Onko kellään kanoja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja olava
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kyllä kanat on sellaisia ressin poistajia, niitä kun seurailee tovin unohtuu murheet ja muut.
Mulla on tää parvi aikanaan Pulliaiselta hankittu, siihen on tullut väriä muualta, ja olen näitä levittänyt ympäri pohjanmaata.
Sen olen huomannu, ett leghorni on rotuna herkkä, en suosittele. Maatiaaiset munii kyllä läpi talven jos lämpö on riittävä.
Minä annan lannan nostaa lämpöä, lisään turvetta ja kutteria sekaan, lämmitystä ei tarvi.
Tänäkin talvena jopa yksi kana poikasia hautoi keskellä talvea. Nyt saavat taas olla pihalla ja riemu on suuri, niin perheelle kuin kanoillekin.
Tälläkin hetkellä kaksi emoa kuljettaa poikasia perässä yhteensä 14 tipua.
Hauska harrastus ja tulee munia ja syksyllä voi ylimääriset kukkopoja tosiaa laittaa uuniin.

Hei!, Olisko kenelläkään kanoja annettaviksi poriin? Minkki oli syönyt meidän omat kanat :( niin olisi kyllä tosi kiva jos saisi kanoja. Vastailkaa sähköpostiin jos on tarjolla :)

Mietin tässä josko hommais kanoja :) ei tarttis kaupasta aina munia hakee. Muutenkin olisivat kivoja. Lähinnä mietityttää niitten talvimajotus, tarviiko ne kuin lämpösen tilan? Meillä on tuossa saunarakennuksen yhteydessä vanhatalli, mutta siellä ei talvella ole kyllä ihan plussa asteita. Paljonko kanat tarvii lämmintä talvella? Entäs montako kanaa tarvis olla jotta viihtyvät ja kuin paljon kanalauma syö...

Kana pärjää jokusessa miinusasteessa esim. -1-5. Mutta kanalaan olisi hyvä laittaa patteri/lampölamppu. Olisi hyvä myös hankkia lämpömittari, jotta voi seurata lämpötilaa. Meillä on 4 kanaa, joilla menee 7kg rehusäkki 1-2 kk. Suosittelen ostamaan luomurehua, jossa on esim. kuivattuja herneitä. Kanoille olisi hyvä antaa myös "vihreetä" eli kerätä esim. voikukanlehtiä, piharatamoa, ja rikkaruohoa. Kanoille ei saa antaa: raparperia, sipulia, viinirypäleitä, ihmisten herkkuja ja suolaisia tai makeita tuotteita. Maustetut ovat myös kiellettyjen listalla.

Kanat on ihania! :) Meillä on reilun vuoden ollut kanaparvi kukkoineen ja munia tulee runsaasti ja se on mahtavaa kun mä leivon päivittäin, omien luomukanojen munat on isoja ja kuohkeita. Ja kanat on vaan niin hauskoja otuksia. Helppohoitoisia, varsinkin vuohiin verrattuna joita meillä myös on...

Yhteistyössä