Minkä ikäisenä lapsi autossa kasvot menosuuntaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mitäs nyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Nostellaanpa tätä..Poika nyt 1,9 v. Pituutta 93 cm, ja talvikenkien ja täyden varustuksen takia alkaa olla ahdasta selkä menosuuntaan. Olenko ihan paska äiti jos käännän kasvot menosuuntaan?? :/

Minun lankoni on laittamassa oman 5kk poikansa naama menosuuntaan, koska niin on kuulemma tehty aina. Anoppi myös tätä mieltä että pitää laittaa jo niin ja kaikki välimuoto istuimet ovat vain rahastusta. Ollaan miehen kanssa näytetty paperia ja tekstejä siitä, mutta ei usko niin ei usko.. :) Omapahan on poikansa jos kolari tulee..

Meillä on lapset pidetty selkä menosuuntaan niin kauan kuin ovat pystyneet niinpäin mukavasti olemaan. Esikoinen oli melkein 4vuotias kun käännettiin toisinpäin, keskimmäinen oli 3vuotias. Kuopus on nyt 1,5v ja hänkin istuu selkä menosuuntaan kunnes ei enää mahdu. Sitten toisinpäin.

Nostellaanpa tätä..Poika nyt 1,9 v. Pituutta 93 cm, ja talvikenkien ja täyden varustuksen takia alkaa olla ahdasta selkä menosuuntaan. Olenko ihan paska äiti jos käännän kasvot menosuuntaan?? :/

Meillä käännettiin 1v4kk oikeinpäin istumaan takapenkille. Joten et :D Meidän poika ainakin koki matkapahoinvointia ja muutenkin on reissaaminen helpompaa kaikkien kannalta näin.

Näiden viestiketjujen aloitusten jälkeen on markkinoille tulleet ns. palkki-istuimet. Meidän kaksi-vuotias istuu sellaisessa naama menosuuntaan. Kuopuksellekin (joka vielä mahtuu matkustamaan selkämenosuuntaan mukavammin) on jo Saksasta tilattu omansa. Nämä istuimet ovat kahtena vuonna olleet testimenestyjinä. Näitä palkki- istuimia ei voi verrata tavallisiin naama menosuuntaan istuimiin, koska siinä kolaritilanteessa lapsen koko kroppa heilahtaa istuimen turvatyynyä vasten, ja isku tulee huomattavasti isommalle alueelle kuin sellaisissa istuimissa, joissa kiinteät vyöt. Palkki kiinnitetään auton omilla turvavöillä, eikä istuinta voi käytännössä väärin asentaa. Ainakin meidän istuin Cybex pallas, on menestynyt erinoimaisesti myös Suomen autoliiton testeissä. Meillä lapset eivät ole valittaneet palkista lainkaan (pelkäsin miten suostuu palkki-istuimeen). Netistä löytyy huomattavan paljon testivideoita ja puoluettomien testien tuloksia, joissa palkki-istuimet ovat pärjänneet loistavasti. Kannattaa ottaa selvää, eikä väkisin istuttaa lasta selkämenosuuntaan. Osa ihmisiä on aina uudenlaista teknologiaa vastaan skeptikkoina, mutta koko ajanhan kehitys menee eteenpäin (vähän aikaa sitten ei lapsilla ollut edes turvaistuimia, pyöräilykypäriä etc.), joten itse ainakin luotan testituloksiin ja itsekin ottaisin kolarintilanteessa mielummin kiinnipitävänä voimana styrokspalkin, kuin kroppaan nirhautuvan turvavyön.

suositus taitaa nykyään olla 4 vuotiaaksi. 3 vuotiaana on meillä käännetty. Nuorin oli vähän pitempään, koska olin lasten kanssa kolarissa, joka säikäytti vaikkei keneenkään sattunut. tuohon pahoin vointiin kääntäminen kyllä voi auttaa, mutta 1v 8kk on vielä kovin pieni.

Ikä ei ole suoranainen kriteeri, vaan se istuin johon meinaat siirtyä!

Meilläkin on aiemmin mainittu palkki-istuin, ja siinä on turvallisempaa kuljettaa kuin monessa selkä-menosuuntaan istuimessa. Esim. suurin osa suomalaisten suosimista Britax-istuimista (selkämenosuuntaankin) on saanut vain tyydyttävän tai välttävän arvosanan autoliiton testeissä, ja naamamenosuuntaan oleva cybex pallas on menestynyt hyvin.

Nämä eivät todella ole niin mustavalkoisia asioita kuin että kuljettaako selkä-vai naamamenosuuntaan, vaan se istuin (kunto, laatu, asennus,ominaisuudet) jonka valitset merkitsee enemmän. Netistä löytää asianmukaisia testituloksia ja faktaa jos haluaa, ja tämä palsta on lähinnä mielipiteiden keruu paikka. Jos haluat kuulla ettet ole huono äiti vaikka siirtäisit lapsesi kasvot menosuuntaan, olet ehkä väärässä paikassa. Minä olen sitä mieltä, että olet erinoimainen äiti jos perustat lapsesi turvallisuuteen liittyvät päätökset johonkin muuhun kuin muiden mielipiteeseen. Kun tiedät että istuimesi on turvallinen, asian mukaisessa kunnossa ja sekä lapsesi on siihen oikein asennettu, voit hyvillä mielin ajella autollasi. Sillä ei sinänsä ole merkitystä onko se selkä-vai naamamenosuuntaan oleva, kunhan on tarkoitukseen sopiva (älä siis käännä sellaista istuinta naama menosuuntaan mitä ei niin ole tarkoitettu lapsesi ikä/koko huomioiden).

Mä olen samaa mieltä, että sillä ei ole merkitystä minkä ikäisen voi kääntää naama-menosuuntaan, vaan ylipäätään sillä millaisessa istuimessa ja miten lastaan istuttaa.

Itse ostin meidän tytölle tyhmyyksissäni lastentarvikeliikkeen alennusmyynnistä Akta Graco duoflex istuimen, kun sain -30 prosentin alennuksella (silti oli yli 200). No istuin asennettiin turvallisesti selkä-menosuuntaan autoon ja kaikki oli aluksi hyvin. Kun tyttö oli noin 1,5 vuotta, se istuma-asento muuttui silminnähden huonoksi ja istuin olisi todella pitänyt kääntää naama menosuuntaan. Valitettavasti kyseinen istuin on tarkoitettu selkä-menosuuntaan päin pidettäväksi 3 - vuotiaaksi asti, vaikka tyttöni oli polvet suussa ja 1,5 v:nä. Tutkin asiaa, ja huomasin, ettei se ollut menestynyt hyvin puolueettomissa testeissä ollenkaan (ei olisi pitänyt luottaa lastentarvike liikkeen suosituksiin).

Tutkittuani testituloksia, niin mekin päädyttiin ostamaan Cybex pallas, ja siten saatoin huoletta kääntää lapseni naama menosuuntaan. Tämä tuli meille aika kalliiksi, koska en luonnollisestikaan saanut puoli vuotta käytössä olleesta istuimesta enää kuin puolet ostohinnasta. Cybexiin olisi voinut nimittäin siirtyä suoraan kaukalostakin. Minä en uskaltanut testitulosten ja suositusten takia siirtää lastani alle kaksi vuotiaana naama menosuuntaan siinä istuimessa mikä meillä oli, mutta palkin kanssa kyllä. Tutki istuimenne suositukset ja tee päätöksesi niiden perusteella. Yleispätevää ohjetta ei ole.

meillä on vielä toi kuopus (2v2kk) selkä menosuuntaan. jalat menee vähän kippuraan mutta ei kyllä valita =) ja varmaan siks tykkääkin istua noin päin ku näkee takimmaisella rivillä istuvat sisarukset :D
Istuu pitkillä matkoilla usein ekalla rivillä itekseen ja kaksi sisarusta takarivillä Viihtyvyyteen vaikuttanee myös se että pitkillä matkoilla saa katella levyjä :D Hyvin mahtuu vielä istumaan ja saa vielä niin kauan selkä menosuuntaan istua kun vähääkään mahtuu.

Yhteistyössä