Kertokaapa nyt työttömät (ja miksei muutkin) miksi sitä osa-aikaista työtä EI kannata ottaa vastaan??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja surkeaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

surkeaa

Vieras
Mun veli hokee tätä koko ajan. Ollut työttömänä vuosia.. osa-aikaista hommaa olisi tarjolla vaikka kuinka, mutta ei kuulemma kannata??
Miksi?
Olen kyllä huomannut että kiinnostusta työntekoon ei ole pätkääkään, mutta yritän kannustaa koko ajan!
Miksi vanhempien luona makaavalla työttömällä ei kannata ottaa osa-aikaisia hommia vastaan? Jääkö miinukselle, vai onko vaan tekosyy olla menemättä töihin tässä tapauksessa?

Ei siinä kyllä leiville lyö, mutta siitä huolimatta itse työttömänä ollessa tein osa-aikaista työtä. Kertyyhän siitä edes vähän eläkettä, saa työkokemusta ja on laittaa cv:hen muutakin kuin työtön.

En mä ymmärrä. Mun mies on tehnyt vuosia osa-aikasta työtä, palkkaa tulee noin tonni käteen kuussa, on se parempi kuin joku helkkarin työkkärin tuki ja hulluksihan siitä tulis jos kotona lorvis.

Jos ei ole lapsia hoidettavana tai isoa kasaa omituista vapaaehtoistyötä eri järjestöissä ja on nuori perheetön ihminen, niin työ, osa-aikainenkin, kannattaa ottaa vastaan. Eli veljesi on patalaiska horisija.

Sun veljestä en tiedä, mutta ainakin meidän taloudessa (mies on töissä) tulisi lasten hoitomaksu olemaan 483 euroa kuukaudessa jos lapset menisivät päivähoitoon. Liitto maksaisi mahdollisesti soviteltua päivärahaa, mutta jo ihan pelkkä tuo 500 euron hoitomaksu tekee sen että kovin pienellä palkalla töihin lähteminen ei kannata.

Monesti yksin asuva voi saada erilaisia tukia (asumistukea, työttömyyskorvausta tai toimeentulotukea) saman verran kuin mitä jostain osa-aikaisesta työstä maksetaan. Esim. ystäväni haluaisi tehdä osa-aikaisena koulujen ip-kerho-ohjaajan töitä. Hänellä käy kuitenkin niin että kun YH:na maksaa lapsen hoitomaksun ja matkakulut työpaikkaan työstä jäää kokonaista 40euroa viikko käteen enemmän kuin kotonaolosta. Lähtisitkö itse töihin tällä summalla? Noin 8 euroa päivältä?

Riippuu varmaan alasta.
Rahallisesti se ei useinkaan kannata.
Itse olen puolipäiväinen, ja olin oikeesti aika mykistynyt, kun mulle selvis, että työttämyyskorvaus on vaan muutama satanen pienempi kun mun palkka :O Ja eikös se nyt vielä korotettu?!

[QUOTE="vieras";25313136]Hänellä käy kuitenkin niin että kun YH:na maksaa lapsen hoitomaksun ja matkakulut työpaikkaan työstä jäää kokonaista 40euroa viikko käteen enemmän kuin kotonaolosta. Lähtisitkö itse töihin tällä summalla? Noin 8 euroa päivältä?[/QUOTE]

En käsitä tällaisia ihmisiä!! Ihan tieten tahtoen jäädään kotiin kun "ei kannata". Eikö ihmiset älyä, että pienikin työ kartuttaa eläkettä ja ansioluetteloa. Kotona makaaminen ei helpota työnhakua jatkossa - vai onko tarkoituskin elää koko elämä tukien varassa roikkuen?

En käsitä tällaisia ihmisiä!! Ihan tieten tahtoen jäädään kotiin kun "ei kannata". Eikö ihmiset älyä, että pienikin työ kartuttaa eläkettä ja ansioluetteloa. Kotona makaaminen ei helpota työnhakua jatkossa - vai onko tarkoituskin elää koko elämä tukien varassa roikkuen?

Ei varmaan ole tarkoitus olla ikuisesti kotona mutta ei halua viedä vielä suhteellisen pientä lasta hoitoon tuon summan takia. Järjestelmä mahdollistaa tämän, eikä se minusta ole ystäväni vika.

Lapsettomasta, vanhempiensa luona asuvasta en osaa sanoa, onko kannattavaa. Näin yksinhuoltajana, huonosti palkattu osa-aika työ ei ole kovin kannattavaa. esimerkkinä nyt oma aikaisempi tilanne, 30h/viikko, palkka nettona n.1000e/kk, työmatka yli 15km, oma auto melkeinpä välttämätön siellä asuessa. Päivähoito nyt oli onneksi melkein ilmaista noilla tuloilla, 60e/kk .asumistukeakin sain tuolloin muistaakseni 40e/kk..

Siitä kun sitten laskee työttömyyspv rahan + asumistuki + toimeentulotuki niin ei se ole kannattavaa. (nyt eri kaupungissa ja opiskelija ja vähemmän tiukilla rahat...)

Etenkin jos kahden vanhemmat perheessä toisen tulot ovat sen verran hyvät että menee useammasta lapsesta isot päivähoitomaksut tai jos työhön kulkeminen maksaa, niin matalapalkka-aloilla osa-aikatyössä ei välttämättä ole hirveästi järkeä rahallisesti.

Mun veli hokee tätä koko ajan. Ollut työttömänä vuosia.. osa-aikaista hommaa olisi tarjolla vaikka kuinka, mutta ei kuulemma kannata??
Miksi?
Olen kyllä huomannut että kiinnostusta työntekoon ei ole pätkääkään, mutta yritän kannustaa koko ajan!
Miksi vanhempien luona makaavalla työttömällä ei kannata ottaa osa-aikaisia hommia vastaan? Jääkö miinukselle, vai onko vaan tekosyy olla menemättä töihin tässä tapauksessa?

Itse otin itseäni kiinnostavan homman vastaan tes-palkalla ja se tarkoitti sitä, että bussilipun ja työpaikkalounaan jälkeen palkka meni kuukaudessa 52 euroa miinukselle. Jos olisi kulkenut polkupyörällä ja tehnyt eväät olisi jäänyt vähän plussalle, mutta merkittävää eroa ei ollut

Itse otin itseäni kiinnostavan homman vastaan tes-palkalla ja se tarkoitti sitä, että bussilipun ja työpaikkalounaan jälkeen palkka meni kuukaudessa 52 euroa miinukselle. Jos olisi kulkenut polkupyörällä ja tehnyt eväät olisi jäänyt vähän plussalle, mutta merkittävää eroa ei ollut

Ja tämä siis kokopäivätyössä siten, että kaksi lasta hoitoon...

Miksi?

riippuu työstä' ja tuntipalkasta. Minä tienaan 18 tunnin viikolla saman mitä mies täydellä päivällä. Ja kun mies on ollu työttömänä välillä, niin kyllä on ottanu pätkiä vastaan.

Esim: jos työttömyysavustus 1000 ja tienaat 500, sun avustuksesta vähennetään 250, eli saat 1250 euroa siinä kuussa jolloin teet 500 edestä töitä. Eikä työkkärin päivätkään kulu sitten niin nopeasti kuin kotona. Kyllähän sitä töistä aina enemmän saa kuin kotona, sit on tietty pyttymäinen jos tienaa just ja just sen rajan yli, ettei saa enää liiton rahoja, muttei vielä kunnon palkkaakaan, mutta aina se silti kannattaa, kun ajattelee pidemmän päälle.

Suomen tukijärjestelmässä on hevosen mentävä aukko. Mielestäni pitäisi olla niin, että puoli vuotta saa täydet tuet. Sen jälkeen tippuu puoleen, ja kun vuosi on mennyt, saa hakea rahaa sossun luukulta.

Perheellisen ihmisen ei tosiaankaan aina kannata ottaa vastaan osa-aikatyötä. Rahat voi jäädä miinuksille, lapset joutua suurinpiirtein asumaan hoidossa ja kaikenmaailman tuet sun muut stoppailla ja karhuja tulla perästä kun on tienattukin jossain kohti 50e "liikaa".

Terveen sinkkuihmisen taas kyllä kannattaa ottaa paikka vastaan. Ainostaan jos paikka on täysin irrelevantti omaan alaan nähden ja tietää että hommasta on hermorauniona, niin mielestäni voi laittaa oman mielenterveyden suomalaisen työmoraalin edelle. Jos kuitenkin työtä hakee niin työnantajat ei arvosta aukkoja CV:ssä, siksi kannattaa ottaa välillä vastaan niitä paskempiakin hommia, tulevaisuudessa ne on yleensä hyödyksi.

En minakaan kasita. Ihan uskomattoman lyhytnakoista laskea tyon kannattavuus pelkastaan kateen jaavasta osasta. Monia vuosia tyottomana olevaa ei noin vain enaa palkata, eli loppupeleissa siina menettaa todella paljon rahaa ja saattaapi viela vaikuttaa koko elaman tyouraan.

Perheellisen ihmisen ei tosiaankaan aina kannata ottaa vastaan osa-aikatyötä. Rahat voi jäädä miinuksille, lapset joutua suurinpiirtein asumaan hoidossa ja kaikenmaailman tuet sun muut stoppailla ja karhuja tulla perästä kun on tienattukin jossain kohti 50e "liikaa".

Terveen sinkkuihmisen taas kyllä kannattaa ottaa paikka vastaan. Ainostaan jos paikka on täysin irrelevantti omaan alaan nähden ja tietää että hommasta on hermorauniona, niin mielestäni voi laittaa oman mielenterveyden suomalaisen työmoraalin edelle. Jos kuitenkin työtä hakee niin työnantajat ei arvosta aukkoja CV:ssä, siksi kannattaa ottaa välillä vastaan niitä paskempiakin hommia, tulevaisuudessa ne on yleensä hyödyksi.

Niin no lapsiperheiden vanhemmat voi aina laittaa koti-isä tai kotiäiti siihen kohtaan kun töitä ei ole ollut. Mutta siis, olen kyllä eri mieltä tuosta miinukselle menosta. Tulojen mukaan se hoitomaksu menee, ja jos ei tarvi 5pv viikossa hoitoa, vaan esim 3pv viikossa, on hoitomaksukin vaan 60-70% siitä mitä se ois kaikilta päiviltä. Jos on oma asunto, ei muutenkaan mitään tukia saa, toisin kuin vuokralla asuessa saa jos ei ylitä tulorajoja (ja työssäkäyvän ei ole mitään järkeä asua vuokralla - käteen jää vain kuitti, kämppä ei tule omaksi, ja joutuu maksaa sen kokonaan itse, joten mieluummin maksaa omaa pois, se opn sitte jossain kohtaa oma).

No joo, meillä hoitomaksujen jälkeen tulot on nyt vaan parisataa/kk isommat kuin silloin kun olin kotona, mutta vastaavasti lapset muun muassa syö tarhapäivinä siellä aamiaisen, lounaan ja välipalan, niin kotona ei niille tarvi hoitopäivinä antaa kuin lämmin ruoka ja iltapala. Ja sit ne askartelee siellä, jne, niin ei tarvitse ostaa niin paljon semmoista pikkusälää kotiin mitä aiemmin (totta kai ne touhuaa silti kotonakin, mutta saavat paljon tehdä myös päiväkodissa)

Saisin palkkaa noin 2300 kuussa. Siitä vero 20%. Hoitomaksu ekasta noin 250. tokasta noin 200 ja kolmannesta noin 50 euroa.

Töihin ei pääse ilmaiseksi. Vuorohommiin olisi hankittava auto, joka tarkottaa sitä, että jokaisesta työpäivästä tulisi tappiota. Ilmaiseksi lähden töihin ja tämän olen työkkäriin sanonut. En tarvitse palkkaa. Edellisen kerran kun sitä työkkärissä laskettiin, niin olisin joutunut maksamaan noin 200 kuussa siitä, että menen töihin.

Nää "työttömät" (en kutsu heitä sellasisiksi, koska työtä olisi kuitenkin tarjolla) eivät käsitä sitä, että se osa-aikainen työ kannattaa ehdottomasti ottaa vastaan. Tekee sitä sitten vaikka puoli vuotta tai vuoden, mutta se voi poikia kokoaikaisen tai vähintäänkin CV:seen voi laittaa merkinnän ja hakea muuta duunia! Voi helvetti että mä inhoon näitä yhteiskunnan tuella huvikseen eläviä. Ja lapsiperheet on eri juttu eli älkää hyökätkö..

Mun sukulainen on kanssa yks kunnon... Sellanen hippi, joka ei tee mitään duunia. Ja nuorikin vielä on. Että hyvää loppuelämää..

no kyllä mua syö nyt kh tuen loputtua mennä duuniin..en voinu palata vanhaan duuniin 3vuorotyö ja en halua et lapsi on öitä tarhassa ja täällä ei edes ole lhell tollasia tarhoja ja mulla ei ole autoa eikä varaa sellaseen!

nyt kun meen tekee keikka duunia missä välillä täysiä viikkoja vlillä ei se tarkottaa näillä palkoilla sit et haen silti asumistukea.soviteltua pv rahaa ja sossusta tt-tukea..mikä siis tarkottaa ihan saatanan moista juoksemista noissa virastoissa joka kuukausi työkkärissä pitää ravata ja pit työnhaku voimassa,täytt joka pv paperia millon ollu minkäkin verran töiss ja toimittaa sitä kelaan ja hakea sieltä rahaa,odotella päätöksiä ja sit toimittaa päätösten saatua niit päätöksi sossuun ja kattoa mitä saa ja sieltä odotella päätöksiä..huh onpa ihanaa!!ja rahaa ei silti tuu käteen sen enempää kun olisin työttömän kotona!!!

itse menen mielelläni töihin,saapa lapsikin harjotella tarha elämää ja sosiaalisia taitoja kumminkin jo 3,5v ja itse pääsen totaali yhna aikuisten maailmaan ja saan muutakin sisältöä elämääni mutta on kyllä inhottavaa toi jatkuva virastoissa ravaaminen ja päätösten odottele :(

positiivisia puolia toki on se että kun ei ole täysaikainen työ on enempi aikaa lapselle :D

Musta se nimenomaan oli kannattavaa, pienellä prossalla olit osan kuuta työssä, tienasit ihan kivasti, sai soviteltua ansiosidonnaista + asumistukea ja matkat vielä verotukseen! :D

Tässä esimerkki, kopsasin toisesta ketjusta

Minua huvittaa, naurattaa, itkettää ja vituttaa tämä touhu. Tässä sulle esimerkki ihan elävästä elämästä. Teen osa-aikatöitä 9,34 euron palkalla. Ei, en vaihda työtä koska rakastan sitä ja olen sinällään ihan tyytyväinen tähän tilanteeseen MUTTA mun mielestä on älytöntä että MINÄ MAKSAN siitä että saan käydä töissä. Viime kuussa sain palkkaa 600 euroa ja soviteltua 77 euroa. Kotona makaamalla saisin 620 euroa käteen. Meiltä menee hoitomaksu 100 euroa ja meillä on pakko olla 2 autoa koska tarvitsen työssäni autoa. Onko tällainen tilanne jonkun mielestä oikeasti ok? Jos en rakastaisi työtäni ja tekisi sitä muunkin kuin rahan takia niin tasan makaisin vaan kotona.

[QUOTE="vieras";25313513]Tässä esimerkki, kopsasin toisesta ketjusta

Minua huvittaa, naurattaa, itkettää ja vituttaa tämä touhu. Tässä sulle esimerkki ihan elävästä elämästä. Teen osa-aikatöitä 9,34 euron palkalla. Ei, en vaihda työtä koska rakastan sitä ja olen sinällään ihan tyytyväinen tähän tilanteeseen MUTTA mun mielestä on älytöntä että MINÄ MAKSAN siitä että saan käydä töissä. Viime kuussa sain palkkaa 600 euroa ja soviteltua 77 euroa. Kotona makaamalla saisin 620 euroa käteen. Meiltä menee hoitomaksu 100 euroa ja meillä on pakko olla 2 autoa koska tarvitsen työssäni autoa. Onko tällainen tilanne jonkun mielestä oikeasti ok? Jos en rakastaisi työtäni ja tekisi sitä muunkin kuin rahan takia niin tasan makaisin vaan kotona.[/QUOTE]

Jos tuon mies saisi normaalia palkkaa olisi hoitomaksu ensimmäisestä noin 250 ja toisesta noin 200

Yhteistyössä