirenkut on menneet katki eli hoitoa ei olla kunnolla pystytty toteuttamaan. Tänään just soitin hammashoitolaan ja kysyin et mitä tehdään niin saatiin aika oikomishammaslääkärille torstaiksi.

Mulla on itelläni ollut tuollanen kapistus ja monia muita..Eikä tuo nyt mitenkään paha ollut, nopeasti siihen tottui mutta aamusin oli mullakin purukalusto tosi hellänä eikä ihan heti tehnyt mieli syödä mitään..Jossain kohtaa mullakin alkoi tulee ongelmaks se et irtos öisin, mut sitä jotenkin sitten kiristeltiin ja pysyi taas.

NV.uusi.JPG

Tuollainen hökötys

Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;25504850:
NV.uusi.JPG

Tuollainen hökötys

Tuollainen meilläkin oli. Toisin muistelisin että tuo niskan takana oleva sininen lenkki olisi ollut paljon paksumpi. N. vuosi sitten sai sen pois, ja ehkä mulla siis vaan on tosi surkea muisti.

Aika pitkältä tuntuu tuo aika mitä joutuu sitä pitämään. Meidän tytöllä tuo taisi olla vain kolme vuotta.

Kannattaahan niitä annettuja ohjeita noudattaa. Meillä lapsi klaarasi niiden kanssa paremmin kuin minä. Itseä kun hirvitti ettei toinen saa niistä koskaan taukoa. Ja ajatus niiden kanssa nukkumisestakin hirvitti itseäni, lapsi pärjäsi kyllä :D.

Kannattaahan niitä annettuja ohjeita noudattaa. Meillä lapsi klaarasi niiden kanssa paremmin kuin minä. Itseä kun hirvitti ettei toinen saa niistä koskaan taukoa. Ja ajatus niiden kanssa nukkumisestakin hirvitti itseäni, lapsi pärjäsi kyllä :D.

Täytyy koittaa ajatella positiivisesti :saint: Mutta kieltämättä hirvittää. Lapsi kun on sellanen itse huolimattomuus. juuri huljattain oli kadottanut silmälaseisita koulumatkalla toisen linssin, eikä huomannut itse asiaa :O Varmaan onnistuu yöllä nielasemaan ton koko hökötyksenkin :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;25505230:
Täytyy koittaa ajatella positiivisesti :saint: Mutta kieltämättä hirvittää. Lapsi kun on sellanen itse huolimattomuus. juuri huljattain oli kadottanut silmälaseisita koulumatkalla toisen linssin, eikä huomannut itse asiaa :O Varmaan onnistuu yöllä nielasemaan ton koko hökötyksenkin :laugh:

:laugh:

Hei, meidän ekaluokkalainen sai juuri hiljattain yökiskot käyttöönsä ja hyvin on mennyt! Itse epäilin alussa, että näinköhän lähtivät pojalta yöunetkin mokoman härvelin takia, mutta eipä tuo ole haitannut yhtään - onneksi!

Meillä aloitetaan tämä tiivis monen, monen vuoden hampilayhteistyö näillä yökiskoilla - jatkossa tulee tavaraa suuhun sen verran paljon, että onneksi ei asuta lentokentän välittömässä läheisyydessä...;)

Ja meille kans oikomislääkäri nimenomaisesti painotti ko.oikomishoitoon sitoutuneisuutta, että sitten joka yö kojetta käytetään. Mitä sitoutuneempi on, sen varmempia tuloksia saadaan aikaiseksi ja sitä nopeammin voidaan siirtyä seuraavaan vaiheeseen.

Eli - homma meillä pelittänyt. Yhden ainoan kerran oli kisko jotenkin lähtenyt toiselta puolelta irti, mutta ei sekään ollut sitten ihan kamala tilanne. Joten - kyllä se teilläkin suttaantuu, kun alkuun pääsette :). Ja lapsi tottuu siihen ihan hämmästyttävän nopeasti.

Minä muistan, että nukuin todella hyvin sinä aikana, kun minulla oli yökoje käytössä. Liittyi varmaan jotenkin hengitykseen, kun takana ollut leuka vedettiin eteen ja röörit avautuivat tai jotain. :D Tuon jälkeen sainkin sellaisen muovisen kitalakeen asetettavan lätyskän, jota olisi kuulunut käyttää päivällä. Sen käytöstä ei tullut mitään, kun en pystynyt puhumaan normaalisti vaan lässytin ja s-kirjaimet suhisivat pahasti.