Elämiseen pitäisi riittää 200€/kk? Tuon siis pitäisi riittää kun jää asumisen jälkeen?

  • Viestiketjun aloittaja Yh-opiskelija
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
[QUOTE="vieras";25223928]Olen siis tuo esimerkkilaskelman laittanut "vieras". Kukaan ei ole laittanut uutta laskelmaa, vaan heti alkaa vinoilu pilkkihaalareista ja marjastuksesta. "Mutkun mä en voi ottaa halvempaa liittymää", "Mutkun emmä tykkää soijasta". Voi huoh. Laskelmani tarkoitus oli kuvastaa eri menojen suuruusluokkia ja sitä että omilla valinnoilla on vaikutusta. Varmasti jonain kuukautena elämiseen tarvitaan 400 euron sijasta 500. Suuruusluokka kuitenkin täsmää. On mahdollistaa elää pienillä menoilla, jos on halua ja taitoa. Ymmärrän kyllä, että paljon sairastavassa perheessä lääkäri- ja lääkemenot voivat kivuta suuriksi eikä niihin muutama kymppi riitä. Mutta jos kukaan ei ymmärtänyt pointtiani, niin annan olla.[/QUOTE]

Niin siis tarkoitatko että 200 euroa per henki vai koko perhe? Entäpä pakolliset laskut? Meillä on "vain" päivähoito, netti, vakuutukset ja puhelimet ja silti niihin kuuluu useampi satanen kuussa.
 
"a p"
[QUOTE="vieras";25223928]Olen siis tuo esimerkkilaskelman laittanut "vieras". Kukaan ei ole laittanut uutta laskelmaa, vaan heti alkaa vinoilu pilkkihaalareista ja marjastuksesta. "Mutkun mä en voi ottaa halvempaa liittymää", "Mutkun emmä tykkää soijasta". Voi huoh. Laskelmani tarkoitus oli kuvastaa eri menojen suuruusluokkia ja sitä että omilla valinnoilla on vaikutusta. Varmasti jonain kuukautena elämiseen tarvitaan 400 euron sijasta 500. Suuruusluokka kuitenkin täsmää. On mahdollistaa elää pienillä menoilla, jos on halua ja taitoa. Ymmärrän kyllä, että paljon sairastavassa perheessä lääkäri- ja lääkemenot voivat kivuta suuriksi eikä niihin muutama kymppi riitä. Mutta jos kukaan ei ymmärtänyt pointtiani, niin annan olla.[/QUOTE]

Miten mä valinnoillani vaikutan siihen, että mun koulumatkatuettu matkakorttini maksaa 43€/kk eikä senttiäkään vähempää? Miten mä valinnoillani vaikutan siihen, että täällä ei toimi kaikki puhelin- ja nettiliittymät kuten pitäisi? Miksi mun pitäisi tehdä valinnat ruuan suhteen niin, että ostan elintarvikkeita joista emme pidä ja ne jää syömättä? Se, että en siedä soijaa ei tarkoita sitä, että ostan pelkästään kallista ruokaa. On olemassa muutakin halpaa kuin se kuvottava mössö. Juuri eilen tein ison satsin keittoa eikä ollut kallista eikä mennyt yhtään soijaa.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";25223955]No kuule anna olla. Jos toimeentulotuen suurusluokka on sinusta ihmiselle liikaa, niin on selvästikin lusikalla annettu.[/QUOTE]

Missä olen sanonut, että se olisi liikaa? Nyt puhuttiin (tai ainakin minä puhuin) siitä millä on mahdollista tulla järkevästi toimeen. On eria asia kuin mikä olisi liikaa. Harva tässä keskustelussa antaa esimerkkejä oikeista summista ja tai kertoo mihin sitä rahaa oikein menee. Vinoillaan ja takerrutaan yksityiskohtiin, mutta se taitaa olla tämän palstan tyyli.
 
"a p"
Ja miten mä kalastan kun ei täällä ole kalavesiä. Taitaa olla ainakin 20km matkaa, että pääsisi kalaan. Mulla ei ole autoa joten miten kuljen useiden kilometrien päässä marjastamassa? Mihin laitan pienen lapsen siksi aikaa kun käyn pyörällä tuntien ajan kalassa ja marjastamassa? Mielummin jätän marjojen keräämisen äidilleni joka asuu lähellä hyvää puolukkapaikkaa ja otan häneltä vastaan puolukoita.

Ei selvästikää ole joillakin mitään tajua todellisuudesta. Mä luulen, että nämä jotka ehdottavat näitä marjastuksia ja kalastuksia eivät ole itse koskaan noita tehneet vaan ostavat kaupasta kaiken tarvitsemansa.
 
"Dinky"
[QUOTE="vieras";25223621]Niin no se on helppoa huudella tuollaisia jos makaa päivät kotona ja on aikaa metsästää, kalastaa, marjastaa jne. Meillä 200 euroa menee kuussa jo bensoihin koska käymme TÖISSÄ. Ja ei, emme voi muuttaa lähemmäs työpaikkoja koska työpaikat eri suunnilla. Niihin tosin molemmilla vain 7 km. Ja jos muuttaisimme jomman kumman työpaikan lähelle joutuisimme ostamaan vanhan omakotitalon joka maksaa n. 150000-170000 kun niillä alueilla ei muita asuntoja edes ole. Nykyisestä velkaa 80000 euroa.[/QUOTE]

Olemme molemmat työssäkäyviä ihmisiä. Pakastimessa talven tarpeiksi itse poimittuja marjoja ja sieniä. Mies käy kalassa suunnilleen kerran viikossa ja toisinaan syksyisin metsällä, mutta se on lähinnä lomailua koska ampuu vain lintuja. Työmatkat on kummallakin alle 10km ja pyöräilemme kesät talvet. Auto on kyllä, mutta kivempi pyöräillä. Jos päiväkoti olisi kauempana, niin varmaan sitten toinen lähtisi aamuisin lasten kanssa autolla.

Ikävää että teillä työssäkäynti estää kaiken muun elämän.
 
Opiskeleva yh-äiti on melko hankala yhdistelmä. Mulla jää ainakin vuokran ja sähkön jälkeen noin 100e kuussa, josta matkakorttiin 64e eli ruokaan ja vaatteisiin jää todella vähän rahaa. Toiseen ketjuun jo kirjoittelinkin siitä, että kyllä kahden ihmisen ruoat saa jo viidellä eurolla/viikko, kun jättää leivät yms. pois. Kaurahiutaleet, peruna, soijarouhe yms. eivät paljoa maksa. Lääkkeet ovat sitten jo eri juttu; tuntuu kyllä kurjalta, kun ei voi niitäkään aina ostaa.

Edelleen ajattelen, että jos asumiskulut saisi alemmas, olisi elämä helpompaa. Pitäisi olla asuntoja, joissa ei ole omaa vessaa ja keittiötä, vaan ne olisivat usealle kämpälle yhteiset. Nykyään vain eletään muka-hyvinointiyhteiskunnassa, jossa kaikilla on olevinaan oikeus perustoimeentuloon, eikä tällaisia köyhien asuntoja tarvita...
 
"vieras"
[QUOTE="Dinky";25224066]Olemme molemmat työssäkäyviä ihmisiä. Pakastimessa talven tarpeiksi itse poimittuja marjoja ja sieniä. Mies käy kalassa suunnilleen kerran viikossa ja toisinaan syksyisin metsällä, mutta se on lähinnä lomailua koska ampuu vain lintuja. Työmatkat on kummallakin alle 10km ja pyöräilemme kesät talvet. Auto on kyllä, mutta kivempi pyöräillä. Jos päiväkoti olisi kauempana, niin varmaan sitten toinen lähtisi aamuisin lasten kanssa autolla.

Ikävää että teillä työssäkäynti estää kaiken muun elämän.[/QUOTE]

Niin, elämähän on tosiaan juuri noin yksinkertaista :) Meillä ei ole pienistä tuloista huolimatta rahasta puutetta mutta minulla on selkä paskana, sillä ei todellakaan marjasteta kun sillä ei tehdä myöskään kokopäivätyötä. En tiedä teistä mutta meille ei metsästys ilmaista ole. Tulee niille muutamalle lintukilolle aikamoinen hinta kun laskee :D Tarvitsen työssäni autoa, ei viitsi ruokaa pyörän tarakalla kuljettaa. ;) Ja toinen taas vie ensin lapsen toiseen suuntaan ja sitten töihin. Elämä kun ei tosiaan niin yksinkertaista ole ;)

Joku kysyi pakollisista menoista. Meillä ne on asumiskustannukset ( reilu 700 euroa kuussa eli edulliset) päivähoito, netti, (tänne ei saa halvempaa kuin 20 euroa) vakuutukset (kilpailutettu) ja puhelinlaskut. Ruoka+bensa. Kaikkeen muuhun pystyy aika lailla itse vaikuttamaan.
 
assholisti
[QUOTE="a p";25224037]Ja miten mä kalastan kun ei täällä ole kalavesiä. Taitaa olla ainakin 20km matkaa, että pääsisi kalaan. Mulla ei ole autoa joten miten kuljen useiden kilometrien päässä marjastamassa? Mihin laitan pienen lapsen siksi aikaa kun käyn pyörällä tuntien ajan kalassa ja marjastamassa? Mielummin jätän marjojen keräämisen äidilleni joka asuu lähellä hyvää puolukkapaikkaa ja otan häneltä vastaan puolukoita.

Ei selvästikää ole joillakin mitään tajua todellisuudesta. Mä luulen, että nämä jotka ehdottavat näitä marjastuksia ja kalastuksia eivät ole itse koskaan noita tehneet vaan ostavat kaupasta kaiken tarvitsemansa.[/QUOTE]

Ehkä he vain yrittävät tarjota mahdollisuuksia. Joillakin tuntuu olevan taipumus jättäytyä valitustilaan. Nähdään vain ongelmia ja koetaan kaikki mahdottomana. 7km töihin, kyynel. Jos ei pyöräteitä ole niin sukset vaikka jalkaan vittu ja sillä selvä.

Ihminen voi aina vaikuttaa omaan tilanteeseensa. Toiset tämän tajuavat ja toiset vain valittavat. Marjastaminen ei sinulle käy, eikä soija. Selvä se. Menetetty tapaus. Olet tuomittu. Mitään muita mahdollisuuksia ei ole. Miksei kukaan auta?
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";25224099]Niin, elämähän on tosiaan juuri noin yksinkertaista :) Meillä ei ole pienistä tuloista huolimatta rahasta puutetta mutta minulla on selkä paskana, sillä ei todellakaan marjasteta kun sillä ei tehdä myöskään kokopäivätyötä. En tiedä teistä mutta meille ei metsästys ilmaista ole. Tulee niille muutamalle lintukilolle aikamoinen hinta kun laskee :D Tarvitsen työssäni autoa, ei viitsi ruokaa pyörän tarakalla kuljettaa. ;) Ja toinen taas vie ensin lapsen toiseen suuntaan ja sitten töihin. Elämä kun ei tosiaan niin yksinkertaista ole ;)

Joku kysyi pakollisista menoista. Meillä ne on asumiskustannukset ( reilu 700 euroa kuussa eli edulliset) päivähoito, netti, (tänne ei saa halvempaa kuin 20 euroa) vakuutukset (kilpailutettu) ja puhelinlaskut. Ruoka+bensa. Kaikkeen muuhun pystyy aika lailla itse vaikuttamaan.[/QUOTE]

Lisään vielä että se kalastaminen itse taitaa tulla kyllä kalliimmaksi täällä kun järvelle on matkaa parikymmentä kilometriä, luvat ja kalastusvälineetkin maksaa.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";25224025]Missä olen sanonut, että se olisi liikaa? Nyt puhuttiin (tai ainakin minä puhuin) siitä millä on mahdollista tulla järkevästi toimeen. On eria asia kuin mikä olisi liikaa. Harva tässä keskustelussa antaa esimerkkejä oikeista summista ja tai kertoo mihin sitä rahaa oikein menee. Vinoillaan ja takerrutaan yksityiskohtiin, mutta se taitaa olla tämän palstan tyyli.[/QUOTE]
No ei sillä tule järkevästi toimeen. Vastaa nyt siihen tyhjiökohtaan, että ihanko kuvittelet, että mitään ei laskelmiesi lisäksi tarvitse muuta. Edes sitä helvetin vessapaperia.
 
"..."
Puhelinlasku 20 euroa kuussa on mielestäni aika paljon. Itselleni tulee lasku ehkä neljän-viiden kuukauden välein ja se on silloin 30 euroa. Puhumisesta voi tinkin aivan hyvin.
 
"vieras"
Ehkä he vain yrittävät tarjota mahdollisuuksia. Joillakin tuntuu olevan taipumus jättäytyä valitustilaan. Nähdään vain ongelmia ja koetaan kaikki mahdottomana. 7km töihin, kyynel. Jos ei pyöräteitä ole niin sukset vaikka jalkaan vittu ja sillä selvä.

Ihminen voi aina vaikuttaa omaan tilanteeseensa. Toiset tämän tajuavat ja toiset vain valittavat. Marjastaminen ei sinulle käy, eikä soija. Selvä se. Menetetty tapaus. Olet tuomittu. Mitään muita mahdollisuuksia ei ole. Miksei kukaan auta?
Minä sanoin että 7 km töihin. Voi kyynel vaan itsellesi kun ajattelet tätäkin yksinkertaisesti. Kuljetanko minä ruoat 20 km päähän sillä pyörällä? Tai vielä parempaa, menen suksilla ja vedän pulkassa? Ja se päivähoitopaikkakaan ei vieressä ole joten käytännössä molemmat menee autolla. Jos luovuttaisiin kokonaan autoista niin julkiset ne vasta tulisi mielettömän kalliiksi, matka isovanhemmille linkkureilla ja takaisin yli 200 euroa ja omalla autolla 50 euroa. :D
 
"a p"
Jos mulle ei kelpaa soija enkä marjasta ja kalasta, niin mä siis tuhlaan ruokaan aivan kamalasti rahaa. :LOL: :D

Kyllä te jotkut olette todella puusilmäisiä. Jos teillä onnistuu joku, niin pitää onnistua kaikilla muillakin. Pakko mikä pakko.
 
"vieras"
[QUOTE="...";25224125]Puhelinlasku 20 euroa kuussa on mielestäni aika paljon. Itselleni tulee lasku ehkä neljän-viiden kuukauden välein ja se on silloin 30 euroa. Puhumisesta voi tinkin aivan hyvin.[/QUOTE]

Kelle tämä oli? Minä mainitsin netin 20 euroa kuussa ja se on halvin minkä tänne saa.
 
OMG
[QUOTE="vieras";25223411]En viitsi edes vaivautua, jos olet niin yksinkertainen, että elät tuollaisissa kuvitelmissa. Ilmeisesti elät tyhjiössä, jossa mikään tavara ei ikinä kulu tai rikkoudu, mitään ei ikinä tarvitse ja mitään yllättävää ei tapahdu. Istutaan vaan useimmiten netin ja puhelimen vieressä paikallaan, peseydytään kohtuullisesti (siivousaineisiin ja vessapapereihin ei tietysti ole varaa) ja kaikki vapaa-aika käytetään vaatteiden metsästämiseen kirpputorilta ja marjastukseen ja kalastukseen ja tarjoustuotteiden ostamiseen.[/QUOTE]


Voi nimenomaan. Itse olen opiskeleva yksinhuoltaja eikä minulla todellakaan ole aikaa olla jatkuvasti leipomassa, kokkaamassa, juoksemassa kirppareilla ja tarjousten perässä ym. Ei tuo ole ihmisarvoista elämää. Eihän tuossa ehtisi lainkaan harrastaa, käydä lenkillä, kaupungilla syömässä tai kahvilla ja näkemään kavereita. Koulujutut ja tenttiin lukemisetkin pitäisi jossain välissä hoitaa ja lapsen kanssa olla. Kenellä on aikaa tuollaiseenn?
 
"repe"
[QUOTE="a p";25224129]Kyllä te jotkut olette todella puusilmäisiä. Jos teillä onnistuu joku, niin pitää onnistua kaikilla muillakin. Pakko mikä pakko.[/QUOTE]


Ei. Vaan sinulla ei onnistu mikään. Olet juuri sellainen tyyppi, että aivan sama mitä ehdottaisi, niin keksit jonkun syyn miksi se ei onnistu. Sinun on pakko saada kokea että tilanteesi on hankala sinusta riippumattomasta syystä.
 
"a p"
[QUOTE="...";25224113]Jos on opiskelija, niin voi muuttaa opiskelijasäätiön asuntoon. Niissä on halvat vuokrat. Sähkö, vesi ja yleensä myös nopea kiinteä netti kuuluvat siihen vuokraan.[/QUOTE]

Kaupunkilaiset taas vastaamassa.

Täällä on kunnan ja yksityisten vuokraamat asunnot, siinä valinnanvarat.
 
OMG
[QUOTE="...";25224113]Jos on opiskelija, niin voi muuttaa opiskelijasäätiön asuntoon. Niissä on halvat vuokrat. Sähkö, vesi ja yleensä myös nopea kiinteä netti kuuluvat siihen vuokraan.[/QUOTE]

Minä asun kaupungin vuokra-asunnossa. Netti kyllä kuuluu hintaan mutta sähkö ja vesi eivät, niistä tulee lisäkuluja n. 40e/kk vuokran jälkeen. En tiedä ketään, kenen opiskelija-asunnossa sähkö kuuluisi hintaan. Vesi kuuluu useammin, meillä valitettavasti ei.
 
Mä oon opiskeleva yhen lapsen yh ja vuokran lisäks menoja kk suunnilleen seuraavat:
opintolainan lyhennykset 150€
puh.lasku n.30€
netti+virustorjunta n.30€
yhden huonekalun osamaksu vajaa 20€
linkkikyydit pojan harrastukseen 40€/kk

sähkölasku joka 2.kk n.50€ siirtoineen
tällä hetkellä hammaslekurilaskuja liki joka toinen kk n. 40-50€, tosin viimekuussa oli 100€

Toimeentulotukea en saa (sit kun taas voisin hakea ni n.250€ saisi sitä+lääkäri,hampila ja lääkelaskut), elareita en saa, perhe-eläkkeen käsittelyt pojan osalta vielä keskeneräiset. mutta ei me nälkään kuolla, ei kuleta ainakaan omasta mielestäni ihan retkuissa, kaikkea ei saada mitä haluttas mutta paremmat ajat koittaa kuhan valmistun, sitä odotellessa:D
 
"a p"
[QUOTE="repe";25224158]Ei. Vaan sinulla ei onnistu mikään. Olet juuri sellainen tyyppi, että aivan sama mitä ehdottaisi, niin keksit jonkun syyn miksi se ei onnistu. Sinun on pakko saada kokea että tilanteesi on hankala sinusta riippumattomasta syystä.[/QUOTE]

Miten voit tehdä tuollaisen johtopäätöksen. :LOL:
 
"mamma"
Meillä on kolme lasta, joista nuorin on puolivuotias eli vaippaikäinen - ei mitään halpaa ylläpitää (kestovaipoista nurisijoille sen verran, että tyttömme sai allergisen reaktion niistä). Viisihenkinen perheemme asuu pienessä kaksiossa, jossa vuokra n. 500e/kk + vesi, sähkölasku n. 40-50e/kk, netti 15e/kk, vakuutukset n. 600e/kk. Bensat n.120e/kk. Tulot meillä ovat yhteensäkin vain 1700e/kk. Kaikkiin kauppaostoksiin ja muihin hankintoihin jää siis n. 400e/kk.

Laskekaa ja miettikää sitten, että miten meillä pärjätään "ihan hyvin".
 
"a p"
Tänään ostin kaupasta pussillisen herneitä ja siihen lisäksi jauhelihaa niin saan mulle ja lapselle monen päivän ruuan. Osa hernekeitosta menee pakkaseen koska ei millään mene kaikki ennen kui menee huonoksi. Ei ole kallis ruoka joten ihan turha väittää, että en osaa käyttää rahaa. Jos en marjasta ja kalasta, niin se ei tarkoita, että meillä syödään kalliisti.
 
Voi nimenomaan. Itse olen opiskeleva yksinhuoltaja eikä minulla todellakaan ole aikaa olla jatkuvasti leipomassa, kokkaamassa, juoksemassa kirppareilla ja tarjousten perässä ym. Ei tuo ole ihmisarvoista elämää. Eihän tuossa ehtisi lainkaan harrastaa, käydä lenkillä, kaupungilla syömässä tai kahvilla ja näkemään kavereita. Koulujutut ja tenttiin lukemisetkin pitäisi jossain välissä hoitaa ja lapsen kanssa olla. Kenellä on aikaa tuollaiseenn?
Mä miellän opiskelun väliaikaiseksi ajaksi, milloin on ihan luonnollista nipistää sellaisista asioista mitä tulee tehtyä kun ansaitsee paremmin. Niinkuin investointi tulevaisuuteen.

Tässä kirjoituksessa särähti silmään kyllä pahasti "kaupungilla syömässä tai kahvilla"... Siinä ainakin on yksi nipistämisen kohde, jos on rahasta tiukkaa ja tuntuu ettei yhteiskunta tue riittävästi. Harrastuksetkin kannattaa valita niin, että ne ovat hyvin halpoja. Ehkäpä se kirppistely voisikin korvata jonkun maksullisen harrastuksen?

Tai sitten mä olin outo opiskelija, joka opiskeli ja vapaa-ajan erilaiset viettotavat olivat kyllä minimoitu. Asuin kyllä aikana, jolloin ei pistety 50-60euroa kuussa nettiin ja puhelimeen (ei mulla ollut kumpaakaan alkuvuosina).
 

Yhteistyössä