no kumpi se nyt sitten on tärkeämpää, se että saa sen 30 pakettia vai se että saa muutaman paketin, mutta

no mun mielestä on tärkeää että saa toivomiaan lahjoja ja useamman lahjan (siis jos on suht nuoresta kyse)
osa ihan alpsen omien halujen mukaisia ja osa tarpeen.
poika saa varmaan 10-20 pakettia, osa on niitä suurimpia toiveita ja osa on ihan mun esittämiä toiveita sen mukaan mitä lapsi tarvitsee, lisäksi on kivoja ja järkeviä juttuja mistä uskon olevan iloa, eli kirjoja,pelejä jne

on järjetöntä ostaa vain suuri määrä krääsää, mutta on outoa olla ostamatta useampaa lahjaa vain periaatteesta

Tuolla ajatuksella ei tarvitsis ostaa yhtään mitään. Jos ihan tarkkaan miettii, niin ei ne lapset mitään tarvitsisi, onhan niillä katto pään päällä, rakkautta, ruokaa ja vaatteita...
Nimenomaan, jouluna ei tarvitse ostaa mitään.

Lahjan antaminen on muutakin kuin ostamista, eivätkä kaikki lahjat ole ostettavissa. Mutta tosiaan, Suomessa juuri kukaan ei elä sellaisessa hädässä, että kaikki 30 lahjaa tulisivat tarpeen ja niitä tulisi edes käytettyä, ilman, että osa muuttuu lahjan saajan silmissä krääsäksi.

[QUOTE="mä";25290893]Nimenomaan, jouluna ei tarvitse ostaa mitään.

Lahjan antaminen on muutakin kuin ostamista, eivätkä kaikki lahjat ole ostettavissa. Mutta tosiaan, Suomessa juuri kukaan ei elä sellaisessa hädässä, että kaikki 30 lahjaa tulisivat tarpeen ja niitä tulisi edes käytettyä, ilman, että osa muuttuu lahjan saajan silmissä krääsäksi.[/QUOTE]

Mitähän nuo lapset tykkäis, kun tänään sanoiskin, että ette te tarvitse mitään, joulupukkia ei tulekaan? :xmas:

Ja ei minusta se, ettei tule tarpeeseen tee lahjasta krääsää. Esim. ilahdun suuresti koruista, vaikka tuskin kukaan niitä tosissaan tarvitsee voidakseen elää, ja käytän ilokseni.

Enpä muista lasteni koskaan puhuneen mistään omista tavaroistaan "krääsänä"?

Meidän 6 v tyttö on esittäinyt lahjatoiveina;1) maalaava Barbie, 2) Ella nukke,3) valkoinen zhu zhu pets hamsteri, 4) kävelevä koira , 5) jäätelöbaari muovailuvaha 6) Zoobleseita .

Mä olin toteuttanut toiveet 1 , 5 ja 6 + kylpytakin ja DVD:n. ton hamsterin olisin ostanut, mutta juuri VALKOISTA ei löytynyt mistään. Meillä on elävä koira joten olin sitä mieltä että tuota kävelevää koiraa ei meille tule. Mutta sitten joku älynväläys sai mut ostamaan sen. (siis sen halvemman Fluffy nimisen).

Kuvittelin että tuo Barbie olisi se ykköstoive kun siitä on niin paljon puhuttu. Äsken tuossa kysyin että jos joulupukki tuo vain yhden lahjan niin minkä toivoisit saavasi. Tyttö vastasi että tuon koiran, hänhän on sen kirjoittanut listaan monta kertaa. Pitää kyllä paikkansa että se oli listalla jo viime vuonna mutta että se olisi ykköstoive niin sitä en tajunnut.... Meillä taitaa olla tänään onnellinen neiti talossa.

Mitähän nuo lapset tykkäis, kun tänään sanoiskin, että ette te tarvitse mitään, joulupukkia ei tulekaan? :xmas:

Ja ei minusta se, ettei tule tarpeeseen tee lahjasta krääsää. Esim. ilahdun suuresti koruista, vaikka tuskin kukaan niitä tosissaan tarvitsee voidakseen elää, ja käytän ilokseni.

Enpä muista lasteni koskaan puhuneen mistään omista tavaroistaan "krääsänä"?
Sinä puhut eri asiasta kuin minä. Todennäköisesti moni lapsi ilahtuisi jo pelkästä pukista, vaikka ei lahjoja saisikaan. :xmas:

Kylläpä siitä vain tietyssä mielessä tulee. Kun saa tarpeeksi paljon, määrä menettää merkityksensä. Mitäpä luulet, jos saisit tänä jouluna lahjaksi 30, 50, 100 tai 1000 korua. Osaisitko arvostaa jokaista yhtä paljon kuin niitä muutamaa, jotka kenties todellisuudessa saat lahjaksi?

Ja kyllä mulle, jo lapsena, noin puolet lahjoista oli "krääsää", vaikka ne varmasti hyvällä tahdolla oli ostettukin. Enkä tarkoita krääsällä tässä yhteydessä lahjan rahallista arvoa.

[QUOTE="mä";25290924]Mitäpä luulet, jos saisit tänä jouluna lahjaksi 30, 50, 100 tai 1000 korua. Osaisitko arvostaa jokaista yhtä paljon kuin niitä muutamaa, jotka kenties todellisuudessa saat lahjaksi?

Ja kyllä mulle, jo lapsena, noin puolet lahjoista oli "krääsää", vaikka ne varmasti hyvällä tahdolla oli ostettukin. Enkä tarkoita krääsällä tässä yhteydessä lahjan rahallista arvoa.[/QUOTE]

No joo, eihän niitä samanlaisia lahjoja varmaankaan kukaan kymmenittäin saa?

Minulle ei ollut yksikään lahja krääsää, eikä ole edelleenkään. Oli niitä monta tai vielä enemmän.

[QUOTE="mä";25290924]
Ja kyllä mulle, jo lapsena, noin puolet lahjoista oli "krääsää", vaikka ne varmasti hyvällä tahdolla oli ostettukin. Enkä tarkoita krääsällä tässä yhteydessä lahjan rahallista arvoa.[/QUOTE]

Joo, niin minullekin. Sain aina jumalattoman määrän lahjoja, paljon sellaisiakin joita olin erityisesti toivonut (muistan kuinka hartaasti ennen joulua lueskelin sitä Lelumaailma-katalogia :D), mutta yleensä vain pari lahjaa oli sellaisia joista oikeasti innostui kun ne olivat oikeasti nenän edessä ja joista oli pidemmän aikaa iloa. Sanotaan nyt vaikka, että lapsi saa viisikin itse toivomaansa lahjaa, niin kyllä siitä yksi tai kaksi nousee suosikiksi ja ne muut ovat sitten "turhempia".

Villasukista sun muista on tietysti ihan oikeaa hyötyä, vaikkei lapsi niitä osaisikaan arvostaa, mutta niistä tuskin tässä puhuttiin...

Pahahan se olisi antaa lapsella yhtäkkiä vain muutama huolella valittu ja tarpeellinen lahja, jos lapsi on koko pienen ikänsä tottunut saamaan ison tavarakasan. Kyllä se, että laatu korvaa määrän, täytyy opettaa lapselle jo pienestä pitäen.

Miksi? :xmas:

Ja siinähän se lapsi itse sen huomaa, jos osa lahjoista jääkin käyttämättä.

No ei toki tarvitse opettaa, jos ei halua :D Tarkoitin vain, että voisi olla vaikea antaa yhtäkkiä vain muutama paketti, jos lapsi on aiemmin saanut joka vuosi 30 pakettia...

Kukin tyylillään. Minulle on tärkeää, että lapsi saa jotain oikeasti haluamaansa ja oppii arvostamaan saamaansa. Omasta kokemuksestani sanon, että julmetunmoista tavaramäärää on ihan mahdoton arvostaa; yksi ja kaksi tavaraa sieltä aina nousi sellaiseksi mistä tykkäsi oikeasti paljon.

Tämä on näitä palstan ihmeellisiä kysymyksiä, joissa tuntuu olevan vain kaksi puolta. Mun mielestä ei ole lainkaan paha, jos kouluikäiselle lapsellekin yritetään saada samaa lahjamäärää kuin pikkusisarille, vaikka yksi lahjoista olisikin kalliimpi. Mitä haittaa on paketoida kalliimman lisäksi "hyöty lahjoja" eli joku kynäpaketti tai sukkapaketti yms.? Pitääkö koululaisen niellä se asia, että kun paketteja jaetaan pikkusisaret saavat pukinluona käydä kymmenen kertaa ja hän vain kaksi.

Toinen mikä on, niin noi kestävät ja kehittävät vastaan halparomu. Mihin väliin mahtuu ne kaikki muotilelut, joita laset toivovat, ne jotka kuitenkin maksavat samanverran kuin ne kestävät ja kehittävät lelut? Samanlaista kertakäyttöstä romua näin aikuisen silmiin, mutta lapsen toivomia ja kalliita...

Tämä on näitä palstan ihmeellisiä kysymyksiä, joissa tuntuu olevan vain kaksi puolta. Mun mielestä ei ole lainkaan paha, jos kouluikäiselle lapsellekin yritetään saada samaa lahjamäärää kuin pikkusisarille, vaikka yksi lahjoista olisikin kalliimpi. Mitä haittaa on paketoida kalliimman lisäksi "hyöty lahjoja" eli joku kynäpaketti tai sukkapaketti yms.? Pitääkö koululaisen niellä se asia, että kun paketteja jaetaan pikkusisaret saavat pukinluona käydä kymmenen kertaa ja hän vain kaksi.

Toinen mikä on, niin noi kestävät ja kehittävät vastaan halparomu. Mihin väliin mahtuu ne kaikki muotilelut, joita laset toivovat, ne jotka kuitenkin maksavat samanverran kuin ne kestävät ja kehittävät lelut? Samanlaista kertakäyttöstä romua näin aikuisen silmiin, mutta lapsen toivomia ja kalliita...

Jos meillä olisi useampi eri-ikäinen lapsi, niin todellakin paketoisin tarvittaessa noita kynä- ja sukkapaketteja vanhemmille lapsille. Vaikka määrä ei olekaan itselle (enkä sitä halua lapsellekaan korostaa, meillä esim. ei lasketa paketteja) tärkeä, niin kyllä se usein lapsille/teineille on tärkeä. Olisi varmaan kurjaa saada itse yksi tai kaksi pakettia kun pikkusisko saa 20.

[QUOTE="hmm";25290902]Outoa, jos vaan lahjoista tulee joulu[/QUOTE]

Mulle ainakin tulee hyvä mieli, kun saan antaa läheisilleni jotain, mistä luulen heidän pitävän. Omille lapsille on ihana, kun saa kaksi kertaa vuodessa antaa, jotain mistä tiedän heidän tykkäävän. Muutenkun en kenellekään lahjoja ostele, ainoastaan jouluna ja syntymäpäivinä (lapsille vuosittain ja aikuisille pyöreinä)

Totta puhuen mulle on aivan sama, montako ja millaisia lahjoja kukin omille lapsilleen antaa. Ja yhdentekevää, mitä joku sattuu meidän joululahjamääristämme miettimään. Kukin viettäköön joulunsa tyylillään. Hyvää joulua kaikille! :xmas:

Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;25290656:
että se on sitten jotain muuta kuin jonniinjoutavaa tilpehööriä. kun tuntuu, että palstalaiset ajattelee, että mitä enemmän paketteja sen parempi. just meillä tyttölle eilen sanoin, että se saa paketteja vähemmän kuin pikkuveli, mutta että tytön lahjat on rahallisesti saman arvoiset kuin velimiehen. ja se kyllä täysin ymmärsi sen.

Minä ottaisin sen 30 pakettia, joissa on rakkaudella juuri minulle valittuja juttuja. Sitä paitsi olen tilpehöörihamsteri.

Äiti selitti minulle joskus samaa ja se oli ihan ok.

Yhteistyössä