Soitettiin tänään ambulanssi naiselle joka oli kaatunu ja makasi maassa, valitti rintaansa. Arvatkaa kauanko kesti että

• Viestiketjun aloittaja Ihmettelen vaan
  • Ensimmäinen viesti
Perustuuko tää sun mielipide siis ihan faktoihin vai johonkin mitä olet täältä/lehdestä lukenut?

Mua on alkanut ärsyttää naisten toiminta, arvostellaan vähän kaikkea ilman että on edes pientä hajua kuinka maailma makaa. Luetaan Iltalehdestä juttu aiheesta X, noustaan pyhässä raivossa barrikadeille ilman että asiasta tiedetään hölkäsen pöläystä.
Kuten itsekkin sanoit mielipide.. Aivan mielipide .
Mutta on kuule ihan pirulainen oma kohtasta kokemusta siitä ja toinen päätty helkutan verran ikävästi mitä vaan voi!!
Ja omakohtasta kokemusta että siellä voi olla aasi siellä keskuksessa niinku ampparissakin.

"joku"
Mä en saanut ambulanssia 4 viikon ikäiselle vauvalle jolla oli toistamiseen n.15-30 sekunttia kestävä hengityskatkos. Sanoivat vaan että koska mennyt ohi jo ja vauva suhteellisen normi niin ei kuulema tarvita. Mutta kas kummaa kun lastenklinikalla oltiin sitä mieltä että pitää heti lähteä sinne selvitykseen, tämä tapahtui viikonloppuna niin sen takia olin lastenklinikkaan yhteydessä kun on meidän päivystävä.

Tuon jälkeen olen kyllä aina suureen ääneen ihmetellyt että miksi nää juoput/narkit ylipäänsä saa sen ambulanssin kun pieni vauva joka ei itse ole mitenkään aiheuttanut omaa tilaansa ei saa.

"vieras"
isäni, joka btw oli ihana auttavainen IHMINEN ja samalla suruksemme alkoholisti (kaikkensa teki asian eteen. Kävi hoidoissa jne.). Kerran humalassa kaatui pyörällä erittäin pahasti. Ambulanssissa oli kuskit heittäneet pritsille tuskallisesti ja tokaisseet "taas tuli yksi kasvi-ihminen lisää". Ajatelkaa, mikä tunne, kun kuitenkin ymmärsi ja muisti kaiken. Sairaalassa jätettiin kuvaamatta, jolloin kasvojen luut ja hampaat luutuivat väärin. Useita pään alueen murtumia jätettiin hoitamatta. Äitini kun sattui olemaan johtavassa asemassa ko isossa laitoksessa, asiat havaittiin myöhemmin, virheet auliisti myönnettiin. Anteeksi pyydettiin ja yli 80 000 silloista markkaa hoitovirheen korjaamisesta. Lääkärisiskoni on myös kertonut, että päihtyneiden rintakipupotilaiden hoidossa lääkärin pitää itse vahtia, että vaadittu seuranta todella toteutetaan. Eli väitän, että ihmiset päihtyneenä saavat kuolla vaikka kadulle ja muut herkästi kävelevät ohi. Entä, jos itse satut olemaan humalassa ja sairauskohtau tai onnettomuus tulee juuri silloin. Tai minä itse, voinko olettaa apua saavani, jos olen ylipainoinen enkä liiku tarpeeksi?

meilläkin
[QUOTE="joku";25488054]Mä en saanut ambulanssia 4 viikon ikäiselle vauvalle jolla oli toistamiseen n.15-30 sekunttia kestävä hengityskatkos. Sanoivat vaan että koska mennyt ohi jo ja vauva suhteellisen normi niin ei kuulema tarvita. Mutta kas kummaa kun lastenklinikalla oltiin sitä mieltä että pitää heti lähteä sinne selvitykseen, tämä tapahtui viikonloppuna niin sen takia olin lastenklinikkaan yhteydessä kun on meidän päivystävä.

Tuon jälkeen olen kyllä aina suureen ääneen ihmetellyt että miksi nää juoput/narkit ylipäänsä saa sen ambulanssin kun pieni vauva joka ei itse ole mitenkään aiheuttanut omaa tilaansa ei saa.[/QUOTE]

Minä soitin myös Taysin lastenpäivystyksen ohjeesta ambulanssia 2,5 viikon vanhalle veltoksi vetäneelle ripuloivalle vauvalle, ei saatu. Täältä sairaalaan matkaa 75km, oli perjantai-ilta jo aika myöhä kun tajusin että vauva ei herää enää kunnolla syömään. Ripulista olin jo ollut yhteydessä aiemmin mutta käskivät vaan seurailla tilannetta. Sanoivat että se ainoa ambulanssi mikä täällä päivystää on keikalla jossain 60km päässä, menee ainakin tunti ennenkuin pääsee edes lähtemään meille päin. Mies nakkasi vauvan autoon ja lähti ite hätärit päällä kiidättämään sairaalaan, minä jäin kahden vanhemman kanssa siinä kohtaa kotiin, menin sitten yöllä myöhemmin sairaalaan kun äitini tuli meille lapsenvahdiksi. Ja hyvä että lähtivät, siellä oli lääkärit ja muut heti ovella vastassa kun soitettiin että nyt tullaan.. vauva ei reagoinut enää edes pistoksiin, verensokeri pikamittarilla <1,9. Kohtaus oli enää minuuttien päässä kuulemma.

vieläkin ihmettelen
Kyllä se ikävä kyllä vaikuttaa että avuntarvitsija on humalassa.
Aikoinaan soitin jollekin alkkikselle ambulanssin kun sai jonkun kohtauksen keskellä kaupunkia. Törkeästi sanoivat vaan ,että eivät tule,itse aihetettu. Jouduttiin pari kertaa vielä soittamaan uudelleen,lähettivät sitten loppujen lopuksi poliisit paikalle.

"noh"
Mutu-tuntumalla 20 minuuttia voi helposti mennä ambulanssia odotellessa. Se riippuu siitä, missä ambulanssi on sillä hetkellä. Onko kaukana, onko ruuhkaa jne. Odottavan aika on pitkä... Pari kertaa olen joutunut ambulanssia kutsumaan kaupungissa keskustaan ja kyllä on tuon 20 minuuttia kestänyt perille tulo. Tosi kiireellisestä ei onneksi ole ollut kyse, mutta kyllä tuntui ikuisuudelta ambulanssin tulo paikalle.

oma kokemus
Monesti kohtelu humalassa olevia tai lääkeyliannostuspoitilaita kohtaa on huono. Itse olen ollut yo-sairaalassa kun lähiomaiseni otti suuren yliannostuksen lääkkeitä. Huono kohtelu KAIKKIEN (hoitajat, lääkärit ym.) ei kohdistunut vain potilaaseen vaan myös minuun. Yritin antaa taustatietoja heille, mutta eipä ketään kiinnostanut kuunnella. Olivat aloitaneet veriarvojen perusteella lääkitysksenkin, vaikka omaiseni perussairaus nostaa juuri näitä veriarvoja, eli heidän määräämä lääkitys oli aivan turha. Perussairaus olisi toki näkynyt heidän papereista, jos olisivat ne lukeneet. Toki ymmärrän että nämä ns itseaiheutetut tapaukset kuormittavat entisestään terveydenhuoltoa, mutta siinä tilanteessa kun huoli omaisesta oli suuri tuntui tuo kohtelu pahalta.

ed. Vieras/alkoholistin lapsi
Monesti kohtelu humalassa olevia tai lääkeyliannostuspoitilaita kohtaa on huono. Itse olen ollut yo-sairaalassa kun lähiomaiseni otti suuren yliannostuksen lääkkeitä. Huono kohtelu KAIKKIEN (hoitajat, lääkärit ym.) ei kohdistunut vain potilaaseen vaan myös minuun. Yritin antaa taustatietoja heille, mutta eipä ketään kiinnostanut kuunnella. Olivat aloitaneet veriarvojen perusteella lääkitysksenkin, vaikka omaiseni perussairaus nostaa juuri näitä veriarvoja, eli heidän määräämä lääkitys oli aivan turha. Perussairaus olisi toki näkynyt heidän papereista, jos olisivat ne lukeneet. Toki ymmärrän että nämä ns itseaiheutetut tapaukset kuormittavat entisestään terveydenhuoltoa, mutta siinä tilanteessa kun huoli omaisesta oli suuri tuntui tuo kohtelu pahalta.
näin se on ja se on huippuepäeettistä ja törkeää :(. Minkähän takia on helppoa etäännyttää itsestä se tosiasia, että aine, jota suurin osa suomalaisista surutta juo suuria määriä, aiheuttaa osalle ihmisistä riippuvuutta. Tai, että samat lääkkeet, joita lääkärit määräävät potilaille, aiheuttavat paitsi riippuvuutta myös ovat yliannosteltuina vaarallisia. Harvapa ihan silkkaa elämäniloaan ja hyvää oloaan ottaa yliannostuksen ;(. Teitä kohdeltiin huonosti ja se on VÄÄRIN.

"Minä"
Mä olen soittanut ambulanssin vanhalle miehelle johon ei saatu mitään kontaktia. Ambulanssin tulo kesti reilun puoli tuntia ja liian myöhäistä se oli enää siinä vaiheessa. Mies kuoli ilmeisesti johonkin aivoperäiseen, aivoinfarkti tms.

tokihan alkoholistit jms. kyrpiinnyttää, jokaisella paikkakunnalla on omat tyypit joiden luona käydään viikoittain, ellei miltein päivittäin. Myöskin se jos toinen tietentahtoen vetänyt yliannostuksen saa toki monet ensihoitajat vittuilemaan.
Toki kannattaa muistaa että se, että joku oma aloitteisesti tehnyt itselleen jotain, kiinnittää sen lanssin hyvinkin 1/2h - 1h. tehtävälle (tulo paikalle, selvittelyt, kuljetus) sillä aikaa se lanssi on poissa asemapaikaltaan ja jos tulee "oikeaa" tarvetta, joku ajaa metsään, rintakipua jms. niin silloin lanssi voi monella paikkakunnalla tulla paljon kauempaa jolloin tulee taas tätä märinää, että lanssin tulo kestää.
Myöskin se lanssi tulee kyllä ihan yhtä kovaa oli kännissä tai ei, esim. jos rintakipupotilas niin perässä voi lukea "alkoa" mutta se ei vaikuta hoitotoimenpiteisiin huonontavasti, ellei se ole vanha tuttu ja tuo ole jo 4:jäs "rintakipu" samalla viikolla.
Lanssejakaan ei ole ihan hirveästi, paikkakunnasta riippuen.. Helsingissä apua saa nopeastikkin mutta esim. Urjalassa saat apua 8-16 melko nopeasti muina aikoina lanssi tulee Toijalasta, josta voit laskea kauanko kestää Urjalan perämetsiin.
Muissa paikoissa on siltä väliltä, Janakkalassa on yksi auto, jos se on tehtävällä, auto tulee Riihimäeltä tai Hämeenlinnasta.
Periaatteessa ei tarvitse kuin yksi onnettomuus maantiellä jossa paljon potilaita, kiinnittää heti useamman lanssin tehtävälle jolloin muille sentään on tarjoilla ensivaste (palomiehet, vpk), jotka myöskin saaneet tarpeellisen koulutuksen.
Yleensäkin ihmisillä on täällä (ja lehdissä) helppo kirjoittaa miten käytös oli huonoa, miten lanssi ei tullut, miten hoidettiin väärin. Vastausta on vaikea antaa kun ei saa julkistaa hätäpuhelukeskustelua tai mitään tietoja tapauksesta..
Joku voi sanoa että lapsella oli hengityskatkoksia -> lanssia ei saanut.. en usko alkuunkaan. lapsipotilaat otetaan yleensä vakavasti ja monesti käydään tarkistamassa vaikka ei olisikaan niin "pahan kuuloista" ongelmaa, saati hengitys katkoksia.
Hätäkeskushan sen päättää, tuleeko lanssi mutta muistakaa että heillä ei ole liittoa takana turvaamassa jos joutuu käräjille, vastaavat yksityishenkilöinä.. joten ihan vähällä he eivät ota kontolleen sitä riskiä että jotain olisikin ja lanssia ei laitettu.

• Tykkää
Reactions: FreeFall
Meille tuli ambulanssi alle 10 minuutissa, kun lapsi sitä tarvitsi.

Kun soitin ambulanssin maahan sammuneelle juopolle (häke sanoi että lähettävät auton tarkistamaan tilanteen ei-hätätilanteena, tms) niin meni taas alle 10 minsaa kun lanssi oli paikalla.

Ei minusta ollenkaan pitkiä aikoja.

oma kokemus
tokihan alkoholistit jms. kyrpiinnyttää, jokaisella paikkakunnalla on omat tyypit joiden luona käydään viikoittain, ellei miltein päivittäin. Myöskin se jos toinen tietentahtoen vetänyt yliannostuksen saa toki monet ensihoitajat vittuilemaan.
Toki kannattaa muistaa että se, että joku oma aloitteisesti tehnyt itselleen jotain, kiinnittää sen lanssin hyvinkin 1/2h - 1h. tehtävälle (tulo paikalle, selvittelyt, kuljetus) sillä aikaa se lanssi on poissa asemapaikaltaan ja jos tulee "oikeaa" tarvetta, joku ajaa metsään, rintakipua jms. niin silloin lanssi voi monella paikkakunnalla tulla paljon kauempaa jolloin tulee taas tätä märinää, että lanssin tulo kestää.
Myöskin se lanssi tulee kyllä ihan yhtä kovaa oli kännissä tai ei, esim. jos rintakipupotilas niin perässä voi lukea "alkoa" mutta se ei vaikuta hoitotoimenpiteisiin huonontavasti, ellei se ole vanha tuttu ja tuo ole jo 4:jäs "rintakipu" samalla viikolla.
Lanssejakaan ei ole ihan hirveästi, paikkakunnasta riippuen.. Helsingissä apua saa nopeastikkin mutta esim. Urjalassa saat apua 8-16 melko nopeasti muina aikoina lanssi tulee Toijalasta, josta voit laskea kauanko kestää Urjalan perämetsiin.
Muissa paikoissa on siltä väliltä, Janakkalassa on yksi auto, jos se on tehtävällä, auto tulee Riihimäeltä tai Hämeenlinnasta.
Periaatteessa ei tarvitse kuin yksi onnettomuus maantiellä jossa paljon potilaita, kiinnittää heti useamman lanssin tehtävälle jolloin muille sentään on tarjoilla ensivaste (palomiehet, vpk), jotka myöskin saaneet tarpeellisen koulutuksen.
Yleensäkin ihmisillä on täällä (ja lehdissä) helppo kirjoittaa miten käytös oli huonoa, miten lanssi ei tullut, miten hoidettiin väärin. Vastausta on vaikea antaa kun ei saa julkistaa hätäpuhelukeskustelua tai mitään tietoja tapauksesta..
Joku voi sanoa että lapsella oli hengityskatkoksia -> lanssia ei saanut.. en usko alkuunkaan. lapsipotilaat otetaan yleensä vakavasti ja monesti käydään tarkistamassa vaikka ei olisikaan niin "pahan kuuloista" ongelmaa, saati hengitys katkoksia.
Hätäkeskushan sen päättää, tuleeko lanssi mutta muistakaa että heillä ei ole liittoa takana turvaamassa jos joutuu käräjille, vastaavat yksityishenkilöinä.. joten ihan vähällä he eivät ota kontolleen sitä riskiä että jotain olisikin ja lanssia ei laitettu.
Niin, ilmeisesti masennuspotilaalla joka on yrittänyt itsemurhaa ei ole "oikeaa tarvetta" vaan se on aina joltain muulta pois. Eikö se metsään ajaminenkin ole itseaiheutettua, jos tapauksia aletaan sillä tavalla arvioimaan. Olisin tehnyt asiasta valituksen mm. nuo väärin perustein aloitetut lääkitykset, jos omat voimavarani olisivat siihen riittäneet. Tällä kertaa voimavarani olivat kuitenkin sidotut muihin asioihin, kuten omaiseni oikean hoidon saaminen psykiatriselta puolelta.

Mitä lääkkeitä oli ottanut? Minkä lääkityksen aloittivat? mikä perussairaus? Mistä tiedät etteivät lukeneet perussairaudesta ja olleet tietoisia? Mikä lähiomainen hän oli? (sisko, serkku?)
kerro nämä niin tähän viestiin voi vastatakkin paremmin..

ed. Vieras/alkoholistin lapsi
erittäin hyvin - itsekin hoitoalan ihmisenä ja alaa muutenkin hyvin sisältä päin tuntien - ymmärrän ensihoitajiakin, mutta kyseenalaistan silti vahvasti ovatko alkoholistit tai itsemurhaa yrittäneet olisivat veetuilulle se oikea kohde. Enemmänkin kai pitäisi miettiä miksi tilanne pääsee tuohon pisteeseen, miksi alkoholistilla on takanaan niin pitkä "ura", miksi psykiatriseen hoitoon on vaikea päästä. Ei purkaa turhautumista niihin, jotka jo muutenkin ovat halveksittuja ja heikoilla.

oma kokemus
Mitä lääkkeitä oli ottanut? Minkä lääkityksen aloittivat? mikä perussairaus? Mistä tiedät etteivät lukeneet perussairaudesta ja olleet tietoisia? Mikä lähiomainen hän oli? (sisko, serkku?)
kerro nämä niin tähän viestiin voi vastatakkin paremmin..
Olin hänen lähin omainen, myös se papereihin merkitty. Aloittivat antibiootit vaikka hänen perussairautensa nostaa crp:tä kun oli tulehduksellisessa vaiheessa. CRP oli noin 22 ja se oli riittävä heidän mielestä aloittamaan antibiootit. Mitään muuta syytä antibiooteille ei ollut. Tämä luki myös ihan sairaalan papepreissa eli "antibiootit aloitettu, koska...". Eivät olleet lukeneet perussairaudesta koska lopettivat antibiootit vihdoin kahden päivän päästä kun heille valkeni asia. Eihän tuosta antibiootista sinäänsä kai haittaa ole, mutta täysin turha se oli ja se olisi voitu välttää, jos olisi omaista kuunneltu.

Oli ottanut yliannoksen hänelle vaikean masennuksen ja ahdistukseen määrättyjä lääkkeitä.

"niinpä"

Minä soittelin tuolle 2,5 viikkoiselle vauvalle ja juurikin Urjalasta.. Se ainoa saatavilla oleva lanssi oli keikalla Valkeakoskelle käsittääkseni silloin. Eihän sille tilanteelle mitään voi mikä täällä on, mutta kyllä näkee mies edelleen painajaisia siitä ajokeikasta näin reilun vuodenkin jälkeen. Oli ysitiellä onneksi aika hiljaista siihen aikaan illasta kun täräyttivät täältä puolessa tunnissa taysin oville. Mua jännitti kieltämättä myös raskausaikana kun mies teki yövuoroa ja välillä mietin että tulisko sitä apua jos synnytys alkais tai muuta vastaavaa.

niinpä niin
Alkuperäinen kirjoittaja meilläkin;25488147:
Minä soitin myös Taysin lastenpäivystyksen ohjeesta ambulanssia 2,5 viikon vanhalle veltoksi vetäneelle ripuloivalle vauvalle, ei saatu. Täältä sairaalaan matkaa 75km, oli perjantai-ilta jo aika myöhä kun tajusin että vauva ei herää enää kunnolla syömään. Ripulista olin jo ollut yhteydessä aiemmin mutta käskivät vaan seurailla tilannetta. Sanoivat että se ainoa ambulanssi mikä täällä päivystää on keikalla jossain 60km päässä, menee ainakin tunti ennenkuin pääsee edes lähtemään meille päin.
No mitä tässä oikeasti olisi pitänyt tehdä? On teidän oma valintanne, että asutte 75 km Tampereesta eli kohtuullisen maaseudulla, ja ikävä sattuma, että alueella on ollut yhtä aikaa kaksi hätätapausta eikä ambulanssi kyennyt irtautumaan ensin tapahtuneesta. Jos ambulanssi olisi ollut teidän vauvanne luona silloin kun se toinen avuntarvitsija soitti hätäkeskukseen, olisi hän joutunut odottamaan vastaavalla tavalla.

Maalla ei ole mahdollista pitää samanlaista hälytysvalmiutta kuin kaupunkialueella. Verorahat eivät siihen riitä eikä väen ammattitaito pysyisi kohdillaan jos keikkaa pukkaisi kerran viikossa tai kuukaudessa kun muu aika vaan päivystettäisiin.

Hyvä juttu että miehesi pääsi kuitenkin viemään lapsen pikaisesti sairaalaan ja mitään pahmepaa ilmeisesti ei seurannut. Meillä tuo ei olisi mahdollista, koska meillä ei ole autoa, mutta sen takia asummekin kaupungissa.

ed vieras/alkoholistin lapsi
vielä pieni tarkennus: isäni ei ollut kertaakaan aiemmin ollut ambulanssia "kuormittamassa" ja tälläkin kohtallokkaalla kerralla aiha oli todellinen ja avun tarve kiireellinen. Silloin sekä ambulanssi että poliisi-henkilökunta toimi ensiluokkaisen arvokkaasti. Kiitos siitä heille.

Viimeiselle kyydilleen isäni pääsi arvokkaasti lopetettuaan alkoholin käytön, minkä jälkeen n. Kk:n päästä hän kuoli sydäninfarktiin selvinpäin kotonaan. Ambulanssia hän ei tohtinut soittaa, vaan oli yrittänyt soittaa vain äidille, joka siis on ammattilaisia ;(.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja näin;25487428:
Ei vaikuta humalatila. Keikat priorisoidaan kiireellisyyden mukaan ja tuo ei ole kuulunut kiireellisimpään luokkaan.

Sillä ei ole vaikutusta millä tavalla vamma on syntynyt, onko kaatunut humalan takia vai kompastunut rakennustyömaalta sojottavaan lautaan.
Todella pelottavaa ajatella, että tuntematon rintakipukohtaus ei ole tuon korkeammalla priorisoinnilla. Täytyy toivoa ettei itselle iske.

Olin hänen lähin omainen, myös se papereihin merkitty. Aloittivat antibiootit vaikka hänen perussairautensa nostaa crp:tä kun oli tulehduksellisessa vaiheessa. CRP oli noin 22 ja se oli riittävä heidän mielestä aloittamaan antibiootit. Mitään muuta syytä antibiooteille ei ollut. Tämä luki myös ihan sairaalan papepreissa eli "antibiootit aloitettu, koska...". Eivät olleet lukeneet perussairaudesta koska lopettivat antibiootit vihdoin kahden päivän päästä kun heille valkeni asia. Eihän tuosta antibiootista sinäänsä kai haittaa ole, mutta täysin turha se oli ja se olisi voitu välttää, jos olisi omaista kuunneltu.

Oli ottanut yliannoksen hänelle vaikean masennuksen ja ahdistukseen määrättyjä lääkkeitä.
Ukosisin että antibiootti oli varmuuden vuoksi ja lopetettiin muutenkin kahden päivän päästä, ei siksi että olisivat silloin tajunneet perussairaudesta.
Perussairaudet on yksi asia mikä selvitellään ensimmäiseksi, kuten käytössä olevat lääkitykset. jotenkaan en niele että yo-sairaalassa hoidettaisiin potilasta, selvittämättä perusasioita ensin.
Monesti ihmisistä voi tuntua että hoidettu/kohdeltu väärin, jolloin kannattaa olla yhteydessä sinne sairaalaan ja selvittää asia/ tehdä valitus. En sano sen enempää sinun tapauksesta mutta monesti maallikot eivät tajua mitä ympärillä tapahtuu.

meilläkin
Alkuperäinen kirjoittaja niinpä niin;25488927:
No mitä tässä oikeasti olisi pitänyt tehdä? On teidän oma valintanne, että asutte 75 km Tampereesta eli kohtuullisen maaseudulla, ja ikävä sattuma, että alueella on ollut yhtä aikaa kaksi hätätapausta eikä ambulanssi kyennyt irtautumaan ensin tapahtuneesta. Jos ambulanssi olisi ollut teidän vauvanne luona silloin kun se toinen avuntarvitsija soitti hätäkeskukseen, olisi hän joutunut odottamaan vastaavalla tavalla.

Maalla ei ole mahdollista pitää samanlaista hälytysvalmiutta kuin kaupunkialueella. Verorahat eivät siihen riitä eikä väen ammattitaito pysyisi kohdillaan jos keikkaa pukkaisi kerran viikossa tai kuukaudessa kun muu aika vaan päivystettäisiin.

Hyvä juttu että miehesi pääsi kuitenkin viemään lapsen pikaisesti sairaalaan ja mitään pahmepaa ilmeisesti ei seurannut. Meillä tuo ei olisi mahdollista, koska meillä ei ole autoa, mutta sen takia asummekin kaupungissa.
Ihan vaan laitoin esimerkkinä tuolle aloittajalle siitä, että 20min ambulanssin odottelua ei ole pitkä aika. Mutta kiitos kauniista sanoistasi ja empaattisesta suhtautumisestasi! :) Täytyy kaikkien muuttaa vaan sinne kaupunkiin, mitä ne Lapinkin äidit siellä valittaa 500 kilometrin synnytysmatkoineen, ihme nuijia!

niinpä niin
Alkuperäinen kirjoittaja meilläkin;25489010:
Ihan vaan laitoin esimerkkinä tuolle aloittajalle siitä, että 20min ambulanssin odottelua ei ole pitkä aika. Mutta kiitos kauniista sanoistasi ja empaattisesta suhtautumisestasi! :) Täytyy kaikkien muuttaa vaan sinne kaupunkiin, mitä ne Lapinkin äidit siellä valittaa 500 kilometrin synnytysmatkoineen, ihme nuijia!
No siksipä ne tulevatkin odottelemaan Rovaniemelle jo etukäteen.

Elämä on valintoja.

oma kokemus
Ukosisin että antibiootti oli varmuuden vuoksi ja lopetettiin muutenkin kahden päivän päästä, ei siksi että olisivat silloin tajunneet perussairaudesta.
Perussairaudet on yksi asia mikä selvitellään ensimmäiseksi, kuten käytössä olevat lääkitykset. jotenkaan en niele että yo-sairaalassa hoidettaisiin potilasta, selvittämättä perusasioita ensin.
Monesti ihmisistä voi tuntua että hoidettu/kohdeltu väärin, jolloin kannattaa olla yhteydessä sinne sairaalaan ja selvittää asia/ tehdä valitus. En sano sen enempää sinun tapauksesta mutta monesti maallikot eivät tajua mitä ympärillä tapahtuu.
Ihan vaan sen verran että en ole ns. maallikko, en vaan halunnut tuoda julki hoitohenkilökunnalle sitä että ymmärsin kyllä kaiken mitä he puhuivat. Olen siis itse sairaalahenkilökunttaa (eri sairaala) sen enempää ammattiani tarkentamatta, mutta tuossa tilanteessa olin vain ja ainoastaan omainen. Olin myös aivan shokissa tilanteesta.

Antibioottia ei kuulu aloittaa varmuuden vuoksi. Koko yo-sairaalassa olo aikana hän ei saanut hänen ns. oikeaa lääkitystä ennen kun hän sai jatkopaikan psykiatriselle (tosin yo:n alainen sekin) ja siirto toteutettiin.

Yhteistyössä