Kotitalousvähennys.. Kuka tietää ja voisi neuvoa tyhmempää :)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
meille tehtiin loppukesästä takka, takka maksoi 5400e.
Joten saamme siitä kotitalousvähennyksen. Sana kotitalousvähennys kertoo mulle kuitenkin todella vähän :D
Tekeekö sen molemmat puolisoista vai vaan toinen? Miten se tehdään? Pitääkö olla kuitit liikkeestä? Vai näkeköö verottaja jostain ne vai miten ja mitä?? :D

Olen aivan pihalla :D

verolaput tuli tänään postissa..

Viime vuotta koskevaan veroilmoitukseen liitetään aikanaan erillinen lomake vähennystä koskien (katso www.vero.fi) johon täytellään tiedot. Vähennystä saa, oliko nyt vielä 60% työn osuudesta, ei tarvikkeista. Pitää näkyä saamassanne laskussa erikseen. En muista tarviiko sitä liittää mukaan.

Viime vuotta koskevaan veroilmoitukseen liitetään aikanaan erillinen lomake vähennystä koskien (katso Verohallinto) johon täytellään tiedot. Vähennystä saa, oliko nyt vielä 60% työn osuudesta, ei tarvikkeista. Pitää näkyä saamassanne laskussa erikseen. En muista tarviiko sitä liittää mukaan.

Nykyään ei tarvitse liittää, ilmoitus tehdään netissä. Kuitit pitää säilyttää 6 vuotta tms. Sen ilmoituksen voi tehdä heti kun haluaa, ei tarvitse odottaa veroehdotusta.

Se tekee ilmoituksen, kuka haluaa vähennyksetkin. Puolisot voivat päättää miten vähennykset jaetaan keskenään ja sitten vain ilmoittamaan niitä.

Takka tehtiin kesällä eli vuoden 2011 verotukseen menee, eli tänä vuonna tarvii ilmoittaa. Tosiaan laskussa täytyy olla työn osuus erikseen ja vain siittä saa sen vähennyksen.

[QUOTE="aloittaja";25409726]Ja siis minun ei tartte soitella mihinkään takkaliikkeeseen ja pyydellä mitään kuitteja tai mitään..?[/QUOTE]

Onhan sinullakin kuitti siitä - vaikkapa tiliote jossa näkyy maksut ja tietysti se lasku.

Vähennykset tehdään sen vuoden veroista, milloin maksutkin on tehty. Jos olette maksaneet maksut tämän vuoden puolella, niin silloin tehdään tänä vuonna. Tarkennukseksi: Tänä vuonna käsitellään viime vuoden verotus ja veroehdotus on siis viime vuodelta, mikä tulee toukokuussa.

noniin minä löysin kyseiset paprut.. työt yhteensä olleet 1700 mutta vähennyksineen ja omavastuun jälkeen jää vain 920e.. Onko noin pienen summan vuoksi ede järkeäa alkaa täyttää kaikkia niitä papreita??

[QUOTE="aloittaja";25409865]noniin minä löysin kyseiset paprut.. työt yhteensä olleet 1700 mutta vähennyksineen ja omavastuun jälkeen jää vain 920e.. Onko noin pienen summan vuoksi ede järkeäa alkaa täyttää kaikkia niitä papreita??[/QUOTE]

Jos sulle 1000e ei ole rahaa, niin älä ihmeessä tee mitään :D Ps. se vähennys on veroista.

Niin ja eikös sen vähennyksen saa hakea kummatkin puolisoista? Vai onko siihen tullut muutos? En tiedä hyötyykö siitä sitte jotain, jos molemmat hakee....omavastuu taitaa ainaki kerran mennä molemmista.

Niin ja eikös sen vähennyksen saa hakea kummatkin puolisoista? Vai onko siihen tullut muutos? En tiedä hyötyykö siitä sitte jotain, jos molemmat hakee....omavastuu taitaa ainaki kerran mennä molemmista.
Saa kummatkin puolisot hakea, mutta pitää päättää keskenään miten se ositetaan (50-50 vai jotain muuta).

Hauska ajatus, ettei siitä mitenkään hyötyisi ellei nyt maksa veroja 0e vuodessa eli ole aivan tuloton.

Saa kummatkin puolisot hakea, mutta pitää päättää keskenään miten se ositetaan (50-50 vai jotain muuta).

Hauska ajatus, ettei siitä mitenkään hyötyisi ellei nyt maksa veroja 0e vuodessa eli ole aivan tuloton.

Tarkoitinki just sitä, että se summahan menee sitte puoliksi, eli molemmat hyötyy vähän, mutta jos vain toinen hakee ni hyötyy se toinen tosiaan sitte enemmän. Olipas huonosti selitetty =D Nih.

ei varmaan kannata hakea kuin toiselle, niin summasta ei vähennetä kuin yksi omavastuuosuus (jos haette molemmille, niin menee puoleksi ja molemmista vähennetään omavastuuosuus).