REHELLISYYSKETJU: kuinka tarkkoja te muut raskaana olevat TODELLA olette syömisienne/juomisienne kanssa?

no,mä en ole muutenkaan koskaan syönyt noita kiellettyjen listoilla olevia tuotteita ( esim noi kalat,energiajuomat ) joten ei sinänsä ole pitänyt olla tarkka että mitä suuhunsa pistää..lääkkeiden suhteen olen ollut tarkka,etten käytä mitään mitä ei suositella/kielletty,onneksi lääkkeitäkään ei ole ollut tarvetta käyttää,kuin ihan noita normi panadoleja vaan..
niin no,tupakan ja alkoholin olen jättänyt tietenkin heti,kun sain tietää olevani raskaana..
 
Mä en edes tienny, että majoneesia pitäisi varoa :ashamed: ja kauhea himo on ollut hamppareihin koko raskauden ajan :D

miten tuo graavikala nyt menee? itse tehtyä saa syödä, jos se kala ei ole ollut vakuumipaketissa? vai että graavia ei saa syödä vaikka se olisi itse tehty? ja mistä mä tiedän, että kalatiskin kala ei ole ollut vakuumissa? kun täältä oon oppinu, että kalakauppiaisiin ei voi luottaa vaan se tuoretiski kala on kaikkea muuta paitsi tuoretta :O :D
 
"vieras"
En muista syöneeni mitään täysin kiellettyä.. mutta en nyt mitenkään huipputerveellisesti syönyt. rv 11 asti oli niin etova olo, että paino putosi useamman kilon ja silloin päätin että syön melkeen mitä tahansa mikä vaan menee alas. Kahvin oisin voinu jättää kokonaan pois (join n. kupillisen päivässä) ja colan, jota sillon tällön myös join. Suklaata vedin aika armottomasti myös, mutta ei mulla siitäkään huolimatta noussut paino kun 12kg raskauden aikana ja viimesetkin rippeet lähti imetyksen myötä pois. Tosin noita valmispipareita muuten söin ihan varmasti, en muista että olisin osannut inkivääriä vältellä.
 
Alkoholi oli nollatoleranssissa minulla.
Mutta kaikeksi onnekseni en palstaillut odotusaikoina vielä ahkerasti joten olin autuaan tietämätön kaikesta vaarallisuudesta mikä ruuassa piilee.

Söin juustoja miettimättä, söin graavattua kalaa, söin roskaruokaakin, kävimme pizzalla, herkuttelin jos siltä tuntui. Söin itsetehtyä ja ravintolassa valmistettua- eikä sielläkään tullut edes mieleen että olis jotain pitänyt henkilökinnalta kysyä ja panikoida ja varmistella.

Pellavansiemeniä ei missään leivässä oel niin paljoa, että ne aiheuttaisivat hillittömän ripaskan ja sitä kautta ennenaikaisen synnytyksen.
Inkivääriä käytin pahoinvointia hillitsemään.

Kohtuus, emännät- KOHTUUS! (olis avainsana niin raskaana ollessa, tutkimuksia hinguttaessa, rahan käytössä, lahjuksissa, laihdutuksissa, karsimisessa, kieltäytymisessä, sallimisessa...........)
 
Viimeksi muokattu:
Mä en edes tienny, että majoneesia pitäisi varoa :ashamed: ja kauhea himo on ollut hamppareihin koko raskauden ajan :D

miten tuo graavikala nyt menee? itse tehtyä saa syödä, jos se kala ei ole ollut vakuumipaketissa? vai että graavia ei saa syödä vaikka se olisi itse tehty? ja mistä mä tiedän, että kalatiskin kala ei ole ollut vakuumissa? kun täältä oon oppinu, että kalakauppiaisiin ei voi luottaa vaan se tuoretiski kala on kaikkea muuta paitsi tuoretta :O :D
niin sepä siinä onkin. Vakuumipakattua ei saisi käyttää ja jos itse graavaa lohen, niin pitäisi olla varma, että kala on varmasti tuoretta(esim pyyntipäivä tiedossa). Tänävuonna en jaksa itse metsästää mistään oikeasti tuoretta kalaa, joten jää graavilohet tekemättä :( kun noiden kalatiskien kalat on mitä on- ei niin tuoreita kuin voisi kuvitella...
 
"leena"
Kyllä inkivääriä voi käyttää mausteena raskausaikana. Se kielto koskee inkivääriVALMISTEITA eli kaikenmoisia luontaistuotteita ja inkivääriteetä käsittääkseni. Minä olen ihan rauhassa syönyt pipareita ja käyttänyt inkivääriä ruuanvalmistuksessa.
Olen vältellyt kaloja, ja pakastevihanneksia joita ei ole keitetty. Vahingossa söin voileipäkakussa ollutta kylmäsavulohta. Alkoholia en ole ottanut tietenkään, enkä energiajuomia. Maksalaatikkoa maistan aina mieheltä ja aion sitä myös jouluna syödä, en tietenkään paljon mutta kuitenkin. Erikoisjuustoja en syö muutenkaan, joten niitä ei ole tarvinnut erikseen vältellä.
 
Syön esim. aurajuustoa mutta kuumennettuna. Muistaakseni se olikin sallittua syödä hyvin kuumennettuna...

(Pellavan)siemeniä sisältävää leipää on vaan joskus pakko saada, vai olisko muuten jollain vinkata jotain hyvää jyväleipää mikä ei sisällä noita pellavansiemeniä? ;)

Aromisuolaa käytän joskus harvoin...

Maksaa syön maksalaatikon ja -makkaran muodossa sillointällöin, ehkä kerran kuussa... Kohtuuden rajoissa mielestäni.

Esim. graavilohesta en pidä muutenkaan.

Energiajuomia ja alkoholia ei ollenkaan käytössä. Eikä tupakkaa (mutta sitä nyt ei syödäkkään ;) enkä kyllä polta normaalitilanteessakaan)

Ainiin ja mä en ees saanut mitään vältettävien listaa tällä kerralla, ehkä ne ajatteli, että mä muistan ne viime raskaudesta? Netistä on tullu tutkittua niitä sitten...
 
"hei"
Mä en uskalla graavilohta syyä, vaikka se on suurta herkkua ja tekis koko ajan mieli :D

Maksalaatikkoa en uskalla maistella ku ei kuitenkaan pysyis maistamisen asteella :p

Alkoholia ja tupakkaa en käytä.

Energiajuomia en juo, kahvia juon 3 kuppia päivässä tai vähemmän.

Majoneesia olen kyllä syönyt...
 
hepulis
En erityisesti mitään oo raskauksissa karsinut. Kerran jätin kauppaan jonkun ulkolaisen juuston mistä en mitään selosteita edes löytänyt. Söin graavilohta, aurajuustoa, jotain muitakin juustoja. Kahvia join 1-3 kuppia päivässä.

Enkä ole koskaan kuullutkaan että majoneesi olisi kiellettyjen listalla. Siitä kyllä oli neuvolassa puhetta että jos ulkomaille lähtee niin kaikki olisi hyvä olla kuumennettua ja siksi esim. majoneesi-salaatit kannattaa siellä jättää väliin.

Ja kyllä maksalaatikkoa saa syödä. Siinä on niin vähän maksaa että kyllä sais monta laatikkoa pistellä, jotta olisi jotenkin haitaksi. Maksamakkaraakin saa syödä, ja itsekin söin, kunhan ei usein syö.

Alkoholi on ainoa mitä en juonut pisaraakaan.

Ihme hysteerikkojen touhua välillä...
 
Aurajuustohan on tehty pastöroituun maitoon,eli ihan huoletta voi syödä. Lukeehan se siinä paketissa...Ja itseasiassa kaikki mikä on tehty pastöroimattomaan maitoon,pitää mainita elintarvikelainsäädännön mukaan selkeästi paketissa. Myös suurin osa ulkolaisista juustoista on tehty pastöroituun maitoon.
 
Viimeksi muokattu:
vierailija
Tässä ketjussa on tullut itselle ihan uusia juttuja mitä pitäis vältellä kuten aromisuola.
Mä oon syönyt hamppareita majoneesilla. Kerran tosin säikähdin kun hampparin pihvi olikin jäänyt vähän punakaksi keskeltä ja olin sitä jo puoleen väliin ehtinyt syödä kun nälkäsenä hotkin naamaan. Sushia kasvisvaihtoehdoilla olen syönyt myös, eli sitä levää myös. Mutta aika pieniä annoksia niin tokkopa siitä mitään ihmeellistä voi tulla.

Ei tulisi mieleenkään mitään alkoholia vetää, edes pieniä annoksia. Ei vaan tee mieli. Samoin kahvia ei tee yhtään mieli.

Nyt harmittaa kun vahingossa join Finrexiniä...en ollut katsonut pakkausselostetta että sitä ei saisi raskaana juoda. En jotenkin flunssapöhnässä ajatellut sen olevan mitenkään vaarallista.
 
vierailija
Joo onnea vaan vammaislapsista ja muista ADHD kakaroista kun litkitte energia juomia raskausaikana! sairasta

Tällaiseksi menee maailma kun vastuuttomat ihmiset tekee mukuloita. "yhyy en voi olla 9kk ilman energiajuomaa"
 

Yhteistyössä