Äitini ja mieheni reaktioihin liittyy ehkä ne parhaat muistot.
Tuleva isoäiti oli lievästi sanottuna todella innoissaan siitä että eka lapsenlapsi oli syntymässä. Asuimme samassa kerrostalossa tuolloin, eikä meillä ollut autoa, joten vanhempani olivat lupautuneet kuskiksi. Laitoin viestiä aamulla seiskalta ja kysyin että ootteko hereillä, äitini soitti nanosekunnissa takaisin hihkuen että joko joko joko nyt on sellainen olo, jihuu, woohoo, jippii!
Vei meidät sairaalaan ja miehen passitin töihin kun sanoivat että tässä menee vielä monen monta tuntia. Siirryin prenataaliosastolle odottelemaan että synnytys käynnistyisi, ja äitini tuli siellä käymään. Jäi sitten seurakseni koska sinne kerran sai jäädä - ja siinä odotellessa tilasi mulle kaikki mahdolliset vauva- ja perhelehdet lahjaksi (mainoksia oli päivähuoneessa)
. Kävi myös laittamassa vauvalle loton (oli viisi oikein muuten!) ja oli kaikinpuolin ihan mielettömän täpinöissään. Synnytti kertomuksissaan minut ja veljeni monen monta kertaa uudestaan.
Siirryimme synnytyssaliin ja soitin miehelle että nyt voisit lähteä tännepäin. Oli paniikissa että ehtiikö, tuleeko taksilla (30 km), rauhoittelin että ehdit kyllä, tule bussilla. Äiti hieroi selkääni sellaisella puisella hierontajutulla, lämmitti mikrossa kaurapusseja, ja oli tosi hyvänä apuna & tukena. Lähti sitten kotiin kun mies saapui paikalle - ja hauska hetki oli myös se kun mies saapuessaan totesi että eihän toi satu ollenkaan, kun sä kerran nukut. Olin juuri saanut epiduraalin ja se vaikutti hyvin, joten olin nukahtanut.
Hauskoja oli myös miehen ja kätilön keskustelut. Vajaan vuoden verran Suomessa asuneena miehen kielitaito ei vielä ollut täydellinen, mutta hyvin he toisiaan ymmärsivät, ja minä sihisin supistusteni välissä kääntöapua tarvittaessa. Kun vauva sitten syntyi, niin kätilön kanssa todettiin että ihana kilpikonna sieltä tuli, ja mies "suuttui" kun nimittelimme hänen rakasta tytärtään kilppariksi :xmas:. Mies soitti myös vanhemmilleni vauvan synnyttyä; "tyttö tuli, pieni ja söpö, ja mä leikkasin napa!"