Kerrotaanko missään joulun alkuperästä?

  • Viestiketjun aloittaja "öö"
  • Ensimmäinen viesti
Ei taideta hirveästi puhua, olen kertonut omille lapsilleni kotona ja itseasiassa se on ollut yllätys myös opettajille.. ;) Tosiaan, kotona puhutaan joulusta ja sen alkuperästä aika paljon, koska meillä ei juhlita joulua Jeesuksen syntymäjuhlan.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä;25253089:
Ev.lut uskonnon opetus perustuu tietysti kristilliseen opetukseen, eikä siihen 'kuulu' pakanallisuus millään muotoa.
Eli asioista ei kerrota rehellisesti? Kirkko ei alunperin hyväksynyt joulun viettoa, juurikin sen pakanallisuuden vuoksi.Mutta taipui tässäkin ihmisten toiveisiin, ja uskonnollisuus tumpattiin joulun kanssa samaan
 
"öö"
Alkuperäinen kirjoittaja neljäs_tulossa;25253177:
Ei taideta hirveästi puhua, olen kertonut omille lapsilleni kotona ja itseasiassa se on ollut yllätys myös opettajille.. ;) Tosiaan, kotona puhutaan joulusta ja sen alkuperästä aika paljon, koska meillä ei juhlita joulua Jeesuksen syntymäjuhlan.
Ihmettelen että monet uskikset juhlivat, vaikka Jeesus ei syntynyt jouluna. Jos olisi syntynyt, kaipa se joulusana löytyisi Raamatusta
 
"öö"
[QUOTE="vieras";25253255]Eli asioista ei kerrota rehellisesti? Kirkko ei alunperin hyväksynyt joulun viettoa, juurikin sen pakanallisuuden vuoksi.Mutta taipui tässäkin ihmisten toiveisiin, ja uskonnollisuus tumpattiin joulun kanssa samaan[/QUOTE]

Tähän tuli väärä nikki äsken
 
[QUOTE="öö";25253265]Ihmettelen että monet uskikset juhlivat, vaikka Jeesus ei syntynyt jouluna. Jos olisi syntynyt, kaipa se joulusana löytyisi Raamatusta[/QUOTE]

Jeesus on syntynyt lehtimajajuhlien aikaan eli Lokakuun puolessa välissä. Mun mielestä on ihan ok viettää hänen synttäreitään jouluna, eihän kaikki ihmisetkään pidä omia synttäreitään prikulleen juuri sinä päivänä kun ne on. Itsellä ainaki on tuttavapiirissä ihmisiä jotka saattaa juhlia vasta jopa 2kk virallisen päivän jälkeen.

Juutalaiset muuten viettää joulun aikoihin Hanukkajuhlaansa.
 
"ärripurri"
Kyllä mä muistan jossakin koulussa asiasta kuulleeni, mutta toisaalta mä olin ET:n tunneilla, että on voinu sielläkin tulla esille :) Kirkko ei tästä tietenkään puhu mitään ;)

Jouluhan ei käsittääkseni myöskään ollut 24. tai 25. päivä joulukuuta vaan ihan talvipäivänseisauksena. Sen sijaan Sol Invictus taisi olla nimenomaaan 25. päivä joulukuuta, ts muutama päivä seisauksen jälkeen? Ja se kesti kolme päivää, sitten joulukin piti laittaa kestämään kolme päivää :lol:

Meillä joulu on perhejuhla, valon juhla, rakkauden juhla ja vuodenkierron juhla. Jotain 2000v sitten syntynyttä juutalaiskapinallista ei ole tarvetta juhlia, ei jouluna eikä muutenkaan.
 
vierailija
[QUOTE="öö";25253265]Ihmettelen että monet uskikset juhlivat, vaikka Jeesus ei syntynyt jouluna. Jos olisi syntynyt, kaipa se joulusana löytyisi Raamatusta
Jeesus on syntynyt lehtimajajuhlien aikaan eli Lokakuun puolessa välissä. Mun mielestä on ihan ok viettää hänen synttäreitään jouluna, eihän kaikki ihmisetkään pidä omia synttäreitään prikulleen juuri sinä päivänä kun ne on. Itsellä ainaki on tuttavapiirissä ihmisiä jotka saattaa juhlia vasta jopa 2kk virallisen päivän jälkeen.

Juutalaiset muuten viettää joulun aikoihin Hanukkajuhlaansa.
[/QUOTE]Ei siellä ole ollut hankia eikä korkeita nietoksia
 
vierailija
[QUOTE="öö";25253265]Ihmettelen että monet uskikset juhlivat, vaikka Jeesus ei syntynyt jouluna. Jos olisi syntynyt, kaipa se joulusana löytyisi Raamatusta
Jeesus on syntynyt lehtimajajuhlien aikaan eli Lokakuun puolessa välissä. Mun mielestä on ihan ok viettää hänen synttäreitään jouluna, eihän kaikki ihmisetkään pidä omia synttäreitään prikulleen juuri sinä päivänä kun ne on. Itsellä ainaki on tuttavapiirissä ihmisiä jotka saattaa juhlia vasta jopa 2kk virallisen päivän jälkeen.

Juutalaiset muuten viettää joulun aikoihin Hanukkajuhlaansa.
[/QUOTE]
Mikä hanukka?
 
vierailija
Kyllä mä muistan jossakin koulussa asiasta kuulleeni, mutta toisaalta mä olin ET:n tunneilla, että on voinu sielläkin tulla esille :) Kirkko ei tästä tietenkään puhu mitään ;)

Jouluhan ei käsittääkseni myöskään ollut 24. tai 25. päivä joulukuuta vaan ihan talvipäivänseisauksena. Sen sijaan Sol Invictus taisi olla nimenomaaan 25. päivä joulukuuta, ts muutama päivä seisauksen jälkeen? Ja se kesti kolme päivää, sitten joulukin piti laittaa kestämään kolme päivää :lol:

Meillä joulu on perhejuhla, valon juhla, rakkauden juhla ja vuodenkierron juhla. Jotain 2000v sitten syntynyttä juutalaiskapinallista ei ole tarvetta juhlia, ei jouluna eikä muutenkaan.
EnkelparvenT I E on tietysti se linnunrata
 

Yhteistyössä