lasten nimistä.. minusta on omituista & jopa naurettavaa, että

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mannaryyni"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"mannaryyni"

Vieras
.. lapsen nimen on PAKKO olla niin persoonallinen ja/tai Uniikki ja sitten saadaan hepuli, kun jonkun muunkin kullanmuru on Myrsky tai Omena tai Pomeliina
:headwall: minusta tuntuu, että Ritva tai Markku olisi nykyään paljon persoonallisempi nimi vauvalle kuin nämä Lunat, Vadelmat, Mansikat, Lucat ja Jadet.... en tietenkään sano, ettei saisi antaa tuollaisia nimiä lapselle jos niistä kerran tykkää, mutta kannattaa varautua pettymykseen jos luulee että lapsi on tulevaisuudessa ainut nimensä edustaja tarhassa/koulussa!

En oo koskaan kuullut kenenkään saaneen hepulia siitä, että jollain toisellakin on saman niminen lapsi.

...paitsi kun se "joku toinen" on tyyliin oma sisko, joka nimeää lapsensa samalla lailla.

Jokainen nimeää TOIVOTTAVASTI lapsensa siten kuten itse haluaa. Toivottavasti siksi, että olisi aika sääli jos vanhemmat haluaisivat lapselleen nimeksi vaikka Amadeo, mutta ympäristön paineiden tms takia valitsevat nimen joka on heistä vain "ihan okei", tylsähkö, tyyliin Niko. Pitäähän oman lapsensa nimestä tykätä. Se on yksi asia jonka suhteen en kompromisseihin suostuisi.

No mä olen kuullut ja nähnyt, kun erikoisen erikoisella nimellä varustettu lapsi saa kaiman- siitä erikoisen erikoista tavoittelevat uniikkivanhemmat todellakin saavat hepulin :D

Ei sillä, sitä oli oikein mielenkiintoista seurata sivusta :D :O
Päästiin oikein jännän äärelle niinsanotusti.

Ainakaan oikein jämerää nimeä ei ole suotavaa ilmoittaa isoilla lehti-ilmoituksilla, niistä niitä ideoita 'uniikeista' nimistä usein saadaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;25301573:
No mä olen kuullut ja nähnyt, kun erikoisen erikoisella nimellä varustettu lapsi saa kaiman- siitä erikoisen erikoista tavoittelevat uniikkivanhemmat todellakin saavat hepulin :D

Ei sillä, sitä oli oikein mielenkiintoista seurata sivusta :D :O
Päästiin oikein jännän äärelle niinsanotusti.

Ainakaan oikein jämerää nimeä ei ole suotavaa ilmoittaa isoilla lehti-ilmoituksilla, niistä niitä ideoita 'uniikeista' nimistä usein saadaan.

Oekeesti? :D Jestas.. Tuliko ihan turpakäräjät?

[QUOTE="vieras";25301604]ihana nimi, tosin meillä se olis tyyliin Nikolas[/QUOTE]
Meillä onkin :cool:

Vierastan c-kikkailuja, siitäkin huolimatta että sukunimemme ei ole Mähönen ja lasten isä ei ole suomalainen.

Itse asiassa meidänkin hurrikaanin nimi on muualta blokattu...;) ja ainakin yhteen samannimiseen olen törmännyt vuosien varrella. Esikoisen nimeen todella harvoin. Kuopuksen nimi on tällä hetkellä aika yleinen, vaikka luonnonilmiö onkin...

Alkuperäinen kirjoittaja Miä;25301605:
Oekeesti? :D Jestas.. Tuliko ihan turpakäräjät?

Kauheasti painokelvotonta ainakin. JA kauan!

Ja isot herneet nokkaan.

Asutaan siis suhteellisen pienessä kaupungissa ja eka ristittiin vauva a spesiaalinimellä, ilmoitettiin siitä kirkon palstalla ja vielä julmetulla kuvailmoituksella. Meni tovi ja vauva b ristittiin kaimaksi- ja ylläri ylläri ilmoitettiin siitä paikallislehdessä samaten.

Ei toki siten että oltais ristiäisissä oltu yhdessä, mutta tämän vauva a:n vanhempien kanssa istuin samassa kahvipöydässä kun selailivat päivän painettua sanaa.

Siis mun mielestä nämä on aivan mielipideasioita. Minun mielestäni on kiva kun jotkut keksii uusia uniikkeja nimiä, ne nimet kyllä muistaa eikä tarvitse selittää, että minkä perheen Emmasta tai Ainosta nyt on kyse. Mä en ymmärrä miksi vielä annetaan lapsille näitä muotinimiä: Vilma, Aino, Emma, Anni, Aino, Onni, Veeti, Leevi... näitä tulee olemaan koulut täynnä. Oma nimeni on aikansa tusinanimiä ja minä olen KÄRSINYT SIITÄ, että nimeni on niin tavallinen, minua ruvettiin kutsumaan ala-asteella sukunimellä ja se oli KAMALAA!!! Ja myös opettajat kutsuivat minua etu- ja sukunimellä, koska meitä samannimisiä oli luokallani kolme. ELI PAREMPI KUN KEKSITTE VÄHÄN ERIKOISEMPIA NIMIÄ!!!!!!

[QUOTE="shihtzu";25301670]Minusta taas Nikolas on jotenkin kömpelön oloinen, c:llä näyttää paremmalta :) Mutta nämähän on makuasioita ja meillä on tuo aloituksessa mainittu Luca, c:llä siksi, että se miellyttää enemmän ja sopii paremmin sisaruksen nimeen :)[/QUOTE]
Makuasioita nimenomaan.

Minusta nimet, joissa on C vaikka voisi olla K (Mico, Nicolas, Ciia, jne) on ns. noloja :snotty: etenkin kun kyse on jostain Virtasen perheestä. Mico Mähönen, Ciia Lahti...päätäni särkee :D

Jopa Camilla-nimestä tykkään enemmän muodossa Kamilla, vaikka vääntämistähän sekin on kun nimi jossa "kuuluu" olla C kirjoitetaankin K:lla.

Siis mun mielestä nämä on aivan mielipideasioita. Minun mielestäni on kiva kun jotkut keksii uusia uniikkeja nimiä, ne nimet kyllä muistaa eikä tarvitse selittää, että minkä perheen Emmasta tai Ainosta nyt on kyse. Mä en ymmärrä miksi vielä annetaan lapsille näitä muotinimiä: Vilma, Aino, Emma, Anni, Aino, Onni, Veeti, Leevi... näitä tulee olemaan koulut täynnä. Oma nimeni on aikansa tusinanimiä ja minä olen KÄRSINYT SIITÄ, että nimeni on niin tavallinen, minua ruvettiin kutsumaan ala-asteella sukunimellä ja se oli KAMALAA!!! Ja myös opettajat kutsuivat minua etu- ja sukunimellä, koska meitä samannimisiä oli luokallani kolme. ELI PAREMPI KUN KEKSITTE VÄHÄN ERIKOISEMPIA NIMIÄ!!!!!!

No kun ei tarttee ees keksiä mitään erikoisia nimiä, kyllä monilla varmasti on tiedossa jo sen hetken suosituimmat nimet, on vaan sitten antamatta niitä ja kas, lapsella voi silti olla ihan normaali nätti nimi eikä mikään tekemällä tehty.

Omituista että sinua on kutsuttu sukunimellä. Meillä oli luokassa vain kaksi tyttöä joilla oli sama nimi (yksi sen vuoden suosituimmista) ja heidät erotettiin vain sukunimen ekalla kirjaimella (tyyliin Jaana P. ja Jaana M.). Enkä usko heidän kärsineen siitä (musta on ihan ihmeellistä miten aikuset ihmiset vieläkin kokee jotain traumoja tuollasesta asiasta).

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;25301724:
Mulla on aikakauteni suosikkinimi- en ole kärsinyt.

Koulussa olin silti ainut luokallani, mutta ammattia opiskellessa meitä oli 5 samannimistä luokalla :D
Se oli jopa hysteerisen hauskaa meidän mielestä, tulipahan keksittyä lempinimiä.

:D

Miulla taas on vähän harvinaisempi nimi, ei kuitenkaan mitenkään hirveen erikoinen. Reilu 1700 kaimaa miulla taitaa olla, yhtään ei ole tullut vastaan 28 vuoden aikana :D

Viimeksi muokattu:
Minä olen suuresta perheestä, suuresta suvusta ja omasta perheestäni tulee myös suuri. Minulla on kaiketi 100 serkkua ja voin sanoa, että parhaiten muistan serkkujeni nimet, jotka on vähän erikoisempia. Lisäksi on kiva, että sisaruksillani on lapsilla niminä vähän erilaisempia kuin mitä esim. minä annan. Minulla on ns. vanhoja nimiä lapsilla: Lahja, Aina, Toivo, Risto, Reino, Eero, Ulla ja Oili. Ei ole kovin monella samoja nimiä alle 15-vuotiaiden lapsilla. Yhdellä siskoistani on lapsilla kaksiosaiset nimet:
Ellinoora, Peppilotta, Ollimatti, Villeveli, Anniriina, Sakupekka ja Millamaija. Yhdellä veljistäni taas on lapsilla samalla kirjaimella alkavat lasten nimet: Tuovi, Terho, Tiinu, Taavi, Titta, Tytti, Topias, Tristian, Tinja ja Trinette. Nämäkin ovat yksilöllisiä. Vanhimmalla siskollani on ns. modernit nimet lapsillaan: Onni, Emma, Aino, Vilma ja Veeti. Heillä on aika paljon kaimoja kerhoissa ja koulussa... mutta tämä on ollut heidän perheensä nimenantoperiaate ja mikäs siinä jokainen tavallaan.

• Tykkää
Reactions: pupeltaja
No kun ei tarttee ees keksiä mitään erikoisia nimiä, kyllä monilla varmasti on tiedossa jo sen hetken suosituimmat nimet, on vaan sitten antamatta niitä ja kas, lapsella voi silti olla ihan normaali nätti nimi eikä mikään tekemällä tehty.

Omituista että sinua on kutsuttu sukunimellä. Meillä oli luokassa vain kaksi tyttöä joilla oli sama nimi (yksi sen vuoden suosituimmista) ja heidät erotettiin vain sukunimen ekalla kirjaimella (tyyliin Jaana P. ja Jaana M.). Enkä usko heidän kärsineen siitä (musta on ihan ihmeellistä miten aikuset ihmiset vieläkin kokee jotain traumoja tuollasesta asiasta).

Niin, oletko ajatellut, että näillä Jaanoilla on voinut olla jokaisessa opinahjossa ja vielä työpaikallakin kaimoja vähän joka puolella, ja sitten vielä jos on mennyt miehen kanssa naimisiin jolla vaikka siskona Jaana niin kyllä on ärsyä kun koko ajan menee sekaisin. JUURI NÄIN MINULLA ON KÄYNYT eli yrittäkääpä miettiä tätä vähän etukäteen Emmojen, Ainojen, Onnien ja Vilmojen äidit ja isät!!!! Ja mikä sinä olet arvostelemaan toisten traumoja. Kunnioita ihmisten mielipiteitä, ei kukaan sinukaan traumojasi vähättele!

Mun tytöllä on "tusinanimi", oli hänen syntymävuotenaan top-listalla kärkikolmikossa. En ole törmännyt vielä kovinkaan moneen samannimiseen. Tytön koulussa tai päiväkodeissa ei ole koskaan ollut samassa ryhmässä/ luokalla samannimisiä.

Että ei se nimen erikoisuus tai yleisyyys anna mitään takeita siitä moneen kaimaan törmää. Omiin kaimoihin en ole törmännyt 32 ikävuoteni aikana kertaakaan, yhden kerran olen kaupassa kuullut jonkun kutsuvat samannimistä pikkutyttöä.

Hui, just katsoin että mun pojan nimeä on annettu tänä vuonna vaan alle viidelle lapselle :O

Niin, oletko ajatellut, että näillä Jaanoilla on voinut olla jokaisessa opinahjossa ja vielä työpaikallakin kaimoja vähän joka puolella, ja sitten vielä jos on mennyt miehen kanssa naimisiin jolla vaikka siskona Jaana niin kyllä on ärsyä kun koko ajan menee sekaisin. JUURI NÄIN MINULLA ON KÄYNYT eli yrittäkääpä miettiä tätä vähän etukäteen Emmojen, Ainojen, Onnien ja Vilmojen äidit ja isät!!!! Ja mikä sinä olet arvostelemaan toisten traumoja. Kunnioita ihmisten mielipiteitä, ei kukaan sinukaan traumojasi vähättele!

No vaikuttaa kyllä että sulla on nyt vähän muutakin ongelmaa ku nimitrauma. :O

Ja jos toi nimi on sulle noin iso ongelma, niin mikset vaihda sitä? Tai käytä kutsumanimenä toista tai mahdollisesti kolmatta nimeäsi?

Ihan rehellisesti en vaan ymmärrä miten kukaan voi saada nimestä noin isoa ongelmaa aikaiseksi.

Viimeksi muokattu:
No vaikuttaa kyllä että sulla on nyt vähän muutakin ongelmaa ku nimitrauma. :O

Heh, vai niin :-)

Ja jos toi nimi on sulle noin iso ongelma, niin mikset vaihda sitä? Tai käytä kutsumanimenä toista tai mahdollisesti kolmatta nimeäsi?

No, eiköhän meille ole sen vuoksi annettu erinimet, että ne ovat meidän omat nimet ja niillä erottuisimme joukosta. Minulla on kaunis nimi, mutta valitettavasti monella muullakin on sama nimi.

Ihan rehellisesti en vaan ymmärrä miten kukaan voi saada nimestä noin isoa ongelmaa aikaiseksi.

Ei minun elämässäni nyt niin suurta ongelmaa ole nimeni kanssa ollut, tähän ketjuun vaan ajattelin antaa vastakkaisen kommentin. Täällä ilmeisesti kirjoittelee tusinanimien vanhemmat, jotka ei oikeesti ymmärrä, että alakoululaiset ei nauti siitä, että ollaan Emma V, Emma M ja Emma T.... Mun mielestä nimi pitäisi olla jokaisella oma.

Tunnen kolme tänä vuonna syntynyttä Emmaa, tämän lisäksi tunnen monta alle kouluikäistä Emmaa. Ainoja tiedän useamman ja Vilmoja minulla on kummilapsina kaksi.....Ei ole kiva aina miehelle selittää kenelle Vilmalle olen joululahjaa ostamassa... minun mielestäni erisnimen pitäisi olla erisnimi. Ja hieman kannattaa luottaa tuohon nimirekisteriin, kyllä niitä kaimoja lapsellasi tulee olemaan, vaikka äiti ja isä eivät nimenantohetkellä tunnu uskovankaan että TOP 10 nimien kantajia on PALJON! Ei ne tilastot mitään valheita ole.

Mun tytöllä on "tusinanimi", oli hänen syntymävuotenaan top-listalla kärkikolmikossa. En ole törmännyt vielä kovinkaan moneen samannimiseen. Tytön koulussa tai päiväkodeissa ei ole koskaan ollut samassa ryhmässä/ luokalla samannimisiä.

Että ei se nimen erikoisuus tai yleisyyys anna mitään takeita siitä moneen kaimaan törmää. Omiin kaimoihin en ole törmännyt 32 ikävuoteni aikana kertaakaan, yhden kerran olen kaupassa kuullut jonkun kutsuvat samannimistä pikkutyttöä.

Hui, just katsoin että mun pojan nimeä on annettu tänä vuonna vaan alle viidelle lapselle :O

Niin, vaikka sinä et vielä olisi törmännyt tyttäresi kaimoihin niin KYLLÄ niitä varmasti on jos nimi on ollut syntymävuonna Top 3:ssa. Luuletko että ne tilastot on keksittyjä vai??

[QUOTE="shihtzu";25301670]Minusta taas Nikolas on jotenkin kömpelön oloinen, c:llä näyttää paremmalta :) Mutta nämähän on makuasioita ja meillä on tuo aloituksessa mainittu Luca, c:llä siksi, että se miellyttää enemmän ja sopii paremmin sisaruksen nimeen :)[/QUOTE]

Nikolas on ihan hyvä, tai kansainvälisempi Nicholas. Nicolas ilman h:ta on kyllä aika kauhee.

Meillä oli joskus ala-asteella KOLME Mika Virtasta. Ja kun nyt lempinimien keksimiseen päästiin, niin yhdestä tuli sitten "Virtsa". :) En tiedä, millaiset traumat nyt jo aikuista Virtsaa vaivaavat, enkä minäkään aina jaksa ymmärtää näitä tekemällä tehtyjä erikoisia nimiä (saati sitten siitä suuttumista, jos joku laittaa piltilleen peräti saman nimen?!), mutta jos sukunimi on Suomen yleisin, niin ehkä vois harkita etunimen ottamista jostain muualta, kuin TOP 3:sta.

Meillä oli joskus ala-asteella KOLME Mika Virtasta. Ja kun nyt lempinimien keksimiseen päästiin, niin yhdestä tuli sitten "Virtsa". :) En tiedä, millaiset traumat nyt jo aikuista Virtsaa vaivaavat, enkä minäkään aina jaksa ymmärtää näitä tekemällä tehtyjä erikoisia nimiä (saati sitten siitä suuttumista, jos joku laittaa piltilleen peräti saman nimen?!), mutta jos sukunimi on Suomen yleisin, niin ehkä vois harkita etunimen ottamista jostain muualta, kuin TOP 3:sta.

:D

Yritetään vältää TOP3 nimiä pliiss..

Yhteistyössä