Suurperheen emäntä kertoo, että miksi hankki niin monta lasta!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Esikko: - Koska haluttiin lapsi
Toka: - Koska haluttiin lapsiA
Kolmas: - Koska haluttiin tyttö
Neljäs: - Koska tyttöä ei vieläkään kuulunut
Viides: - Koska haluttiin toinenkin tyttö, jotta tyttö ei joudu olemaan perheen ainoa naaras
Kuudes: - Koska haluttiin kaksoset
Seitsemäs: - Koska haluttiin edelleen kaksoset
Kahdeksas: - Koska haluttiin iltatähti

Meidän tuttavaperheen syyt:
esikoinen - koska halusivat pojan
toinen - koska halusivat pojan
kolmas - koska halusivat pojan
neljäs - koska halusivat pojan
viides - koska halusivat pojan
kuudes - koska halusivat pojan
seitsemäs - koska halusivat pojan

Esikoinen - Koska haluttiin lapsi
Toinen- Koska haluttiin ekalle kaveri
Kolmas- Vahinko
Neljäs- Vahingolle kaveri
Viides- Iltatähti
Kuudes- Iltatähdelle kaveri

Reps. No ei vaines, mutta vois ollakin.
=)

Lapsille 1-9 syy:
Koska haluttiin lapsia/lisää lapsia perheeseen ja koettiin että niin fyysistä, henkistä kuin taloudellistakin kapasiteettia oli kyllin takaamaan heille hyvän lapsuuden.

Samasta syystä yritetään kymmenettä.
:)

minkä ikäinen muuten olet Mummeliisa? :) meidän äiti sai kaksoset vielä 39vuotiaana. mä itse oon 21 ja yks lapsi löytyy,toisen ehkä voisin haluta kaveriksi ettei jäis ainoaksi.kuvittelen,että itse en haluais enää kolemnkympin jälkeen lapsia,mutta mistä sitä tietää vaikka alan vauvakuumeilemaan yhtäkkiä ja alan hankkimaan niitä vaikka kuinka monta ;) tuskin sentään.

Meillä ei ole kuin 4 lasta, mutta syyt heidän "tekemiseen olivat nämä:

ensimmäinen - halusimme lapsen (yritystä 2 vuotta)

toinen - haluttiin toinen lapsi (yritystä 2 vuotta)

kolmas - ajattelimme, että menee taas vuosikaupalla, ennen kuin tärppää, niin ei tarvitse aloittaa ehkäisyä (imetys loppui tokan ollessa 10 kk ja PAM olin raskaana)

neljäs - huomasimme, että voin toisaalta tullakin helposti raskaaksi, käytimme 10kk imetyksen lopetettuani kumia. Paitsi silloin kerran. Ja PAM olin raskaana.

Viidettä minulla ei ole tarvetta tehdä, joten otampa jälkitarkastuksessa ehkäisyn puheeksi...

Ihania lapsia kaikki! Olen onnellinen, että pian, 9 -vuotishääpäivänämme meillä on ilo nauttia neljän (3kk-6v) lapsemme seurasta, jos näin voi sanoa :)

[QUOTE="tii";25308583]minkä ikäinen muuten olet Mummeliisa? :) meidän äiti sai kaksoset vielä 39vuotiaana. mä itse oon 21 ja yks lapsi löytyy,toisen ehkä voisin haluta kaveriksi ettei jäis ainoaksi.kuvittelen,että itse en haluais enää kolemnkympin jälkeen lapsia,mutta mistä sitä tietää vaikka alan vauvakuumeilemaan yhtäkkiä ja alan hankkimaan niitä vaikka kuinka monta ;) tuskin sentään.[/QUOTE]

Olen 46.

Kumpa useammat kuin ainoastaan Mummeliisa miettisivät resurssejaan lasten kasvattamiseen (henkisiä ja fyysisiä) ennen kuin useita lapsia hankkivat. Maailma ehkä parantuisi, kun kaikilla ihmisillä olisi onnellinen lapsuus.

Lapsille 1-9 syy:
Koska haluttiin lapsia/lisää lapsia perheeseen ja koettiin että niin fyysistä, henkistä kuin taloudellistakin kapasiteettia oli kyllin takaamaan heille hyvän lapsuuden.

Mun mielestä, jos 46v yhdeksän lapsen äiti haluaa vielä lapsen, hänellä ei VOI olla henkistä kapasiteettia lapsen tekoon. Jos 46v tekee lapsen, on kyse täysin itsekkäästä syystä haluta saada vielä lapsi eikä tilanteessa oteta ollenkaan lasta.

[QUOTE="vieras";25308760]Kumpa useammat kuin ainoastaan Mummeliisa miettisivät resurssejaan lasten kasvattamiseen (henkisiä ja fyysisiä) ennen kuin useita lapsia hankkivat. Maailma ehkä parantuisi, kun kaikilla ihmisillä olisi onnellinen lapsuus.[/QUOTE]

vaikka niitä resursseja miten miettisi ennen lapsen tekoa, se ei millään muotoa takaa sitä että resurssit olisivat samat vielä esim. 5 vuoden päästä. Kaikkea ei vaan voi ennakoida.

[QUOTE="vieras";25308799]Mun mielestä, jos 46v yhdeksän lapsen äiti haluaa vielä lapsen, hänellä ei VOI olla henkistä kapasiteettia lapsen tekoon. Jos 46v tekee lapsen, on kyse täysin itsekkäästä syystä haluta saada vielä lapsi eikä tilanteessa oteta ollenkaan lasta.[/QUOTE]

Noh, eiköhän se luonto aseta rajat minulle eli tuskin sitä iltatähteä enää kuuluu.
Hedelmällisyyshoitoihin en lähde vaikka sitä lääkärit ehdottelevatkin.
Ne jonot on nuoremmille ja ensimmäistä, toista tai kolmatta lastaan kaipaaville.

[QUOTE="vieras";25308810]vaikka niitä resursseja miten miettisi ennen lapsen tekoa, se ei millään muotoa takaa sitä että resurssit olisivat samat vielä esim. 5 vuoden päästä. Kaikkea ei vaan voi ennakoida.[/QUOTE]

Se on totta.
Toisaalta lapsilla on paremmat turvaverkot kuin on monellakaan muulla eli KAIKKIEN niiden kaatuminen kovin epätodennäköistä.

[QUOTE="vieras";25308799]Mun mielestä, jos 46v yhdeksän lapsen äiti haluaa vielä lapsen, hänellä ei VOI olla henkistä kapasiteettia lapsen tekoon. Jos 46v tekee lapsen, on kyse täysin itsekkäästä syystä haluta saada vielä lapsi eikä tilanteessa oteta ollenkaan lasta.[/QUOTE]

Lapset hankitaan oikeastaan aina itsekkäistä töistä. Oli se lapsi sitten ensimmäinen tai kahdeskymmenes ja äiti minkä ikäinen hyvänsä.

Noh, eiköhän se luonto aseta rajat minulle eli tuskin sitä iltatähteä enää kuuluu.
Hedelmällisyyshoitoihin en lähde vaikka sitä lääkärit ehdottelevatkin.
Ne jonot on nuoremmille ja ensimmäistä, toista tai kolmatta lastaan kaipaaville.

Siis oikeastiko lääkärit ehdottelevat? Olen vaan utelias, kun olen kuvitellut ne kriteerit toisenlaisiksi, eli jos on jo kaksi omaa lasta ja ikä yli 39v, niin silloin ei julkiselta puolelta hoitoihin pääse, toki on alueellisia poikkeuksia. Mutta julkisen terveydenhoidon puolella hoidot 9 lapsen äidille lienevät koko Suomessa suorastaan vastoin säädöksiä.
Yksityisellä puolella ei ole pitkiä jonoja, joten kuvittelen, että julkiseen hoitoon viittaat.

Suunnitellut lapset hankitaan aina itsekkäistä syistä (eikä siinä ole mitään pahaa) Minusta henkilöllä, joka sopeuttaa koko muun elämänsä, asuinpaikan, työajat ja ammatin siihen, että lapset ja perhe ovat hänelle ykkönen, on sitä kapasiteettia.
Muta mielipiteitä on tietysti monia, ja sinulla on tottakai oikeus omaasi.

Lapsille 1-9 syy:

Paljolti näin meilläkin. Kyllä siis vielä sais se kymmeneskin tulla, mut ei näytä niin käyvän, ja olen jo TOSI vanha.
Itse oon ajatellu, että kun yksi lapsistamme kuoli tapaturmaisesti, sen jälkeen en voinut pysäyttää hinkua saada lapsia lisää. Ja niitä siis tuli, 9 yhteensä.