Teekkari
Luther säätiön rahoittajana toimii amerikkalainen fundamentalistikirkko Missouri synodi.
Ikinä ei lestadiolaiset lähde kirkosta oma-aloitteisesti. Ne saa niin paljon etuja siitä. Joutumatta muuttamaan oppejaan vaikka ne on vastoin kirkon periaatteita.Eikös eläkkeellä oleva vl pappi Yrjö Tala kalevan kirjoituksessa jo tähän mahdollisuuteen viitannutkin.
Nyt sitten rauhanyhdistyksen miehet päätti panna hänet puhujakieltoon. vaikeaa on rehellisellä ihmisellä kun haluaisi uudistaa tiettyjä asioita jotka on pielessä....
Lestadiolainen pappi Johannes Alaranta kirjoittaa blogissaan:
- SRK:n rippioppi on harhaoppia eikä perustu mihinkään
- se oppi on 50-luvulla vl-liikkeen sisällä todettu harhaopiksi
- SRK:n johtomiehet opettavat sitä yhä silti
- hän itse on joutunut vakavan ajojahdin kohteeksi nostettuan ongelmat esille.
Johannes Alaranta: Maallikkosalaripin harhaoppi
Toi, nainen vaietkoon seurakunnassa, tulkittiin kauan ihan väärin. Alunperin siinä tapahtu niin, että joukko naisia oli ruvennu supisemaan yhdestä kylällä tapahtuneesta asiasta ja niihin hermostuttiin. Sit niille naisille sanottiin, että niiden on oltava hiljaa. Sit vuosien saatossa tosta asiasta väännettiin, vahingossa, tommonen määräys, että naisten on vaiettava seurakunnassa. Onneks juttuja on ruvettu penkomaan. Moni alkukielellä kirjotettu asia on oikeesti ihan eri kuin meidän raamatuissa.Paavali sanoo, että naisen on vaiettava seurakunnassa. Jos naispappi kommunikoi pelkästään viittomakielellä jumalanpalvelusta toimittaessaan, niin sittenhän se on ihan okei. Paavalihan meidän ylimmäinen auktoriteettimme on, eikä suinkaan Jeesus.
Tämä pitää paikkansa.Toi, nainen vaietkoon seurakunnassa, tulkittiin kauan ihan väärin. Alunperin siinä tapahtu niin, että joukko naisia oli ruvennu supisemaan yhdestä kylällä tapahtuneesta asiasta ja niihin hermostuttiin. Sit niille naisille sanottiin, että niiden on oltava hiljaa. Sit vuosien saatossa tosta asiasta väännettiin, vahingossa, tommonen määräys, että naisten on vaiettava seurakunnassa. Onneks juttuja on ruvettu penkomaan. Moni alkukielellä kirjotettu asia on oikeesti ihan eri kuin meidän raamatuissa.
Totta. Lisäksi olisi syytä ottaa huomioon silloinen yhteiskunta, jossa naisilla ei ollut oikeutta mihinkään julkisiin tehtäviin, ei maallisiinkaan. Vähän kuin Saudi-Arabiassa nykyisin yhä on.Toi, nainen vaietkoon seurakunnassa, tulkittiin kauan ihan väärin. Alunperin siinä tapahtu niin, että joukko naisia oli ruvennu supisemaan yhdestä kylällä tapahtuneesta asiasta ja niihin hermostuttiin. Sit niille naisille sanottiin, että niiden on oltava hiljaa. Sit vuosien saatossa tosta asiasta väännettiin, vahingossa, tommonen määräys, että naisten on vaiettava seurakunnassa. Onneks juttuja on ruvettu penkomaan. Moni alkukielellä kirjotettu asia on oikeesti ihan eri kuin meidän raamatuissa.
En voi ylipäätään ymmärtää uskovaisten epäloogisuuksia.Totta. Lisäksi olisi syytä ottaa huomioon silloinen yhteiskunta, jossa naisilla ei ollut oikeutta mihinkään julkisiin tehtäviin, ei maallisiinkaan. Vähän kuin Saudi-Arabiassa nykyisin yhä on.
Tämä pitää paikkansa.
Lisäksi ajattelu nykyään siitä mikä on naisen asaema ja miehen asema, on kokonaan toinen kuin 2000 v sitten. Eihän naiset siihen aikaan saaneet olla yhtään missään julkisissa viroissa.
Emeritus arkkipiispa John Vikström on kirjoittanut hyviä ajatuksia tästä:
Haku - John Vikström: On kyse enemmästä
miltä näyttää?Luultavasti, jos vanhat merkit paikkansa pitää...
Kiitos suuresti, leukistinen jne.! Tämä oli jalo teko.
Järkeenkäypää. Tosin ei tavallisen kansan miehetkään lukea osanneet.
Itse olen ihmetelyt miksi ei kaikkia Paavalin sanomisia ole otettu yhtä tiukan vakavasti ja ehdottomina lestadiolaisuudessa, mutt atämä naisen elämän rajoittaminen kyllä.
Että mikä on se kriteeri jolla ne yhä voimassa olevat kohdat Raamatusta valitaan ja jotkin muut kohdat ei sitten olekaan voimassa enää...