Oletko mielestäsi hyvä ihminen? Millainen on hyvä ihminen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tan-
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä luokittelen ihmiset useinkin hyviin ja pahoihin. Suurin osa kyllä tippuu johonkin siihen väliin. Hyvällä ihmisellä voi mun mielestä olla huonojakin ominaisuuksia, mutta jossain kohtaa menee selkeä raja. Esim. rikollinen ei välttämättä ole paha ihminen, vaikka olisi tehnyt jotain ihan kamalaakin. Ja paha ihminen voi olla sellainenkin, joka yhteiskunnan normien mukaan on ihan tavis, mutta josta mulle tulee sellainen olo että se on paha.

Toki mä ymmärrän että tuo on vain mun omaa mielivaltaista luokittelua, mutta väliäkös sillä... :D Mä saan outoa tyydytystä siitä että lisään joitakin tyyppejä mustalle listalleni, tai ihannoin sokeasti toisia.

Hyvyyteen mun mielestä kuuluu oikeudenmukaisuus, rehellisyys, luotettavuus ja ystävällisyys. Se on sitä että hymyilee ja sanoo kauniisti toiselle, ymmärtää ja hyväksyy, auttaa, suojelee, ja välittää. Hyvä ihminen on sellainen, jonka seurassa on rento ja miellyttävä olla. Sen vaan tietää, tai tuntee, kuka on sellainen.

Pahan ihmisen tuntomerkkejä on mm. tekopyhyys, se että ei kuuntele mitä toisella on sanottavana, pinnallisuus, ilkeys, uhkaava käytös (usein varmaan tiedostamatontakin), se että oikeuttaa tekemänsä vääryydet oman etunsa takia, se ettei osaa tai halua miettiä mikä todellisuudessa olisi oikein ja hyvää muiden kannalta. Pahuutta ei välttämättä heti näe ihmisissä - voisi sanoa ehkä että onneksi...

Hyvä ihminen on sellainen, jolla on toimiva omatunto ja joka ei toimi sitä vastaan. Omatunto, se voi tarkoittaa myös samaa kuin intuitio. Sisäinen ohjaus, kyky elää yhteydessä maailmankaikkeuden kanssa.
Hyvä ihminen pelastaa kastemadonkin tieltä, jos näkee että se voi jäädä auton alle.
Hyvä ihminen antaa lapsensa tuoda kodittoman kissanpennun kotiinsa 20 asteen pakkasella, eikä sano lapselle että vie se elukka ulos.
Hyvä ihminen osaa kuunnella, osaa antaa toisille positiivista energiaa pelkästään läsnäolollaan.
Hyvän ihmisen tunnistaa siitä, että siitä tykkäävät eläimet ja lapset.

Mun isäni oli tällainen.

Ihanasti kirjoitettu. :)

Toi on totta. Ehkä liikaakin ajatelleen siten, että teko ei voi olla hyvä tai oikein, jos siitä nauttii itse. Ikäänkuin vain kärsimyksestä tai kieltäymyksestä kumpuaisi hyvyyttä. Aika perverssiä, kun tarkemmin ajattelee - että ihmisen pitäisi nauttia pelkästään pahoista teoista, ei hyvistä lainkaan.

Totta. :D Vaikka hyvähän vaan lisääntyy, jos "hyväntekijä" tulee itsekin onnelliseksi. :)

Hyvä ihminen ei satuta toisia. Ainakaan kovin paljoa. :D Pienet ilkeät sanat ei vielä pahaksi tee.

Hyvä ei ole yhtä kuin täydellinen.

Pidän itseäni hyvänä ihmisenä. Epäonnistuneena, mutta silti ihan hyvänä.

Mä luokittelen ihmiset useinkin hyviin ja pahoihin. Suurin osa kyllä tippuu johonkin siihen väliin. Hyvällä ihmisellä voi mun mielestä olla huonojakin ominaisuuksia, mutta jossain kohtaa menee selkeä raja. Esim. rikollinen ei välttämättä ole paha ihminen, vaikka olisi tehnyt jotain ihan kamalaakin. Ja paha ihminen voi olla sellainenkin, joka yhteiskunnan normien mukaan on ihan tavis, mutta josta mulle tulee sellainen olo että se on paha.

Toki mä ymmärrän että tuo on vain mun omaa mielivaltaista luokittelua, mutta väliäkös sillä... :D Mä saan outoa tyydytystä siitä että lisään joitakin tyyppejä mustalle listalleni, tai ihannoin sokeasti toisia.

Hyvyyteen mun mielestä kuuluu oikeudenmukaisuus, rehellisyys, luotettavuus ja ystävällisyys. Se on sitä että hymyilee ja sanoo kauniisti toiselle, ymmärtää ja hyväksyy, auttaa, suojelee, ja välittää. Hyvä ihminen on sellainen, jonka seurassa on rento ja miellyttävä olla. Sen vaan tietää, tai tuntee, kuka on sellainen.

Pahan ihmisen tuntomerkkejä on mm. tekopyhyys, se että ei kuuntele mitä toisella on sanottavana, pinnallisuus, ilkeys, uhkaava käytös (usein varmaan tiedostamatontakin), se että oikeuttaa tekemänsä vääryydet oman etunsa takia, se ettei osaa tai halua miettiä mikä todellisuudessa olisi oikein ja hyvää muiden kannalta. Pahuutta ei välttämättä heti näe ihmisissä - voisi sanoa ehkä että onneksi...

wau. hyvin kirjoitettu.

Mulla on kaksi puolta tässä asiassa. Olen hyvä ihminen niille, joista välitän. Valitettavasti viehätyn usein ihmisistä, jotka eivät olisi ansainneet hyvyyttäni. Sitten taas näille, jotka ansaitsisivat kaiken hyvän ja rakkauden minulta, saatan olla hyvinkin välinpitämätön, jopa törkeä.

Hyvä ihminen ottaa huomioon toiset, osaa ajatella asioita myös muusta kuin omasta näkökulmastaan, on luotettava ja osaa antaa anteeksi.

Yhteistyössä