Voiko isä saada sairaslomaa jos äiti on sairas?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mam"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"mam"

Vieras
Tuntuu aika kovaa nousevan kuume nyt.. Mulla ei oo ollut kuumetta moneen vuoteen jotan on aika huippaava olo ja heikottaa muutenkin. Meillä on 1v lapsi, niin voisko mies saada saikkua ja olla äidin apuna kotona?

No mietin nyt vaan kun äitikin voi saada VAIKKEI SAIRAS OLE! Mitä tulet huutelemaan kunnen nyt tiennyt että voiko vai ei. Mitäs jos ei olisi äitiä niin saisko sitten? Vittu mitä porukkaa. Ei oo nyt huumorintajua taas tämän paslstan idiooteille.

[QUOTE="aapee";25386385]No mietin nyt vaan kun äitikin voi saada VAIKKEI SAIRAS OLE! Mitä tulet huutelemaan kunnen nyt tiennyt että voiko vai ei. Mitäs jos ei olisi äitiä niin saisko sitten? Vittu mitä porukkaa. Ei oo nyt huumorintajua taas tämän paslstan idiooteille.[/QUOTE]

Koska se äiti on tässä tapauksessa kotona, joten voi hoitaa lasta siellä. Ei isä voi saada sairaslomaa hoitaakseen kuuumeessa olevaa vaimoaan.

[QUOTE="aapee";25386385]No mietin nyt vaan kun äitikin voi saada VAIKKEI SAIRAS OLE! Mitä tulet huutelemaan kunnen nyt tiennyt että voiko vai ei. Mitäs jos ei olisi äitiä niin saisko sitten? Vittu mitä porukkaa. Ei oo nyt huumorintajua taas tämän paslstan idiooteille.[/QUOTE]

Nyt en ihan tajunnut pointtiasi että äiti voi saada sairaslomaa(ko?) jos ei ole sairas? Siis sairaan lapsen hoitoon voi saada sairaslomatodistuksen joko äiti tai isä muttei sairaan puolison hoitoon!

Ihan turhaan hermostut ja kirjoitat asiattomasti

• Tykkää
Reactions: Anatolia
Kylläpäs ap on ärhäkkä! Mutta oikeesti mies ei voi saada sairaslomaa sun sairauden takia. Mun ex joutu ottaa palkattoman vapaan,kun mulla oli 41,5 kuumetta,kun vauva oli 3kk.Seuraavana päivänä kuume oli laskenut,olin taas itekseni vauvan kanssa.

[QUOTE="aapee";25386399]Lähinnä ajattelenkin tilannetta, ettei äiti pysty hoitamaan lasta, jos on niin huonossa kunnossa.. Mut ihan sama.. Kiitos vastauksista.[/QUOTE]

On siinä kuitenkin järkevä ajatus ja itsekin mietin sitä silloin kun en asiaa vielä varmaksi tiennyt.
Jos äiti olisi esim. sairaalassa, niin sitten isä saisi jäädä hoitamaan lasta.

Niin ja muokkaan: aina kannattaa kysyä palkatonta päivää, sitä voisi vaikka saadakin.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
[QUOTE="asia";25386411]No eihän se isän työnantajan "vika" ole jos puolisi on sairaalassa, lapselle joko kotiin hoitaja tai sitten lapsi esim. päiväkotiin.[/QUOTE]

Kun esikoinen oli vauva olin niin kipeä etten ylös päässyt. Mies ei saanut töistä lomaa sen takia. Onneksi oli kuitenkin isoäiti lähellä joka ne pahimmat päivät oli lasta hoitamassa

työnantajasta,mun mies voi hätätilassa jäädä kotiin ja saa täyden palkan.
On jäänyt kotiin esim.kun minä olin yhden sairaan lapsen kanssa sairaalassa ja toinen lapsi oksensi kotona.Ja kun itseltä lähti käsi paikoiltaan ja oli niin paha oksennustauti että oksensin koko ajan enkä pysynyt tolpillani ja vauva oli 8kk.Kuumeen takia en miestä kotiin pyyä jäämään,nappia vaan kitusiin ja liikkeelle=)

Meillä oli aikoinaan toi tilanne toisinpäin, eli hoitovapaalla oleva mies sairastui pahasti.Lapsi oli tuolloin 11kk.. Mies ei päässyt sängystä ylös, kuume yli 40 jne. Mä sain palkatonta, selitin työnantajalle tilanteen. Kvtessissä on ainakin maininta että "pakottavista perhesyistä" voi tälläistä palkatonta myöntää. Muutaman päivän oli itse kotona ja loppuaika (3 vkoa) selvittiin mummojen ja pappojen sekä kummien avustuksella.

Entä jos äiti joutuu sairaalahoitoon?

Työsopimuslain nojalla työntekijällä on oikeus tilapäiseen poissaoloon pakottavista perhesyistä jos hänen välitön läsnäolonsa on välttämätöntä hänen perhettään kohdanneen, sairaudesta tai onnettomuudesta johtuvan, ennalta arvaamattoman ja pakottavan syyn vuoksi. Luonnollisesti ko. poissaolo on palkatonta (lain mukaan palkanmaksuvelvollisuutta työnantajalla ei ole) ja työnantaja voi halutessaan vaatia luotettavaa selvitystä poissaolon perusteesta.

Viimeksi muokattu:
Mun mies sai kyllä sairaslomaa kun jouduin sairaalaan. Lääkäri kysyi heti miehen loman tarpeesta kun mua oltiin lähdössä viemään sairaalaan.

Sai varmaan jonkun todistuksen lapsen hoitovapaasta tms, mutta tuskin saikkua... kela ei meinaa hyväksy sva-lomaketta ilman diagnoosia ja meidän tautiluokituksesta ei löydy diagnoosikoodia puolison sairaudelle...

• Tykkää
Reactions: Sassykatti
SairaUslomaa saa jos on sairas. Kaikki muut poissaolot on jotain muuta nimeltään. Joko palkatonta lomaa, vapaata sairaan lapsen hoitamiseen tms.
Mä en käsitä miten ihmiset voi olla niin tietämättömiä.

[QUOTE="Jep";25386667]SairaUslomaa saa jos on sairas. Kaikki muut poissaolot on jotain muuta nimeltään. Joko palkatonta lomaa, vapaata sairaan lapsen hoitamiseen tms.
Mä en käsitä miten ihmiset voi olla niin tietämättömiä.[/QUOTE]

Ja mä en käsitä miten aina näihin ketjuihin tulee muka tietävät huutamaan mitä sattuu. Mies voi jäädä kotiin PAKOTTAVASTA PERHESYYSTÄ jos kova tarve on. Työnantajan ei ole pakko maksaa palkkaa mutta meillä on maksanut.

[QUOTE="vieras";25386771]Ja mä en käsitä miten aina näihin ketjuihin tulee muka tietävät huutamaan mitä sattuu. Mies voi jäädä kotiin PAKOTTAVASTA PERHESYYSTÄ jos kova tarve on. Työnantajan ei ole pakko maksaa palkkaa mutta meillä on maksanut.[/QUOTE]

Juuri näin. Vapaata on annettava jos syy on pakottava (esim. äiti sairaalassa ja pienet lapset kotona) mutta palkkaa siitä ei ole pakko maksaa.

En koko ketjua jaksanut selata läpi, mutta käsittääkseni jos lapsi on terve ja äiti sairastaa niin isä ei voi saada sairaslomaa lapsen hoitoa varten. Tilanne on eri jos sekä lapsi että äiti sairastavat. Silloin voi isä saada sairaslomaan sairaanlapsen hoitamista varten, mutta on sitten eriasia myöntäänkö työnantaja vai ei loman palkallisena kun äiti kuitenkin on kotona. Nää on monimutkaisia juttuja...

...sinänsä tuo ei ole kovin toimiva kuvio, itse olen hoitanut lapset yksin mm. rintatulehduksessa 40 asteen kuumeessa jolloin ei vaan ollut kovin turvallinen olo vauvaa nostellessa, mutta pakkohan se oli. Samoin noroviruksen kourissa minä+molemmat lapset oli aika mielenkiintoinen kokemus...

Yhteistyössä