Mitä lastensuojelu tässä tapauksessa tekee? Auttakaa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "apua"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"apua"

Vieras
Kaverini soitti minulle eilen hädissään. Heidän naapurinsa on aika erikoinen (kaappijuoppo) täti joka käyttää aikansa tupakalla parvekkeella punaviiniä litkien. Kaverini oli lauantaina ollut lähdössä lastensa 3 ja 2 v. kanssa syntymäpäiville. Pienempi lapsista oli nostanut kunnon metakan ja järjestänyt uhmakohtauksen. kaverioni oli omien sanojensa mukaan joutunut taluttamaan/vetämään kädestä uhmakkaan 2 v. n autolle jossa tämä oli heittäytynyt maahan potkimaan ja huutamaan. kaverillani oli hermot menneet täysin ja hän oli huutanut naama punaisena, että nyt mennään joko takaisin kotiin nukkumaan päiväunia tai sitten autoon saman tien. Oli lopulta saanut kiukuttelevan lapsen autton ja turvavöihin lapsen potkiessa ja purressa. Oli kuulema ollut itsekin siinä sitten itkunpartaalla kun naapurin täti oli siihen sitten saapunut pienessä sievässä ja sanonut tekevänsä kaveristani lastensuojeluilmoituksen koska tämä oli huutanut lapselle ja repinyt tätä kädestä.

Nyt kaverini on tosi peloissaan eikä tiedä miten tapaus etenee. mainittakoon, että kaverini on hyvä äiti joka ei ole väkivaltainen lapsilleen. En usko, että on myöskään repinyt lastaan vaan sanotaanko, että taluttanut vastahakoista lasta autolle.

Voiko tästä nyt todella tulla joku tapaus ja miten hänen tulisi toimia.

Miksi kaikki pelkää lastensuojelua, kun jotain pahaa mörköä? Kaverisi olisi voinut todeta vaan rauhallisesti, että hyvä -säästynpä itse vaivalta.

Kaverini on aika neuroottinen tapaus. Yritin häntä jo eilen lohdutella, että ei kukaan tuollaisesta tee ilmoitusta. Mutta se täti on kyllä aika outo. tuli minullekin kerran huutamaan auton parkkeerauksesta vaikka ihan parkkipaikalle parkkeerasin. Oli kuulema liian lähellä hänen ulko-oveaan. Oli sityten tosiaan ottanut jotain kuvia autostanikin ja kovasti uhkaili poliisilla.

Mutta, jos tapaus nyt jutuksi etenisi niin miten asiaa alettaisiin selvittämään?

Sossut ottaa yhteyttä jossain vaiheessa, jos tosiaan teistä se ilmoitus on tehty. Heidän työtä on tarkistaa kaikki ilmoitukset. Tulevat todennäköisesti kotiin käymään ja kartoittavat tilanteen ja sitten päättävät, tuleeko teistä asiakkaita heille vaiko ei.

Tuskin tuon takia kukaan imoja alkaa väsäämään, voitko olla varma ettei ystäväsi ole vaikka vetänyt lasta suutuspäissään tukasta tai lyönyt, ei vain häveliäisenä ihmisenä sitä sulle kerro?

[QUOTE="vieras";25451793]Tuskin tuon takia kukaan imoja alkaa väsäämään, voitko olla varma ettei ystäväsi ole vaikka vetänyt lasta suutuspäissään tukasta tai lyönyt, ei vain häveliäisenä ihmisenä sitä sulle kerro?[/QUOTE]

Olen tästä melkoisen varma, mutta 100% varmahan en tietenkään voi olla. Ystäväni on kyllä lasten kurittamista vastaan ja melkein jopa "ihan liian kiltti" lapsilleen. En oikein usko, että olisi käsiksi tosiaan käynyt. Luulen, että hänelle itselleen on ollut järkytys että on julkisesti raivostunut.

Lapset ovat hyvin hoidettuja ja koti on turvallinen. Kaverini tosin kärsii pakkoneurooseista ja on lievästi masentunut, mutta en todella usko, että olisi lapsiaan/lastaan pahoinpidellyt.

Jos/kun kaverillasi on muuten asiat kotona hyvin, niin en usko, että joutuu mihinkään ongelmiin tuosta. Turha antaa sellaisen kiusantekijän peloitella. Kieltämättä melkoinen tapaus, jos käy parkkeeratuista autoista ottamassa kuvia. Sillä ei taida olla muuta elämää, kuin viini, rööki ja kyttäys..

Tällainen alkoholisoitunut kyttäilijäihminen tietysti yrittää lievittää omaa vähäisyydentunnettaan tällaisilla uhkailuilla. Kys. henkilöstä voisi ehkä periaatteessa tehdä rikosilmoituksen häirinnästä.

Jos täti ilmoituksen tekee, niin lastensuojelu tutkii asian. Kaverisi joutuu siellä todennäköisesti kerran käymään ja asia päättyy siihen. Olen itse joutunut aiheettoman ilmoituksen kohteeksi ja täytyy sanoa, että tilanne ei ole millään tavalla mukava, vaikka tietäisit oelvasi kuinka hyvä vanhempi vaan. Ilmoittaja voi liioitella ja suorastaan vääristellä asioita kuinka tykkää, ja "syytetty" yrittää vakuuttaa syyttömyyttään. Meitä esimerkiksi syytettiin humalassa olosta, vaikka 100-prosenttisella varmuudella olimme molemmat olleet tialnteessa vesiselviä. Ei kiva tilanne.

Puhuin ystäväni kanssa ja oli jo hiukan rauhoittunut. pihalla oli kuulema muitakin ihmisiä joten voi pyytää heitä ns. todistajiksi jos jutusta jotain tulee. Ei ole omien sanojensa mukaan lyönyt, tukistanut tai mitään muutakaan. Oli kyllä kuulema huutanut aika kovalla äänellä.

Tuo naapurin täti on ilmeisesti ns. ilmoittelijasorttia, on kuulema valittanut lähes kaikista naapureistaan jne. Nyt eka kerta kun "hyökkää" ystäväni kimppuun. Itse kyllä epäilen ettei tämä juttu täällä kaupungissa mene muualle kuin maksimissaan tuohon jutteluvaiheeseen. Ainoa huoleni on miten lastensuojelussa suhtaudutaan ystäväni terapiaan. Voivatko katsoa, että on sen takia huono äiti. Itse voin vakuuttaa, että mielestäni hän on oikein hyvä äiti.

[QUOTE="apua";25452493]Puhuin ystäväni kanssa ja oli jo hiukan rauhoittunut. pihalla oli kuulema muitakin ihmisiä joten voi pyytää heitä ns. todistajiksi jos jutusta jotain tulee. Ei ole omien sanojensa mukaan lyönyt, tukistanut tai mitään muutakaan. Oli kyllä kuulema huutanut aika kovalla äänellä.

Tuo naapurin täti on ilmeisesti ns. ilmoittelijasorttia, on kuulema valittanut lähes kaikista naapureistaan jne. Nyt eka kerta kun "hyökkää" ystäväni kimppuun. Itse kyllä epäilen ettei tämä juttu täällä kaupungissa mene muualle kuin maksimissaan tuohon jutteluvaiheeseen. Ainoa huoleni on miten lastensuojelussa suhtaudutaan ystäväni terapiaan. Voivatko katsoa, että on sen takia huono äiti. Itse voin vakuuttaa, että mielestäni hän on oikein hyvä äiti.[/QUOTE]

Riippuu tietenkin minkälaisten ongelmien vuoksi terapiassa käy(?). Tietenkin se on aina hyvä asia, että on hakenut apua, jos jotain ongelmaa on.

Yhteistyössä