Olinko törkeä vieras?

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";25357578]Ensi kerralla ja ensi kerralla, hitto mitään ens kertaa ei edes tulis jos olis mun tuttavista kyse..[/QUOTE]

Joo, mullakin on tapana viettää aikaani ja etenkin juhlapäivät oikeiden ystävien seurassa.

........................
Mun mielestä emäntä kuulostaa melkoiselta marttyyriltä. Just tuollainen kovaääninen valitus ja ei oteta apua vastaan kun sitä tarjotaan - tyypillinen marttyyri. Todennäköisesti käytöksen kohde oli se ukko-vätys, et sinä.

• Tykkää
Reactions: MorbidMama
"minä"
Et ollut ns. törkeä vieras, mutta mitä tulee toisen auttamiseen hädässä, niin siinä olit kyllä törkeä. Vieraan tehtävä ei ole emännän piikana oleminen, mutta toista tulisi auttaa oli sitten vieras tai ei, mikäli huomaan apua tarvittavan. Miten voi muutaman kaapin avaaminen olla niin vaikeaa, ettei sitä salaattia pyynnöstä huolimatta voinut tehdä? Ainakin sen kakkapyllyn peseminen ja nuorempien pitäminen pois emännän jaloista olisi ollut vähintä mitä olisit voinut toista auttaaksesi tehdä, kun huomasit, että mopo on lähtenyt emännältä jo käsistä.

• Tykkää
Reactions: moekoe
äpöl
ET tehnyt väärin- Itseäni ahistaa tuollaiset tilanteet kun keittiössä pitäisi osallistua . Jokaisella talolla on tapansa lajitella jätteen, laittaa tiskit tietyssä järjestyksessä koneeseen, leikata esim salaatti tietyillä välineillä ja tarjoilla tietyistä kupeista. Kaikilla on omat tapansa ja jos emäntä ei ole mulle laittanut työvälineitä valmiiksi pöydälle en mielelläni ala tutkiin kaappeja ja arvuutteleen voiko juuri sillä puukolla vetää kurkun palasiksi.
Tunnen olevani enemmän haittona kun kyselen missä mikäkin tavara on ja millaisena heillä tykätään mikäkin syödä.

Minua vain ahistaa. Auttaa haluaisin mutta en vain osaa pyöriä toisen keittiössä ja kysellä jatkuvasti mitä teen.

Kakakt olisin ehkä voinut pestä jos hanskat olis saanut käteen. toisen lapsen kakka ei vaan ole mulle se best juttu vaikka noit omia on liuta kakkaamassa.

mutta emäntä olis voinut kertoo mitä haluaa ja puhua edes yhtenä iltana lapsilleen rakentavaan sävyyn.

mut
Miksi ihmeessää hääräät ja teet töitä kyläpaikassa? Ellei emäntä halua laittaa, ei kannata silloin ketään kutsuakaan. Vieraat istuvat sohvalla, juttelevat ja nauttivat olostaan. Itse pitäisin jopa törkeänä jos joku tunkee keittiööni ja sekaantuu asioihin.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;25357567:
No oli kyllä melkoinen emäntäkin... jos istui facettamassa ja muun ajan määkyi asioista :O

Väsynyt voi olla, en tarkoita etteikö vois.
Mutta eikös sitä juuri silloin olisi pitänyt auttaa, jos huomaa ettei se hommistaan selviä??

"a p"
Joo siis jos ollaan meillä otan ohjat käsiin ja teen asiat niin et ne sujuu varsinkin kun porukkaa paljon (n 20 yht tässä tapauksessa) . Mutta voin sanoa et tuollaisen viikonlopun jälkeen olen poikki.
Mun luonteella ei vaan ole kovin helppoa mennä toisen kotiin ja ottaa siellä niitä ohjia käsiin. Vaikka näköjään olis pitäny.
Tiedän et äiti ollu pitkään väsynyt. Meillä vaan välimatkaa monta sataa km ja en tiedä miten voisin auttaa. Kun ei se nyt varmaan paljoa auta jos jätetään ne vähätkin vierailut väliin. Ja olen sanonut suoraan et pyytää apua vaan ei (siis ei nyt ollu puhetta tälläsista vaan joskus aikasemmin) .

Yks juttu jäi vielä ihmetyttämään. Vietiin karkkia, sipsiä ym naposteltavaa. Ne laitettiin kuppeihin ja jokainen sai ottaa kerran kaks kupista ja sit ne nostettiin keittiöön ylähyllyyn. Talon lapset kiipeili jatkuvasti hakemaan sieltä kourallisia. Sit vieraille tarjottiin joskus myöhemmin toinen kierros ja siihen jäi. Kupit kuitenkin tyhjeni talon väen toimesta illan mittaan.
Lapse oli aika harmissaan tästä kun jäivät aikalailla ilman. Varsinkin nuo isommat kun eivät olleet jatkuvasti siinä missä muut.

[QUOTE="a p";25357627]Joo siis jos ollaan meillä otan ohjat käsiin ja teen asiat niin et ne sujuu varsinkin kun porukkaa paljon (n 20 yht tässä tapauksessa) . Mutta voin sanoa et tuollaisen viikonlopun jälkeen olen poikki.
Mun luonteella ei vaan ole kovin helppoa mennä toisen kotiin ja ottaa siellä niitä ohjia käsiin. Vaikka näköjään olis pitäny.
Tiedän et äiti ollu pitkään väsynyt. Meillä vaan välimatkaa monta sataa km ja en tiedä miten voisin auttaa. Kun ei se nyt varmaan paljoa auta jos jätetään ne vähätkin vierailut väliin. Ja olen sanonut suoraan et pyytää apua vaan ei (siis ei nyt ollu puhetta tälläsista vaan joskus aikasemmin) .

Yks juttu jäi vielä ihmetyttämään. Vietiin karkkia, sipsiä ym naposteltavaa. Ne laitettiin kuppeihin ja jokainen sai ottaa kerran kaks kupista ja sit ne nostettiin keittiöön ylähyllyyn. Talon lapset kiipeili jatkuvasti hakemaan sieltä kourallisia. Sit vieraille tarjottiin joskus myöhemmin toinen kierros ja siihen jäi. Kupit kuitenkin tyhjeni talon väen toimesta illan mittaan.
Lapse oli aika harmissaan tästä kun jäivät aikalailla ilman. Varsinkin nuo isommat kun eivät olleet jatkuvasti siinä missä muut.[/QUOTE]

Ei siinä auta muu kuin avata suu ja sanoa, ehdottaa, että laitetaanko sipsit kippoon, että kaikki saavat ottaa ja pitää omiensa puolta. Mun on vaikea kuvitella tuollaisia tilanteita, kun mulla ei ole ketään vastaavasti käyttäytyvää ystävää tai edes tuttua...aina toimitaan tasapuolisesti ja tarjottavat jaetaan kaikille. Mä olisin varmaan itse laittanut ne sipsit kippoon jos emäntä ei olisi hoksannut. Mutta kaikenkaikkiaan kuulostaa tosi 'unelma'vierailulta.:|

*muoksmuoks, nehän siis laitettiin kippoon ;) Noh, tarjolle sitten sen jälkeen.*

Viimeksi muokattu:
"vieras"
[QUOTE="a p";25357627]

Lapse oli aika harmissaan tästä kun jäivät aikalailla ilman. Varsinkin nuo isommat kun eivät olleet jatkuvasti siinä missä muut.[/QUOTE]

Ei helvetti mitä sakkia oikeesti :O Joo, nyt olen täysin varma, etten tuollaisten luo enää menis. Eikä ne todellakaan tulis enää meille!

"minä"
[QUOTE="a p";25357627]Yks juttu jäi vielä ihmetyttämään. Vietiin karkkia, sipsiä ym naposteltavaa. Ne laitettiin kuppeihin ja jokainen sai ottaa kerran kaks kupista ja sit ne nostettiin keittiöön ylähyllyyn. Talon lapset kiipeili jatkuvasti hakemaan sieltä kourallisia. Sit vieraille tarjottiin joskus myöhemmin toinen kierros ja siihen jäi. Kupit kuitenkin tyhjeni talon väen toimesta illan mittaan.

Minä olen tuollaisessa tapauksessa itse antanut illan mittaan omille lapsilleni sieltä ylähyllyltä niitä naposteltavia. Olen siinä sanonut samaan aikaan, että tässä teille, kun kerran muutksin kupilla oma-aloitteisesti käyvät. Eli silloin on samat säännöt kaikilla. Eikä kukaan ole asiasta sen ihmeemmin hernettä neunuunsa ottanut. :)

"a p"
Ja mikä v..un lusmu seu perheen ukkokin oli? Ei edes vaippaa voinut vaihtaa vaikka näki, että emännällä on kiirettä.
En tiedä. Joillakin näkyy olevan ikuisuus taistelu noista pyllyn pesuista. Miehet ei koske tikullakaan ja naiset sit yrittää aikansa vängätä.
Ja minusta on tosi epäkohteliasta antaa lapsen haista sen puoli tuntia kun on vieraita. ja kyse ei nyt pelkästään tästä kerrasta/perheestä on niitä muitakin jotka vaan istuu juttelemassa vaikka koko talo lemuaa.
Meillä vaihdetaan vaippa samantien. Jo ihan sen lapsen takia.

vieras5
et ollut kun kerran tarjosit apua. Ehkä emäntä ei ois tykännytkään että hääräisit hänen keittiössään. Talon emäntä oli törkeä kun näytti pahan tuulensa ja sai teidät tuntemaan, että olette tulleet vain hänen vaivoikseen.

• Tykkää
Reactions: MorbidMama
"vieras"
[QUOTE="vieras";25357624]Mutta eikös sitä juuri silloin olisi pitänyt auttaa, jos huomaa ettei se hommistaan selviä??[/QUOTE]

Jos emäntä ehti Fb:iin ja isäntä röhnöttää sohvalla, niin ei siinä oikeasti mitään apua tarvita. Tai no ehkä käytöskoulua miten vieraiden kanssa ollaan.

Vieraas
[QUOTE="vieras";25357578]Ensi kerralla ja ensi kerralla, hitto mitään ens kertaa ei edes tulis jos olis mun tuttavista kyse..[/QUOTE]

Niin no mä käsitin alunperinkin, että kyse oli enemmänkin lasten hyvistä ystävistä ja vanhemmat sit olivat kavereita "siinä samalla". ;) En mä nyt ton takia jättäisi lapsille tärkeitä vierailuja väliin.

"vieras"
Mä hermostuisin jos joku vieras alkaisi hääräämään keittiössäni. Siis en tietenkään sitä näyttäisi vieraaalle, mutta todella vaivaantunut varmasti olisin. Jos kutsun meille vieraita, itse teen ja tarjoan. Joskus voin hyvälle ystävälle sanoa, että voisitko pilkkoa nämä tms., mutta silloinkin laitan hänelle välineet valmiiksi.

Ja en kyllä minäkään alkaisi pesemään vieraan lapsen kakkapyllyä, enkä tykkäisi että joku vieraani joutuisi omieni pyllyt pesemään. Jokainen hoitakoot omansa, ellei ole muuta sovitttu esim. lapset hoidossa.

Mielestäni on törkeää kutsua vieraita ja sitten esittää marttyyria koko vierailun ajan, tiuskia ja äyskiä. Äskettäin olimme perheeni kanssa kutsuttuina vieraina erään sukulaisperheen luona. En tiedä mikä oli taustalla, mutta isäntä kiukutteli koko ajan. Siis meille vieraillekin töksäytteli, huusi lapsille, heitteli tavaroita, istui kädet puuskassa ja murjotti lopun ajan. Olipa tosi kiva fiilis siinä meillä kaikilla...

"a p"
Olen ollu äidin kanssa ala-asteelta asti kaveri. Välillä oli 10 v tauko ettei pidetty yhteyttä ja sit tavattiin uudestaan. Mutta tuon välimatkan takia ei olla arki juttuja pyöritetty yhdessä ja kummallakin näköjään omat tapansa.
Mutta mistä voi saada apua väsyneelle kaverille? Jos oltais lähempänä vois olla ite enemmän konkreettisesti apuna. Olen ehdottanu et kysyy perhetyöntekijää tms mutta ei halua edes kysyä.

Yhteistyössä