Toisaalta ärsyttää toisaalta säälittää (naapurin poika)

Mutta siis "just" on ilmeisesti sitä mieltä, että uskontonsa nojalla lestadiolaislapset saavat itkettää muita lapsia, mutta sitä uskontoa ei saa mainita!!!

Ja edelleen mulla ei ole mitään kysesitä uskontokuntaa vastaan. Joka uskonnossa ääripäät ovat huono juttu! Ja tämä naapurin perhe on muuten ihan kiva.

"just"
Mutta siis "just" on ilmeisesti sitä mieltä, että uskontonsa nojalla lestadiolaislapset saavat itkettää muita lapsia, mutta sitä uskontoa ei saa mainita!!!

Ja edelleen mulla ei ole mitään kysesitä uskontokuntaa vastaan. Joka uskonnossa ääripäät ovat huono juttu! Ja tämä naapurin perhe on muuten ihan kiva.
Mä oon sitä mieltä, että halutaan sen ongelman varjolla mollata uskontoa. Ja koska aina vaan mainitaan ne lestat, ei muita, niin on sekin kummallista. Itsekkin teet päätelmiä että uskonnon takia lapsi on huonokäytöksinen, muutenhan ei voi olla?

Ja ei uskovaiset ei ole huonokäytöksisiä? Se' että kuulut johonkin lahkoon / seurakuntaan, ei pois-sulje häiriökäyttäytymista, ongelmia jne. Se ei tarkoita sitä'että kaikki uskovaiset vanhemmat osaa kasvattaa lapsiaan, mutta ei myöskään sitä että lestojen lapset ovat kaikki huonosti käyttäytyviä. Tulee aina yleistyksen makua

[QUOTE="vieras";25257624]Kuulostaa jotenkin häiriintyneeltä tuo poika ja sinun poikasi kiltiltä ja herkältä. Minusta tuon "ystävyyden" voisi lopettaa, ennen kuin tulee enemmän vahinkoa.[/QUOTE]

No kun toi poika on muuten kiva. Pojilla menee leikit hyvin yksiin, tekee ulkona majoja ja sisällä rakentaa legoja. Nämä kerjäämisjutut kun sais kitkettyä niin hyvä olis.

Ajattelin että seuraavaksi kun tulee meille, niin silloin sanon heti ovella kantani selväksi, että jos kärttäminen alkaa, niin sitten kotiin samantien. Omaa lastani olen infonnut, että x tekee väärin kun kerjää meiltä tavaraa ja että sellaista ei saa missään nimessä tehdä.

[QUOTE="just";25257627]Mä oon sitä mieltä, että halutaan sen ongelman varjolla mollata uskontoa. Ja koska aina vaan mainitaan ne lestat, ei muita, niin on sekin kummallista. Itsekkin teet päätelmiä että uskonnon takia lapsi on huonokäytöksinen, muutenhan ei voi olla?

Ja ei uskovaiset ei ole huonokäytöksisiä? Se' että kuulut johonkin lahkoon / seurakuntaan, ei pois-sulje häiriökäyttäytymista, ongelmia jne. Se ei tarkoita sitä'että kaikki uskovaiset vanhemmat osaa kasvattaa lapsiaan, mutta ei myöskään sitä että lestojen lapset ovat kaikki huonosti käyttäytyviä. Tulee aina yleistyksen makua[/QUOTE]

Ihan muuten vaan tämä lapsi, jonka uskonnolla ei ole mitään merkitystä hänen käytökseensä, menee sohvan taakse kun telkkari on päällä ja katselee sitä sieltä sohvan takaa tyynyjen välistä!!!

"just"
Ihan muuten vaan tämä lapsi, jonka uskonnolla ei ole mitään merkitystä hänen käytökseensä, menee sohvan taakse kun telkkari on päällä ja katselee sitä sieltä sohvan takaa tyynyjen välistä!!!

Tiedän ateistiperheen, missä ei ole telkkaria, ja monia muitakin. Tiedän perheitä, missä ei ole pelikonsoleita, ja kun tulevat paikkaan, missä sellanen on; ovat kiinostuneita. Älä rupea etsimällä etsimään vikoja heidän uskostaan

"OMPUS"
[QUOTE="just";25257751]Tiedän ateistiperheen, missä ei ole telkkaria, ja monia muitakin. Tiedän perheitä, missä ei ole pelikonsoleita, ja kun tulevat paikkaan, missä sellanen on; ovat kiinostuneita. Älä rupea etsimällä etsimään vikoja heidän uskostaan[/QUOTE]

En vaan ole nähnyt muita jotka menee telkkaria PIILOON! Mutta sulla on oikeus mielipiteeseen ja mulla oikeus mielipiteeseen...

[QUOTE="just";25257751]Tiedän ateistiperheen, missä ei ole telkkaria, ja monia muitakin. Tiedän perheitä, missä ei ole pelikonsoleita, ja kun tulevat paikkaan, missä sellanen on; ovat kiinostuneita. Älä rupea etsimällä etsimään vikoja heidän uskostaan[/QUOTE]

Minäkin tiedän uskonnottoman perheen, jolla ei ole telkkaria, mutta ei meidän lapsilta ole sen katsomista kielletty ja uhattu helvetin tulilla, joten eivät mene piiloon, kun näkevät telkkarin...
Lopeta jo tuo tyhmä räkytys, ei tässä mitään mörköä ole. Kukaan ei ole sanonut, että he käyttäytyvät tyhmästi, koska ovat lestadiolaisia, vaan he ovat ihmisiä, jotka käyttätyy vähän tyhmästi ja sattuvat olemaan lestadiolaisia.
Tässä tilanteessa oli minusta olennaista kertoa tuo, että perhe on lestadiolainen ja sen vuoksi (ilmeisesti) heidän joulunviettoonsa eivät samalla lailla lahjat tunnu kuuluvan. Jos kerrottaisiin luterilaisesta perheestä, ja juttu liittyis jollain tavalla uskontoon, niin totta kai se pitäis mainita.

vieras100
Tämä uskonto oletukseni mukaan vaikuttaa tähän joulunviettohommaan, mitä tämä asia hyvin pitkälti koski!!! Minun mielestäni kaikki saa harjottaa ihan mitä uskontoa haluaa, mutta myös se jälkikasvu täytyisi saada hyväksymään nämä uskonnon rajoitukset!

Vai olisko sinun mielestäsi kiva jos minun luterilainen poikani tulis itkettään sinun lestadiolaispoikaasi???

Oman poikani fiilikset mua eniten ottaa aivoon, ei hän on syypää siihen että naapurin pojalla on kurja olo!
Mitkä rajoitukset???

Ihan samanlailla lestadiolaiset ostaa lahjoja kuin muutkin joulua viettävät. Se on ihan perhekohtainen asia eikä liity mitenkään uskontoon.

keksitköitse?
Kuulostaa aika ihmeelliseltä. Itse olen lestadiolainen ja samanikäisiä lapsia on. Omat lapset ei osaisi edes uhkailla että helvettiin joutuu. Ja tuo kerjääminen ei kyllä mistään lestadiolaisuudesta johdu, eikä sitä opeteta lapsille. Ja jouluakin juhlitaan ihan normaalisti, lahjoja saa lapset jne.

Mitkä rajoitukset???

Ihan samanlailla lestadiolaiset ostaa lahjoja kuin muutkin joulua viettävät. Se on ihan perhekohtainen asia eikä liity mitenkään uskontoon.
Niin, ja mistä kukaan kuvittelee, että suuri yleisö tietää tarkalleen kaikki esimerkiksi lestadiolaisten säännöt ja rajoitukset. Ne kun tuntuvat vaihtelevan paikkakunnasta ja yhdistyksestä toiseen hyvinkin paljon. Tässä ap on olettanut näin, koska tuommoiset tuntuu muuten niin omituiselta. Ja niin olettaisin minäkin. Eikä se mollaa lainkaan uskontoa, tosin ehkä kertoo hiukan siitä, kuinka omituisina tiettyjä lestadiolaisten rajoituksia ja tapoja pidetään.

Alkuperäinen kirjoittaja keksitköitse?;25258333:
Kuulostaa aika ihmeelliseltä. Itse olen lestadiolainen ja samanikäisiä lapsia on. Omat lapset ei osaisi edes uhkailla että helvettiin joutuu. Ja tuo kerjääminen ei kyllä mistään lestadiolaisuudesta johdu, eikä sitä opeteta lapsille. Ja jouluakin juhlitaan ihan normaalisti, lahjoja saa lapset jne.
Ensinnäkin kaikille tiedoksi, että ihan hyvässä hengessä olen yrittänyt tälle naapurin pojalle selittää, että meille kerjääminen ei ole hyväksyttävää. Samanlainen pieni poika tuo on kuin omanikin, joten en halua lapselle ilkeäksi heittäytyä. Omalle pojalleni en ole koskaan puhunut tämän naapurin pojan lestadiolaisuudesta, kaikki ne erikoiset piirteet, joita oma lapseni ihmettelee olen vain kuitannut sillä, että maailmassa on erilaisia ihmisiä ja ihmisillä erilaisia uskomuksia ja kaikki ne kuuluu tähän elämään ja tulee kiusaamatta hyväksyä.

Mutta tästä lahja-asiasta, kun siis kielsin poikaa kinuamasta oman lapseni rahoja/ leluja niin sanoin, että voithan toivoa niitä tavaroita mistä pidät joululahjaksi. Naapurin poika tiuskasi, että äiti ja isä on sanonut, että meillä ei joulua juhlita niin paljoa. Ymmärsin, että jouluruokia ja kinkku heillä on ja joulunsanomaa juhlitaan hartaasti, mutta lahjapolitiikka hyvin pientä. Kuitenkin tämän pienen pojan annetaan uskoa joulupukkiin, joten hän on melkoisen katkera pukkia kohtaan... Eli ehkä tämä tilanne sitten joskus helpottaa kun poika tajuaa, että kaiken takana ei ole katala pukki vaan omien vanhempien periaatteet (ja nimenomaan nyt tarkoitan vanhempien periaatteita en lestadiolaisten). Näitä tavaroita ja rahaa kerjää ilmeisesti sen takia kun viimevuonnakin joulupukki oli meidän lapsille anteliaampi, joten varmaan tänäkin vuonna ja siksi siis hokee sitä köyhiä täytyy auttaa ja joulu on antamisen juhlaa...

Tätä on kyllä hitsin hankala selittää, aina kun asioista tämän pojan kanssa puhun, niin en kyllä kunnolla saa hänen ajatuksenjuoksustaan mitään irti.

Niin, ja mistä kukaan kuvittelee, että suuri yleisö tietää tarkalleen kaikki esimerkiksi lestadiolaisten säännöt ja rajoitukset. Ne kun tuntuvat vaihtelevan paikkakunnasta ja yhdistyksestä toiseen hyvinkin paljon. Tässä ap on olettanut näin, koska tuommoiset tuntuu muuten niin omituiselta. Ja niin olettaisin minäkin. Eikä se mollaa lainkaan uskontoa, tosin ehkä kertoo hiukan siitä, kuinka omituisina tiettyjä lestadiolaisten rajoituksia ja tapoja pidetään.
Tyhmänä (ilmeisesti) minäkin olen nämä piirteet liittänyt uskontoon. Meidän keskikokoisella paikkakunnalla ei asu kun 4 lestadiolaisperhettä joilla on lapsia 1-4 luokalla (muista en tiedä). Yksi toinen perhe asuu lenkkikaverini naapurissa ja heidän lapset ovat kavereita ja myös he ovat kertoneet "niukasta joulustaan". Ja muutenkin yhteneviä piirteitä on useita...

"vieras"
minusta se on aivan sama mihin apinaan kukakin uskoo eli sillä uskonnola ei ole mitään väliä, mutta jokaisen perheen pitäisi opettaa lapsilleen jonkinlaisia käyttäytymis tapoja ja tuollainen kerjääminen ym mistä AP kertoi ei todellakaan ole normaalia. eikä kuulu MIHINKÄÄN uskoon tai uskomattomuuteen....

Mielestäni kylässä olevien vieraiden pitää käyttäytyä samoin, kuin omienkin eli jos et omalta lapselta suvaitse kerjäämistä, ei sitä tarvitse suvaita lapsen kaveriltakaan. Jos kiellosta huolimatta kerjää, menkööt kotiinsa ja toivottavasti seuraavalla kerralla muistaa sääntönne. Jos homma kuitenkin toistuu, pitää ehkä pistää esim. viikon leikkimiskielto. Meillä ainakin aikoinaan tepsi tämä pojan kaveriin.

Yhteistyössä