Vain rikkailla on varaa merkkituotteisiin tai jokavuotisiin ulkomaanmatkoihin!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja taina tavallinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

taina tavallinen

Vieras
Ei voi selittää millään pikavipeillä tai veloilla, koska ne on pystyttävä maksaa takaisin. Jos jollakin onnettomalla lainalla ostelee kallista tavaraa ja ei ole varaa maksaa takaisin, menee äkkiä luottotiedot ja silloin ei enään ostellakkaan. Jos leveästi haluaa elää, ei sitä lainaa oikeasti loputtomiin saa. Isoon lainaa pitää olla kyllä jonkinlaisia tulojakin tai muuta maksukykyä. Eri asia jos on ikää jo niin paljon, että on ehtinyt säästää.
Olemme mieheni kanssa kolmekymppisiä ja keskitulosia. Elämme melko säästeliäästi. Rakensimme talon ja meillä on asuntolainaa. Autolainaa ei ole. Palkoista maksamme laskut, vakuutukset, auton kulut, normaalit asumiskulut, ruuan, harrastukset, mahdolliset lääkärikulut jne. Rahaa jää jopa säästöön, mutta kun ostimme uuden auton, siihen meni melkein kaikki säästöt. Joulu verottaa paljon ja jouduimme ostamaan uuden pesukoneen säästöillä, joka maksoi n 500e. Esikonen tarvitsi silmälasi ja ne maksoi 115e. Lomalla on varaa käydä vaikkapa leffassa ja laskettelukeskuksessa. Kesällä mennään huvipuistoon kerran ja vesipuistoon kerran. Parin yön matka tehdään omalla autolla jonkun tuttavan luo toiseen kaupunkiin kesäisin. Ulkomailla olemme perheenä käyneet kerrran ja se maksoi neljältä hengeltä 2400e+passit+vakuutukset+ kohteessa olo. Taisi mennä reilusti yli 3000e. Ei todellakaan ole varaa joka vuosi.
Silloin kun asuin yksin ja opiskelin ja kävin töissä. Tienasin ihan hyvin, mutta rahat meni laskuihin ja vuokraan. Vanhempani auttoivat mua jonkun verran. Säästöt menikin sitten joululahjoihin, salikorttiin ja normaalien ketjuliikkeiden vaatteisiin.

Iphonet tai muut applen kotkotukset ovat todella kalliita. Saati sitten joku monen sadan euron Louis Vuitton. Tyttömme vinkuin 100e Lacosten kenkiä, enkä todellakaan aio ostaa niitä. 50euroa kenkiin on jo paljon ja silläkin saa merkkikengät. Tavallinen ihminen nyt vaan ei pysty käymään joka vuosi ulkomailla, saati useammin ja tuon lisäksi kulkemaan merkkirytkyissä ja shoppailemaan paljon. Tähän lisätään vielä uudehko auto, sisustettu omistusasunto ja se, että on varaa käydä leffassa tai hotellissa aina kun haluaa.

Joku satunnainen kallis kertaosto onnistuu varmaan jokaiselta, kuten hankkia nyt vaikkapa kerran vuodessa 200e euron vaate. Mutta mun mielestä normaalilla ihmisellä ei todellakaan ole varaa siihen, että useasti ostetaan kallista, kaikki on hienoa yms.

Matustaminen on oikeasti kallista. Kyllähän itse matkan halvalla saa. Kohteessa pitää kuitenkin elää ja yleensä joka päivä syödä ulkona. Kaikki oheinen (sisäänpääsyt kohteisiin, ostoksen jne) maksavat paljon. Matkavakuutus yms..

Mun mielestä rikkaat on myös normaaleja ihmisiä. Ja matkustaa voi kalliisti tai sitten vähän halvemmin jos ennakoi eli säästää ja katsoo halvimmat lennot ja halvan hotellin eikä syö joka ateriaa kalliissa ravintolassa.

Ja kyllä jokainen kuitenkin päättää, mihin ne rahansa laittaa. Pistääkö säästönsä uuteen (upouuteen vai teille uuteen mutta muuten käytettyyn?) autoon. Ja hienoa, mikä nyt on hienoa? Ei kaikki ole kultaa, mikä kiiltää.

• Tykkää
Reactions: versatile
Tasan omista valinnoista kiinni. Jotkut elävät pienemmin, vaikka kerrostaloasunnossa, jotta velkataakka olisi pienempi ja sitä kautta lyhennyksetkin ja siten jää löysää rahaa vaikka matkailuun. Ei tarvi olla rikas :)

Ja miksi kaiken pitäisi olla kallista, hienoa, upouutta...?

• Tykkää
Reactions: BootyPeppi
No siihen nähden, että meidän kaikki asumiskulut, kun huomioidaan lainanlyhynnys, kiinteistövero, jäte, sähkö, vakuutus, siis kaikki on kuukaudessa joku 2700-2800€, niin tuollainen 3000€ etelänmatka kerran vuodessa ei ole mahdottomuus. Ei mekään olla rikkaita, vähän keskituloisen yläpuolella molemmat. Tuohon asumiseen meillä menee aika lailla 50% nettotuloista, mutta se on oma valinta. Voisihan sitä asua 800€ vuokrakolmiossa näiden kahden lapsen kanssa ja tehdä sen etelänmatkan vaikka joka toinen kuukausi?!

No siihen nähden, että meidän kaikki asumiskulut, kun huomioidaan lainanlyhynnys, kiinteistövero, jäte, sähkö, vakuutus, siis kaikki on kuukaudessa joku 2700-2800€, niin tuollainen 3000€ etelänmatka kerran vuodessa ei ole mahdottomuus. Ei mekään olla rikkaita, vähän keskituloisen yläpuolella molemmat. Tuohon asumiseen meillä menee aika lailla 50% nettotuloista, mutta se on oma valinta. Voisihan sitä asua 800€ vuokrakolmiossa näiden kahden lapsen kanssa ja tehdä sen etelänmatkan vaikka joka toinen kuukausi?!

Näinpä! Ja sitten kuitenkin haluaa kaiken: ison talon, uuden auton, merkkivaatteet, ulkomaanmatkat ja kaikki pelit ja rensselit, niin sitten ei muuta kuin tekemään jotain asian eteen. Joko hankkimaan lisää rahaa tai sitten leikkaamaan menoja.

Elämä on valintoja. Niiiiiiiin valintoja.

• Tykkää
Niin, miksi pitäisi saada kaikki? Teidän asumismenot ovat ihan järkyn suuret. Itse olen 30v, asun 100m uudessa paritalossa Espoossa, lainaan menee 450e, yhteensä asumiskustannukset on joku vähän alle 1000e. Auto on uusi ja oma.

Rahaa jää elämiseen ja luksukseen ihan ok kaksilla tuloilla (150 000e per vuosi).

Jos haluatte rahaa myös elämiseen, hankkikaa helvempi asunto. Asutte mielestäni aivan liian kalliisti.

lennot halpalentoyhtiöltä,
vakuutus kotivakuutuksessa,
majapaikka jossa on mahdollisuus ruoanlaittoon(kaupungeissa hostellit, tutut, tuttujen tutut jne. suomessa olisi joka tapauksessa pakko syödä)
viihdykkeinä ilmaiseksi: kaupungilla kiertelyä(korkeintaan aleshoppailua), museot, kirkot, taidenäyttelyt joihin ei ole pääsymaksua, torit, rannat, valokuvaaminen,
ja kun jalat väsähtää yhden kahvikupin/oluen/viinilasin hinnalla eturivin paikka josta seurailla paikallisia :D

Kyllähän matkustaminen onnistuu vaikka opiskelijabudjetilla ;) pitää vaan olla oikea näkökulma siihen miten saa paljon kohteesta irti ja itsensä viihtymään mahdollisimman halvalla.

merkkituotteisiin en ota sen enempää kantaa mutta joskus vaan kannattaa säästää vielä hetki ja ostaa se laadukkaampi tuote. Ei tule niin pian uusittavaksi ja siinä säästää oikeasti. Ei todellakaan päde kaikkeen!

• Tykkää
Mekin olemme mieheni kanssa kolmekymppisiä ja keskitulosia (minä ehkä vähän allekin). Elämme melko säästeliäästi. Rakensimme talon ja meillä on asuntolainaa. Autolainaa ei ole ja auto on suht uusi. Palkoista maksamme laskut, vakuutukset, auton kulut, normaalit asumiskulut, ruuan, harrastukset, mahdolliset lääkärikulut jne.

Meillä on 2 (pian 3) lasta. Käymme joka vuosi etelänmatkalla, leffassa käymme silloin kun huvittaa (kovin usein ei kyllä tule lähdettyä lastenhoidon järjestelyjen takia), hotelliviikonloppujakin voisimme viettää muttei meillä ole ollut niihin tarvetta. Rahaa on säästötileillä pahan päivän varalle, lisäksi joitakin osakkeita.

Emme juo alkoholia, emmekä käy baareissa. Vaatteita yms ostan, kun koen siihen tarvetta. Lapsille tulee ostettua enemmän merkkituotteita kuin itselleni. Tosin en koskaan ostele mitään Luis Vuittonia, Lacostea tms - koen etten keskituloisena edes tarvitse moisia, kuten en iPhoenakaan. Jos ostan merkkivaatteita, ostan ne Stckmann tms kaupoista (Espritiä, Guessia, Peak Performancea...jos nyt jotain esimerkkejä haluat tietää). Lapsille ostan uusimmat talvi-ja vk-haalarit, niihin menee rahaa n.200 €/lapsi. Sisävaatteissa suosin mm. Småfolkia, Meandia, Cupcakea, LegoWear, Moonkids yms...Marketeista en lastenvaatteita osta, koska haluan panostaa laatuun.

Ruokalaskuissa en säästele, eli sitä ostetaan mitä tekee mieli. Panostan tuoreisiin raaka-aineisiin, luomuun, kasviksiin ja kalaan, eineksiä meillä ei syödä.

Pian jään äitiyslomalle ja sitä kautta hoitovapaalle ainakin pariksi vuodeksi ja siihen minulla on varaa, koska olen laittanut rahaa joka kuukausi säästöön. Aiotaan jopa tehdä hoitovapaalla etelänmatkojakin.

En tiennytkään että me ollaan rikkaita kun käydään kerran vuodessa esim. Thaimaassa tms., jossain kauempana kuitenkin. Itse en pidä meitä edes keskituloisina, tulot brutto n. 6000 euroa / kk (siis molempien tulot tässä). Tosin asuntolainaa ei ole enää paljon jäljellä joten lainan lyhennyksiin ei mene kauheesti rahaa. Sähköön, vesimaksuihin, vakuutuksiin ja työmatkabensoihin kylläkin. Viimeksi lähdin lasten kanssa kolmestaan reissuun ja mies jäi kotiin koska oli juuri vaihtanut työpaikkaa eikä voinut lähteä mukaan. Meidän kolmen matka maksoi hotelleineen 2400 euroa (omatoimi) + käyttärahat paikan päällä. Onhan tuo iso summa säästää palkasta muttei kuitenkaan mahdoton.

Tasan omista valinnoista kiinni. Jotkut elävät pienemmin, vaikka kerrostaloasunnossa, jotta velkataakka olisi pienempi ja sitä kautta lyhennyksetkin ja siten jää löysää rahaa vaikka matkailuun. Ei tarvi olla rikas :)

Ja miksi kaiken pitäisi olla kallista, hienoa, upouutta...?
Näinpä. Nuo ulkomaanmatkatkin vähän riippuvat siitä, miten haluaa matkustaa. Nyt on tää uusi villitys "sohvasurffailu"... vai mikä se nyt olikaan?...., jolloin matkakohteessa asumiskulut ovat pienet, mahdollisesti jopa täysin ilmaiset. Jos hyvin käy, host opastaa myös paikallisten käyttämiin ravintoloihin ja kauppoihin eikä niihin kalliisiin, mitkä ovatkin turisteille tarkoitettuja. Varsinkin nuoret verkostoituvat nykyisin ympäri maailmaa ja lentoja lukuunottamatta elävät kohdemaassa yhtä edullisesti kuin paikallisetkin. Mä olen liian laiska ja mukavuudenhaluinen matkustaakseni vain hinnan vuoksi 28:aa tuntia yhteen suuntaan, mutta mun tytär hommaa lentonsa aina halvimman mukaan ja siten vaihtoja eri lentokentillä voi olla useita ja odotusajat pitkiä. Mä taas haluan, että max yksi vaihto ja senkin odotusaika enintään 4 tuntia.

Niin, miksi pitäisi saada kaikki? Teidän asumismenot ovat ihan järkyn suuret. Itse olen 30v, asun 100m uudessa paritalossa Espoossa, lainaan menee 450e, yhteensä asumiskustannukset on joku vähän alle 1000e. Auto on uusi ja oma.

Rahaa jää elämiseen ja luksukseen ihan ok kaksilla tuloilla (150 000e per vuosi).

Jos haluatte rahaa myös elämiseen, hankkikaa helvempi asunto. Asutte mielestäni aivan liian kalliisti.

150000€ vuositulot ei ole lähelläkään keskituloista perhettä vaan melkein tuplaten sen. Ap ei tainnut puhua asumismenoistaa millään summilla eli mihinkähän viittaat? Jos minuun, jolla kulut 2700-2800€, niin minullehan se ei ollut mikään ongelma, enkä niistä lainkaan valittanut. Tämä talo on hieman arvokkaampi kuin se teidän 100m2 uusi kämppä Espoossa...

Jos miettii keskituloisia, niin sanoisin että laina-ajalla voi helposti säätää sitä jääkö rahaa matkusteluun. Laina-ajassahan voi olla heittoa jopa 10 vuottakin saman tulosiilla perheillä. Ja matkustaa voi myös halvalla. Esim. Lacosten 100e kengät ovat yleensä aika kestäviä, kun halpahallin vastaavia kuluu useammat samassa ajassa.

150000€ vuositulot ei ole lähelläkään keskituloista perhettä vaan melkein tuplaten sen. Ap ei tainnut puhua asumismenoistaa millään summilla eli mihinkähän viittaat? Jos minuun, jolla kulut 2700-2800€, niin minullehan se ei ollut mikään ongelma, enkä niistä lainkaan valittanut. Tämä talo on hieman arvokkaampi kuin se teidän 100m2 uusi kämppä Espoossa...

Eikö Jutta Urpilainen ,äärittänyt joskus, että pienituloisen raja on 3000e/kk. Tuo 150 000e/kk kahden bruttotulot on siis hyvin keskituloista.

Taisin lukea vahingossa, että ap:lla oli nuo asumismenot.

[QUOTE="vieras";25409747]Jos pienituloisen raja on 3000 euroa kuukaudessa, niin silloin kyllä melkein puolet suomalaisista on pienituloisia.[/QUOTE]

Valita siitä Jutta Urpilaiselle, älä mulle.

Kyse nyt ei tainnut olla siitä, onko jollakin varaa käydä ulkomailla vaan siitä, että jollakin on varaa
käydä joka vuosi ulkomailla+ostaa merkkituotteita+sisustaa hienosti+matkustaa kotimaassa+ostaa ruokakaupasta mitä haluaa+ ajaa uudella autolla+ asua "hyvin"+ käyttää kalliita puhelia yms..eli jollakin on varaa NÄIHIN KAIKKIIN.
Me käymme kerran vuodessa ulkomailla, meillä on omakotitalo, 8v vanha auto (eli 2004 ja uudehko se mun mielestä silti on vielä) ja ostamme joka kaudeksi uudet vaatteet. Meillä ei sen sijaan riittäisi rahat siihen, että voisin sisustella kotiamme jatkuvasti tai voisin ostaa lapsille iPhone. 100e kosketusnäyttöpuhelimet muksuilla on ja muuhun ei ole varaa. Meillä on säästössä rahaa ns. "pahan päivän varalle". Voisin mennä ostamaan ihan tuosta noin vaan Aleksi13:sta o.i.s merkkisen laukun itselleni, mutta minulla ei olisi varaa ostaa 1500e vuittonia.

Yhteistyössä