Mielipiteitä kaivattaisiin. Voiko 7-vuotiaan laittaa kauppaan?

Onko teistä huono asia, jos 7-vuotias menee kauppaan ostamaan tyyliin maitoa ja leipää? Eräs tuttava on sitä mieltä, että se on huono juttu, itse taas ajattelen asian niin että lapsi tarvitsee vastuuta. Ja kun kauppa on lähellä (500m) niin en näe tässä ongelmaa.
 
Meillä 7-vuotias käy välillä yksin kaupassa, kauppalistankin kanssa. Käy tosi mielellään, ja on todella innoissaan ain kun saa vastuuta osakseen. Hänelle tällaiset on kunnia-asia. Ja harrastuksessakin käy välillä itse, ilmasta riippuen.
 
Sitä minäkin. Poika käy mielellään, osaa tehdä ostokset itse, osaa jopa hintoja tarkistella. Pyytää myyjiltä apua jos ei itse saa jotain, tai ei löydä. Kaverin mielestä on vastuutonta laittaa pieni (!) lapsi yksin asioille.

No, kaikkea ei minunkaan tarvitse ymmärtää....
 
"mie"
Tottahan toki.
Meillä esim lähikauppaan on suurinpiirtein sama matka kuin kouluun (n 800m) ja kun kerran osaa koulussa käydä itsekseen, niin miksei sitten kaupassa.
Hyvin pieniä ovat ostokset kyllä olleet, sillä ei välttämättä jaksaisi painavaa kassia kantaa kotiin asti
 
hyvin voi kuten itekkin oon käyny aikanaan. Siinähän sitä oppii kun saa opetella tolleen pikkujutuilla. Meillä on lähikauppa kävelytien varrella ja aattelin että siinä 6-7v toikin kersa vois käyä opettelemassa just tyyliin maitopurkin jne hakua.
 
Kyllä mun ekaluokkalainen poika on köynyt hakemassa mulle strösseleitä joskus suklaapiirakkaa varten kaupasta kun oli loppuneet enkä ite päässyt lähtemään. Innoissaan meni ja aina välillä tulee laitettua hakemaan jotain kun kerran haluaa mennä ja on niin isoa poikaa aina sen jälkeen kun on saanut hiukan vastuuta :)

Sanoinkin pojalle et ihan loistavaa kun mies lähtee kohta ulkomaille hommiin ja meille tulee vauva et mulla on iso apulainen jonka voi kauppaan laittaa kun vauvan kanssa lähtö toisinaan voi olla hidasta ja hankalaa.
 
-.-
No tottakai voi käydä kaupassa.

Niin ne ajat muuttuu.. Kersana fillaroitiin 3km päähän lähimpään kauppaan, joskus vaan namiostoksille, joskus ruokaostoksille. ... Faija oli joskus niin rapuloissaan, että soitti sinne kauppaan, että minä tai minä ja pikkusiskoni ollaan tulossa, että myyvät meille tupakkaa hänelle vietäväks. Ja alle 10 vanhoja oltiin, ja ihan 90-lukua elettiin :)
 
"Tintti"
Meillä aikanaan vauva syntyi viikkoa ennen kuin esikoinen aloitti koulun.

Oli tosi ihanaa, kun pieniä ostoksia (pari purkkia vauvan hedelmäsosetta tms) on voinut pyytää lapselta, jos itse ei kauppaan pääse (esim vauva sairaana).

Meillä kauppaan lähes kilometri, joten painavia ostoksia en ole tuottanut.

Lapsi usein itse pyytää, että saako mennä kauppaan yksin, jos vaikka zylitol pastillit on loppu, karkkipäivän karkit unohtunut ostaa tms. Se on hänestä mukavaa.

Nyt esikoinen on jo 9-vuotias ja keskimmäinenkin eskarissa ja nyt on ekoja kertoja myös tuo keskimmäinen päässyt kauppaan ilman äitiä, joskin isosiskon seurassa...
 
Tottakai voi..
Eihän ne lapset vastuuta opi jos ei jossain vaiheessa ala opettelemaan.
Meillä on käyny 7v:stä kaupassa listan kanssa ja on pyytänyt myyjiltä/asiakkaalta apua jos ei oo ite ylettänyt johonkin.
 
Riippuu tietysti lapsesta. Mutta jos lapsi tuntee liikennesäännöt eikä käyttäydy liikenteessä yleensäkään holtittomasti ja kauppa kerran noin lähellä, niin mielestäni voi ihan hyvin hakea. Monestihan tuon ikäiset mielellään hakeekin, sehän on eräänlainen virstanpylväs sekin. :)
 
halipupu harmaana
voi jos vaan kykenee löytämään sen maidon ja muun sieltä kaupasta. ja reitti on tuttu ja turvallinen =)
No kyllä tuon ikäinen löytää tutusta kaupasta maidon ja leivän ihan helposti. Meillä lapset auttavat välillä kaupassa niin, että hakevat hyllyistä mitä pyydän ja tuovat kärryihin, niin kauppareissu sujuu nopeasti ja lapsilla on jotain tekemistä ja tuntevat olevansa tärkeitä.

Itse en vielä päästä 7v:tä yksin kauppaan, koska matkaa on vähän enemmän, pitää ylittää tie ja kaupan luona voi välillä olla laitapuolen kulkijoita, jotka pelottavat lasta, mutta ap:n tapauksessa en näe mitään estettä.

Neuvolasta saadussa MLL:n vihkosessa oli maininta, että 4v:n voi päästää yksin lähikauppaan jos reitti on turvallinen, mutta sen on mun mielestä liian aikaista.
 
Sumuisten saarten lahetti
Tottakai - tuon ikaisena kavin usein kaupassa hakemassa pienta tavaraa aidille. Kavin jopa pankissakin aidin soitettua pankintadeille etukateen etta taalta tullaan....
Tosi tama oli pieni maalaispaikkakunta missa pankintaditkin tunsivat asiakkaitensa jalkikasvun.

Empa tieda onnistuisiko enaa.
Muksuna muistan vain olleeni ylpea etta tein "aikuisten hommia". Olen kiitollinen aidilleni etta opetti naita asioita pienesta pitaen, joten kaupassa, pankissa, postissa yms kaynnista tuli nopeasti osa normaalia elamaa.
 
*
Tuota, kaikista muista mielipiteistä poiketen en laittaisi omaa ekaluokkalaistani yksin kauppaan. Jotenkin en vaan uskaltaisi... pitkän matkan takia, laitapuolenkulkijoiden ja "kovisnuorison" takia, jotka maleksii kaupalla ja muutenkin en voisi mitenkään luottaa siihen, että tuo oikeaa tavaraa ja osaa huolehtia rahat kukkaroon ja tavarat kassiin...! Saati, että saa ne kotiin saakka. :xmas: Mutta kai meitä äitejä ja lapsia on erilaisia. Ehkä sitten vuoden päästä eri tilanne.
 
Mun 4v kyl kaupassa osaa hakea pyydettyjä tavaroita ja sitä mielellään tekee. Joskus saa ostaa omilla rahoilaan vaikka tikkarin ja osaa sen tehdä. Mut liian nuori se on yksin menemään vaikka reitin osaakin ulkoa edestakasin.
 

Yhteistyössä