en tajua miksi joillekin pitäisi selittää missä asutaan

  • Viestiketjun aloittaja "a p"
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="a p";25303953]joka talouteen jaetaan täällä kerran vuodessa puhelinluettelo jossa kartta. Vaikeaa katsoa?

Ehkä olen sitten erikoinen kun osaan kartan avulla paremmin perille kuin monimutkaisten selitysten. Taitaa olla palsta pullollaan ihmisiä jotka ei osaa käyttää karttaa. :D Tien nimiä ei voi kirjottaa esim. muistiin? Kyllä mä yleensä aika hyvin muistan reitin kun olen katsonut kartasta. Mutta joo, ehkä olen poikkeus.[/QUOTE]

Kartasta ei aina näe mitä tietä voi ajaa eli ei se kerro yksisuuntaisia tai katutöitä tms. Ja helpompi on suunnistaa autolla esim. siitä Lidlin risteyksestä oikealle kuin silmät tihrussa pimeessä etsiä 'vemmelsäären tietä' ja ajaa kahtakybää muiden riesaksi...
 
"a p"
Alkuperäinen kirjoittaja ZäDäM;25304051:
Sä et nyt taida että tämä sun asiasi ei ole puupenninkään arvoinen. OLet tehnyt ongelman asiasta joka ei ole ongelma.
Ei tämä nyt ongelma olekaan kunhan ihmettelin mutta täällähän saa paskaa niskaan asiasta kuin asiasta.
 
[QUOTE="a p";25304083]Ei tämä nyt ongelma olekaan kunhan ihmettelin mutta täällähän saa paskaa niskaan asiasta kuin asiasta.[/QUOTE]

Kannattaa varmaankin seuraavan kerran ihmetellä suoraan sille kaverille miksei se osaa lukea karttaa kun kaikki muut osaavat.
 
[QUOTE="a p";25304091]en voi mitään jos se sulle on noin vaikeeta.[/QUOTE]

Ai mikä?
Mulle ei ajo-ohjeiden tai kävelyohjeiden kertominen kavereille saatikka tuntemattomille ole lainkaan vaikeata, päinvastoin. Musta on tosi kiva jos joku meille tulee kyläilemään, jopa niin kiva, että mä mieluummin ohjeistan sitä kuin annan sen kävellä jonkun kartan kanssa metsään.:)
 
Mä oon just tollanen "ärsyttävä kaveri". Osaan kyllä lukea karttaa, mutta mun mielestä on helpompaa suunnistaa sellasten "kaupan jälkeen oikealle ja sitten toisesta risteyksestä vasemmalle"-ohjeiden perusteella. Sitäpaitsi, ne kadunnimi-kyltit on usein aika vaikeasti luettavissa paikoissa, jos niitä näkyy ylipäätään ollenkaan.
 
"a p"
Ai mikä?
Mulle ei ajo-ohjeiden tai kävelyohjeiden kertominen kavereille saatikka tuntemattomille ole lainkaan vaikeata, päinvastoin. Musta on tosi kiva jos joku meille tulee kyläilemään, jopa niin kiva, että mä mieluummin ohjeistan sitä kuin annan sen kävellä jonkun kartan kanssa metsään.:)
Kartan avulla suunnistaminen näyttää olevan sulle vaikeeta.
 
[QUOTE="a p";25304147]Kartan avulla suunnistaminen näyttää olevan sulle vaikeeta.[/QUOTE]

Jaa, no ilmeisesti sitten niin. Yleensä mä kuitenkin karttaa käytän ja aina oon perille löytänyt. Navigaattoria ei meillä ole.
 
Ken guru
[QUOTE="a p";25304147]Kartan avulla suunnistaminen näyttää olevan sulle vaikeeta.[/QUOTE]

Mulle se on ihan mahdotonta. Eksyn aina ja kaikkialle. Onneksi mulla on navigaattori ja kärsivälliset ystävät :D.
 
  • Tykkää
Reactions: MorbidMama
"Erilainen"
Mä oon just tollanen "ärsyttävä kaveri". Osaan kyllä lukea karttaa, mutta mun mielestä on helpompaa suunnistaa sellasten "kaupan jälkeen oikealle ja sitten toisesta risteyksestä vasemmalle"-ohjeiden perusteella. Sitäpaitsi, ne kadunnimi-kyltit on usein aika vaikeasti luettavissa paikoissa, jos niitä näkyy ylipäätään ollenkaan.
Musta tuntuu, että suurin osa alkaa selittää kun kysyn missä asuu. Mä taas en tajua noita "käänny siitä oikealle, sit kolmannesta vasemmalle, kirkon kohdalta suoraan...." ohjeita ja olen aina ihan että joojoo, mikä se osoite on? :D Kartasta on niin paljon helpompi hahmottaa. Ja sellaista paikkaa ei olekaan mitä ei kartan avulla löytäisi. ;)
 
Ken guru
[QUOTE="Erilainen";25304198]Musta tuntuu, että suurin osa alkaa selittää kun kysyn missä asuu. Mä taas en tajua noita "käänny siitä oikealle, sit kolmannesta vasemmalle, kirkon kohdalta suoraan...." ohjeita ja olen aina ihan että joojoo, mikä se osoite on? :D Kartasta on niin paljon helpompi hahmottaa. Ja sellaista paikkaa ei olekaan mitä ei kartan avulla löytäisi. ;)[/QUOTE]

Mulle on molempi pahempi, eli eksyn kartasta ja/tai annetuista ohjeista huolimatta. Kadehdin tuollaisia kartanlukutaitoisia kuin sinä.

Onneksi on oma mies todella hyvä suunnistamaan, paikkailee hyvin tätä mun onnetonta suunnistustaitoa. Ja kun olen ollut yksin liikenteessä, niin sen tuhat kertaa olen soittanutkin, että MIHIN mun nyt pitää mennä, ja MISTÄ mun siis piti ajaa...:ashamed:
 
"a p"
[QUOTE="Erilainen";25304198]Musta tuntuu, että suurin osa alkaa selittää kun kysyn missä asuu. Mä taas en tajua noita "käänny siitä oikealle, sit kolmannesta vasemmalle, kirkon kohdalta suoraan...." ohjeita ja olen aina ihan että joojoo, mikä se osoite on? :D Kartasta on niin paljon helpompi hahmottaa. Ja sellaista paikkaa ei olekaan mitä ei kartan avulla löytäisi. ;)[/QUOTE]

Löytyhän sieltä yksi samanlainen. Mutta hyvä tietää, että tosi moni tykkää että neuvotaan kilometrien päästä maamerkkien avulla. Tämä kaveri vaan ei ole koskaan sanonut. Olen vaan ihmetellyt kun kyselee missä asutaan eikä hajuakaan edes kaupunginosan sijainnista.
 
[QUOTE="a p";25304234]Löytyhän sieltä yksi samanlainen. Mutta hyvä tietää, että tosi moni tykkää että neuvotaan kilometrien päästä maamerkkien avulla. Tämä kaveri vaan ei ole koskaan sanonut. Olen vaan ihmetellyt kun kyselee missä asutaan eikä hajuakaan edes kaupunginosan sijainnista.[/QUOTE]

Siis oikeinko joudut kaverille joka kerta kertomaan missä asutte ja ohjeet kun hän teille tulee vai oletko sä nyt pillastunut yhdestä kerrasta?
 
"Ronja"
Sano niille että ei tartte tulla jos oot noin laiskapersehuora joka ei viitti ettii perille omin avuin, sellasii ei vittu ees kaivata meille, hypätkää perseesee miettimää lehmät hei tai jotain!!!!!!!!
 
"a p"
Siis oikeinko joudut kaverille joka kerta kertomaan missä asutte ja ohjeet kun hän teille tulee vai oletko sä nyt pillastunut yhdestä kerrasta?
No ollaan nyt muutettu muutamaan otteeseen, niin aina uuteen paikkaa pitää niin tarkasti neuvoa. Ei sitten tietenkään kun uudestaan tulevat.

Anteeksi erilaisuuteni ja ihmettelyni mutta tosiaan kaikki muut tutut osaavat tulla ainakin lähes perille ihan omin neuvoin. Enpä olis uskonut että tästä tämmönen ketju tulee. Enkä tosiaan pistä pahakseni jos soitellaan jos ollaan epävarmoja reitistä.
 
tiedän tunteen
[QUOTE="a p";25304234]Löytyhän sieltä yksi samanlainen. Mutta hyvä tietää, että tosi moni tykkää että neuvotaan kilometrien päästä maamerkkien avulla. Tämä kaveri vaan ei ole koskaan sanonut. Olen vaan ihmetellyt kun kyselee missä asutaan eikä hajuakaan edes kaupunginosan sijainnista.[/QUOTE]

Ja täältä löytyy toinen. Ymmärrän sun pointin täysin. Nykyään kaikilla on netti ja sieltä voi katsoa ajo-ohjeet. Tosi turhaa yrittää puhelimessa selittää tai kuunnella, koska ei niitä kuitenkan muista sitten siinä vaiheessa kun ajaa..
Kätevämpää tulostaa reitti tai käyttää navigaattoria, jos sellaisen omaa.
En tiedä miksi täällä jotkut ei nyt ollenkaan muka ymmärrä sun asiaa, taitaa olla vaan iltapuurot syömättä :D
 
[QUOTE="a p";25304290]No ollaan nyt muutettu muutamaan otteeseen, niin aina uuteen paikkaa pitää niin tarkasti neuvoa. Ei sitten tietenkään kun uudestaan tulevat.

Anteeksi erilaisuuteni ja ihmettelyni mutta tosiaan kaikki muut tutut osaavat tulla ainakin lähes perille ihan omin neuvoin. Enpä olis uskonut että tästä tämmönen ketju tulee. Enkä tosiaan pistä pahakseni jos soitellaan jos ollaan epävarmoja reitistä.[/QUOTE]

Okei, no eipä siinä sitten mittään.:)
 
Alkuperäinen kirjoittaja tiedän tunteen;25304297:
Ja täältä löytyy toinen. Ymmärrän sun pointin täysin. Nykyään kaikilla on netti ja sieltä voi katsoa ajo-ohjeet. Tosi turhaa yrittää puhelimessa selittää tai kuunnella, koska ei niitä kuitenkan muista sitten siinä vaiheessa kun ajaa..
Kätevämpää tulostaa reitti tai käyttää navigaattoria, jos sellaisen omaa.
En tiedä miksi täällä jotkut ei nyt ollenkaan muka ymmärrä sun asiaa, taitaa olla vaan iltapuurot syömättä :D
Mä katsoin viimeksi reittiohjeet google mapista, kuten aika usein katsonkin, ja jostain syystä mä en saanut siitä katunäkymää esiin. Enolle olin menossa autolla ja se asuu tuossa parin kilsan päässä..muuten meni ihan lonkalta, mutta sitten oli niitä sisäpihoja ja sisäpihojen pihoja ja dead endejä..silloin oli pakko tarttua luuriin...
 
tiedän tunteen
Mä katsoin viimeksi reittiohjeet google mapista, kuten aika usein katsonkin, ja jostain syystä mä en saanut siitä katunäkymää esiin. Enolle olin menossa autolla ja se asuu tuossa parin kilsan päässä..muuten meni ihan lonkalta, mutta sitten oli niitä sisäpihoja ja sisäpihojen pihoja ja dead endejä..silloin oli pakko tarttua luuriin...
Niinhän sen pitääkin mennä. Kyse taisikin nyt olla vain yleisesti siitä, että viitsitäänkö edes vilkaista itse reittiohjeita ennenkuin lähdetään kyselemään.
 
Alkuperäinen kirjoittaja tiedän tunteen;25304368:
Niinhän sen pitääkin mennä. Kyse taisikin nyt olla vain yleisesti siitä, että viitsitäänkö edes vilkaista itse reittiohjeita ennenkuin lähdetään kyselemään.
No niin kai sitten. Mutta ihmiset hahmottavat asioita eri tavoin. Jotkut ymmärtävät paremmin sanallisia ohjeita ja toiset osaavat taas hyvin lukea karttaa. Jotkut tarvitsevat molempia ja jotkut osaavat perille fiilispohjalta...
 
yyhoo
No niin kai sitten. Mutta ihmiset hahmottavat asioita eri tavoin. Jotkut ymmärtävät paremmin sanallisia ohjeita ja toiset osaavat taas hyvin lukea karttaa. Jotkut tarvitsevat molempia ja jotkut osaavat perille fiilispohjalta...
Näin! Joten mitäs siitä pillastumaan... ;) Itse "vanhana lanssikuskina" pyydän useimmin osoitteen, jonka näpytän naviin tai suunnistan ulkomuistista, jos omalla paikkakunnalla, MUTTA navikaan ei aina tiedä oikeaa osoitetta tai neuvoo ajamaan minne sattuu (esim. lossille tai peltotielle) tai jopa kaupungissa yksisuuntaista väärään suuntaan, joten myös kartanlukutaito on ihan hyvä apu. Ja itse esim. asun kadulla joita on kaksi "rinnakkain", mutta toisessa on tienviitta ja siitä pääsee myös muualle, mutta "meidän" tie on umpikuja jossa ei ole tienviittaa... Eli teiden välissä on kaistale, johon mahtuu talo, mutta numerointi menee kuitenkin niin, että myös tämän pätkän talot on siihen laskettu. Ja navit ei esim. tunnista tätä kujaa, vaan neuvoo tuonne toiselle tielle ja ei ole yksi eikä kaksi vierasta ihmistä (esim. taxit ja lähetit), kun ajelee pallo sekaisin tuossa toisella tiellä edes takaisin etsien talon numeroa... Eli olen katsonut helpommaksi heti ilmoittaa asian ja neuvoa perille. Näin säästyy kaikkien aikaa ja hermot.
 
"Mummeli"
Me ei asuta enää täällä => sielt männes, täält tulles, oikeen käen vasemmal puolel, hakkaamattoman halkopinon ohi, punaseks maalattu vihree talo ja tiilest tehty peltikatto.
 

Yhteistyössä