Kuinka nuorelle tili?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Avaaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä lapset 5v ja 1v. Molemmille avattu tilit ihan pari viikkoisena. Tilille menee lasten saamat lahjarahat mm. isovanhemmilta, omat säästöpossun kolikot ym ym. Lapsilisät tulee mun tilille, koska maksan kerhomaksut, vaatteet, vaipat, harrastukset......

Minä avasin tilin kastelahjarahoille. Niin rikas en ole että lapsilisiä sinne jemmaisin, mutta 15 euroa sinne menee joka kuukausi plus kaikki pojan saamat synttäri- jne lahjarahat.

Meillä avattiin lapsille tilit hyvin pian, en muista montako viikkoa lapset olivat vanhoja. Sinne joka kuukausi 20 euroa laitetaan säästöön ja lahjarahat menevät aina sinne. Joka synttäripäivänä laitetaan myös itse sinne hieman isompi könttäsumma.

Tilit on avattu heti kun on ollut henkilöturvatunnukset, tilille menee lahjarahoja + muuta pientä, lisäksi kaikilla on sijoitusrahastot joihin menee 50e/kk. Noi tilien rahat on sitten pesämunaa johonkin isompaa, riippuu vähän mitä on tarvis (auto, opinnot yms) Sijoitusrahastot taas eka asunnon ostoon

Olikohan junnu sen pari kk kun avattiin, sillon oma säästöpossu johon laitetaan hilut ja tyhjätään sit sen tilille ja jos joku antaa lahjarahaa, menee nekin sinne.

Lapsi saa sit aikanaa sen omaan käyttöönsä tai niitä rahoja voidaan käyttää autokouluun tms.

[QUOTE="vieras";25339393]Tilit on avattu heti kun on ollut henkilöturvatunnukset, tilille menee lahjarahoja + muuta pientä, lisäksi kaikilla on sijoitusrahastot joihin menee 50e/kk. Noi tilien rahat on sitten pesämunaa johonkin isompaa, riippuu vähän mitä on tarvis (auto, opinnot yms) Sijoitusrahastot taas eka asunnon ostoon[/QUOTE]

Lisään vielä että noin 15 vuotiaalle varmaa sit avataan sellainen tili mihin voi ottaa vaikka kortin ja sinne saa sitten itse talletella ja vaikka kesäduunirahat sun muut, mut se vasta sitten kun on enempi omalle rahalle tarvetta

En ole avannut kummallekaan lapselle tiliä, molemmat vielä alle 4v. Ajatukseni on, että säästän omalle tililleni + osakkeisiin + rahastoihin ja voin näitä rahoja käyttää sitten myös lasten ajokortteihin, kielikouluihin, mopoon tai mitä nyt asioita vastaan tuleekaan. Koen että on parempi että minulla säilyy määräysvalta sen suhteen mihin rahoja voi käyttää.

Kuitenkin jos esim. lapsilisiä ajattelee niin sen muutaman tonnin mitä niistä kertyy pystyy antamaan myös ilman lahjaveroa lahjana esim. ylioppilaalle. Jos molemmat vanhemmat antavat maksimisumman 3999 minkä saa antaa verovapaasti, se on jo 7998 euroa.

On myös yksinkertaisempaa hallinnoida yhtä osakesalkkua ja omia rahastosijoituksia kuin tehdä samaa myös lapselle. Pankkitilille säästämistä en nykytilanteessa korkean infaaltion ja matalien talletuskorkojen takia pidä järkevänä. Varsinkaan siinä tilanteessa jos perheellä on samanaikaisesti esimerkiksi asuntolainaa mistä maksetaan korkoa.

Kuukauden iässä avattiin esikoiselle tili jonne menee lapsilisät. Kuopukselle ei olla vielä avattu tiliä, pohdittiin että yhdistetään tilit niin että olisi siskosten yhteinen, ensi viikolla ajattelin käydä pankissa kysymässä onnistuuko vai avataanko erillinen tili toiselle.

Ootteko tajunneet sen että kun säästätte lapsen omalle tilille niin kun lapsi täyttää 18v hän voi tehdä niillä rahoilla ihan mitä haluaa? Kun olen omassa tuttavapiirissä nähnyt sitäkin että isolla porukalla juodaan vanhempien hartaasti säästämät rahat taivaan tuuliin.

Todella toivon että lapseni oppivat rahankäyttötaitoja jo kotona ollessa, mutta en haluaisi säästää esim. lapsilisä jatkuvasti sitä varten että lapseni hassaa ne johonkin ihan merkityksettömään heti kun saa rahat käsiinsä.

Se ei paljoa auta jos äiti on ajatellut että rahat on ensimmäistä asuntoa varten.

[QUOTE="vieras";25339580]Ootteko tajunneet sen että kun säästätte lapsen omalle tilille niin kun lapsi täyttää 18v hän voi tehdä niillä rahoilla ihan mitä haluaa? Kun olen omassa tuttavapiirissä nähnyt sitäkin että isolla porukalla juodaan vanhempien hartaasti säästämät rahat taivaan tuuliin.
[/QUOTE]

Nii-i, se on sit sen mukulan oma häpeä, turha tulla meidän lompakolle vinkumaan jos hassaa rahansa viinaan tai muuhun yhtä typerään..Kyllä se elämä opettaa.

Yhteistyössä