Tyttö (8v) kertoi hoitajan pahoinpidelleen, mietin tässä miten edetä.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "melina"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"melina"

Vieras
Meillä on lastenhoitaja kotona 4 pv vkossa kahdelle tytölle (8v + 4v). Tytöt on tykänneet hoitajasta, joka on parikymppinen nuori nainen. Viikonloppuna tuli huolestuttava asia esille. Vanhempi tyttö oli vaisu ja kun kyselin niin viimein kertoi, että hänen tultua koulusta yhtenä iltapäivänä oli lastenhoitaja kiskaissut hänet polviensa päälle siten, että tyttö oli siinä selällään. Hoitaja oli pitänyt tyttöä pitkään "lujaa kiinni" (omin sanoin) ja puhunut uhkaillen kovalla äänellä aivan kasvojen lähellä. Selkää kuulemma sattui kun hän retkahti hoitajan polville.

Tuota kiskaisua oli tytön mukaan edeltänyt se, että hän oli kertonut pikkusiskolle miten joku oli koulun pihassa töninyt toista ja sanoi, että jos häntä tönittäisiin, niin hän tönäisisi takaisin, johon hoitaja oli reagoinut tällä tavalla - eli kiskaisemalla kovakouraisesti tytön makaamaan selälleen jalkojensa päälle ja "kraiveleista" pidellen ojentanut tyttöä. Oli kuulemma huutanut, että 'et sinä ketään ihmisiä voi tuolla kadulla mennä tönimään'!

Kysyin vielä nuoremmalta tytöltä, että mitä tapahtui muistaako ja hän sanoi että muistaa ja "Lotta itki". (Eli että itse oli itkenyt.) Vanhempi tyttö vahvisti, että pikkusisko oli itkenyt. Ilmeisen pelottava tilanne siis, ei ole arka nelivuotias.. Mietin tässä että miten etenen. Näin hoitajan kiireessä aamulla, menen itse aikaisemmin tänään kotiin eli voin ottaa asian puheeksi heti.

Ota puheeksi..niin miten siinä sitten edetä? Se varmaan selviää vasta kun hoitaja kertoo oman versionsa...

Niin no lähinnä nyt mietin että voinko esim. ilmoittaa johonkin tästä, pitääkö tyttöä tutkia (katsoin itse ettei ollut mustelmia, mutta sanoi että selkään otti kovasti) ja sitten että olisiko tässä riittävä peruste jopa irtisanoa työsuhde.. Aika pahalta kyllä tuntuu, tyttöä omassa kodissaan tuolla tavalla rusikoidaan. Suututtaa.

[QUOTE="melina";25208554]Niin no lähinnä nyt mietin että voinko esim. ilmoittaa johonkin tästä, pitääkö tyttöä tutkia (katsoin itse ettei ollut mustelmia, mutta sanoi että selkään otti kovasti) ja sitten että olisiko tässä riittävä peruste jopa irtisanoa työsuhde.. Aika pahalta kyllä tuntuu, tyttöä omassa kodissaan tuolla tavalla rusikoidaan. Suututtaa.[/QUOTE]

Niin, en tiedä. Se varmaankin riippuu oliko eka kerta ja miten hoitaja asiaan suhtautuu..ja miten hoitaja on muuten tehnyt työnsä, onko aiemmin ollut aihetta olla tyytymätön. No, selvittele ensin tilanne ja mieti sitten mitä tehdä. En mä ainakaan kehoita sua lietsomaanitseäs sen kummemmin tän päivän aikana, puhut vaan asiallisesti ja kerrot mitä tyttö on kertonut tapahtuneen.

Valitettavasti tuossa on vasta yksi versio tapahtuneesta, aikuisen versio voi olla aika eri. Toki 8-vuotias on aika iso, joten ihan satuja ei sen ikäisen pitäisi selittää.

Itse muistan tilanteen, kun nuorempana olin lapsia hoitamassa heidän kotonaan. Jouduin pihalla pitämään kiinni hoidettavaani ettei satuttaisi itseään. En siis käyttänyt väkivaltaa, vaan jouduin yksinkertaisesti pitämään kiinni ja korottamaan ääntäni ettei mitään pahempaa sattuisi. Tästä tämän pojan isosisko sai päähänsä, ettei löin poikaa. Ei siis tietekään pitänyt paikkaansa. Asia kyllä selvisi, ei siinä mitään.

Keskustelisin asiallisesti ja syyttelemättä siitä mitä on tapahtunut. Pelottava tilanne on lapsille selkeästi ollut kun noin reagoivat ja sen takai ehdottamasti käytävä läpi.

• Tykkää
Reactions: MorbidMama
Jos totta niin hoitaja saisi minun puolestani potkut. Jos mahdollista niin voisi ehkä myös virittää ansan hoitajalle, eli kuvata kotia hoitopäivän aikana ja tallentaa mahdolliset uudet tapahtumat. Tosin en tiedä miten laillista se Suomessa on. Mutta syytettähän tuosta tuskin saa ilman todisteita ja jos hoitaja ei myönnä.

voihan se tyttö sepitellä omiaankin.

Niin, aina lasten kanssa on se mahdollisuus että ei ole ihan koko totuus, mutta kun tyttö ei meinannut kertoa ollenkaan. Sain kysyä ja "patistella" puhumaan kun ei ollut ollenkaan oma itsensä ja näin että oli pahoilla mielin jostain. Ajattelin että koulussa on nyt tapahtunut jotain tms. Ei tullut kyllä mieleenkään että kotona..

Niin, en tiedä. Se varmaankin riippuu oliko eka kerta ja miten hoitaja asiaan suhtautuu..ja miten hoitaja on muuten tehnyt työnsä, onko aiemmin ollut aihetta olla tyytymätön. No, selvittele ensin tilanne ja mieti sitten mitä tehdä. En mä ainakaan kehoita sua lietsomaanitseäs sen kummemmin tän päivän aikana, puhut vaan asiallisesti ja kerrot mitä tyttö on kertonut tapahtuneen.

No näin ajattelin tehdä. Ei vaan ajatukset oikein tahdo missään muussa pyöriä kuin tässä. Erityisesti jotenkin kolahti se että pikkusiskonsa oli säikähtänyt tilannetta niin että itki - on nimittäin tosi puhelias ja rohkea neljävee, eikä pienistä hätkähdä. Tuossa tilanteessa on täytynyt tajuta että isosiskolla on nyt hätä.

Kysyisin hoitajalta jotenkin niin että "onko jotain erityistä tapahtunut x päivänä kun lapset tuntuivat olevan vähän pois tolaltaan tms."
Sitten kuuntelisin hoitajan version tapahtuneesta. Haluaisin tietää miten hoitaja reagoisi kysymykseen. Ilman sen kummemmin syyttelemättä. Reaktion ja hoitajan version perusteella miettisin "jatkotoimia".

Ihme että hoitaja ei ole itse maininnut mitään. Jos joudun laittamaan lapsia jäähylle tms, kerron aina vanhemmille, mitä on sattunut. Onko hoitaja ollut teillä pitkään, ja onko jokapäivä?

[QUOTE="hmm";25208748]Ihme että hoitaja ei ole itse maininnut mitään. Jos joudun laittamaan lapsia jäähylle tms, kerron aina vanhemmille, mitä on sattunut. Onko hoitaja ollut teillä pitkään, ja onko jokapäivä?[/QUOTE]

On ollut yhden kesän lähes kokonaan (miinus 4vko), sen jälkeen noin vuoden päivät yhteensä. Aiemmin ei ole ilmennyt mitään vastaavaa. Joskus tytöt on valitelleet ettei hoitotäti jaksa pelata/leikkiä, mikä tietysti on hieman outoa, mutta olen sitten laittanut sen jonkinlaisen kyllästymisen/leipääntymisen piikkiin.

[QUOTE="melina";25208762]On ollut yhden kesän lähes kokonaan (miinus 4vko), sen jälkeen noin vuoden päivät yhteensä. Aiemmin ei ole ilmennyt mitään vastaavaa. Joskus tytöt on valitelleet ettei hoitotäti jaksa pelata/leikkiä, mikä tietysti on hieman outoa, mutta olen sitten laittanut sen jonkinlaisen kyllästymisen/leipääntymisen piikkiin.[/QUOTE]

Jos hänet on palkattu olemaan lasten kanssa, niin kyllä nyt pitää jaksaa jotain tehdäkkin. Onko hällä koulutusta alalle?

voihan se tyttö sepitellä omiaankin.

Totta. Muistan kun itse olin alle 10-vuotias, niin sepitin joskus äidilleni vähän vastaavanlaisia juttuja. Siksi että mulla pelotti yksin kulkea koulumatka ja halusin että äiti saattelee mut kouluun. Sepitin aina hänelle juttuja, miten olin nähnyt siellä ja siellä miehen ja miten yksi mies oli houkutellut mua luokseen jne. Äiti ei tiedä vieläkään, että nämä olivat pelkkiä sepittelyjä.

Mutta joo, tosiaan lapsi voi vähän liiotellakin, se pitää aina ottaa huomioon.

[QUOTE="hmm";25208787]Jos hänet on palkattu olemaan lasten kanssa, niin kyllä nyt pitää jaksaa jotain tehdäkkin. Onko hällä koulutusta alalle?[/QUOTE]

Ei ole koulutusta, on tavallaan "jämähtänyt" välivuodelle lukion jälkeen. On hänellä kyllä tarkoitus lähteä opiskelemaan lastenhoitoalaa.

Minustakin se kuulosti kummalliselta, ettei jaksa esim. pelata lautapelejä tms. joita tytöt ehdottaa. Siitä kysyin silloin että miksi tytöt juttelee tämmöistä, että onko asia näin ja vastaus oli että hänellä oli silloin poikaystävän kanssa vaikeuksia ja masensi tms. Annoin sen silloin sitten olla.

[QUOTE="melina";25208830]Ei ole koulutusta, on tavallaan "jämähtänyt" välivuodelle lukion jälkeen. On hänellä kyllä tarkoitus lähteä opiskelemaan lastenhoitoalaa.

Minustakin se kuulosti kummalliselta, ettei jaksa esim. pelata lautapelejä tms. joita tytöt ehdottaa. Siitä kysyin silloin että miksi tytöt juttelee tämmöistä, että onko asia näin ja vastaus oli että hänellä oli silloin poikaystävän kanssa vaikeuksia ja masensi tms. Annoin sen silloin sitten olla.[/QUOTE]

Just. Kannattaa olla jämäkkä noissa asioissa, eikä ainakaan huonoa katsella. Työt ne on hoidettava, vaikka mitä olisi. Oletteko ajatelleet laittaa nuorempaa päiväkotiin, ja isompaa koulun jälkeen iltapäiväkerhoon tms?

[QUOTE="hmm";25208865]Just. Kannattaa olla jämäkkä noissa asioissa, eikä ainakaan huonoa katsella. Työt ne on hoidettava, vaikka mitä olisi. Oletteko ajatelleet laittaa nuorempaa päiväkotiin, ja isompaa koulun jälkeen iltapäiväkerhoon tms?[/QUOTE]

Kyllä olemme miettineet näitäkin vaihtoehtoja. Tähän saakka tämä vaan on toiminut hyvin näin, ja pienempi tytöistä on saanut olla kotona. Mutta pitänee ottaa koko homma uudelleen harkintaan..

[QUOTE="vieras";25208908]Off topic, miksi nelivuotias puhuu itsestään kolmannessa persoonassa?[/QUOTE]

No, tarkennuksena, tyttö ei ole vielä täyttänyt neljää (3,5v) ja sitä täytyy sitten kysyä tytöltä itseltään miksi puhui itsestään kolmannessa persoonassa :)

Ei ole oleellinen seikka tässä asiassa ollenkaan.

[QUOTE="vieras";25208994]Jos vanhemmat eivät pidä lapsilleen mitään kuria ja nämät ovat aivan pihalla käyttäytymissäännöistä, jonkun on hyvä kertoa lapsille niistä.[/QUOTE]

Tämän voin hyväksyä - jos minulla on ollut sokea piste kasvatuksellisessa puolessa ja joku aivan oleellinen seikka on jäänyt lapsille opastamatta niin voin sen hyväksyä, että joku toinen sen lapselleni opastaa / ohjaa / kertoo. MUTTA - nimenomaan KERTOO; verbaalisesti ohjaa lapsen oikealle tielle.

En ikinä tule hyväksymään lapsen fyysisen koskemattomuuden loukkaamista. Enkä aikuisenkaan sen puoleen. Ehkä sinä ajattelet tästä asiasta eri tavalla, mikä sinänsä on huono juttu, eritoten jos sinulla on lapsia. Haluatko opettaa heille, että väkivallalla nämä asiat taotaan ihmisen päähän?

Yhteistyössä