Apua vastasyntyneen kanssa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Äityliini"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"Äityliini"

Vieras
Voisko joku vähän auttaa, olen siis edelleen vielä sairaalassa, synnytin vasta keskiviikkona. Mulla on vähän korkea toi kysymyskynnys täältä näiltä kätilöiltä, kun aina on joku vieressä kuuntelemassa.
Olen siis vähän pihalla:D imetys on lähtenyt nyt hyvin käyntiin, imuote on hyvä, ilmeisesti ihan tarpeeksi maitoa ei vielä tule, koska olen antanut pullosta muutaman millin.
Mutta esitän nyt tyhmän kysymyksen, kun olen imettänyt vauvan, hän rupee nukkumaan. Kun hän herää pitääkö heti törkätä tissi suuhun vai voiko hän "hengailla"?
Olen ensisynnyttäjä, voinko itsekseni vaihdella vaippaa huoneessa ja kuinka usein se kuuluu tehdä?

Joo tiedän että apu ois parempi kysyä sairaalasta , mutta tunnen itseni niin tyhmäksi. Auttakaa PLIIS!
Lapsi syntyi rv 36+6

No törkkää vaan sitä tissiä suuhun niin usein ko kelpaa, alkaa maito nousta kunnolla. Eipä tuon ikänen juuri vielä hengaile :D Vaipan vaihat jos tullee lökät pöksyyn, ja ihan itekseen ilman kenenkään lupia voit sen tehä. Monesti kannattaa se vaippa vaihtaa ennen tissiä koska jos alkaa nukkuun niin inha se on sitte kesken unien vaihtaa ja nukutus uusiksi. Toki moni vauva kakkaa syönnin päätteeksi :whistle:

Tonttu :D (sillain hyvällä tavalla :D)

No tottakai voit ja sun pitää kysyä hoitureilta ja kätilöiltä.

Tottakai saat vaihtaa vaippaa yksiksesi jos sen osaat, se näytetään kuten vauvan pukeminenkin ja jos tuntuu että siitä suoriutuu niin tottakai voit vaihdella itseksesi.
Vauva voi 'hengailla' jos ei itkeskele. Mun mielestä kannattaa sitä imettämistä kuitenkin aina kokeilla, molempien teidän kuuluu oppia- sun ja vauvan.

Vaippaa voi tutkiskella aina herättyä- onko märkä, onko kakat ja vaihtaa jos tuntee siihen tarvetta. Jos vaippa ei tunnu kovin märältä ei joka heräämisen jälkeen tarvitse vaihtaa.

Kyllä se siitä!

Onnea sinulle! Mä olin just samassa tilanteessa tasan vuos sitten. meidänkin poika syntyi 21.joulukuuta)))paitsi että me päästiin kotiin jo seuravaana aamulla, poika oli silloin tasan 12tuntia vanhaa)))

:D onnea vauvan johdosta ja tottakai voit vaihtaa itseksesi vaippaa! kannattaa vaihtaa vaippa kun siellä jotain tavaraa on (ei tietenkään parin minuutin välein), yöllä ei muistaakseni tarvinnut silloin kun tuli sitä alkukakkaa.se vauva on sinun ikioma vaikkei sairaalassa siltä tosiaan monesti tunnu! voi vauva hengailla hyvinkin herättyään jos ei ole mennyt viime ruokakerrasta kamalan pitkään :)

Mulla ainakin vauva hengaili hyvinkin, söi vähä liian usein niin maha tuli kipeeks :/ ei kokoajan sitä tissiä kannata tuputtaa vaikka lapsi söiskin, tulee vaan maha kipeeks tosiaa. Mut silleei kivasti about 4h välein tai vähä useemmin luulis toimivan (Y) ite 2 tunnin välein ku tuli niin paljo maitoa

Empatiat kyllä ap:lle! Itsellä oli juuri sama tilanne 4kk sitten. Jotenki sitä oli ihan pihalla koko vauvan hoidosta ja tuntui, että ei kehtaa kätilöiltä "tyhmiä" kysymyksiä kysellä. Toivottavasti siellä pian rutiinit löytyy. Tsemppiä! Ja onnea vauvan saannista :)

Voit tehdä siellä ihan niitä samoja asioita kun tekisit kotonakin: pitää vauvaa sylissä, vaihtaa vaippaa, syöttää jne. Ei tarvitse kysyä lupaa tai katsoa kellosta, koska mitäkin pitää tehdä (imetyksessä tosin hyvä katsoa, ettei imetysvälit veny kovin pitkiksi --> maito nousee paremmin). Olet itse lapsesi paras hoitaja! Vastasyntynyt pissaa ja kakkaa aika pieni määriä. Vaihtaisin vaipan aina kun huomaan sinne jotain tulleen. Ainakin sellaisen 3-6 kertaa päivässä vaikkei mitään varsinaisesti näkyisikään, riippuu kovasti lapsesta. Ja tosiaan niiltä kätilöiltä voi kysellä myös "tyhmiä", sinua ja vauvaa varten he siellä ovat.

Itsellänikään ei kovin kauaa tuosta samasta tilanteesta ole. Ja minullakin jäi tuo imetysohjaus jotenkin keskeneräiseksi kun ei koko ajan kehdannut olla kyselemässä... Mutta itse imettelin vauvaani n. 3h välein, muuta ajathan se sitten nukkui :) Mutta sen sekunnin kun oli hereillä niin sitä vaan ihaili ja pikkusen silitteli poskea ja jutteli vauvalle :)

vaipan vaihdoin ennen syöttöä ja syönnin jälkeenkin tarkistin :) Pyydä vaan rohkeasti apua :) Ja usko pois, kun kotiin pääsette niin suurin osa siitä epävarmuudesta häipyy ja siitä vauvan hoidosta tulee varmempaa ja luontevampaa :) Onnellisia hetkiä sinulle vauvasi kanssa <3

Iiik,mä en kestä:) saitte mut niin paljon paremmalle tuulelle! Muutama kyssä vielä..
Vaikuttaako toi maidon nousu/ että lapsi saa kerralla tarpeeksi maitoa kotiinpääsyyn?
Entä voiko tota vauvelia herätellä päivisin ja koittaa syöttää?

Juu tämä epävarmuus johtuu ihan varmasti täällä olosta, itkeskellytkin olen, hormonit vissiin vähän herkillä. Joudun olemaan jouluaaton täällä ja sekin harmittaa. Myöskään vauvaa kohtaa ei oikein ole vielä mitään tunteita, mikä kuulostaa kamalalta, pistän sen tähän sairaala olon piikkiin, stressaan kamalasti:/

Ihana!=) Muistan mäkin hyvin tuon tunteen kun esikoisen sain. Oli vähän semmonen olo että pitäiskö kysyä kätilöiltä et saanko nostaa nyt ton vauvan syliin. Oman vauvani =) Alku on ekan vauvan kanssa niin uutta ja ihmeellistä että vähemmästäkin menee pää sekaisin.

Kun vauvalla on nälkä, huomaat sen siitä että vauva alkaa hapuilla huulilla tai työnnellä kieltä ulos tai maiskuttaa suuta. Silloin vaan heti tissi suuhun. Kannattaa antaa imeä niin paljon kuin haluaa ja antaa mahdollisimman vähän lisämaitoa että se oma maito lähtee hyvin nousuun.

Ja tosiaan, muista että se pieni on sun ikioma vauva. Sä saat hoitaa sitä (vaihtaa vaippaa, hengailla, laulaa sille, silitellä ja sylitellä sitä yms.) ihan niin paljon kun haluat :)

Onnea pienestä ihmeestä! =)

Onneksi olkoon ihanasta joululahjasta! Meidän pieni oli ekat pari viikkoa melkoinen hengailija - mutta myös kova "murkinoimaan". Itse annoin vauvan nukkua juuri niin paljon kuin häntä huvitti ja tarjosin tisua sitten hänen herättyään. Ihanaa joulua teille molemmille!!!

Iiik,mä en kestä:) saitte mut niin paljon paremmalle tuulelle! Muutama kyssä vielä..
Vaikuttaako toi maidon nousu/ että lapsi saa kerralla tarpeeksi maitoa kotiinpääsyyn?
Entä voiko tota vauvelia herätellä päivisin ja koittaa syöttää?

vaikuttaa silleen kotiinpääsyyn että vauvan painoa mittaillaan että saahan tarpeeksi maitoa ja ettei paino laske :) voi herätellä jos siltä tuntuu :)

Minä ainakin herättelin ja yöllä varsinkin :) Muutenki vauvalla oli sokerit kertaalleen olleet vähä matalalla niin ei ollut ollenkaan pahitteeksi herätellä syömään :) Noin pikkunen ku on ja kaikinpuolin vauvalla hyvä olla niin nukahtaa jo sitten pian uudelleen :)

Mulla itellä maito nousi kunnolla vasta kotona kun pääsi sinne tuttuun ja turvalliseen ympäristöön :) Että jos oot lisämaitoa vauvallesi joutunu antamaan niin kuin itekki annoin välillä niin en usko että se kovin paljoa vaikuttaa kotiin pääsyyn. Käske miehesi käydä ostamassa varuuksi korviketta kaupasta jos on epävarma olo. Mutta usko pois, kun kotiin pääsette niin se imetyskin alkaa sujumaan kun sitä saa rauhassa opetella! :)

Ja hormoonit, ah ne hormoonit! :D Mulla oli koiraa niin ikävä että itkin sitä vähän väliä laitoksella :D Ja kotona se itkeminen jatkui n. kuukauden verran, mistä milloinkin... Monesti riitti se kun joku onnitteli tai halasi niin tuli itku.

Äidiksi tulo herkistää monella tavalla :)

Minun mielestä vaikeimmat vauvan kanssa oli ensimmäiset kaksi viikkoa kotona kun tuntui ettei osaa oikein tehdä mitään ja vauvalla oli masun kanssa ongelmia ja itki, mutta sitten yhtäkkiä hoksas et hei mähän osaanki! saattoi myös olla se että vauvan oppi tuntemaan paremmin. Me jouduttiin juoksemaan kauppaankin ostamaan korviketta kun maito loppui kuin seinään (stressiä oli) eli kannattaa varata sitä korviketta ihan vaikka siksi että itse tietää että sitä on eikä hätää tule :D mä vihasin kans olla sairaalassa eikä vauva tuntunut jotenkin omalta vaan sairaalavälineeltä vaikka toki olikin niin ihana että melkein itketti :D

Ihana Ap olet :) oikein paljon onnea pienestä!
Kuule, mieti asia näin, terve vauva kyllämilmoittaa milloin on nälkä. Toki voita tarjota rintaa vauvan herattyä, ei siitä haittaakan ole. Mutta pian huomaat että vauva tissiä kaivatessaan, alkaa hapuilemaan rintaa, maiskuttamaan suulla jne. Pitele pientä paljon sylissä, tutustukaa toisiinne rauhassa.
Sinä saat hoitaa vauvaa sillä tavalla kuin haluat, vaippaa ei kannata koko ajan vaihtaa, parin tunnin välein voita tarkistaa tilanteen, ellei selvästi ole kakat housuissa.

Jos vointisi sallii, kiertele siellä osastolla vauvan kanssa, onko siellä tv- huone? Siellä näkisit muita äitejä pientensä kanssa ja voisit konkreettisesti nähdä kuinka muuta vauvaa käsittelee. Toki en tarkoita että muut sitä sen paremmin osaisi, mutta vinkkejä voi aina saada.

Oikein ihanaa Joulua, vaikka nyt et vielä kotona olekaan! Joka tapauksessa tämä joulu tulee olemaan sulle yksi erityisemmistä, olit missä olit <3

Ja hei, noi vauvan kohdistuneet tuntee, tai niiden puuttuminen. Se on ihan normaalia, en minäkään tuntenut mitään suurta palavaa äidinrakkautta noihin heti, vaikka tekemällä tehtyjä ja kauvattuja ovatkin. Rakkaus kasvaa ajan myötä, kun opitte tuntemaan toisenna ja pääsette alkukankeudesta. Nyt rakastan lapsiani yli kaiken, jopa siinä määrin että se sattuu. Varmasti tekin sen huomaatte.

Ai että mä en ole ainoa!!!:) ihana kuulla!! Hyvää ja rauhallista joulua myös kaikille teille!!:) kiitos paljon auttavista sanoista. Toivon vaan niin kovasti jo Pääseväni kotiin.. Siellä olisi rento meininki eikä kukaanvahtisi koko ajan.
Olen ollut jo viikon osastolla ennen syntymää, niin ruPeaa koti-ikävä olemaan tosi kova!
Teidän puheista on ollu apua, mutta edelleen itkettää. En saa millään skarpattua itteäni, että olen jo voitonpuolella! Toivottavasti ei olis enää kun max 2 yötä!

mullakin nousi maito vasta sillä sekunnilla kun olin lähdössä sairaalasta kotiin, inhosin kanssa olla siellä.. ja kotona alkoi hyvin tulemaan maitoa. ei sitä vauvaa heti tunne, niin ne kunnon rakastumisen tunteet tulee sitten ajan myötä! toki siis vauva on heti tärkeä ja ihana mutta rakastuminen tulee sitten kun tutustutte toisiinne :)

Mut mitäköhän jos maitoa ei oikein tule tarpeeksi ja vauvan paino ei nouse, ni päästävätkö kotiin, jos kerta maito aika todennäkösesti nousee hyvin siellä.. Hmm.. Onko PIENI hinku kotiin??

HEI yks juttu, imetin viime yönä 3h putkeen ja sen jälkeen itku jatku. Katsooko hoitajat niiku pahalla jos pyytää lisämaitoa, onko se huono juttu?

imetitkö kummastakin rinnasta? joissakin paikoissa ollaan nihkeitä lisämaidon suhteen, mutta jos vauva selvästi tuntui nälkäiseltä niin pyydä vain. Imetä kuitenkin ensin kummastakin rinnasta.

Yhteistyössä