Soitettiin tänään ambulanssi naiselle joka oli kaatunu ja makasi maassa, valitti rintaansa. Arvatkaa kauanko kesti että

• Viestiketjun aloittaja Ihmettelen vaan
  • Ensimmäinen viesti
Ihmettelen vaan
se tuli?

Nainen oli humalassa, makasi maassa kylmissään ja valitti että rintaan koskee. Ei osannut sanoa että johtuiko kipu kaatumisesta vai mistä. Nämä asiat oli hätäkeskuksessa tiedossa.

yllätyin, että ambulanssilla kesti 20min tulla paikalle, tiedä kauanko oli maannut siinä ennen meidän tuloa. Ja emme asu missään pikkukylässä

Vaikuttaako tuohon se, että potilas oli humalassa? Oletetaan että ei kyse mistään sydänkohtauksesta. Jos ois kohtaus ollut niin olis varmasti kuollut tuossa ajassa

"möhömaha"
Jos on jonoa niin kaipa ne jotenkin pitää priorisoida. Jotenkin tuntuisi juuri menvän oikein jos omalla typerällä toiminnallaan aiheutetut tapaturmat ei ole listan kärjessä.

"vieras"
kerran kun soitin 112 (ilmoittaakseni rattijuoposta) niin meni 15 min ennen kuin vastattiin... jouduin tietty koko ajan "pois jonosta" kun känny katkaisee puhelun jos ei puoleen minuuttiin vastata.
viime talvena kun lainasin kännyäni hädässä olevalle, niin poliisi soitti kahdesti perään että täytyyks sinne oikeasti mennä ja missä se ny sitten on? En ollut omalla paikkakunnallani, joten osasion sanoa vain ,että tie nro xxx, risteyksen ZZ perästä kaupunkiin YY päin, keskellä peltoaukeeaa, max kilsa risteyksestä. Valoisaan aikaan. Jos siitä ei löydä, niin ois syytä mennä optikolle...

näin
Ei vaikuta humalatila. Keikat priorisoidaan kiireellisyyden mukaan ja tuo ei ole kuulunut kiireellisimpään luokkaan.

Sillä ei ole vaikutusta millä tavalla vamma on syntynyt, onko kaatunut humalan takia vai kompastunut rakennustyömaalta sojottavaan lautaan.

• Tykkää
Reactions: Aamuäree
miettii
[QUOTE="vieras";25487416]kerran kun soitin 112 (ilmoittaakseni rattijuoposta) niin meni 15 min ennen kuin vastattiin... jouduin tietty koko ajan "pois jonosta" kun känny katkaisee puhelun jos ei puoleen minuuttiin vastata. [/QUOTE]
Noh. Tämähän on ollut enemmän sinun kännykkäsi ongelma kuin hätäkeskuksen, vaikka kyllä siellä on tavoitteena vastata puheluihin alle puolessa minuutissa. Virallinen tavoite taitaa olla 10 sekuntia. Siihen ei aina päästä eikä aina voidakaan päästä ja esim. 15 minuutin todellinen jonotusaika voi sattua kohdalle jonkun Tapani-myrskyn yhteydessä. Ei ole mahdollista mitoittaa palvelua niin, että aina olisi vastaaja vapaana ja sekin on ongelma, että kaikki kiireettömätkin asiat pitää soittaa samaan numeroon. Plus että hätänumeroon tulee valtavasti sinne kuulumattomia puheluita. Esim. myrskytuhojen raivauksista soitetaan kun jossain pihalla käytetään moottorisahaa. Ei tosiaan kuulu 112:een sellainen...

Miten muuten voit soittaa puhelimellasi yhtään mihinkään asiakaspalveluun? Niissä useimmissa ei edes vastaamisen tavoiteaika ole alle puolta minuuttia... :)

rerere
Uskokaa mitä uskotte, mutta kyllä se vaikuttaa jos apua tarvitseva on päihtynyt. O
len itse ollut seuraamassa kuinka yliannostuksen lääkkeitä ottaneelle sairaan hoitajat kettuili. Oli tosi tylyjä ja kun toiselta meni taju ja kaatu maahan niin huudeltiin vaan, että "älä pelleile, nouse sieltä ja tule mukaan".

"hmm"
itsekin olen joskus humalassa joutunut yöllä päivystykseen, ihan hirveää oli se kohtelu.. mutta kai se on jotenkuten ymmärrettävää, vaikkakin itse olin asiallinen.

"diu"
Uskokaa mitä uskotte, mutta kyllä se vaikuttaa jos apua tarvitseva on päihtynyt. O
len itse ollut seuraamassa kuinka yliannostuksen lääkkeitä ottaneelle sairaan hoitajat kettuili. Oli tosi tylyjä ja kun toiselta meni taju ja kaatu maahan niin huudeltiin vaan, että "älä pelleile, nouse sieltä ja tule mukaan".
Näinhän se menee. Kyllä paljon hitaammin tulee apua paikalle jos on päihtynyt. Ja muutenkin saa aivan törkeää kohtelua terveydenhuollossa. Joo, ymmärrän että se voi ottaa päähän kun joku on omasta syystään hoitoa tarvitsemassa esim. tosi kännissä tai kamoissa, mutta ei se oo hoitsujen tms. asia tuomita ja vittuilla.

"vieras"
Kerran joudoin soittamaan ambulanssia kolme kertaa, kun potilas oli humalassa. Pyysivät soittamaan poliisille.. Aivan uskomatonta toimintaa pari vuotta sitten helsingissä.

Joku nainen oli oksentanut verta rappukäytävään ja huusi tuskissaan lääkäriä. Ambulanssilla kesti puoli tuntia tulla paikalle ja ensimmäinen mitä häkestä kysyttiin oli: onko potilas humalassa?

Kyllä se kestää, mä soitin pari vuotta sitten naapurin tädille joka oli kaatunut pihalla eikä päässyt ylös ja lanssin tulo kesti yli puoli tuntia (eikä oltu missään korvessa). Silloin oli onneksi loppukevät ja lämmin.

[QUOTE="vieras";25487885]Kerran joudoin soittamaan ambulanssia kolme kertaa, kun potilas oli humalassa. Pyysivät soittamaan poliisille.. Aivan uskomatonta toimintaa pari vuotta sitten helsingissä.

Joku nainen oli oksentanut verta rappukäytävään ja huusi tuskissaan lääkäriä. Ambulanssilla kesti puoli tuntia tulla paikalle ja ensimmäinen mitä häkestä kysyttiin oli: onko potilas humalassa?[/QUOTE]

No oleellinen kysymys, yks muiden joukossa.
JA myös jatkoselvittelyjen kannalta, alkoholilla kun saa ajan myötä elimistönsä tekemään jos ja jotain, myös oksentamaan verta.
Ellei potilas ole humalassa niin syy on joku toinen, ellei hän ole alkoholisti niin syy on joku toinen- ja hoitotoimenpiteet kenties erialisia, käytettävät lääkkeet erilaisia jne.

Kysyä se pitää, siinä missä muutkin asiat.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;25487917:
No oleellinen kysymys, yks muiden joukossa.
JA myös jatkoselvittelyjen kannalta, alkoholilla kun saa ajan myötä elimistönsä tekemään jos ja jotain, myös oksentamaan verta.
Ellei potilas ole humalassa niin syy on joku toinen, ellei hän ole alkoholisti niin syy on joku toinen- ja hoitotoimenpiteet kenties erialisia, käytettävät lääkkeet erilaisia jne.

Kysyä se pitää, siinä missä muutkin asiat.
Olin ehkä epäselvä: se oli ensimmäinen ja viimeinen kysymys. Sen jälkeen kun olin vastannut myöntävästi oli vastaus siihen, että pitäisi soittaa poliisille.

Soitin yhteensä kolme kertaa ja vaadin ambulanssin paikalle VAIKKA potilas oli humalassa.

[QUOTE="vieras";25487921]Olin ehkä epäselvä: se oli ensimmäinen ja viimeinen kysymys. Sen jälkeen kun olin vastannut myöntävästi oli vastaus siihen, että pitäisi soittaa poliisille.

Soitin yhteensä kolme kertaa ja vaadin ambulanssin paikalle VAIKKA potilas oli humalassa.[/QUOTE]:O

On se hienoa kun viranomaistoiminnasta mitään tietämättömät huutelee omia mutu-mielipiteitään taivaan totena :attn:

Paikalle hälytettäviin yksiköihin liittyy aika kiinteästi kiireellisyysarvio ja resurssit. Tarkasti mennään päike-manuaalin mukaan, eikä fiilispohjalta niinkuin jotkut nyt näyttää ajattelevan.

:( jopa on törkeitä kohteluita tullu.
Juu kännitila on itseaiheutettu mutta sillä humalaisellakin on oikeus hoitoon :headwall:
Ei tietenkään aina mutta ei sitä koskaan tiedä jos vaikka kuppia ois vähänki ottanu ni taustalla voi olla vaikka aivoinfarkti ..tms mikä pistää tasapainon vispaamaan ja vaikuttaa enempi humalaiselta mitä on.

On se hienoa kun viranomaistoiminnasta mitään tietämättömät huutelee omia mutu-mielipiteitään taivaan totena :attn:

Paikalle hälytettäviin yksiköihin liittyy aika kiinteästi kiireellisyysarvio ja resurssit. Tarkasti mennään päike-manuaalin mukaan, eikä fiilispohjalta niinkuin jotkut nyt näyttää ajattelevan.
Olet ilmeisemmin ammatiltasi jotakin tuohon suuntaan?
kiva juttu mutta kun ei valitettavasti kaikki ammattilaiset ole kunnolla ammattilaisia vaan niitä mätä muniakin mahtuu sinne joukkoon ikävä kyllä.

Olet ilmeisemmin ammatiltasi jotakin tuohon suuntaan?
kiva juttu mutta kun ei valitettavasti kaikki ammattilaiset ole kunnolla ammattilaisia vaan niitä mätä muniakin mahtuu sinne joukkoon ikävä kyllä.
Perustuuko tää sun mielipide siis ihan faktoihin vai johonkin mitä olet täältä/lehdestä lukenut?

Mua on alkanut ärsyttää naisten toiminta, arvostellaan vähän kaikkea ilman että on edes pientä hajua kuinka maailma makaa. Luetaan Iltalehdestä juttu aiheesta X, noustaan pyhässä raivossa barrikadeille ilman että asiasta tiedetään hölkäsen pöläystä.

Yllämainittuihin aiheisiin lasken esimerkiksi tuomiolauselmista valittamiset, ilman tietoa rangaistukseen vaikuttavista seikoista, sekä juuri tämän kaltaiset ketjut joissa muutaman puhelinkeskustelun perusteella luullaan tietävän tarpeeksi hätäkeskuksen, poliisin ja pelastuslaitoksen toiminnasta että niitä pystyisi arvostelemaan.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Lex
No kyllä niillä on menny 20 minuuttia vaikka potilas ei olisi humalassakaan. oon ollu kans tilanteessa jossa yksi mies sai kohtauksen, ja siitä meni tuo aika vaikka lanssilla ei menis matkaan edes 5minuuttia siihen paikalle. Siinä aika moni ihmetteli et miten voi kestää noin kauan mutta varmasti ne tulee heti kun ennättäävät.

"mä"
Perustuuko tää sun mielipide siis ihan faktoihin vai johonkin mitä olet täältä/lehdestä lukenut?

Mua on alkanut ärsyttää naisten toiminta, arvostellaan vähän kaikkea ilman että on edes pientä hajua kuinka maailma makaa. Luetaan Iltalehdestä juttu aiheesta X, noustaan pyhässä raivossa barrikadeille ilman että asiasta tiedetään hölkäsen pöläystä.
Juuri näin! Itse sh ja törmään tuohon asiaan lähes päivittäin työssäni. Kuvitellaan, että erilaiset kokeet valmistuvat samantien kun veri on otettu putkeen ja jokaiselle potilaalle on oma lääkäri tai vähintään se oma tauti on kaikista pahin ja jonon ohitse pitäisi päästä yms. Ei kenelläkään potilaista ole todellakaan tietoa, miten paljon muita potilaita on samalla hetkellä menossa samalle lääkärille. Silti huudellaan totuuksia sairaalan toiminnasta...

Yhteistyössä