Toisaalta ärsyttää toisaalta säälittää (naapurin poika)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ompus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

ompus

Jäsen
04.06.2007
527
0
16
Naapurin alaluokkalainen poika on lestadiolaisperheen vanhin lapsi ja jotenkin jo pidempään on tökkinyt se painostus mitä kohdistaa meidän samanikäiseen poikaan...

Ensimmäiset suorat merkit oli jo kesällä kun pyysi meidän pojalta milloin mitäkin lelua omaksi (lähinnä ulkoleluja). Sen jälkeen oli vähän aikaa hiljaisempaa, mutta nyt kaksi kuukautta on jo kestänyt hänen "joulupainostuksensa". Alkuun meidän poika puhui minulle näitä juttuja ja kehotin häntä olemaan välittämättä tämän toisen pojan puheista. Kaksi viikkoa sitten tämä naapurin poika oli meillä ja kuulin kun hän pyysi meidän pojalta rahaa lyhenneltynä näin "joutuu helvettiin jos ei ole antelias". No meidän poika sitten kysyi saako hän antaa 5 euroa tälle pojalle, kielsin ja sanoin että X säästää itse omat rahansa, tiedän että saa 1,5 euroa viikkorahaa. No nyt sitten viikonloppuna ihan minun kuulteni tämä poika X pyysi meidän pojan legoja omaksi, jouluksi kuulemma pitää ainakin antaa joitain! Ja tätä jatkui hän kerjäsi ja vonkui. No minä sitten sanoin tälle pojalle, että kesällä hän sai meiltä legoja synttärilahjaksi ja seuraavan kerran voi saada seuraavilla synttäreillä, mutta joululahjoja ei voi kaverilta kerjätä! Ei uskonut jatkoi kinuamistaan ja sanoi ettei edes halunnut sitä legoa mitä lahjaksi sai vaan jotain Star Wars juttua joka maksaa kuulemma 139 eur. Loppujen lopuksi jouduin pyytämään häntä lähtemään kotiinsa.

No meidän pojalle jäi tästä tosi huono maku ja hän itkeskeli lauantaina illalla ja poti selvästi huonoa omaatuntoa tästä anteliaisuusasiasta (pojat olivat keskenään meidän pojan huoneessa pitkän aikaa ennenkuin minä kuulin tän kerjäämisjutun, joten en tiedä mitä huoneessa on puhuttu, mutta selkeästi on painostettu ja rankasti).

Eilen sitten käytin meidän lapsen läheisessä sitarissa, kun tiesin, että siellä oli mahdollisuus jättää lahja nimettömänä lapselle ja ajattelin että josko se poistais vähän pojan tuskaa. Ostimme sitten lahjat 6-ja10-vuotiaille pojille. Sanoin tuolle meidän pojalle, että jos x vielä pyytää, niin sanot että olet ostanut jo lahjat kahdelle lapselle.

Eniten ottaa päähän, että nuo naapurin lestat ei ole edes mitenkään köyhiä ja me emme todellakaan ole rikkaita! Ihan itse noin pieni lapsi ei tota kerjäämistään ole voinut keksiä, vaan jotenkin kotoa sen on pakko kummuta! Toisaalta säälittää hirveästi, mutta en minä voi hänen maailmaansa vaikuttaa. Enempi on kuitenkin viimeaikoina kiukuttanut, koska kyllä tuon ikäisellä kuitenkin pitäisi käytöstavat olla...

Kyllä on saattanut keksiä itsekin nuo kerjäämiset, jos on luonteeltaan sellainen. Itsekin muistan lapsuudesta kaverin, joka aina ehdotti lelujen vaihtelua: hän valihti multa hyvät lelut ja antoi tilalle jonkun huonon omansa, jota en siis itse valinnut.

Olisko mahdollista puhua pojan vanhemmille asiasta? Ehkä he eivät tiedä mitä poika touhuaa?

Olen kerran kesällä puhunut pojan äidille, ei vaikuttanut olevan kovinkaan kiinnostunut asiasta... Ja isä ei edes katso kohti jos hänelle puhuu ja harvoin vastaakaan (me ollaan niin vääräuskoisia ilmeisesti)... Tosin kesällä käytös ei ollut näin räikeää kuin nyt...

[QUOTE="just";25257387]Tulihan se sieltä; naapurin lestat kehtaa olla rikkaampia kun te, ja vielä on huonokäytöksinen poika[/QUOTE]

Perinteista lestadiolaisten puhetta: kaikki liittyy teidän uskoonne ja varakkuuteenne.

Ei kun he ovat kuulemma köyhiä, joten heitä pitää auttaa. Tämä köyhä juttu vissiin johtuu siiitä, kun viettävät joulua vaan hyvin pienimuotoisesti. Tosin ei meilläkään suuresti vietetä, mutta suuremmin kuitenkin kun heillä.

Siinä tapauksessa opeta lapsellesi käsky "kunnioita vanhempiasi". Tämän hän voi aina sanoa naapurille kun asia tulee puheeksi. Jos sinä kiellät niin hänen on toteltava. Lisäksi "hyvä antaa vähästään" on hyvä sanonta naapurille kerrottavaksi.

[QUOTE="vieras";25257399]Perinteista lestadiolaisten puhetta: kaikki liittyy teidän uskoonne ja varakkuuteenne.[/QUOTE]

Tuleeko sulle raukalle yllätyksenä, että ei lestojakin kyrsii toi ainainen lestojen mollaaminen?? Puhutaanko luterilaisista; Naapurin luterilainen poika......jne...? Ja en ole lesta

Meneppä heidän ovellensa ja keskustele vanhempien kanssa. Kerrot että kerjääminen ja painostaminen on rumaa ja että poikanne ei voi tulla teille niin kauan kuin tuota jatkaa. Kysy, voisivatko he puhua asiasta pojalleen.
Ihan ihmisiä hekin ovat, vaikka eri uskonto onkin. Siitä ei kannata tehdä numeroa.
voit vielä kertoa, että mukavaa kun poikanne käy teillä leikkimässä, mutta nyt tämä ilmennyt asia.....

[QUOTE="just";25257449]Tuleeko sulle raukalle yllätyksenä, että ei lestojakin kyrsii toi ainainen lestojen mollaaminen?? Puhutaanko luterilaisista; Naapurin luterilainen poika......jne...? Ja en ole lesta[/QUOTE]

Raukalle? Ainakaan tätä ei-lestaa ei kyrsi ainainen lestojen mollaaminen.

[QUOTE="vieras";25257460]Raukalle? Ainakaan tätä ei-lestaa ei kyrsi ainainen lestojen mollaaminen.[/QUOTE]

Ei varmaankaan. Oletko entinen koulukiusaaja? Mua kyrsii kaikkien kiusaaminen. Mutta tällä palstalla jostain syystä lestat on se pääpiru. Ja ap olisi voinut kirjottaa tekstinsä tuomatta taas uskontoa mukaan!

Hei haloo! Minä en todellakaan mollaa lestadiolaisia!!! Itseasiassa viime kesänä vasta sain tietää heidän uskontonsa. Perheen äiti on hyvinkin normaalin oloinen ja ihan kivakin (mies erittäin outo), mutta käsittämättömän laiska mitä lasten hoitoon ja vahtimiseen tulee. Ja tämän hän on myöntänyt itsekin, joten taaskaan ei ollut kyse lestojen mollaamisesta!

Mutta jos jonkun lapsen käytöksestä huomauttaa jotain, vastaus on aina no jaa ja päälle olankohautus...

[QUOTE="just";25257476]Ei varmaankaan. Oletko entinen koulukiusaaja? Mua kyrsii kaikkien kiusaaminen. Mutta tällä palstalla jostain syystä lestat on se pääpiru. Ja ap olisi voinut kirjottaa tekstinsä tuomatta taas uskontoa mukaan![/QUOTE]

Miksi ei sitä uskontoa saa mainita? Jos on lestadiolainen niin on, ei kai siinä ole mitään hävettävää?

En ole koulukiusaaja, en entinen enkä nykyinen.

Kumma päätelmä, että ajatus kerjäämisestä olisi tullut kotoa! Lapset keksivät joskus aivan kummia asioita ja saattavat olla toisiaan kohtaan - myös parhaita kavereitaan kohtaan - yhtäkkiä aika törkeitä. Oma esikoisemme (poika 10v.), joka on oikein mukava poika ja reilu kaverina, saattaa yhtäkkiä sanoa parhaalle kaverilleen asioita, joista itselläni alkavat korvat helottaa. Ja samaan tapaan kaveri saattaa vaikkapa pettää lupauksensa tai alkaa vaatia pojaltani jotain kummaa asiaa ja näistä tulee tuima riita. Tuossa iässä lapset kaiketi ovat aika arvaamattomia.

Tämä uskonto oletukseni mukaan vaikuttaa tähän joulunviettohommaan, mitä tämä asia hyvin pitkälti koski!!! Minun mielestäni kaikki saa harjottaa ihan mitä uskontoa haluaa, mutta myös se jälkikasvu täytyisi saada hyväksymään nämä uskonnon rajoitukset!

Vai olisko sinun mielestäsi kiva jos minun luterilainen poikani tulis itkettään sinun lestadiolaispoikaasi???

Oman poikani fiilikset mua eniten ottaa aivoon, ei hän on syypää siihen että naapurin pojalla on kurja olo!

[QUOTE="vieras";25257482]Miksi ei sitä uskontoa saa mainita? Jos on lestadiolainen niin on, ei kai siinä ole mitään hävettävää?

En ole koulukiusaaja, en entinen enkä nykyinen.[/QUOTE]

Miksi mainitaan vaan lestat? Miksi ei näy; - Naapurin ortodoksityttö tuli leikkimään lapseni kanssa? - Poikani luterilainen luokkakaveri.. - Kerhossa eräs pakanalapsi...

[QUOTE="Kuukkeli";25257514]Kumma päätelmä, että ajatus kerjäämisestä olisi tullut kotoa! Lapset keksivät joskus aivan kummia asioita ja saattavat olla toisiaan kohtaan - myös parhaita kavereitaan kohtaan - yhtäkkiä aika törkeitä. Oma esikoisemme (poika 10v.), joka on oikein mukava poika ja reilu kaverina, saattaa yhtäkkiä sanoa parhaalle kaverilleen asioita, joista itselläni alkavat korvat helottaa. Ja samaan tapaan kaveri saattaa vaikkapa pettää lupauksensa tai alkaa vaatia pojaltani jotain kummaa asiaa ja näistä tulee tuima riita. Tuossa iässä lapset kaiketi ovat aika arvaamattomia.[/QUOTE]

No se mua ihmetytti, kun hänen äitinsä ei välittänyt asiasta yhtään kun siitä kerroin (ja jokusen kerran hain niitä meidän leluja pois heidän pihastaan). Joten jos olis pelkästään pojan pään sisällä tämä kerjääminen, niin miksi äiti ei sano pojalleen mitään???

Tämä uskonto oletukseni mukaan vaikuttaa tähän joulunviettohommaan, mitä tämä asia hyvin pitkälti koski!!! Minun mielestäni kaikki saa harjottaa ihan mitä uskontoa haluaa, mutta myös se jälkikasvu täytyisi saada hyväksymään nämä uskonnon rajoitukset!

Vai olisko sinun mielestäsi kiva jos minun luterilainen poikani tulis itkettään sinun lestadiolaispoikaasi???

Oman poikani fiilikset mua eniten ottaa aivoon, ei hän on syypää siihen että naapurin pojalla on kurja olo!

Lestat viettää joulua, mutta näköjään jälleenkerran väärällä tavalla kun "on tapana"

[QUOTE="just";25257546]Lestat viettää joulua, mutta näköjään jälleenkerran väärällä tavalla kun "on tapana"[/QUOTE]

No niistä joululahjoista lähinnä olikin puhe ja niitä siis nämä naapurit eivät juuri harrasta, joten ne täytyy kerjätä ilmeisesti meiltä.

[QUOTE="just";25257528]Miksi mainitaan vaan lestat? Miksi ei näy; - Naapurin ortodoksityttö tuli leikkimään lapseni kanssa? - Poikani luterilainen luokkakaveri.. - Kerhossa eräs pakanalapsi...[/QUOTE]

Mainitse sinä niitä niin ei aina mainita vaan lestoja jos niin paljon häiritsee.

Yhteistyössä