Miten saada 1v. nukkumaan koko yön?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äippä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"äippä"

Vieras
Meillä siis 1-vuotias, joka on koko tämänastisen elämänsä nukkunut melko hyvin, mutta nyt on alkanut heräilemään useammin. Siirettiin hänet nukkumaan isoveljen kanssa samaan huoneeseen kuukausi sitten, liekö se vaikuttanut asiaan...
Mutta kuitenkin, imetän vielä iltaisin ja aamulla kuuden aikoihin, että saan hänet jatkamaan vielä uniaan tunnin-pari. Pyrin kuitenkin siihen, ettei iltaisin nukahtaisi tissille, mutta joskus on niin väsynyt ettei saa pidettyä hereillä. Olen muutenkin ajatellut lopettaa imettämisen kokonaan lähiaikoina.
Poika nukahtaa yleensä 20-20.30 ja herää ensimmäisen kerran noin parin tunnin päästä, kun menen itse nukkumaan (havahtuukohan jotenkin siihen kun talo hiljenee?). Silloin kuitenkin nukahtaa heti uudestaan kun käyn vähän taputtelemassa.
Seuraavan kerran herää taas joskus parin-kolmen tunnin päästä ja silloin nukahtaminen on vaikeampaa. Käyn taputtelemassa, otan syliin jos itkee ym. Kun saan nukahtamaan ja lähden pois huoneesta, alkaa itku yleensä siinä vaiheessa kun pääsen itse peiton alle. Ja taas sama alusta. Tätä jatkuu toisinaan parikin tuntia, yleensä kuitenkin päästään vähemmällä.
Ja seuraavan kerran herää sillon kuudelta, jolloin saa sen maidon... ja sitten seitsemältä, jolloin annan lisää maitoa tai sitten noustaan ylös.. (..tiedän.. maidon antaminen on ihan turhaa... :( )

Mutta kysymys kuuluu, miten "kouluttaa" poikaa nukahtamaan yksin, kun hirvittävä huuto alkaa jo ennen kun pääsen huoneesta pois, jos jää hereillä sänkyyn?!
Kaikki kokemukset ja vinkit otetaan vastaan!

Olen antanut noissa tilanteissa lasten nukkua miehen ja minun välissä. Esim. kuopus on nyt vajaa 2 v. ja nukkuu joka yö välissämme noin kello 1:stä yöllä aamuun saakka. Vieressä olo toimii meillä - viime yönä tosin jostain syystä oli virkkuna aamuyöllä ja veti mua hiuksista - ja kaikkea muuta yllätystä päälle :)

Isommat sisarukset ovat myös saaneet vapaasti nukkua vuoteessamme pienempinä, mutta jossain vaiheessa ovat itse halunneet alkaa nukkua koko yön omissa vuoteissaan, jossa nukkuvat erinomaisesti.

[QUOTE="Kuukkeli";25195841]Olen antanut noissa tilanteissa lasten nukkua miehen ja minun välissä. Esim. kuopus on nyt vajaa 2 v. ja nukkuu joka yö välissämme noin kello 1:stä yöllä aamuun saakka. Vieressä olo toimii meillä - viime yönä tosin jostain syystä oli virkkuna aamuyöllä ja veti mua hiuksista - ja kaikkea muuta yllätystä päälle :)

Isommat sisarukset ovat myös saaneet vapaasti nukkua vuoteessamme pienempinä, mutta jossain vaiheessa ovat itse halunneet alkaa nukkua koko yön omissa vuoteissaan, jossa nukkuvat erinomaisesti.[/QUOTE]

Meillä myös tämä on toiminut isoveljen kohdalla, tulee edelleen väliin aamuyöllä. Mutta tämä pienempi ei suostu nukkumaan vieressä! :O Yritetty on monesti, kun ei jaksaisi jatkuvasti ravata taputtelemassa, mutta vieressä vaan touhuaa, konttaa ym. virkistyy vaan entisestään.

Meillä myös tämä on toiminut isoveljen kohdalla, tulee edelleen väliin aamuyöllä. Mutta tämä pienempi ei suostu nukkumaan vieressä! :O Yritetty on monesti, kun ei jaksaisi jatkuvasti ravata taputtelemassa, mutta vieressä vaan touhuaa, konttaa ym. virkistyy vaan entisestään.

Minusta tuntuu ettei kukaan nykyään käytä kätevää kompromissiratkaisua eli ns. sivuvaunua. Meillä on 1,5-vuotias edelleen sivuvaunussa, vaikka hän on aika hyvä nukkumaan. Välillä vaan tulee jotain 1-2 viikon jaksoja, jolloin poika herää huutamaan sängyssä kerran tai useammin yössä. Ojennan silloin käteni pinnojen välistä, taputtelen ja puhun rauhoittavasti ja se yleensä riittää. Oma uneni ei kauheasti häiriinny tuosta.

Meillä on pinnasängyssä nykyään laita, koska muuten poika tulee sieltä meidän sänkyyn ja kiipeää siitä lattialle. Olemme poistaneet kaksi pinnaa, niin että minun käteni mahtuu mukavasti taputtelemaan lasta sieltä välistä:)

Yhteistyössä