Miksi täällä jotkut ajattelevat, että jos pienituloinen yh joskus laittaa rahaa myös itseensä niin lapsi ei saa mitään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Karina"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"Karina"

Vieras
Olen monesti törmännyt tuollaiseen ajatukseen täällä ja eri ketjuissa.

Esim. nyt kun kerroin haaveilevani Bruce Springsteenin keikasta, mutta kun rahat ovat vähissä niin sinne pitää heti jonkun tulla kommentoimaan näin: En menisi. Mulla on aika paljon säästöjä mutta silti tulee lapsi ensin ja häneen tuhlaan en itseeni.

http://kaksplus.fi/keskustelu/pluss...nin-keikalle-mutta-mietin-asiaa-rahallisesti/

Siis onko tosiaan niin, että pienituloinen yh ei saa itselleen haluta yhtään mitään? Ja jos jotakin itselleen ostaa, niin lapsi ei saa mitään? Ei kai joku tosissaan ajattele noin?

Totta kai mullakin lapsi etusijalla ja hän saa kohtuuden rajoissa haluamiaan tavaroita ja vaatteita, mutta kai mullakin on joskus oikeus saada jotakin. Kyllä mä pihistän omista menoistani jos itselle jotakin isompaa haluan eikä se ole lapsen saamisista mitenkään pois.

Kummallista ajattelua joillakin, että kun on saanut lapsen niin oma elämä jäihin eikä saa olla mitään. Varsinkaan jos on yh.

[QUOTE="a p";25482421]Nyt ei ole kyse pelkästään tuosta vaan siitä, että täällä monesti ollaan sitä mieltä mistä aloituksessa kirjoitin. :) Olen tuon asian huomannut monessa ketjussa eikä niistä ole ollut kyse mun haaveista ja teoista.[/QUOTE]

Ihmiset on erilaisia. Jos tänne maukuu asioitaan, kannattaa varautua että joku on eri mieltä kanssasi :)

Yleensä ajatellaan, että YH:n tulee olla köyhä. Sinänsä huvittavaa, kun itse säästin puolessa vuodessa tonnin venäjän matkaa varten eikä lapseni joutunut kärsimään aikana lainkaan. Sehän riippuu vain siitä, miten ne rahat käyttää, jotkut ostelee tupakkaa ja käy baareissa, toiset säästää reissuun.

Mun äiti on oli pienituloinen yh ja jätti aina omat menonsa viimeiseksi, ehkä kerran puolessa vuodessa kävi jossain "rimpsalla" muutaman tunnin. Vielä nykyäänkin jotenkin joutuu puolustelemaan itselleen, jos laittaa rahaa omaan vapaa-aikaansa, vaatteisiin tai johonkin pienen matkaan.

Eli mene ja nauti, on sitten jotain mukavaa odoteltavaa ja muisteltavaa, eikä tarvi sitten parinkymmenen vuoden päästä miettiä, että kun en päässyt koskaan mihinkään :)

Tässä alkuperäinen viestisi jossa et sanallakaan maininnut että sinulla on säästöjä.

"Olisihan se unelmien täyttymys päästä tuonne keikalle, mutta se vie niin paljon rahaa. Pelkkään lippuun menee ainakin reilun 70€. Sitten kesällä menee junamatkoihin n. 100€. Viimeiseen junaan en ehtisi joten sitten olisi vielä yöpyminen Helsingissä.

Nuo on isoja summia työttömälle yhden lapsen yh:lle. Nyt mulla on tilillä rahaa 80€ eli tuo menisi lähes kokonaan jos keskiviikkona onnistuisin saamaan lipun. Toki torstaina tulee lapsilisä ja ruokaa meillä on kyllä varmaan kolmen viikon tarpeisiin.

Mutta sitten tuo kesä ja kun ei ole mitään varmuutta onko töitä tiedossa eli saisin paremmin rahaa."

Raha tuntuu olevan kynnyskysymys Springsteenin keikalle menossa. Jos tililllä on 80,- ja lippu maksaa 70,- niin on se aika iso lovi budjettiin. Minusta on ihan normaalia ajatella, että laittaa tässä tilanteessa lapset edelle. Jokainen äiti tietää että lasten kanssa saattaa tulla yllättäviäkin menoja.

Jos sinulla on kerta säästöjä (??!) niin mene hyvä ihminen ja nauti keikasta!

Väänsinkö nyt rautalangasta tarpeeksi? :D

[QUOTE="a p";25482520]Tuo yksi ei nyt tainnut tajuta tämän ketjun pointtia.[/QUOTE]

Huomasin itsekin sekoittaneeni nyt kaksi ihmistä, sinut ja tuon "säästäjän". My mistake :)

Menen takavasemmalle häpeämään...

Ja pöh! Ei tollasia tarvi kunnella. :D Tottakai menet sinne konsertiin, jos haluat ja sillä sipuli! ;) Mä en ainakaan suostu asettumaan mihinkään stereotyyppiseen muottiin, mitä täällä viljellään, joten ei tarvitse sinunkaan. Niin kauan kun omat menot ei ole lapsen / lapsien hyvinvoinnista pois, niin asia on hyväksyttävä, sanokoon nämä louskuttajat mitä lystää. Yksinhuoltajuus ei todellakaan tarkoita, että pitää lopettaa koko oma elämä juuri siihen paikkaan.

Yhteistyössä