Kerätäänkö taas blogipinoa

  • Viestiketjun aloittaja "emmiS"
  • Ensimmäinen viesti
.....
No jos kirja-arvosteluja kysellään, niin niitä nyt voisinkin laittaa ja ehdotella. Pidän kirjoja ja blogeja ihan eri juttuina, blogit ovat yleensä henkilökohtaisempia kuitenkin. Ja kuten aiemmin laitoinkin, niin erityisesti tänne sivustolle en linkkaile niitä pienempiä lukemiani blogeja, koska ei ole yhtä tai kahta blogistia lynkatty tämän sivuston kautta..
Kuka on väittänyt kirjojen ja blogien olevan samoja juttuja?!

Mutta jotain yhteistä niillä on, eli niitä luetaan, ja jotkut ovat enemmän lukemisen arvoisia kuin toiset eikä kukaan jaksa kaikkia maailman blogeja käydä läpi (kuten ei kirjojakaan). Siksi vinkit ja suositukset toimivat ihan yhtä lailla molemmissa.

Ja olet muuten väärässä siitä, että ne isoimmat blogit ovat aina "kaikkien" tiedossa, eivät todellakaan ole. Sitä paitsi isoimpien ja pienempien blogien väliin mahtuu kaikenlaista lukemisen arvoista.
 
Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto;25329240:
Useimmilla on siellä omassa blogissaan sitten seurattavien blogien osoitteita, niitä voi mennä katsomaan sieltä.

Ja minusta ehkä tuntuu, että jos linkitän jonkun pitämäni blogin tänne, saatan tehdä jopa karhunpalveluksen sen blogin kirjoittajalle :ashamed:
Itse en ole onneksi saanut häiriköitä blogiini. Itse olen myös nihkeä nykyisin laittamaan muiden linkkejä juuri tuosta syystä.
 
Keittiönoita
Ymmärrän tuon näkökannan, mutta uskon, että jokainen bloggaaja, joka julkisesti kirjoittaa, ilahtuu uusista lukijoista. En ainakaan tunne yhtään bloggaajaa joka ei haluaisi uutta yleisöä. Osa lukijakaartista saattaa olla häiriköitä, mutta sille ei voi mitään, ja ne häiriköt voivat löytää tiensä blogiin mitä kautta tahansa.
Mä tunnen bloginpitäjiä, jotka nimenomaan eivät halua, että heidän bloginsa linkitetään tänne. Eivät linkitä itsekään.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;25329783:
Mä tunnen bloginpitäjiä, jotka nimenomaan eivät halua, että heidän bloginsa linkitetään tänne. Eivät linkitä itsekään.
Voisiko näille bloginpitäjille vinkata, että blogin voi laittaa myös yksityiseksi ja antaa salasana vain haluamilleen lukijoille?

Jos jokin kirjoitettu teksti on julkisesti saatavilla, on paha mennä sanelemaan, kuka sitä saa lukea tai siitä keskustella muualla...
 
"vakkari harmaana"
En tosiaan halua että blogini linkataan tänne. Tutut (täältäkin) tietävät sen ja lukevat mitä lukevat, mutta en halua että sitä osoitetta levitellään - etenkään tällä palstalla.
 
[QUOTE="...";25329814]Mielenkiintoista. Voisikohan noin ajattelevat bloggaajat vähän valaista, miksi pitävät julkista blogia, jos eivät halua sinne uusia lukijoita?[/QUOTE]

Uudet lukijat ja palstalta kerätyt perskärpäset on kaksi eri asiaa =) Uusia lukijoita saa muualtakin kun täältä.
 
Niin saa perskärpäsiäkin ;)

Minun mielestäni uusi kiva lukija on uusi kiva lukija, ja uusi ärsyttävä häirikkö on uusi ärsyttävä häirikkö, ihan riippumatta siitä, mistä kyseinen lukija on tullut.
Mulle on tullut tätä kautta mukavia lukijoita. Perskärpäsiä ei ole vielä kyllä tullut. Yksi ketju on tänne avattu blogini vuoksi mutta eipä tosiaan muuta.
 
Keittiönoita
[QUOTE="vieras";25329803]Voisiko näille bloginpitäjille vinkata, että blogin voi laittaa myös yksityiseksi ja antaa salasana vain haluamilleen lukijoille?

Jos jokin kirjoitettu teksti on julkisesti saatavilla, on paha mennä sanelemaan, kuka sitä saa lukea tai siitä keskustella muualla...[/QUOTE]
Toki voisi. Mutta ei se tarkoita, että silti alkaisin heidän blogejaan tänne palstalle linkittämään :) Enkä usko, että heitä häiritsevät "tavalliset" blogien lukijat. Palstalla vaan usein käy niin, että kun jonkun vakkarin blogista tulee tänne linkki, sen jälkeen haukutaan porukalla sen vakkarin elämäntapa, koti, lasten ulkonäkö, puoliso jne. Eli koko blogin linkittämisellä ei ole muuta tavoitettakaan kuin alkaa irvailemaan ja haukkumaan.

Mä olen päivittämässä omia kotisivujani ja on oikeasti älyttömän hankalaa siihen tehdä blogia. Osa blogista kun voisi olla julkinen, mutta osa sitten vain salasanan takana. Ihan jo pelkästään jouluaaton valokuvien valinta oli haastavaa, kun miltei jokaisessa kuitenkin joku mulle tärkeä ihminen näkyi. Sellaisia kuvia voin laittaa salasanan taakse, mutta julkiseksi vain oman lärvini. Tekstissäkin pitää miettiä, mitä kertoo ja miten, nimiä kun ei voi mainita eikä sitten oiken paljon muutakaan :D
 
Aika tylsää. Eikä niissä blogilistoissa kerrota linkitettävistä blogeista mitään, eikä sanota miksi juuri ne olisivat lukemisen arvoisia. Kuka jaksaa kahlata linkkilistoja läpi, varsinkin, kun iso osa noista linkeistä on ns. molemminpuolista selänrapsutusta, "linkkaa sä muhun niin mä linkkaan suhun"?

Ymmärrän tuon näkökannan, mutta uskon, että jokainen bloggaaja, joka julkisesti kirjoittaa, ilahtuu uusista lukijoista. En ainakaan tunne yhtään bloggaajaa joka ei haluaisi uutta yleisöä. Osa lukijakaartista saattaa olla häiriköitä, mutta sille ei voi mitään, ja ne häiriköt voivat löytää tiensä blogiin mitä kautta tahansa.
Eihän näissä ketjuissakaan yleensä kerrota, mitä ne linkitetyt blogit pitävät sisällään? Jos ei nyt nimestä arvaa, että kyseessä on taas muotiblogi tms.

Itselläni on noin 20 blogia linkitettynä omaan blogiini, lähinnä kyllä siis siksi että minusta on kätevämpi seurata päivityksiä itse siitä. Osaa seuraan siksi, että ne ovat läheisten tai kavereiden, osaa aihepiirin vuoksi jne. Tosin tuntuu kyllä palstalle linkitettyjen blogien perusteella siltä, että monet minua kiinnostavat blogit eivät olisi palstalaisten mielestä kiinnostavia.

Ja uusi yleisö.. varmastikin, mutta sitten taas miettii että millä hinnalla, kun täälläkin on niitä ruotimisia nähty.
 
.....
Ja tosiaankin ei ole mikään PAKKO linkittää kaverin pikku blogiin, jolla on yhteensä kymmenen lukijaa, jos ei halua pikkublogistille aiheuttaa turhia harmeja. Näissä ketjuissa voisi ihan hyvin vaikka sanoa, että Nelliinan vaatehuone ja Helmi otsalla ovat kivoja blogeja (pelkkiä esimerkkejä, itse en Nelliinasta piittaa). Ei nuokaan "isot" bloggaajat ole kaikille tuttuja, varsinkaan sellaisille jotka eivät esim. tyyliblogeja muutenkaan tunne.

Blogeja voisi myös suositella eri aihepiireistä, eikä pelkästään sitä "tää on mun koti ja mulla on tällaiset lapset ja eilen ostettiin uus sohva" -genreä.
 
Näitä mä luen, muita en
http://naapurintyttoanaidaan.blogspot.com/

Jyväskyläläinen opiskelijanainen "Iina" kirjoittaa huoraamisestaan. Todella mielenkiintoinen blogi, on saanut huomiota mediassakin.

http://salatturakkaus.blogspot.com/

17-vuotias teinityttö purkaa anonyymina tuntemuksiaan 34-vuotiaan perheellisen miehen salatyttöystävänä olemisesta. Blogi ilmeisesti lähtenyt räjähdysmäisesti leviämään ympäri nettiä, ja jotkut yrittävät selvittää henkilöiden henkilöllisyyksiä..
 
.....
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;25329852:
Palstalla vaan usein käy niin, että kun jonkun vakkarin blogista tulee tänne linkki, sen jälkeen haukutaan porukalla sen vakkarin elämäntapa, koti, lasten ulkonäkö, puoliso jne. Eli koko blogin linkittämisellä ei ole muuta tavoitettakaan kuin alkaa irvailemaan ja haukkumaan.

Mä olen päivittämässä omia kotisivujani ja on oikeasti älyttömän hankalaa siihen tehdä blogia. Osa blogista kun voisi olla julkinen, mutta osa sitten vain salasanan takana. Ihan jo pelkästään jouluaaton valokuvien valinta oli haastavaa, kun miltei jokaisessa kuitenkin joku mulle tärkeä ihminen näkyi. Sellaisia kuvia voin laittaa salasanan taakse, mutta julkiseksi vain oman lärvini. Tekstissäkin pitää miettiä, mitä kertoo ja miten, nimiä kun ei voi mainita eikä sitten oiken paljon muutakaan :D
No tuossa nyt on tiivistettynä yleensäkin henkilökohtaisen blogin pitämisen vaikeus, ihan palstasta riippumatta.

Tuollaiseen "osa julkiseksi, osa salasanan taakse" -ruljanssiin ei kyllä kannata lähteä. Tee itsellesi selkeät rajanvedot, ja lähetä ne rajan yli menevät kuvat ja tiedot vaikka ihan vain yksityisesti kavereille sähköpostina. Rajojen pitää olla itselle selvät, ihan oman järjen valon vuoksi. Sanoo nimimerkki kokemusta on.
 
.......
Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto;25329853:
Eihän näissä ketjuissakaan yleensä kerrota, mitä ne linkitetyt blogit pitävät sisällään? Jos ei nyt nimestä arvaa, että kyseessä on taas muotiblogi tms.
Valitettavasti ei, mutta olisi kiva jos kerrottaisiin :D Vertauksen vuoksi, en yleensä ota sellaisia kirjavinkkejäkään kovin vakavasti, joissa ei kerrota, MIKSI kyseinen kirja olisi lukemisen arvoinen.

Tosin tuntuu kyllä palstalle linkitettyjen blogien perusteella siltä, että monet minua kiinnostavat blogit eivät olisi palstalaisten mielestä kiinnostavia.
No, sitähän ei voi tietää ennen kuin suosittelet ;)
 
Keittiönoita
No tuossa nyt on tiivistettynä yleensäkin henkilökohtaisen blogin pitämisen vaikeus, ihan palstasta riippumatta.

Tuollaiseen "osa julkiseksi, osa salasanan taakse" -ruljanssiin ei kyllä kannata lähteä. Tee itsellesi selkeät rajanvedot, ja lähetä ne rajan yli menevät kuvat ja tiedot vaikka ihan vain yksityisesti kavereille sähköpostina. Rajojen pitää olla itselle selvät, ihan oman järjen valon vuoksi. Sanoo nimimerkki kokemusta on.
Mulla on jo aiemmat kotisivuni olleet sellaiset, että kaikki muu paitsi perheeni on ollut julkista. Nyt vaan olen lisäämässä aihealueita ja siksi joudun miettimään, mitkä niistä menee salasanan taakse ja mitkä eivät. Toisaalta tiedän, että kirjoitan nyt myös aiheista, jotka saattavat kiinnostaa ihan tuntemattomiakin. Toisaalta sitten taas niissä aikeissa on aika paljon henkilökohtaistakin, joten.... välillä vaikea päättää, mitä tekee. Tietysti kaikki, mikä liittyy muihin kuin muhun itseeni, menee salasanan taakse.
 
.....
Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto;25329920:
Haluatteko tekin kaikki lukea harrastelijakirjoittelijoista ja leppoistelijoista? :D
En tiedä kaikista, mutta itse haluaisin!

Mitä järkeä olisi suositellaan pelkästään sellaisia blogeja, joissa ei ole mitään erityistä aihetta ja jotka ovat kaikki samanlaisia ja keskivertoja?
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto;25329920:
Haluatteko tekin kaikki lukea harrastelijakirjoittelijoista ja leppoistelijoista? :D
No mikä ettei!!! :D Mulle tulee mm downshiftaamisesta, vanhoista suomalaisista perinnejuhlista, suomenuskoisuudesta jne, mutten vielä ole päättänyt, mikä kaikki julkiseksi ja mikä ei.
 
En ehdi nykyään kovin monia blogeja seurailla säännöllisesti. Omassa blogissani olevan pitkän blogilistan mielenkiintoisista blogeista olen säilyttänyt lähinnä "inspiraatioarkistona"... Tosin noista listalla olevista blogeista osa on lakannut olemasta. Pitäis päivittää...

Tämänhetkiset blogit mitä on tullut jokseenkin seurattua ovat:

MUITA IHANIA

Herkkupurkki

Jälkimmäinen on uskovan kuvataiteilijan blogi. :)
 
  • Tykkää
Reactions: BootyPeppi
Pientä elämää etsimässä

Tämä on yksi niistä isommista leppoistelublogeista (ei siis ole oma blogini). Mulla meni moni muistiin laittamani pikkublogin osoite hukkaan, kun formatoin koneeni :/

Yhden henkisyys/kriisi/kasvu-blogin olisin mielelläni linkittänyt, koska se on tosi hyvä mielestäni, mutta ko. kirjoittaja ei haua sitä kovin suosituksi :)
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä