Millainen vaate on liian kulunut pidettäväksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Tuli mieleen, kun näytin joskus äidilleni kirpparille lahjoituksena meneviä, pieneksi jääneitä vauvanvaatteita, ja mietin ääneen että tuossa toisessa pinossa on vähän epäsiistejäkin vaatteita, kehtaakohan niitä viedä. Vaatteet olivat lähinnä nyppyynteneitä (kauttaaltaan), muuten ehjiä, värinsä säilyttäneitä ja tahrattomia. Äidin mielestä vaatteet olivat todella hyvässä kunnossa.

Nyt mulla on päälläni äidin vanha paita, joka on muuten hyvä, mutta kauttaltaan nukassa, ja se häiritsee mua :D. Aloin miettiä, että millainen vaate on muiden mielestä sellainen, että se joutaa kuntonsa vuoksi pois? Mitkä ovat sallittuja kulumisen merkkejä niin että vaatetta voi vielä käyttää (ihmisten ilmoillakin)? Jos vaate on itsellesi jo liian huono, voiko sen silti viedä vielä esimerkiksi kirpparille tai lahjoittaa kaverille, vai hävitätkö vaatteen lopullisesti?

Jos on värivikaa niin sitten menee pois siivousräteiksi tms. Jos on vain pientä esim vastavalossa näkyvää tummentumaa (esim tummanpunaisessa tummempi kohta jotain jäänyttä tahraa) niin laitan kirpparille.

Vähän nyppyistä voin ostaa jos kuitenkin on pehmeää ja miellyttävää käyttää. Joskus vauvanvaatteissa näkee että on sekä kulahtaneet värit, että nyppyä että vielä kovaksi koppuraksi pestyä ja numerolla kutistettua. Sellainen jää ostamatta.

En itse myy mitään. Annan kavereille sen mikä heidän perheelle sopii ja loput vien SPR kirppikselle. (Näkyi yksi meidän vanha takki olevan siellä myynnissä nyt 7,80e).

[QUOTE="vieras";25375013]Jos on värivikaa niin sitten menee pois siivousräteiksi tms. Jos on vain pientä esim vastavalossa näkyvää tummentumaa (esim tummanpunaisessa tummempi kohta jotain jäänyttä tahraa) niin laitan kirpparille.[/QUOTE]

Siis laitan kirpparille - sen jälkeen kun se on meillä jäänyt pieneksi. En pistä tietenkään kiertämään mitään mikä ei meille kelpaisi :D

Jos vaatteen väri on selvästi muuttunut sen pesunukan takia ja vaate ei ole enää selkeästi kuosissaan on aika siirtää rätiksi. Vaate saa silloin hyvä elämän esim terassin puhdistukseen, mihin on siitepölyaikaan rahantuhlausta ottaa uusi siivousrätti kaapista (sitä moskaan en todellakaan pese rätistä enää irti). Myös sisävaatteissa selkeä kestotahra siirtää vaatteen joko askarteluun tai rätiksi.

Yleensä meillä kasvaminen vaatteesta pois, päättää vaatteen elinkaaren meidän osaltamme. Olen tosin muutaman lindexin paidan poistanut käytöstä sitä ennen juuri nukkaantumisen vuoksi, en näe järkeä pitää kierrossa rumannäköistä vaatetta. Myyn kirpparilla vain hyväkuntoiset vaatteet koska kyllä se vaatteen ostaja yleensä haluaa käyttää vaatetta useamman kerran vielä oston jälkeen.

Kiertoon laitan vain nättejä ja hyvin säilyneitä, omilla lapsilla menee tarvittaessa kotivaatteena vähän kulahtaneemmatkin rytkyt. Itse kiinnyn joihinkin vaatteisiin niin, etten voi luopua niistä. Vasta heitin kyynelehtien ihan risan pupu-yöppärini pois, kun kangas oli jo niin haperoa, että hajosi käsiin. Vastahan se 2ov käytössä oli... Ihmisten ilmoilla yritetään pukeutua edes siedettävästi, pieni reikä tai venähdys ei maata kaada, mutta täysin kulahtanut tai pinttyneet tahrat antavat kyllä kuolemantuomion vaatteelle.

sopivat vaatteet pidetään ihan loppuun saakka itsellä koti ja rönttävaatteina, ja jos ei päällä enää pysy, tai kotivaatteita alkaa olla liikaa, niin rätteinä ukkelin autotalliin.

sopivat vaatteet pidetään ihan loppuun saakka itsellä koti ja rönttävaatteina, ja jos ei päällä enää pysy, tai kotivaatteita alkaa olla liikaa, niin rätteinä ukkelin autotalliin.

Just näin. Inhottaa nykytyyli, että aina sesongin vaihtuessa menee vanhat (lähes käyttämättömät) roskiin. Onneks moni sentään tajuu kierrättää. Ja rätiksihän kelpaa epämuodikaskin riepu. ;)

[QUOTE="höh";25376401]eikö teillä ole nukanpoistajaa?[/QUOTE]
Nukanpoistaja minusta tehoaa sellaisiin isoihin palleroihin, villapaitoihin jne. Minulle nukka on kyllä jo sitä pientä vaaleaa hahtuvaa, mikä tulee heikkolaatuiseen trikooseen ekassa pesussa. Ajatuskin oikeista palleroista trikoossa. Kääk.

Yhteistyössä