Buranan syönti hoitojen aikana?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sintu74
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Sintu74

Aktiivinen jäsen
25.12.2010
1 063
1
36
Minulla todettiin tänään jännetupentulehdus ja lääkäri määräsi siihen Burana 600mg 3:sti päivässä. Kerroin hänelle olevani lapsettomuushoidoissa ja siksi ihmettelinkin että hän määräsi siitä huolimatta Buranaa.
Minulla on tänään menossa 3. pistospäivä Menopuria. 2. ultra olisi ensi viikon tiistaina. Samana päivänä minulla aika myös työterveyshuoltoon. Jos ei tulehdus ole ottanut parantuakseen tiistaihin mennessä, pistetään kortisonipiikki... Tuotakin ihmettelin, mutta lääkäri sanoi ettei vaikuta hoitoihin, koska pistetään paikallisesti.

Olen syönyt vasta yhden Buranan tuohon käteni jomotukseen, mutta en ole täysin varma, kannattaako minun sittenkään syödä tuota lääkettä, vaikka lääkäri vakuuttikin, että voin syödä. Lääkekaapista kyllä löytyy Panadolia, mutta tutkitustihan se ei ole yhtä tehokas tulehduskipuun kuin Burana... mitä minä tekisin.

Kävin vastaanotollakin sen verran myöhään iltapäivästä, että lapsettomuusklinikka oli jo kiinni enkä voinut kysyä neuvoa/ varmistaa asian sieltä...

Onko siis kukaan muu ollut vastaavanlaisessa tilanteessa eli hoidot jo menossa, mutta sitten tullut vastaan tilanne että pitäisikin syödä Buranaa johonkin vaivaan?

Kaivoin esiin vanhat ohjeet jotka sain Väestöliitosta kun olin itse IVF-hoidoissa. Niissä lukee näin: "Toimenpiteen (siis se munasolujen keräys) jälkeen saattaa esiintyä alavatsakipua. Voitte tarvittaessa ottaa lääkkeeksi esim. Buranaa, Ketorinia tai Panadolia. Alkionsiirtopäivästä alkaen käy ainoastaan Panadol."

Missään vaiheessa hoitojen aikana ei koskaan kielletty Buranan ottamista, kuin juuri vasta sen jälkeen kun on hedelmöitetty munasolu sisuksissa. Eli sanoisin tuon mukaan, että Buranaa voi ottaa ihan rauhassa, mutta en ole todellakaan expertti tässä asiassa. Tuntuisi näin maallikkona, että tulehdus voisi olla pahempi riski eli että siitä kannattaisi päästä eroon "keinolla millä hyvänsä".

Mä ite syön reumaan buranaa ja polilla sanovat että oviksen jälkeen kahteen viikkoon ei saa syödä buranaa muuten saa..ja kortisooni piikkejä saanut usemman paikallisesti eivätkä vaikuta hoitoihin. Itse aloitan kortisoonin syönninkin loppukiertoon seuraavaan hoitoon koska reuma, ja polilta sanoivat et mun kohalla kortisooni tukisi mahdollista rakautta.

Minulla lääkäri mainitsi että ibuprofeini heikentäisi limakalvon laatua kierron alussakin syötynä, mutta taasen voinee punnita ne edut ja haitat... Kyllä buranan kanssa raskaaksi on tultu tässä maailmassa aika pljon :D Muutoinhan me emme tarvitsisi mitään ehkäisypillereitä taaskaan jos buranalla siitäkin selvittäisiin.

Nyt olen ensimmäisiä kertoja todennut että "panodiililläkin" voi saada aika koviakin kipuja nujerrettua. Olen ollut aina vahvasti sitä mieltä että ne ei auta mihinkään vaan kylläpä auttoivatkin kun tarpeeks popsii

Minulle sanottiin puntion jälkeen, että ei kannata syödä Buranaa ettei tarvitse jälkeenpäin sitten jossitella jos jotain tulee.
Juuri tänään olin puhelinyhteydessä hoitavaan IVF-lääkäriini ja hän oli sitä mieltä että jos yhtään arveluttaa/ epäilee tekevänsä hallaa hoidoille, kannattaa toimia sen mukaan kuin itsestä tuntuu.
Jos hoidot eivätkään onnistu ja tietää toimineensa hoitojen kannalta oikein, ei tarvitse ainakaan syyllistää itseään ja omia tekemisiään.
Tulin siihen tulokseen lääkärini kanssa että en syö nyt Buranaa ja Panadoliakin otan vain tarvittaessa (kun kipua). :)

Yhteistyössä