Vaatteet ja periaatteet

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja puhinaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

puhinaa

Vieras
Miten te kasvatatte lapsianne vaatteiden suhteen?Suunnattomasti ärsyttää tämä,että lapset kiusaa toisiaan,jos ei ole samanlainen puku/pipo/kengät jne.
Miksi ihmeessä joka tyypillä pitää olla just se samanlainen pipo???

Meillä keskustellaan nyt kyseisestä aiheesta ja nyt mietin,että teenkö väärin,jos opetan lastani siihen,ettei kaikilla tarvitse olla juuri tiettyä vaatetta tai merkkiä?
Koetan ajatella asiaa niin,että oppisivat olemaan omia itsejään,muiden mielipiteistä huolimatta.Ja kyse ei ole nyt rahasta.Ihan hyvin voisimme mennä kauppaan ja ostaa ne samanlaiset vaatteet kuin on 13:lla tusinassa.Olenko jääräpäinen, paska mutsi,jos en anna tässä asiassa periksi?Voivatko toisten lapset "määrätä" miten meillä pukeudutaan?

Meillä muksut itse monesti vaikuttaa, siihen minkätapaista ostetaan. Harvemmin menee sen mukaan, mikä on ns. muotia. Vaan sitä mistä lapsi ite tykkää.

Ja onhan sitä kuultu monesti, että ompas nolo. Ei mitään väliä mistä vaatteesta on kyse.

Ennen tuntui, että vaatteet ja niistä nälviminen oli tyttöjen välistä. Nyt tämä nälvimisen kohteena on meidän poika. No ei tätä nälvimistä ole kyllä kun yhden pojan taholta. Mutta ollaan opetettu poika siihen, ettei tämän yhden pojan mielipiteistä kannata välittää. Etenkin kun oli vaate mikä tahansa. Aina tämä samainen poika mainitsee siitä.

• Tykkää
Reactions: Lex
En opeta merkkiuskollisiksi, mutta kaverit opettaa. Enemmän kai se on itsetunnosta kiinni, meillä tyttö 9v menee sitkeästi kouluun "poikien" raidallisissa velourhousuissa, vaikka kaverit haukkuu että nen on poikien yöpukuhousut. Ja kaapista löytyy vaikka mitä merkkiä!
Teinipojat ilahtuu DC- vaatteista, mutta viimeksi ostettiin 15v:n toiveesta kengät ja huppari tarjoustalosta. 4-vuotiaalle kelpaa kaikki mikä on mustaa ja vedenpitävää :laugh:
Ja ovat siis oppilaana 700 oppilaan koulussa.

En ole vielä tuollaiseen törmännyt, esikoiseni on 8 v.

Svea-pipoja tuolla on, ihan itse halusi sellaisen ekalla luokalla. Kavereilla ei vielä sellaisia ollut, mutta viikon sisään useampi kamu sellaisen vanhemmiltaan oli vaatinut :D. Eikä saletisti ole ainakaan täälläpäin kiinni mistään vaatimuksesta sen suhteen, että kaikilla pitää olla samanlainen pipo ja jos ei ole niin syrjitään - lapset nyt vaan usein katselee mitä kavereilla on ja haluavat samantapaista vaatetta.

On tuolle joku luokkakamu joskus sanonut, että "en tykkää sun paidasta" tms. Siihen tyttö toteaa että ei se sun päällä olekaan vaan mun, ja mua taas ei kiinnosta mistä sä tykkäät tai olet tykkäämättä. Ei siis ala pillittämään vaan on jo ajat sitten tiedostanut sen, että tärkeintä on se mistä itse pitää.

Viimeksi muokattu:
En ole vielä tuollaiseen törmännyt, esikoiseni on 8 v.

Svea-pipoja tuolla on, ihan itse halusi sellaisen ekalla luokalla. Kavereilla ei vielä sellaisia ollut, mutta viikon sisään useampi kamu sellaisen vanhemmiltaan oli vaatinut :D. Eikä saletisti ole ainakaan täälläpäin kiinni mistään vaatimuksesta sen suhteen, että kaikilla pitää olla samanlainen pipo ja jos ei ole niin syrjitään - lapset nyt vaan usein katselee mitä kavereilla on ja haluavat samantapaista vaatetta.

On tuolle joku luokkakamu joskus sanonut, että "en tykkää sun paidasta" tms. Siihen tyttö toteaa että ei se sun päällä olekaan vaan mun, ja mua taas ei kiinnosta mistä sä tykkäät tai olet tykkäämättä. Ei siis ala pillittämään vaan on jo ajat sitten tiedostanut sen, että tärkeintä on se mistä itse pitää.

Tässäpä juuri tämä pointti:halutaan samanlaisa vaatteita kuin kavereilla. "useampi kamu sellaisen vanhemmiltaan vaatinut" ja sitten ne jani-petterit kulkee samanlaiset pipot päässä ja haukkuu niitä joilla ei ole sitä THE pipoa...

Tässäpä juuri tämä pointti:halutaan samanlaisa vaatteita kuin kavereilla. "useampi kamu sellaisen vanhemmiltaan vaatinut" ja sitten ne jani-petterit kulkee samanlaiset pipot päässä ja haukkuu niitä joilla ei ole sitä THE pipoa...
Ei nuo ole haukkuneet. Käyttävät itsekin Svean lisäksi kaikenlaisia koira-, kukka- jne pipoja. Jos haukkuisivat niin olisin siitä kuullut (opettaja on viikoittain yhteydessä oppilaiden vanhempiin, tunnen lapsen kavereiden vanhemmat), ja lapsen kahdella hyvällä ystävällä ei samanlaista pipoa ole, silti ovat hyviä ystäviä...

Jos jotkut haluaa pitää tietynlaista pipoa, niin ei se voi olla teiltä muilta pois - paitsi jos omaa lastanne sitten tosiaan haukutaan, siihen on pakko aikuisten puuttua. Mutta turha on yrittää leimata kaikkia tietyn pipon omistavia lapsia kiusaajiksi, jos omalle kohdalle on sellaisia pari osunut.

En ole merkkiuskollinen enkä kannata sitä, että pitää olla jotain tiettyä laatua, väriä, mallia ettei vain kiusata ainakaan vaatteiden vuoksi.....

Siinähän sitä sitten ruokkii sitä ikuista aihetta sitten.
Toisaalta korviini on kantautunut sellaistakin, että kiusattais niitten merkkivaatteiden vuoksi.
Ei sekään ole oikein, ei koskaan ole oikein kiusata toista vaatteistaan, on ne muotia, merkkiä tai ei. Ei ole.

Toki meillä lapset saa vaikuttaa ostopäätöksiin, mutta tietyissä rajoissa kuitenkin. (valitsevat värit ja kokeilevat mieluiset, mutta minä valitsen maksajan ominaisuudessa hintahaarukan, mistä valitaan)

Mun periaate on, että ketään ei kiusata, ei mistään syystä. Tätä yritän iskostaa tenaville sen ohessa, kun opetan, ettei kaikilla ole varaa, koetan opettaa mikä on järkevää (ostetaan tarpeeseen, ei siksi että 'mutta mä haluuUUuuuuuun')

Viimeksi muokattu:
Meillä lapset ja aikuiset "puetaan" sään ja käytännöllisyyden mukan, ei toisaankaan kavereiden maun mukaan. Joskus kyllä voin ostaa jotain vaatteita tarkotuksella sävy sävyyn, mutta usein sama pipo menee monta talvea, mutta sama haalari ei ja sitten asusteet eivät ole sävysävyyn ja se ei todellakaan haittaa.

Itse en ole kuullut, että lastani olisi haukuttu tai kiusattu muuten tämän asian takia ja jos olisi, niin olisin kyllä jutellu asiasta esim. opettajan tai päiväkodin henkilökunnan kanssa.

Ei nuo ole haukkuneet. Käyttävät itsekin Svean lisäksi kaikenlaisia koira-, kukka- jne pipoja. Jos haukkuisivat niin olisin siitä kuullut (opettaja on viikoittain yhteydessä oppilaiden vanhempiin, tunnen lapsen kavereiden vanhemmat), ja lapsen kahdella hyvällä ystävällä ei samanlaista pipoa ole, silti ovat hyviä ystäviä...

Jos jotkut haluaa pitää tietynlaista pipoa, niin ei se voi olla teiltä muilta pois - paitsi jos omaa lastanne sitten tosiaan haukutaan, siihen on pakko aikuisten puuttua. Mutta turha on yrittää leimata kaikkia tietyn pipon omistavia lapsia kiusaajiksi, jos omalle kohdalle on sellaisia pari osunut.

Ei ole kyse leimaamisesta vaan olen utelias tietämään kuinka moni ostaa lapselleen juuri tietyt vaatteet,vaan siksi että muillakin on :)
Ja näkyy olevan samankaltaisia ajatuksia kuin itsellänikin,eli vanhemmat ja lapsi itse saa päättä pukeutumisesta,ei kaverit.

Meillä ei lapset ole haukkuneet muita eikä muut ole haukkuneet lapsiani. Meillä tenavat eivät välitä merkeistä vaikka tuo poikani onkin hyvin tietoinen merkeistä ja muutamia merkkejä suosii mutta ei siksi, että muilla niitä olisi vaan koska hän pitää itse niistä. Lapset pyytävät minua tekemään vaatteita itselleen ja välillä suunnittelevat sen vaatteen myös joten pukeutuvat aika oman maun mukaan.

Ei ole kyse leimaamisesta vaan olen utelias tietämään kuinka moni ostaa lapselleen juuri tietyt vaatteet,vaan siksi että muillakin on :)
Ja näkyy olevan samankaltaisia ajatuksia kuin itsellänikin,eli vanhemmat ja lapsi itse saa päättä pukeutumisesta,ei kaverit.
Jaaaaa... :). Ymmärsin sitten väärin kun kirjoitit että "sitten ne jani-petterit kulkee samanlaiset pipot päässä ja haukkuu niitä joilla ei ole sitä THE pipoa".

Meillä lapsi saa tiettyjen rajojen sisällä päättää pukeutumisestaan itse. Jotkut vaatteet on samanlaisia kuin kavereilla, jotkut eivät ole. Iso plussa on se, jos vaatteet miellyttävät myös mun silmää, mutta tärkeämpää on se että lapsi itse niistä tykkää, ja että ne ovat tietenkin vuodenaikaan, säähän & ko. lapsen ikäiselle sopivat vaatteet. Hinta merkitsee myös, en ostaisi mitään 200 euron farkkuja 8-vuotiaalle vaikka miten olisivat nätit.

Vielä toistaiseksi on äidin ja tyttären vaatemaku mennyt suht hyvin yksiin.

En pakottaisi lastani käyttämään esim. jotain Muumi-karvalakkia, jos hän ei sellaista halua, vaan pistää päähänsä mielummin Svea-pipon.

Musta samanlaisten vaatteidien haluaminen kuuluu tuohon alakoulu/eskari-ikään. Samanlaisia pipoja ja lakkeja olen ostanut, mutta merkkihupparin ostamisesta taas kieltäytynyt.

Aika usein se alkaa jo vauvan pukemisesta se merkkiuskollisuus. Lapselle on pakko saada uusimmat Reima-tecit sun muut kalliit vermeet. Totta kai lapsikin oppii siihen vanhetessaa, että kallein merkki on aina "parasta"

no meillä pyritään nimenomaan juuri siihen että päällä ei ole samaa kuin muilla eli ei osteta noita yleiseä täälläkin suosittuja ja hehkutettuja merkkejä. käytetään lähinnä halppiskamaa ja tilaan erikoisjuttuja jos ostan uutta. ulkovaatteetkin ostan vain sen mukaan että olisi täysin erilaista kuosia kuin muilla että erottuvat massasta. pyrin opettamaan lapsilleni erilaisuus on rikkautta-tyylin=) massan mukana ei mennä.

[QUOTE="vieras";25489328]no meillä pyritään nimenomaan juuri siihen että päällä ei ole samaa kuin muilla eli ei osteta noita yleiseä täälläkin suosittuja ja hehkutettuja merkkejä. käytetään lähinnä halppiskamaa ja tilaan erikoisjuttuja jos ostan uutta. ulkovaatteetkin ostan vain sen mukaan että olisi täysin erilaista kuosia kuin muilla että erottuvat massasta. pyrin opettamaan lapsilleni erilaisuus on rikkautta-tyylin=) massan mukana ei mennä.[/QUOTE]

Upeasti ajattelet!
Harmittaahan se lapsen puolesta,jos hän joutuu kuulemaan kommentteja vaatteista.Mutta kuitenkin haluaisin kasvattaa lastani juuri tuollaiseen elämänasenteeseen :) (ja siihen,ettei myös itse mene haukkumaan ketään toista minkään syyn takia)

[QUOTE="vieras";25489328]no meillä pyritään nimenomaan juuri siihen että päällä ei ole samaa kuin muilla eli ei osteta noita yleiseä täälläkin suosittuja ja hehkutettuja merkkejä. käytetään lähinnä halppiskamaa ja tilaan erikoisjuttuja jos ostan uutta. ulkovaatteetkin ostan vain sen mukaan että olisi täysin erilaista kuosia kuin muilla että erottuvat massasta. pyrin opettamaan lapsilleni erilaisuus on rikkautta-tyylin=) massan mukana ei mennä.[/QUOTE]

Kiintoisan erilainen näkemys. Tiesikö muuten kukaan, että 1960-luvulle asti oli Suomessa julkisuudessa HÄPEÄ etenkin naiselle jos pukeutui samaan vaatteeseen kuin joku toinen? Kun nyt taas samanlaisuus tuntuu olevan paljon enemmän hyväksyttyä kuin yksilöllinen pukeutuminen. Kertoo aikakausien isosta muutoksesta.

Olen myös pannut miehenä merkille, että mies, joka haluaa olla vähän chic, ei ole aina kovin suosittu naisten keskuudessa Suomessa. Ehkä kyseessä on sukupuoliroolit ja vaikeus sovittaa yhteen heteroseksuaalisuus ja esteettisyys miehessä? Toisaalta kyse voi olla myös suomalaisnaisilla yleisestä maanläheisyydestä ja käytännöllisyydestä, jossa luovuus ehkä on konkreettista käsin tekemistä enemmän kuin aistinautintoja tai häilyviä kokemuksia (romantiikka ja isot tunteet). Itse viihdyn usein vähän erikoisissa vaatteissa, vaikka olen ihan hetero :)

Pidän näyttävistä, muotokieleltään rönsyilevistä ja vähän myös historiallisista vaatteista ja tunnen olevani melkoinen harvinaisuus Suomessa. Suomessa ei ole kovin helppo olla "oikeasti" erilainen kuin muut. Tämä on ollut kauan maatalousvaltainen maa ja historiakin on kirjoitettu pitkälti negatiivisesta suhteesta muihin maihin eli alemmuus on tuttua (missä on toki hyvätkin puolet). Myös realismi kukkii edelleen kulttuurin alalla, verratkaapa vaikka jotain 80-luvun jenkkisarjaa kuten Dynastia tai K&R ja vaikkapa "Me stallarit" -sarjaa. Suomalainen tyyli on pelkistettyä ja maan- ja käytännönläheistä, luonnollisuuden ja modernin synteesi. Se on osa identiteettiämme.

Aasinsiltana nykyhetkeen: Haaviston kampanja oli juuri erilaisuuden esiin tuonnissa oikein piristävä, vaikka itse äänestin Väyrystä.

Yhteistyössä