En vain voi sietää romaneja, ei vaikka olen yrittänyt kovasti ymmärtää...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "höh"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"höh"

Vieras
Minua niin ärsyttää niitten hälläväliä asenne.
Lapset kulkuvat autoissa miten sattuu, ei edes turvavöissä ole.

Ja se kun ne tuovat/hakevat lapsiansa pkssa, niin jumaleissön voisi edes yrittää sen portin sulkea tullessaan ja mennessään. Mutta ei, se on aina niitten jäljiltä apposen avoinna ja ihan hyvin siitä ehtis joku pikkuruinen nopsajalka läiskiä pakoon.

Aaargh! Ja miksi niiden pitää olla niin varkaita???? :kieh:

Alkuperäinen kirjoittaja rasistit on debiilejä;25199888:
Tunnen 3 korkeakoulutettua, fiksua ja hyväpalkkaista romania, joista 2 ovat vaihtaneet nimeään kohtaamansa rasismin vuoksi.

Onko se oikein?

Kyllä mäkin tiedän sellaisia, jotka kulkevat normaalisti päivätöissä. Mutta kun VALTAOSA väestöstä aiheuttaa muille ongelmia, onko se sitten rasismia jos sellaista käytöstä ei hyväksy?

Kai se on niin, että ne fiksut romanit eivät rekisteröidy romaneiksi ihmisten silmissä.

Mistä päättelet, että valtaosa väestöstä aiheuttaa muille ongelmia? Joo, kyllä minua rikolliset romanit ärsyttävät, mutta niin ärsyttää rikollinen valkoinen roskaväkikin.

Mua kiinnostaa eniten niiden erot valtaväestön kanssa kasvatuksessa. Mitä heille opetetaan ja jätetään opettamatta?
Miten he kestävät tottelemattomia lapsiaan? Muutenkin kiinnostaisi tietää kulttuurierot, niistä ei vain koskaan puhuta, kaikesta muusta enemmänkin.

Tunnen yhden romanipariskunnan jotka ovat tosiaan lainkuuliaisia kansalaisia, loput ovatkin toisenlaisia.

Kyllä mäkin tiedän sellaisia, jotka kulkevat normaalisti päivätöissä. Mutta kun VALTAOSA väestöstä aiheuttaa muille ongelmia, onko se sitten rasismia jos sellaista käytöstä ei hyväksy?

Kuinka sinä voit tietää, että teidän tarhan romanit edustavat romanien valtaosan käyttäytymismallia?

Saanko kertoa, mitä minä ajattelen ihan oikeasti sinun kaltaisistasi ihmisistä? Kerron joka tapauksessa. Ajattelen, että olet huonosti koulutettu, matalapalkkainen, katkera, sivistymätön ja typerä ihminen, joka ei puutteidensa vuoksi kait voi mitään moukkamaisille yleistyksilleen. Ja että sinua pitää sietää, koska kaikki ihmiset ovat erilaisia. Ja erilaisuudestaan huolimatta arvokkaita.

[QUOTE="vieras";25200069]Kuinka sinä voit tietää, että teidän tarhan romanit edustavat romanien valtaosan käyttäytymismallia?

Saanko kertoa, mitä minä ajattelen ihan oikeasti sinun kaltaisistasi ihmisistä? Kerron joka tapauksessa. Ajattelen, että olet huonosti koulutettu, matalapalkkainen, katkera, sivistymätön ja typerä ihminen, joka ei puutteidensa vuoksi kait voi mitään moukkamaisille yleistyksilleen. Ja että sinua pitää sietää, koska kaikki ihmiset ovat erilaisia. Ja erilaisuudestaan huolimatta arvokkaita.[/QUOTE]
Mulle on ihan yks hailee mitä joku nobody minusta ajattelee. :)

[QUOTE="vieras";25200069]Kuinka sinä voit tietää, että teidän tarhan romanit edustavat romanien valtaosan käyttäytymismallia?

Saanko kertoa, mitä minä ajattelen ihan oikeasti sinun kaltaisistasi ihmisistä? Kerron joka tapauksessa. Ajattelen, että olet huonosti koulutettu, matalapalkkainen, katkera, sivistymätön ja typerä ihminen, joka ei puutteidensa vuoksi kait voi mitään moukkamaisille yleistyksilleen. Ja että sinua pitää sietää, koska kaikki ihmiset ovat erilaisia. Ja erilaisuudestaan huolimatta arvokkaita.[/QUOTE]

no ei noissa piirteissä vielä mitään. mutta jos noiden lisäksi ihminen on röyhkeä ja ilkeä, siis sen lisäksi että on huonosti koulutettu, tyhmä, sivistymätön ja katkera ja kateellinen, niin silloin ihminen on täysin sietämätön.

valitettavasti tunnen tuollaisia ihmisiä.tyhmä saa olla ja kouluttamaton, kunhan osaa käyttäytyä. mutta jos lisäksi tahallisesti tekee ilkeyttä, niin se on jo liikaa.

Suvaitsevaisuus tässä mustalaisasiassakin on silkkaa typeryyttä ja kertoo siitä että mitään "katukokemusta" ei niistä romaneista ole. Romanttinen kuva karisee siinä vaiheessa, kun näkee ja kokee ne tositoimissansa.

Alkuperäinen kirjoittaja ölli;25200381:
Suvaitsevaisuus tässä mustalaisasiassakin on silkkaa typeryyttä ja kertoo siitä että mitään "katukokemusta" ei niistä romaneista ole. Romanttinen kuva karisee siinä vaiheessa, kun näkee ja kokee ne tositoimissansa.

valitettavasti enemmän ilkeyttä ja pahansuopuutta olen kohdannut ihan valkoisessa kateellisessa ja huonosti koulutetussa väestössä.

"Mua kiinnostaa eniten niiden erot valtaväestön kanssa kasvatuksessa. Mitä heille opetetaan ja jätetään opettamatta?"
Löydät heistä paljon tietoa googlaamalla esm: romanikulttuuri. Kaikkea ei löydy, sillä kaikki tavat ja asit ei kuulu valtaväestölle.
Itse jouduin tekemään koulutehtävän heistä jne ja kohtaan heitä myös paljon työssäni.

Eipä ollu nämä romanit sillon talvisodassa taistelemassa Suomea itsenäisesti, mutta kyllähän sitä nyt pitäisi kaikki oikeudet olla ja enemmänkin! Kuluttavat meidän verorahoja ja ovat varsinaisia loisia! Jos käyttäytyvät yhteiskunnan sääntöjen mukaan ja tekevät töitä, kuten tavalliset ihmiset niin minulla ei ole heita mitään vastaan, mutta olen vain huomannut ja kuullut hirveitä asioita, joita tähän väestöryhmään kuuluvat ovat tehneet.

Ikävää jos joku leimaa mut rasistiksi omien kokemuksieni perusteella mut.. Meidän naapurikerrostalossa, tälläsia kakskerroksisia pikkutaloja, asuu romaniporukkaa, en voi sanoa perhe kun en tiedä ketä kaikkea siellä oikein on. Naisia seisoo yöpaitasillaan oven edessä ja pummaa tupakkia tai puhelinta tosi usein, ajavat sellasella pienellä puntolla, kerran laskin et 3 lasta ja 3 aikuista keikkui kyydissä ja kuski poltti tupakkaa eikä edes ikkuna auki, ne vie roskasäkkejä ihan tajuttomia määriä viikossa eikä todellakaan ole kiinnostunut lajittelusta. 10v tyttö raapii päänsä verille kun ei täitä hoideta kunnolla pois, ihmettelee miks toiset lapset ei halua tulla hänen luokse leikkimään.. Aikuiset kiroaa ja huutaa häpeilemättä pihalla toisilleen..... Mun mielestä ne vaan on huonosti käyttäytyvää ja kasvatettua porukkaa.

Mä tunnen yhdeksän romanimiestä ja niistä ei oo kukaan töissä.
Aika avoimesti ovat kertoneet omista rötöksistään. Mut joo, en oo rasisti, en väheksy ihmisiä jotka varastelee tms. ja kun oon itekin varhaiseläkkeellä niin en voi katella nenänvartta pitkin.

Onhan niitä ihan asiallisiakin romaneja. Itsekkin tunnen, elävät tavallista länsimaalaisen elämää, pukeutuvat kuten suomalaiset, eivät ole tekemisissä romanisukulaisiinsa, arvot ovat suurinpiirtein samassa järjestyksessä kun suomalaisilla.. Mutta eikös sitä sanota, että 95% romaneista pilaa niiden maineen?

Saanko kertoa, mitä minä ajattelen ihan oikeasti sinun kaltaisistasi ihmisistä? Kerron joka tapauksessa. Ajattelen, että olet huonosti koulutettu, matalapalkkainen, katkera, sivistymätön ja typerä ihminen, joka ei puutteidensa vuoksi kait voi mitään moukkamaisille yleistyksilleen. Ja että sinua pitää sietää, koska kaikki ihmiset ovat erilaisia. Ja erilaisuudestaan huolimatta arvokkaita.

no ei noissa piirteissä vielä mitään. mutta jos noiden lisäksi ihminen on röyhkeä ja ilkeä, siis sen lisäksi että on huonosti koulutettu, tyhmä, sivistymätön ja katkera ja kateellinen, niin silloin ihminen on täysin sietämätön.

valitettavasti tunnen tuollaisia ihmisiä.tyhmä saa olla ja kouluttamaton, kunhan osaa käyttäytyä. mutta jos lisäksi tahallisesti tekee ilkeyttä, niin se on jo liikaa.[/QUOTE]
Romanit ne on röyhkeitä ja ilkeitä.

En ota kantaa romaniaiheeseen mutta tuohon porttiin otan. Se on kumma juttu kun sitä päiväkodin porttia ei vaan pysty lukitsemaan. Samassa päiväkodissa kolme lasta ollut yhteensä 6 vuotta putkeen, ja lähes päivittäin on joku portin jättänyt auki. Vaikka portissa iso lappu että AIKUINEN HUOLEHTII ETTÄ PORTTI LUKITTUNA. Ehkä ei kiinnosta jos oma lapsi ei ulkoile juuri siinä sisääntuloportin vieressä. Mutta outoa kyllä, ei menisi kun pari sekuntia kun salpa on lukittu.

• Tykkää
Reactions: Echo

Yhteistyössä