Lääkäriltä sain uudeet papa vastaukset. Mitä tarkoittaa joku ASCUS? Ei se selittäänyt mitään:O

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Venakko Milanna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Venakko Milanna

Vieras
sanottu vaan että kontrolli on 6kk päästä. Ei mitään sen enempää.... Outo. Onko tää varallinen sitten? 4kk sitten muutos oli nimeltä CIN 3. Ymmärtäkseni se meni alas. Mutta mikä se on sitten? On se kiva tommosta stressaata raskauden aikana

googlesta

ASCUS
ASCUS on lyhenne sanoista Atypical Squamous Cells of Undetermined Significance. Tällä termillä kerrotaan Papa-kokeen tuloksista. ASCUS kertoo, että osa soluista näyttää poikkeavilta ja ne voivat olla pahalaatuisia.

Tarkoittanee vaan sitä, että kohdunsuun limakalvon pintasolukossa on muutoksia. Muutokset on yleensä aika tavallisia ja johtuu usein siitä, että on harrastettu suojaamatonta seksiä, jonka tuloksena on saanut mm. kondylooman.

Avohoitolääkärin gynekologiset toimenpiteet – TherapiaFennica

Levyepiteelimuutokset Papa:ssa

Levyepiteelin lievä muutos, ASCUS (atypical squamous cells of undetermined significance) ryhmään kuuluvat ennen kaikkea HPV:lle viitteelliset, mutta ei varmat (koilosytoosi) löydökset sekä epäkypsä ja atyyppinen metaplasia (Kohdunkaulan premalignit muutokset ja papilloomavirukset). ASCUS-löydös tulee kontrolloida uudella näytteellä 6-12 kuukauden kuluttua. ASC-H (high grade lesion cannot be ruled out) -muutoksessa näytteessä on epäkypsiä soluja, joissa on dyskaryoottisia piirteitä. Tästä ryhmästä löytyytutkimusten mukaan dysplasioita 15-20 %:ssa. ASC-H-löydöksessä potilaalle pitää tehdä kolposkopia 1-3 kuukauden sisällä. LSIL (low squamous intraepithelial lesion) -löydös tarkoittaa levyepiteelin varmaa HPV-löydöstä ja/tai lievään dysplasiaan sopivaa sytologista löydöstä. HSIL (high grade squamous intraepithelial lesion) -löydös tarkoittaa sytologista löydöstä, joka sopii keskivaikeaan tai vaikeaan dysplasiaan, joskus jo ca in situun. SIL-muutos johtaa aina kolposkopiaan, jos löydöksenä on vahva SIL, tutkimus olisi mieluiten tehtävä alle yhdessä kuukaudessa, koska kyseessä saattaa olla ca in situ -tason muutos, jopa mikroinvasiivinen karsinooma. Lievän SIL-muutoksen takia kolposkopia tulisi tehdä muutamien kuukausien sisällä.

Diagnoosi levyepiteelikarsinooma johtaa luonnollisesti välittömästi kolposkopiaan ja jatkotutkimuksiin.

Viimeksi muokattu:
Mistä mä tiedän....

Mua huolestuttaa, siksi kysyn.

Täällä on tämmöisistä asioista turha kysellä, koska kukaan tuskin on gynealan asiantuntija.
Jos sinulla on sukupuolitauti ollut, se voi aiheuttaa tuollaisia tuloksia. Raskauden aikana ei juuri mitään asioille ilmeisesti tehdä.
Jos olisi jostain vakavasta kyse, lääkäri ottaisi sinut kyllä hoitoon. Lääkäri lienee todennut ettei hoidon tarvetta ole, seurantalinja riittää. Et kuole siihen.
Ylimääräinen alapään "ronklaaminen" ei ole mitenkään suositeltavaa raskausaikana.

Netistä löytää tietoa, mutta siihenkin kannattaa suhtautua varoen. Kaikki tieto ei välttämättä ole luotettavaa.

Viimeksi muokattu:
Täällä on tämmöisistä asioista turha kysellä, koska kukaan tuskin on gynealan asiantuntija.
Jos sinulla on sukupuolitauti ollut, se voi aiheuttaa tuollaisia tuloksia. Raskauden aikana ei juuri mitään asioille ilmeisesti tehdä.
Jos olisi jostain vakavasta kyse, lääkäri ottaisi sinut kyllä hoitoon. Lääkäri lienee todennut ettei hoidon tarvetta ole, seurantalinja riittää. Et kuole siihen.
Ylimääräinen alapään "ronklaaminen" ei ole mitenkään suositeltavaa raskausaikana.

Netistä löytää tietoa, mutta siihenkin kannattaa suhtautua varoen. Kaikki tieto ei välttämättä ole luotettavaa.

Ei mulla ole sukupuolitautia eikä ollut. On vaan se Papilloomavirus, mutta ei siitä enää pidetään sukupuolitautina jostain syystä, ehkä kun se on niin yleinen ja melkein jokainen sen kantaa... Kaikki sukupuolitaudin testejä on otettu ei ole mitään, eikä ole syytä oikeastaan että olisi....

Mutta onko totta ettei siitä Papilloomavirusta enää pidetää sukupuolitautina? Miks sitten se tartu siitä kautta?

ei hyvää päivää sukupuolitauti, morjens. itsellänikin tuo ascus raskausaikana ja nimenomaan kaikki sp-taudit testattu negoiksi ja muutenkin saman miehen kanssa ollut 2 vuotta ja hänenkin aikana käynyt välillä otattamassa pari kertaa sp-testit (alussa kun tapasimme ja halusimme olla varmoja terveydestä ja toisen kerran kävin huvikseni kaverini tukena kun olin kun hän ei uskoltanut mennä näytteenottoon yksin) ja aina olen ollut puhdas.
noloa edes mainita sukupuolitauti syyksi, jos ei osaa perään mainita esim. muitakin syitä. ja jos alottaa tekstinsä ettei kukaan ole gynealan asiantuntija, niin sit kannattais itsekkin olla hiljaa.

ei hyvää päivää sukupuolitauti, morjens. itsellänikin tuo ascus raskausaikana ja nimenomaan kaikki sp-taudit testattu negoiksi ja muutenkin saman miehen kanssa ollut 2 vuotta ja hänenkin aikana käynyt välillä otattamassa pari kertaa sp-testit (alussa kun tapasimme ja halusimme olla varmoja terveydestä ja toisen kerran kävin huvikseni kaverini tukena kun olin kun hän ei uskoltanut mennä näytteenottoon yksin) ja aina olen ollut puhdas.
noloa edes mainita sukupuolitauti syyksi, jos ei osaa perään mainita esim. muitakin syitä. ja jos alottaa tekstinsä ettei kukaan ole gynealan asiantuntija, niin sit kannattais itsekkin olla hiljaa.

Kirjoitinkin jos. Sukupuolitauti on vain yksi syy. Muita syitäkin löytyy.

Kyllä nuo koevastaukset tarkoittavat, että mätänet sisältä päin. Tosi vaarallista; siis pikkuhiljaa kuihdut pois. Mikä sinänsä on onni palstan tulevaisuutta ajatellen.

ja minä kirjoitin että:

Etpäs itsekään maininnut :)
Ap on itse puhunut HPV:sta ja kondyloomasta ellen nyt ihan väärin muista. Toki tässä vaikeuttaa asioita kielimuuri.

Levyepiteelin lievä muutos, ASCUS (atypical squamous cells of undetermined significance) ryhmään kuuluvat ennen kaikkea HPV:lle viitteelliset, mutta ei varmat (koilosytoosi) löydökset sekä epäkypsä ja atyyppinen metaplasia (Kohdunkaulan premalignit muutokset ja papilloomavirukset).

Ihmisen papilloomavirus (Human papillomavirus, HPV)
Ihmisen papilloomavirustyyppejä, jotka elävät elinympäristössämme ja ihmisen iholla, tunnetaan yli 100 erilaista tyyppiä. Useimmat papilloomavirukset ovat melko harmittomia, kuten käsiin tai jalkoihin syyliä aiheuttavat virukset. Papilloomavirustyypeistä noin 40 tarttuu genitaalialueella. Virukset voivat tarttua niin naisiin kuin miehiin. Suurimmalla osalla elimistön puolustusmekanismi eliminoi viruksen. Genitaalinen papilloomavirus on hyvin yleinen ja se tarttuu ihmiseltä toiselle sukupuolisessa kontaktissa.

Siis on mulla varmasti se HPV. Kun lääkäri sanoi veikkei papassa näy, niin ei tarkoita ettei siitä mulla oo. Jos kerrankin seksiä harrastanut, se kuulu vaan meille samalla tavalla kun kaikki bakterit.... näin ainakin se puhui mulle, eikä vaan hän, mä kävin vaikka missä. Koska alussa oli kamala olo, luulin mikä huora mä olen, kun on sellaista ja vain 2 miestä elämän aikana on ollut ja molemmat puhtaita. Mä en vaan tiennyt että se on noin yleistä ja harvinaista jos ihmisellä ei siitä oo:(

Ei mulla ole sukupuolitautia eikä ollut. On vaan se Papilloomavirus, mutta ei siitä enää pidetään sukupuolitautina jostain syystä, ehkä kun se on niin yleinen ja melkein jokainen sen kantaa... Kaikki sukupuolitaudin testejä on otettu ei ole mitään, eikä ole syytä oikeastaan että olisi....

Mutta onko totta ettei siitä Papilloomavirusta enää pidetää sukupuolitautina? Miks sitten se tartu siitä kautta?

Kaikkia sukupuoliteitse leviäviä vaarallisia/tarttuvia mikrobeja (bakteerit, virukset ja alkueläimet) voidaan pitää sukupuolitauteina, koska ne yksinkertaisesti leviävät sukupuoliteitse. Myös papilloomavirukset.

Papilloomaviruksia on kymmeniä erilaisia ja ne voidaan karkeasti jakaa kolmeen luokkaan
1) täysin vaarattomat papilloomavirukset, jotka eivät aiheuta mitään. Näitä on suurimmalla osalla ihmisistä

2) kondyloomia eli ulkoisia visvasyyliä (siis nimen omaan visvaisia syyliä, ei solumuutoksia) aiheuttavat papilloomavirukset. Nämä ovat vaarallisia, koska ne aiheuttavat kondyloomia. Nämä kondyloomia aiheuttavat ovat harvinaisempia ja niitä on vain noin pari prosenttia papilloomaviruksista.

3) Solumuutoksia aiheuttavat papilloomavirukset, jotka siis myös ovat vaarallisia. Nämä solumuutokset tulevat siis nimen omaan sisälle, kuten kohdunkaulaan ja nämä ovat ihan eri virustyyppiä kuin kondyloomia aiheuttavat papilloomavirukset. Nämä solumuutoksia aiheuttavat ovat myös harvinaisempia ja niitä on noin pari prosenttia kaikista papilloomaviruksista.

Eli summana:
1) on harhaluulo, etteikö papilloomavirus olisi sukupuolitauti. Se on nimen omaan juuri sitä ja olet sen jostain saanut, yleensä aina sukupuoliteitse.

2) On totta, että papilloomaviruksia on noin 70% väestöstä. Mutta suurin osa näistä on juuri niitä papilloomaviruksia, jotka eivät ole millään tavalla vaarallisia. Muutama prosentti kuitenkin noista viruksista on vaarallisia ja aiheuttavat joko kondyloomia tai solumuutoksia

3) Kun saat papilloomaviruksen, se on ja pysyy aina elimistössäsi. Se ei lähde pois, vaikka sinulla ei olisi oireitakaan ja saattaa aktivoitua uudelleen vaikka 10 vuoden päästä.

4) Kondomi ei aina suojaa herpes/kondyloomatartunnalta, koska syylät/rakkulat on usein alueella, jota kortsu ei suojaa (kivekset, häpyhuulet, reidet, peräaukon seutu jne)

5) Virus (herpes, papillooma) voi tarttua myös vaikka ei olisi näkyviä rakkuloita, syyliä tms. Eli se ei tartu pelkästään aktiivisessa vaiheessa.

ps. sulla kun on ylimääräistä rahaa, niin yksityiset teettää tarkempia testejä noista viruksista ja saat selville, mikä virustyyppi on kyseessä.

Yhteistyössä