Suolasienisalaatti raskausaikana? Apua!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja wää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
W

wää

Vieras
Söin tapani mukaan joulupöydässä itsetehtyä suolasientä (siis sitä jossa on suolasientä, sipulia ja kermaa) ison määrän. Söin sitä myös eilen ison annoksen, koska on herkkuani.

Nyt vasta havahduin siihen, että oliko suolasieni kiellettyä raskausaikana? Minulla on ihan alkuraskaus menossa ja nyt pelkään että vaurioitin pientäni! :( En yhtään ajatellut, graavilohi yms jätin syömättä, mutta näitä en ymmärtänyt varoa...

Varmaksi en osaa sanoa, kun on mulle täysin vieras ruokalaji. Olettaisin, että suurin "riski" tuossa on suolan suuri määrä (nimestä päättelen, että sisältää reilusti suolaa). Ei varmaankaan satunnaisesti syötynä vaikuta mitenkään. :)

En usko, että on erikseen kiellettyä sientä raskausaikana? Kun eihän myrkyllisiä sieniä saa kukaan syödä.. tietysti riskit sikiön vaurioittamiseen on suuremmat kuin että ihminen itse saa myrkytyksen!!

Minä olen kanssa aivan alku raskaudessa ja kyllä söin myös kirjolohta :P Herkkuani.. mutta olin tietoinen, ettei sitä kauaa oltu säilytetty sillä tuttuni sen oli savustanut 12.12. :) !

Löysin jutun jossa kerrottiin suolasienien aiheuttaneen listerian joskus aikoja sitten, eli on niissä joku riski olemassa..:( toisaalta aika moni sitä on syönyt raskaana ollessaankin.

wiwi: Tuohon savustusasiaa, minusta taas tuo on tosi pitkä aika jos on savustettu 12.12...Tarkoititko 21.12?

Kyllä sienet on kielletty. Ne varastoi kaikki myrkyt. Kannattaa soittaa huomenna neuvolaan ja kysyä sieltä mitä tehdä. Käsittääkseni alkuraskaudessa ei ole niin haitallista.

vieras: No sen tiedän että neuvolassa ei kaikkia sieniä noin vain kielletä. Korkeintaan korvasienet. Ja toiseksi nuo myrkkyasiat on aluekohtaisia, eikä niissä niin paljon sitä mielestäni ole. Ja vielä sekin että alkuraskaudessahan kaikki tällainen juuri on merkityksellistä. Anteeksi, mutta sen verran tiedän itsekin että tuossa ei ollut paljon asiallista tietoa.

Eniten pelottaa tuo listeriariski....?

vieras: Juuri noin olen itsekin ajatellut asian olevan ja neuvolassakin ohjataan vain korvasieni, MUTTA kun menin lukemaan tuon selvityksen jossa oli saatu listeria juuri kotitekoisista suolasienistä...:( Tosin voihan se listerian saada vaikka jostain leivonnaisestakin jos huono tuuri käy.

[QUOTE="a p";25299478]eedla: söitkö suolasientäkin? En minäkään näissä hysteerinen ole ja toimin maalisjärjen mukaan mutta näitä söin reilusti kun en tajunnut riskiä.[/QUOTE]

Kyllä mä söin kaikkea paitsi graavikalaa. Sen jätin syömättä koska inhoan sitä yli kaiken enkä syö sitä muulloinkaan. Jos oisin graavikalan ystävä niin sen oisin varmaan jättäny syömättä raskausaikana mutta muuten söin kaikkea. Söin myös reiluja annoksia, lohtakin vetelin harva se päivä ja tuorejuustoon mulla oli himo. Suomessa on elintarvikehygienia niin hyvä että se on pieni se mahdollisuus saada mitään niistä, mutta tietysti jos asia stressaa kovin niin kannattaa varmasti välttää niitä mitä suositellaan vältettäväksi, ettei raskausaika mee ihan pipariksi sen takia että murehtii koko ajan. Mutta mitä listeriaan tulee niin sehän on vaaraksi nimenomaan loppuraskaudessa, ei alkuraskaudessa?
Jos sua hirveesti tuo sienisysteemi nyt murehduttaa niin voithan soitaa huomenna neuvolaan ja kysyä asiasta.

En kyllä usko, että panikointiisi on mitään syytä. Itse olen raskaana ollessa syönyt ihan kaikkea lukuuunottamatta maksaa, ja raskauteni ovat sujuneeet ihan normaalisti, sitäpaitsi vaikka kuulostaa aina tyhmältä vertailla siihen mitä oli ennen niin enpä usko, että omien äitiemme aikanakaan ihan kamalasti oli mitään kiellettyjä ruokia, minusta aikalailla turhaa hössötystä nuo . Ja listerian/muita ruoka myrkytyksiä voit huonolla säkällä saada melkein mistä vaan, uskoisin että ruoan tuoreus on se mistä vähän kannattaa katsoa ettei mitään vanhentuneita elintarvikkeita syö.

Tossa justiin vetelin sienisalaattia leivän päällä. Se oli itse tehty Sauvon purkkisienikuutioista, virolaisesta hapukoorista ja sipulista, enkä nyt kyllä osaa tosta mitenkään erityisen huolissani olla, vaikka olen syöny monena päivänä. Uudeksivuodeksi tehdään uusi satsi. Ja RV 16 menossa.

En kyllä usko, että panikointiisi on mitään syytä. Itse olen raskaana ollessa syönyt ihan kaikkea lukuuunottamatta maksaa, ja raskauteni ovat sujuneeet ihan normaalisti, sitäpaitsi vaikka kuulostaa aina tyhmältä vertailla siihen mitä oli ennen niin enpä usko, että omien äitiemme aikanakaan ihan kamalasti oli mitään kiellettyjä ruokia, minusta aikalailla turhaa hössötystä nuo . Ja listerian/muita ruoka myrkytyksiä voit huonolla säkällä saada melkein mistä vaan, uskoisin että ruoan tuoreus on se mistä vähän kannattaa katsoa ettei mitään vanhentuneita elintarvikkeita syö.

sen verran pakko entisaikoihin palata että mulla on mun äidin neuvolasta saama ohjekirja tallella, siis minkä se on saanu kun on oottanu mua 70-luvun puolivälissä. Siellä lukee että raskaana olevan pitäisi syödä vähintään kerran viikossa maksaa :D näin ne suositukset muuttuu :D

Valko-Venäjältä tai Ukrainasta en keräisi sieniä sienisalaattiin, jota raskaana oleva aikoo syödä, mutta noin muuten sienisalaatti on varmasti varsin turvallista ruokaa.

Jos menit googlettelemaan ja löysit jonkun listeriatapauksen suolasieniin liittyen, suosittelen vaan sulkemaan nettiselaimen. Takavuosina mm. voista on löytynyt listeriaa, ja noita tapauksia välillä pomppaa yksittäisinä milloin mihinkin ruokaan yhdistettynä.

Listeria on siitä kiero juttu, että luultavasti sitä ei tule mistään, mutta oikein huonolla tuurilla sen voi saada melkein mistä vaan. Kuitenkin jos välttää kaikkea, mistä sen teoriassa voi saada, ruokavalio kapeutuu niin, että se jo itsessään on riski sikiölle. Mielestäni järkevä linja on välttää noita neuvolassa ohjeistettuja vakuumipakattuja kaloja ja raakaa lihaa ym., ja muuten syödä monipuolisesti kaikkea kohtuudella. Muistan kyllä esikoisen odotuksesta, miten stressaavaa oli miettiä noita juttuja. Toivon kuitenkin sinulle herkullista joulun ja raskauden jatkoa, mahdollisimman stressitöntä sellaista myös!

Mennäänpäs ajassa taakse päin. Kuinkakohan moni karjalaisäiti söi odotusaikanaan sienisalaattia ja suolakalaa ? Kaikki varmaan ja terveitä tyttöjä ja potria poikia heille syntyi. Suola kerää turhaa nestettä, mutta en usko, että satunnainen syöminen on ketään vaurioittanut.

Yhteistyössä