REHELLISYYSKETJU: kuinka tarkkoja te muut raskaana olevat TODELLA olette syömisienne/juomisienne kanssa?

mie esimerkiksi myönnän, että join hetki sitten batteryn. ja yhtenä päivänä kävimme miehen kanssa amarilossa nauttimassa hampurilaiset, joista majoneesi vain tursusi. intohimoni on myös popcornit aromisuolalla.. tavallinen suola ei vain ole yhtä hyvää :ashamed: ja jouluna meinasin ottaa pari lusikallista maksalootaa, eihän se joulu muuten tunnu miltään!
toisaalta syön kyllä omenoita, kalaa, ruisleipää & juustoa, juon soijamaitoa ... en siis elä pelkällä "roskalla" . ajattelen kyllä sikiön terveyttä, mutta käytän myös tervettä maalaisjärkeä näissä syömisasioissa...
 
"mörkkis"
Joissain asioissa oon tosi tarkka, toisissa taas en.. esim eilen otin Finrexinin inhottaviin flunssaoireisiin, kun se on täysin kielletty vasta vikalla kolmanneksella ja olen keskivaiheilla.

Vakuumipakatun graavikalan kanssa oon tosi tarkka, sitä en söisi ollenkaan enkä alkoholia juo, paitsi jouluna ajattelin ottaa minitilkan punaviinia (ihan vaan että saa vähän sitä makua suuhun).

Kahvia ja kokista juon lähes joka päivä, tosin vain harvoin yli sen 3 kuppia. Tota aromisuolaa en osaisi edes pelätä, en sitä tosin paljoa käytäkään..

Juustoista syön kotimaisia surutta, muutenkaan en hirveesti tykkää pehmeistä juustoista mutta ulkolaisiakin syön jos ovat pastöroidusta maidosta. Tällä hetkellä mietin vielä uskallanko jouluksi ostaa Appenzelleriä, joka ei pastöroitu, mutta pitkään kypsytetty eli ei pitäisi olla isoa riskiä. Ulkolaista salamia olen myös syönyt silloin tällöin, mutta vähän huonolla omatunnolla.
 
Hmm...
Mä söin viime jouluna raskaana ollessani graavikalaa. Aurajuustoa söin jokusen kerran kuumentamattomana. Alkoholia otin yhden ravintola-annoksen kerrallaan muutamia kertoja raskauden aikana. (esim. kuoharia häissä, punaviiniä jouluna) Nämä siis tietoisia "riskinottoja".

Alkuraskauden pahoinvointiin minulla oli tapana nauttia erään kahvilaketjun smoothieita, jotka tehtiin satavarmasti ulkomaisiin pakastemarjoihin. Niitä välttäisin, jos uudelleen raskaaksi tulisin. Mutta silloin en sitä riskiä tajunnut, olin vain tyytyväinen että sain jotakin kylmää joka pysyi sisällä.

Aika vaikea olisi ravintolassa syömässä käydä, jos ihan pilkuntarkasti ohjeita haluaisi noudattaa.
 
-vierailija
Syön ja juon ihan normisti ,mutta tietty alkoholia ei mene luonnollisesti pisaraakaan. Coca-colaa tulee välillä juotua liikaa,mikä ei ehkä ole niin hyväksi. Myös tulee käytyä pitsalla ja hesellä joitakin kertoja kuukaudessa,mutten jaksa stressata vauvalla näyttää olevan kaikki hyvin ja hyvin on kasvanut :D
 
"minä"
Minä olen hyvinkin tarkka, mutta se tulee musta luonnostaan enkä siis mitenkään kiihkoile. Muutenkin olen vähän sellainen terveysintoilija.

MUTTA älä sinä ap ressaa, hyvinhän sulla kuitenkin menee, kun syöt pääasiassa terveellisesti :)
 
"joku"
Onko majoneesikin kielletty :eek:? En mielestäni oo syöny/juonu mitään, mikä ois täysin kielletty raskaanaolevalta. Majoneesia oon tainnu kyl syödä, jos ne nyt sitten on paha asia.
 
no pastöroimattomat maitotuotteet jätän syömättä, sekä vakuumipakatut kylmäsavulohet ym. Itsetehtyä graavilohta olen syönyt. Kofeiinimääristä olen aika tarkka: juon lähinnä teetä ja välillä kokista, mutta en noitakaan mielettömiä määriä(esim. teetä 3kupillista päivässä riittää mulle).

Alkoholi on ehdoton ei, sitä en ota tilkkaakaan, vaikka kaikki toitottaa: "voit sä nyt yhden lasillisen ottaa!". Mutta en koe tarvitsevani ja pystyn hyvin olemaan ilmankin.

Roskaruokaa varmaankin söisin, jos pystyisin, mutta refluksi pitää huolen, ettei tarvii edes koittaa, kun iskee kovat kivut ja sitten oksennankin kaiken pihalle- ja seuraava päivä meneekin sitten kauravelliä syödessä...
 
Teehoo
Kunhan syötte tuoreita ruokia ja pysytte metrin etäisyydellä pienten meijereiden kypsentämättömistä juustoista ja kaikista tyhjiöpakatuista kaloista, listeria riski on todella pieni. Maksalaatikkoa saa syödä pri lusikallista :)

Itse en em tuotteista pitänyt, joten en niitä syönyt.

Maksamakkarassa yritin pysyä kohtuudessa ja rajoituksissa, kahvissa en aina pysynyt...:( Viime jouluna join pienen lasillisen kermalikööriä.
 
Jouluna ajattelin maksalaatikkoa vähän syödä. Juomisen suhteen nollatoleranssi, ja energiajuomia en muutenkaa juo...
Mulla raskausdiabetes ( ruokavalio hoitoinen), nii syömisen kanssa vähän pakko pitää kireitä siimoja, mutta kyl mä joskus herkuttelen:ashamed:
Ja Jouluna ajattelin olla ajattelematta mittaamisia yms..mut rajallisesti kuitenki syödään:p
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja SyysYö;25251300:
mie esimerkiksi myönnän, että join hetki sitten batteryn. ja yhtenä päivänä kävimme miehen kanssa amarilossa nauttimassa hampurilaiset, joista majoneesi vain tursusi. intohimoni on myös popcornit aromisuolalla.. tavallinen suola ei vain ole yhtä hyvää :ashamed: ja jouluna meinasin ottaa pari lusikallista maksalootaa, eihän se joulu muuten tunnu miltään!
toisaalta syön kyllä omenoita, kalaa, ruisleipää & juustoa, juon soijamaitoa ... en siis elä pelkällä "roskalla" . ajattelen kyllä sikiön terveyttä, mutta käytän myös tervettä maalaisjärkeä näissä syömisasioissa...
Batterya ei kai pahemmin suositella, mutta en muista sen olleen täysin kielletyllä listalla. Majoneesi on periaatteessa kiellettyä, mutta Suomessa aika pieni riski. Suolaa kannattaa välttää, jos on turvotusta tai verenpaineen kanssa ongelmia, muuten lienee ihan sama, jos sen syönti jotenkin normaaleissa rajoissa pysyy. (Eikä aromisuola taida olla paljon tavallista terveellisempää, joten ihan yhtä tyhjän kanssa, jos vaihtaa tavallisen aromisuolaan.) Maksaa saa syödä pieniä määriä suositustenkin mukaan.

Aika tarkka olin mielestäni, mutta noista syömisistäsi vain tuo majoneesi olisi jäänyt syömättä. (Ja Battery, mutta sitä en muutenkaan juo.)
 
fiiif
Graavilohta on tullut syötyä, tosin tuorekalatiskiltä. Ei S-kaupan :D Aurajuustoa syön kuumennettuna ja kahvia menee silloin tällöin helposti 5 kuppia. Hesellä olen käynyt ja syönyt pitsaa pari kertaa kuussa (ei kai siinä mitään pahaa ole?) Maksalaatikkoakin syön kerran pari kuussa. Niissä on maksaa vain n.16 %, joten en usko sen kovin vaarallista olevan... Maksamakkaraa olen yrittänyt välttää, koska siihen iskee helposti himo ja en usko sen jäävän yhteen leipään.

Ainoat, mitä vältän ovat lääkkeet, alkoholi ja energiajuomat. Energiajuomat eivät maistu raskausaikana mulle onneksi. Tulee tosi huono olo, jos vain haistankin batterya.
 
"vieras"
Olin hyvin tarkka, koska minä ajattelen että oma kieltäytyminen jostakin (esim. energiajuomat, graavilohi jne.) on tosi pieni "uhraus" - kysehän on kuitenkin vain raskausajasta, ei loppuelämästä. Ei näitä rajoituksia ole huvin vuoksi keksitty raskausajalle! Ja ei, ei mulla pinnaa kiristänyt olla syömättä rakastamiani homejuustoja jne.
 
"Tiina"
Alkuperäinen kirjoittaja SyysYö;25251300:
mie esimerkiksi myönnän, että join hetki sitten batteryn. ja yhtenä päivänä kävimme miehen kanssa amarilossa nauttimassa hampurilaiset, joista majoneesi vain tursusi. intohimoni on myös popcornit aromisuolalla.. tavallinen suola ei vain ole yhtä hyvää :ashamed: ja jouluna meinasin ottaa pari lusikallista maksalootaa, eihän se joulu muuten tunnu miltään!
toisaalta syön kyllä omenoita, kalaa, ruisleipää & juustoa, juon soijamaitoa ... en siis elä pelkällä "roskalla" . ajattelen kyllä sikiön terveyttä, mutta käytän myös tervettä maalaisjärkeä näissä syömisasioissa...
Kaikkea muuta olen syönyt ja juonut paitsi niitä, mitkä ovat kiellettyjen listalla.
 
Hmm...
Hassua, miten täällä ihmiset puhuvat "täysin kiellettyjen listasta" ja "ainoastaan -ei-suositeltavista ruoista". Kysehän on lopulta vain suosituksista, jotka vielä vaihtelevat maittain ja vuosittain.
 
"vieras"
Olen ollut äärimmäisen tarkka, jonkun mielestä varmaan hysteerinenkin, mutta raskautta odotettiin pitkään, joten en halua riskeerata mitään omalla käytökselläni.
 
2010
Alkoholi on ehdoton ei, tupakoi en muutenkaan, ruokia joita raskausaikana ei suositelle, en syö.. Tosin join pari mukillista glögiä ja söin valmispipareita (niissä kiellettyä inkivääriä).. Energiajuomiakaan en juo, kun en niistä yhtään pidä, jo pelkkä haju etoo vaikken raskaana olisikaan.

"Kysehän on lopulta vain suosituksista, jotka vielä vaihtelevat maittain ja vuosittain." Eipä ne oikeastaan vuosittain vaihdu, lisäyksiä saattaa tulla.
 
tarkennetaanpas vielä: alkoholin suhteen olen nollalinjalla, graavilohesta en pidä muutenkaan joten pärjään kyllä joulun ilman sitä. tuota suolaa pitäisi vain varoa, kun esikoista odottaessa tuli raskausmyrkytys.. :whistle:
 
Alkoholi on ehdoton ei, tupakoi en muutenkaan, ruokia joita raskausaikana ei suositelle, en syö.. Tosin join pari mukillista glögiä ja söin valmispipareita (niissä kiellettyä inkivääriä).. Energiajuomiakaan en juo, kun en niistä yhtään pidä, jo pelkkä haju etoo vaikken raskaana olisikaan.

"Kysehän on lopulta vain suosituksista, jotka vielä vaihtelevat maittain ja vuosittain." Eipä ne oikeastaan vuosittain vaihdu, lisäyksiä saattaa tulla.
en ole edes ajatellut, että valmispipareita pitäisi varoa :O :LOL:
 
Nyt on pakko olla aika hiton tarkka, kun on raskausdiabetes, mutta tähän asti olen sallinut itselleni lähes kaiken paitsi pastöroimattomasta maidosta tehdyt tuotteet, colan jossa on ei-suositeltua makeutusainetta (en mä muista nimeä...ei aspartaami eikä asesulfaami K kuitenkaan), ei raakoja kaloja eikä kuumentamattomia pakastemarjoja. En ole vältellyt esim. majoneesia. Aurajuustoa olen syönyt, pastöroidusta maidostahan se on tehty. Suolaa en ole vältellyt enkä vältä. Jos juon limpparia, otan lightia.

Se nyt on sanomattakin selvää, etten tupakoi tai käytä alkoholia. Kahvia en juo muutenkaan, maksaruokiin en koskisi pitkällä tikullakaan olin raskaana tai en.

Energiajuoman lopetin myös kokonaan kun tulin raskaaksi - kerran kaadoin itselleni shottilasiin Tehoa, mutta pieni kulaus riitti, ja kaadoin loput pois. Vaikka eihän se kiellettyä raskausaikana ole, kunhan on tarkka kofeiinirajojen suhteen.
 
ks
Meidän neuvolan vältettävien listalla ei ainakaan mainita sanallakaan majoneesia tai inkivääriä. Onkohan paikkakuntakohtaisia eroja vai mistä olette nuo repineet? Netistä?

Itse olen syönyt normaalisti, huomioiden kuitenkin neuvolan listan. Juustoista olen syönyt kotimaisia ja pastöroituja, lihan kypsänä ja tyhjiöpakatut kalat olen myös ättänyt koskematta. Alkoa ja tupakkaa en käytä muutenkaan.
 

Yhteistyössä