Neuvoja kaivataan. (vauva-asiaa)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "hukassa"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"hukassa"

Vieras
Voisitteko kertoa mitä kaikkea tarvitsemme vauvaa varten ja minkälaisiin vaatteisiin pitää pukea vastasyntynyt kun laskettu aika olisi kesäkuussa. Niskasta taisi huomata jos on liikaa vaatetta päällä.?

Kertokaa kaikki hyödyllinen tieto. Olemme suht nuoria ja molempien vanhemmat eivät halua olla meidän kanssa missään tekemisissä, vaikka emme mitään varhaisteinejä enää olekkaan. (eivät hyväksy suhdettamme) Neuvolassakin tuki on ihan mitään sanomatonta.

Taloudellisesti tulemme pärjäämään, mutta meillä ei ole mitään hajua mitä vauva tarvitsee heti ja mitä myöhemmin.

Eläminen vauvan kanssa kyllä opettaa.

Alkuun tarvitsee ihan perustavaraa. Paikan jossa vauva nukkuu, petivaatteet, vaippoja harsoliinat on hyviä, perusrasvaa, pyyheliina, vaatteita, ja jos on autolla tarkoitus liikuskella, niin turvakaukalo.

Vaunut, sitteri ihan hyvä olla, joku alusta minkä päälä voi vaihtaa vaipat, jos ei halua hoitopöytää, vannakin hyvä olla, mutta pesut voi myös suorittaa ihan suikhkussakin.

Tutteja ja pari tuttipulloa, kaiken varalle, minä suosittelen heti alusta alkaen jotakin unikaveria, olkoon se sitten vaikka jokin kangas tai pehmojuttu, mistä ei mitään irtoa, eikä siinä ole kovia osia.

Korvatopsit on kätsyjä, niillä voi putsata napaa.

Onnea teille vauva uutisista! Tässä on vähän listaa mitä tulette alkuun tarvitsemaan:
Auton istuin, sen saa kirppikseltä n. 10e. Ei kannata ostaa uutta kun sitä ei tarvitse kovin pitkään.
Vaunut tai yhdistelmä vaunut. Tai kantoliina. http://www.kantoliinakanava.fi/
Rintapumppu tuli meillä tarpeeseen. Ei se ole välttämätön.
Imetysliivit ja liivinsuojia, suosittelen pestäviä koska niitä menee tosi paljon.
Pieniä vaippoja. Myös vaippoja menee tosi paljon! Meidän vauva kakkasi n. kerran tunnissa :D
Tuttipulloja oli varalle jos imetys ei onnistu ja pari purkkia korvike maitoa.
Tutteja. Meillä tyty on jo 1v4kk ja vielä yö- ja päivä unilla tutti käytössä.
Vaatteita eli bodeja, housuja, sukkiksia, sukkia, hattuja, tumppuja, ulkoilu puku, tossuja.. Äitiyspakkauksessa tulevat vaatteet oli aika isoja että kannattaa ostaa 56 kokoisia vaatteita jonkun verran ja sit enempi 60-62. Sukkia voi käyttää käsissä koska kynsiä ei voi leikata ennenkuin vauva on 2vk tai vanhempi. Tulee verisiä naarmuja terävistä kynsistä!
Sitteri oli meillä käytössä jonkun verran. Sen voi korvata kantoliinalla. Tai syli on aina parempi!

Sen voisin vielä kertoa että kannattaa varautua että et tule nukkumaan läpi yön ainakaan puoleen vuoteen!
Tai jopa pidempään aikaan. Mutta kyllä se valvominen on sen arvoista.

Vaikea sanoa mitä juuri te tarvitsette. Itse en laita enää hoitopöytää. Kantorepun sen sijaan ostin jo, sitä käytin viimeksikin tosi pienestä alkaen. Vaatteita, pieniä vaatteita ja hippasen isompia koska kasvetaan nopeasti. Vaippoja, pyllypyyhkeitä ja puklurättejä. Amme. Otatte varmaan pakkauksen joten siellä tulee monta tarpeellista. Eipä se lapsi ihmeitä alkuun tarte.

Ollaan katsotukkin netistä noita listoja, mutta sitten päädytty sitä kautta keskutelupalstoille ja siellä on ristiriitaisia kommentteja tarviiko pinnasänkyä tai hoitopöytää. Tarkoitukseni olikin selvittää mitkä on näitä välttämättömiä tarvikkeita.

Pinnasängyn nyt ainakin aijomme hankkia ,mutta emme vain tiedä minkälainen sen pitäisi olla. Ja ostamme suurimman osan tavaroista käytettynä niin sekin hankaloittaa tilannetta sen verran ettei liikkeestä voi apua kysyä

Jatkan vielä että
Pumpulipuikot tosiaan on tärkeitä navan putsaamisessa.
Sinkki voidetta (esim natusan) kannattaa laittaa jos peppu punoittaa.
Lisäksi Tenavan rasvatalkki auttaa punoitukseen.
Pyykkikone on kätevä lapsi perheessä koska ainakin meillä kone pyöri vauva-aikana (ja pyörii edelleen) melkein päivittäin.
Kylpyöljy. Yleensä vauvat tykkää kylvystä, ja kun sinne lorauttaa öljyä niin pysyy iho pehmeänä. Ja kylvyn jälkeen kannattaa rasvata.

Pinnasängyssä tärkeintä taitaa olla se muuntuvuus. Siis pohja jota voi nostaa ja laskea, jos vielä saa yhden laidan tarvittaessa alas että saat sen tavallaan oman sängyn jatkoks muutettua niin aina parempi. Hoitopöydäksi voit kokeilla ihan jotain tarpeetonta pöytää, näin meillä oli aikaisemmin mutta sitten se tuntu vaan vievän tilaa. Nyt laitan tarvittavat välineet pieneen koriin ja saan sen siirtymään sinne missä kulloinkin vaippaa vaihdan.

Kiitos kommenteistanne!

Mutta vielä tuo pukeutuminen.. Varmaan saadaan sitten sairaalassakin neuvoja pukeutumien suhteen, mutta mitä kannattaa noihin aikoihin ottaa mukaan sairaalaan? Asumme etelä-suomessa.

Kannattaa myös ostaa kosteuspyyhkeitä. Varsinkin yöllä on tosi väsynyt ja jos vauva kakkaa silleen ihan vähän niin riittää että ottaa kosteuspyyhkeellä kunnolla pois.

Hoitopöydästä sanoisin että jos halvalla saa esim tutulta tai kirppikseltä tms niin voi ostaa ja jos tilaa on kotona, mutta sen voi myös korvata alustalla (joka ei päästä kosteutta läpi) jonka voi laittaa aina sängyn päälle kun vaihtaa vaippaa, putsaa napaa, rasvailee tai mitä tekeekin.

Pinnasänky on tosi kiistelty aihe! Meidän taapero on aina nukkunut vieressä, mutta sängyn vieressä meillä on pinnasänky josta on yksi reuna otettu pois. Niinpä tyttö saa kiivetä sinne jos haluaa mutta ei vielä halua :D Imetyskin oli helppoa kun vauva nukkui vieressä. Hän nimittäin söi tosi usein.
Onhan se turvallista nukkua äitin kainalossa kun on ensin ollut 9kk äitin mahassa.

Nää on vaan minun vinkkejä meidän vauva-ajalta :) Siinä sitten oppii oman vauvan tavoille kun hän sitten saapuu :)

Hoitopöytää toiset tarvii toiset ei... Meillä on ollu pian 9kk ahkerassa käytössä. Jos ei ois hoitopöytää, pitäis olla joku toinen taso jossa vaihtaa. Ei ois tosin hankittu, jos ei ois ilmatteeks saatu.

Rasvoiksi suosittelen esim Weledaa. Ei myrkkyjä vauvalle! :)

Nenä-Friida. Jos tulee flunssa.

Kyllähän omalla maalaisjärjellä pitäisi päästä aika pitkälle? Ei se vauva ole mikään avaruusolio, ihan samanlainen ihminen kuin mekin, kyllä te tiedätte mitä ihminen tarvii. Ei sillä ettei kysyä saisi, mutta kannattaa vana luottaa itseensä.

[QUOTE="alkup.";25497393]Kiitos kommenteistanne!

Mutta vielä tuo pukeutuminen.. Varmaan saadaan sitten sairaalassakin neuvoja pukeutumien suhteen, mutta mitä kannattaa noihin aikoihin ottaa mukaan sairaalaan? Asumme etelä-suomessa.[/QUOTE]

Mua kiinnostaa mitä itse päättelisit? Voin sit kertoa osuiko ihan hutiin. :)

Itse olen sen verran lyhyt, etten sairaalassakaan tykännyt hoitopöytää käyttää, vaan vaihdoin vaipat sängyllä ja vauvan alla oli se hoitopöydän pehmuste (mahdollisten pissivahinkojen varalle). Kotona laitoin hoitoalusta lattialle ja vaihdoin siinä.

Kyllähän omalla maalaisjärjellä pitäisi päästä aika pitkälle? Ei se vauva ole mikään avaruusolio, ihan samanlainen ihminen kuin mekin, kyllä te tiedätte mitä ihminen tarvii. Ei sillä ettei kysyä saisi, mutta kannattaa vana luottaa itseensä.

Sitä on helppo sitten järkeillä, kun se vauva on kainalossa. Valmistautuminen johonkin josta ei oikeasti tiedä paljon mitään on just hankalaa. Mä ainakin muistan just tuon, että tartenkohan mä tätä ja mitenkähän sen puen. En osannu ottaa kaikkea huomioon, kun valitsin ensimmäistä kantoreppua ym. Sitten kun vauva tuli kotiin niin hops kaikki alko sujua. Ensimmäisen kohdalla sitä tartti yhtä ja toista ja nyt tuntuu et tuleva vauva ei paljon mitään tarvitse, kun löytyyhän multa nyt jostain kaapista tarvittaessa pumpulipuikkoja ja mihin mä sitä kylpymittaria oikeen muka tarten?

Meillä poika syntyi kesäkuussa ja sairaalasta lähdettiin että oli pitkähihainen body,
siinä sellaiset trikoopöksyt päällä ja sit oli tietenkin ohut trikoopipo ja ne tumpulat kädessä.
Varuilta tuulen takia oli ohut peite mukana.

Ja sit olikin koko kesä tosi helteinen 2010, oltiin aikas pitkälti kaks ekaa kuukautta vaipoissa kaiket päivät :)
Joten ei ollut sitä pukeutumis huolta..
Ihan perus bodya ja niitä trikoopöksyjä suosittelen kovasti.

Otatteko äitiyspakkauksen? Siinä on paljon vaatteita ja perustarvikkeita (kynsisakset, kylpymittari, perusvoide, jne).

Mulle joku viisas sano joskus, et vauvat on vastasyntyneenä niin kevyitä, et on helppo käsitellä vaikka oliski ihan uuno ja sitvähän isompana ne on jo niin jämäköitä, ettei pienet muksaukset haittaa. Oikeessa on ollu.

Sairaalaan kantsii ottaamukaan mieluummin kaks vaatetta liikaa ku liian vähän, neku eisiellä kassissa paljoa tilaa vie. Riippuu ihan säästä, miten paljon vauvalla tarvii olla päällä ku viette sen kotiin. Sairaalassa ollessa ei tarvi huolehtia vaatteista, voitte käyttää sairaalan vaatteita. Meiän vauva synty elokuun vika ja kotiutettiin syyskuun toka. Vaatteina oli pitkähihainen body, puolipotkuhousut, myssy ja ohut kokohaalari.

Synnytyksessä mun tärkein asia oli huulirasva! En normaalisti käytä ikinä huulirasvaa, mut synnytyksessä tuli höngittyä niin kovasti, et tuli kovasti käyttöä.

Kauheesti tavaraahan siinä alussa ei tarvi, kuhan on vaippoja ja muutama vaate, varalta on hyvä olla tuttipulla ja tutti yms, mut nekin voi kipasta ostamassa vauvan synnyttyä, pistät miehen asialle. Itelles tarviit isoja siteitä (siiveliset yösiteet) jälkivuotoa varten, kaappiin on hyvä varata myös särkylääkettä, jos olet kovin kipeä vielä kotonakin.

Ite oon kans sellanen hirmu epävarma ja täysin kokematon lastenhoidossa. Koetin siis saada kaiken valmiiks mahollisimman ajoissa. Nyt esikoisemme ollessa vajaa 5kk, sujuu homma jo mukavasti.

Yhteistyössä