onko teillä ystäviä/tuttuja/sukulaisia jotka "varastavat" teidän haaveet,ideat jne

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Neith"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"Neith"

Vieras
tuli vaan toisesta ketjusta mieleen että onko se kuinka yleistä

ja nimenomaan tarkoitan sellaista käytöstä jossa itse ilmaisee pitävänsä/haluavansa jotakin ja kas kummaa se toinenkin hankkii saman

esimerkkeinä nyt vaikka sisustus, maalaat olohuoneen seinän kivalla värillä, laitat valokuvia valkoisiin kehyksiin kivasti sommitellen, hankit uuden valkoisen sohvan ym. olohuonetta kehutaan ja kas kummaa kun yksi henkilö kopioi saman, kyselee vielä värikoodinkin että on saman värinen seinä kuin sinulla
tai jos kerrot mitä haluaisit hankkia kotiisi ja ennen kuin itse olet ehtinyt niin tehdä niin se henkilö x onkin jo ne juuri sinun haluamasi tavarat omaan kotiinsa hankkinut (eli siis kopio sinun mieltymykset/haaveet vaikka itse ei ole aiemmin sellaisia edes halunnut)
sama toimii siis lasten hankinnassa/lukumäärässä/vaatteissa/miehissä jne

eli sellaisia henkilöitä jotka ovat jotain mieltä, pitävät jostain asiasta tasan niin kauan kunnes joku muu ilmaisee tekevänsä/haluavansa/hankkivansa jotain ja henkilö x haluaa juuri tämän saman.

ja jos tunnet tälläisiä henkilöitä niin häiritseekö tälläinen sinua ja haluatko enää edes kertoa mistään asioista hänelle mitään, kun henkilö x pyrkii tekemään asiat samalla tavalla ja mieluiten ennen sinua.

ja jos et tunne tälläisiä henkilöitä niin mitä mieltä olet toiminnasta noin yleisesti

Tiedän joitain jotka ovat halunneet joissain asioissa jotain samaa kuin meillä.
Esim ystävä taannoin kysyi niistä palstan vihaamista ikkunanpokista, että onko niitä meillä vielä, kun hänkin tahtoisi omaan kämppäänsä. Ja sisko lähti miehensä kanssa Veronaan lomalle sen innoittamana kun minä omaa reissuani sinne hehkutin.

Tuollaisia vastaavia vaarattomia ja häiritsemättömiä esimerkkejä on.
Mitään isompaa tai jollain lailla häiritsevää sen sijaan en ole koskaan huomannut.

Opiskelukaveri oli tällainen. Sillä ei ollut yhtään mielikuvitusta, vaan teki kaiken samalla tavalla kuin minä, varsinkin jos vähänkin luovuutta vaadittiin (esim. piirtäminen). Kaiken lisäksi esitteli ne sitten yleensä omina ideoinaan ja minut leimattiin matkijaksi. Pikkuisen rupesi kyrsimään... Myöhemmin en enää esitellyt sille mitään ideoitani.

Mun mielestä on ihan vain imartelevaa, jos joku toinenkin pitää meidän seinän väristä tms. Ei haittaa yhtään ja tuollainen on ihan hemmetin pieni ongelma. Ole siis kiitollinen, ettei sinulla ole suurempia ongelmia.

[QUOTE="vieras";25032370]Mun mielestä on ihan vain imartelevaa, jos joku toinenkin pitää meidän seinän väristä tms. Ei haittaa yhtään ja tuollainen on ihan hemmetin pieni ongelma. Ole siis kiitollinen, ettei sinulla ole suurempia ongelmia.[/QUOTE]

mun mielestä ei olisi tippaakaan imartelevaa jos joku kopioisi vaikka mun olohuoneen sisustuksen, viimeistä yksityiskohtaa myöden ja esittelisi sen sitten omana ideanaan muille.. ihmiset voivat pitää samoista asioista mutta on olemassa se tietty ihmistyyppi joka "varastaa" kaiken muilta, jopa ongelmia/huolia ja murheita.. joko saadakseen huomiota,kehuja tai sääliä ja sympatiaa

Minusta ois vähän outoa loukkaantua jos joku tuttu kopsais jonkun sisustusidean...

Ja jos minä heittäisin ilmaan jonkun idean (esim. "Voi ku oiskin kiva mennä Kreetalle" tms.), niin en sitä kokisi hurjana hyökkäyksenä minua kohtaan jos joku tuttu sitten sinne Kreetalle menis.

Ihan hassua. Tietty jos joku ihan ilkeyttään menis sabotoimaan jonkin suunnitelman, niin se v*tuttais.
Epäilempä vaan että kenelläkään ois niin paljon hampaankolossa että silkkaa ilkeyttään menis ostamaan vaikkapa jonkun talon pelkästään koska tietää että minä olisin sen halunnut....

No ei ole.

Kukaan ei ole halunut rakastua itseään 17 vuotta vanhempaan köyhään mieheen.
Kukaan ei ole päättänyt valmistua yhtä järjettömällä aineyhdistelmällä maisteriksi kuin minä.
Kukaan ei ole halunut viittä lasta.
Kukaan ei tunnu haaveilevan samoista asioista kuin minä jos ei jotain yberyleistä maailman rauhaa, hyvää tahtoa ja perheelle sopiva koti -linjaa huomioida.

Ihan olen saanut pitää unelmani ominani. Paitsi yhden omituisen matkahaaveen jaan kuulema miniäntekeleen isän kanssa.

[QUOTE="vieras";25032370]Mun mielestä on ihan vain imartelevaa, jos joku toinenkin pitää meidän seinän väristä tms. Ei haittaa yhtään ja tuollainen on ihan hemmetin pieni ongelma. Ole siis kiitollinen, ettei sinulla ole suurempia ongelmia.[/QUOTE]

peesi. Mä oisin oikein ilahtunut ja tyytyväinen, että mun tyyli toimii ja sitä kopioidaankin vallan = toimi lisää varmuutta itselle. Ottaisin sen imarteluna ja kohteliaisuutena.

Äitini.

Ei omaa mielikuvitusta missään asiassa, joten kopioi minun elämääni.
Sisustaa täysin samanlailla kuin minä, ostaa samoja vaatteita kuin minä, harrastaa samoja
asioita kuin minä, noudattaa samaa ruokavaliota kuin minä näin esimerkiksi..
ja olemme olleet ostamassa uutta autoa perheellemme kun lapsiluku lisääntyy, niin mainitsin äidille että minkälaisen auton olemme aikoneet hankkia, merkin, mallin ja värin+ominaisuudet, niin äiti huomasi että tässä asiassa kerkeääkin toimia ennen meitä, ja yhtäkkiä oli heidän pihassa TÄYSIN samanlainen auto mistä kerroin.
En uskonut että noin pitkälle menee :D

Toisaalta ärsyttää.. mutta enimmäkseen vaan naurattaa ja huvittaa, kuten miehellänikin...

Oli mulla koulukaveri, joka mustasukkaisuuksissaan plagioi kaikkien harrastuksia, ulkonäön muutoksia jne, kun hänen silloinen poikaystävänsä näistä muille mainitsi. Mäkin sain siitä osani, kun olin leikannut hiukset lyhyiksi ja vaihtanut värin vaaleaksi ja tää mies kehu mun tukkaa, niin tää mimmi tuli seuraavana päivänä kouluun ihan täsmälleen samannäköisenä :D

Miten joku voi varastaa mun haaveeni? (jos tuota toisen ketjun taloa ei lasketa)

Onko se jotenkin itseltä pois jos toisellakin on maalaisromanttista sisustusta, tai joku tietty valaisin tai vaate yms?

En tajua tällaista ahdasmielistä ajattelua että kellään muulla ei saa olla samanlaisia tavaroita ajatuksia ja ideoita.

[QUOTE="vieras";25032529]Miten joku voi varastaa mun haaveeni? (jos tuota toisen ketjun taloa ei lasketa)

Onko se jotenkin itseltä pois jos toisellakin on maalaisromanttista sisustusta, tai joku tietty valaisin tai vaate yms?

En tajua tällaista ahdasmielistä ajattelua että kellään muulla ei saa olla samanlaisia tavaroita ajatuksia ja ideoita.[/QUOTE]

siis tottakait saa olla ja varmasti onkin samanlaisia haaveita ja haluja, kyse on kuitenkin siitä että haluaa jotain vain koska toinenkin haluaa.

esimerkkinä nyt vaikka meidän koti, on oma tyyli, melko synkkää jne. ja jos nyt vaikka joku erehtyisi kehumaan meidän kotia ja sitten joku muu ottaisi ja kopioisi tyylin/sisustuksen omaan kotiinsa sen aiemman vaalean sisustuksen sijaan, niin millähän todennäköisyydellä kyse on siitä että pitää samanlaisesta eikä suinkaan siitä että joku on saanut kehuja jostain ja hän haluaa siis samanlaisen jotta saisi niitä kehuja myös itse..
ja jos mä sitten kertoisin haaveilevani maalaisromanttisesta sisustuksesta, vaaleansiniset seinät, valkoiset verhot ja tietyt koristetyynyt ja tietyn merkkinen/värinen ja tällä henkilöllä sitten kuukautta myöhemmin löytyy nämä tismalleen samat asiat omasta kodistaan, niin onko kyse omien haaveiden ja halujen toteuttamisesta vaiko ihan jostain muusta..
(onneksi tälläistä ei tapahdu kun eipä meidän koti hirveämmin kehuja saa :D)

Mä ihmetetlen tätä kans että vaikka kovasti haluaisin lähteä matkalle New Yorkiin, niin en koe henkilökohtaisena loukkauksena sitä jos joku muu toteuttaa tämän, kun mulla ei nyt just satu olemaan siihen mahdollisuutta.

Ihan kuin muut ei saisi pitää maalaisromanttisesta sisustuksesta tms. Monessa asiassa on kyse vielä jostain sellaisesta, että kyseinen henkilö itse ei ole sitä asiaa keksinyt alunperin, vaan löytänyt jostain ja lainannut. Jos joku muukin sattuu pitämään Mailegin pupuista niin omistaako se joka ekana osti Mailegia tuon idean?

Tyyliin meidän naapurit valitti talotehtaalle kun talotehdas oli myynyt samalle kadulle liian samanlaisen talon. Koristelut on kyllä samantyyliset, mutta talot muuten ihan erilaiset. Meillä mm. autotalli saman harjan alla, heillä autokatos erillisenä rakennuksena. Molempien koristelut on kuin suoraan talotehtaan mallikirjoista, eli mitenkään yksilöllisesti heille piirrety se ei ole.

En vaan tiennyt että samalle kadulle ei saa rakentaa kuin yhden saman talotehtaan talon.

Joskus lukioaikana oli kaveri joka oli varakkaammasta perheestä ja sillä oli rahaa paljon enemmän kuin meillä muilla. Jos mä tai joku muu kaveripiiristä sattui vaikka kertomaan jostain ihanasta taksita minkä oltiin nähty ja mikä meinattaisiin ostaa kun saataisi tarpeeksi rahaa kokoon niin eikös tämä aina mennyt heti hankkimaan sen. Sama juttu huonekalujen kanssa kun muutettiin omiin asuntoihin ja vaikka mitä. Se osti aina kaikki toisten lempibändien uudet levyt ja milloin mitäkin, siis juttuja mistä se ei itse oikeasti edes tykännyt.

Ei sille sitten tehnyt mieli kertoakaan mistään haaveistaan ja itseasiassa tehtiin sille aika usein lopulta kiusaakin selittämällä kaikenlaisista kamalista vaatteista ja tavaroista mitä muka meinataan hankkia ja sitten huvittuneina odotettiin kun ne kohta ilmestyi tälle kaverille.

Enpä ole moista huomannut. Toisaalta jotenkin tuntuu, että kauhean harvoja asioita voi ajatella niin, että jos tuo toinen nyt sen saa/tekee/hankkii niin minulla ei ole siihen enää mahdollisuutta.

Enkä pidä mitään ideoitani niin kumouksellisina että jos toinen samoin tekee niin on automaattisesti sen minulta matkinut. Ihmisten elämät nyt vaan on aika samankaltaisia, vaikea kuvitella että joku osaisi esim hankkia lapset niin poikkeuksellisissa elämänvaiheissa tai ikäeroilla ettei kukaan koskaan ennen eikä jälkeen. Ei mitään uutta auringon alla jne.

En ole törmännyt tälläiseen missään muodossa eli joku kopioisi kaiken.

Meilläpäin jaetaan mielellään kokemuksia ja nautitaankin siitä että on yhteisiä asioita. Juu, en koeta keksiä itse pyörää uudestaan ja pyydän kavereilta reseptejä, askarteluohjeita, puhutaan alelöydöistä ja vinkeistä ja perennan jakotaimia. Lykkään kavereille rehuja, opetan askartelutekniikoita ja käytän maalarinvalkoista seinässä :D

Ei, enkä ihmettele lainkaan. :D Jos joku haluaisi samanlaisia seinäkoristeita kun meillä, olisi hän vapaa matkimaan minua. Kukaan ei ole halunnut...:xmas:

Puketumistyylittömyttänikään ei ole kukaan jäljitellyt. Jotain tarjoamaani ruokaa, joka on tehty likimain reseptiä noudatellen, on joku joskus kokeillut. Ja tehnyt samanlaisia jäälyhtyjä kuin minä, mutta sitä en matkimikseksi koe.
Olen joskus ostanut samanlaisen kännykän, kun ystävälläni, mutta sitä en pidä matkimisena.
Koululaisten maailmasta olen tosin kuullut samanlaisen kännykän ostamisen olevan matkimista.

musta ideoiden varastaminen, oli sitten kyse sisustuksesta, vaatteista tai matkahaaveista, on ihan ok. Olisin varmasti vain hyvilläni siitä että joku muukin pitää samoista asioista kuin minä. Eikös kaikki hyvät ideat oo tarkotuskin jakaa?
Mutta sitten jos on kyse niistä tärkeistä haaveista (kuten toisen ketjun talokauppa tai miehen varastaminen) niin sitten ollaan jo ihan eri meiningeissä..
Mulla itsellä on kaveri, joka halusi aina mukaan kaikkiin mun juttuihin - siis jakoi lapsuudessa kaikki samat harrastukset (tuli siis mun perässä niihin) ja isolta osin se oli tosi kivaakin, koska oli silloinen paras kaveri aina mukana. Myöhemminkin kun ajauduttiin opintojen seurauksena eri teille niin tää sama ystävä edelleen oli täysillä mun elämässä mukana ja tutustui mun uusiin ystäviin - itse en niinkään tavannut hänen ystäviään. Tää ehkä tuntui vaikealta, kun ei ollut "omia kavereita" erikseen.. mutta siihenkin oon tottunut ja toisaalta on jopa kiva kun on joku lisälinkki lapsuuden ja opiskelukavereiden välillä. Mut mun perhekuvioista tää ystävä sentään ulkopuolella :P ja muutenkin aikuisiällä ollaan eriydytty siitä paita-ja-peppu-systeemistö.

Mulla oli lukiossa sellainen kaveri, joka kiersi meidän tiivistä tyttöporukkaa ja valitsi aina itselleen joukosta parhaan kaverin, jota sit matki. Siis osti tasan samat vaatteet, värjäsi ja leikkasi itselleen tasan saman tukan, hankki samat CD:t ja harrastukset ja lopulta aina sit yritti sen kyseisen, silloisen "bestiksensä" poikaystävää. Sillä oli kyllä päässä jotain pahemman kerran vialla. Paras kamu aina vaihtui kun selvisi, mitä kaikkea hämärää tää tyttö oli tehnytkään. Kun se oli mun tiiviissä kaveripiirissä matkinut ensin yhtä kaveriani ja sit tehnyt saman mulle poikakaverijuttuineen kaikkineen niin lensi kaveriporukasta ulos. Pian sillä oli jo uusi samanlainen....

Tiedän tunteen. Minulla yksi ennen tosi läheinen ystävä joka on nykyään (häneen kohdistuneen totaalisen hermojenmenetykseni jälkeen) pelkkä melko kaukainen kaveri, varasti minulta nuorempana KAIKEN, ideoista tavaroihin. Muutaman kerran yritti poikaystävääkin viedä ennenkuin silmät aukesi ja tajusin totuuden mikä oli suuri syy välien katkeamiseen vuodeksi/pariksi ja etääntymiseen.

Esim. Jos kaveri aikoi pitkään värjätä hiukset oranssiksi ja itse sanoin että tykkään enemmän luonnollisesta tyylistä, minkä vuoksi aionkin ottaa ruskeisiin hiuksiin vaaleita raitoja, oli kaverilla ruskeat hiukset ja vaaleat raidat ennenkun kerkesin edes kampaajalle aikaa varata. Myös vaatteisiin ja ammatinvalintoihin liittyvät unelmani, jotka olin hänelle hyväuskoisena kertonut, selitti omina loistavina ideoinaan! Varasteli myös jatkuvasti kaikkia tavaroitani meikeistä kotiavaimiin, mikä kylläkin selvisi vasta myöhemmin sillä aluksi en ollut ihan varma kuka se oli kun tavarat katosivat ja palautuivat sitten kuukausien päästä outoihin paikkoihin mihin en varmasti olisi niitä itse jättänyt. Esim. kerran olin unohtanut 10e keittiön tiskipöydälle josta se kaverini vierailun aikana katosi. Kun menin vessaan löysin sieltä kaksi 2€ kolikkoa: toisen MOPPIÄMPÄRISTÄ ja toisen wc-pöntön takaa ja muutaman 2€ kolikon kengistä sun muista oudoista kätköistä, kuten kengistä eteisessä.

Lähiaikoina olemme tosiaan lähentyneet vuosien tauon jälkeen etäisiksi kavereiksi jonka johdosta tulivat poikaystävänsä kanssa meille viikonlopuksi yökylään (ymmärrettävästi enemmänkin kihlattuni kuin minun tahdosta), enkä enää edes epäillyt häntä kunnes siivotessa siirsin heidän tavaroitaan olohuoneessa hiukan supumpaan ja satuin sieltä huomaamaan muutama viikko sitten kadonneet luomivärini joiden alta paljastui korvakoruni, peilini ja alusvaatteitani!

En oikein osaa huomauttaa hänelle asiasta joten taitaa olla todellakin taas aika etääntyä.. Mikälie kleptomaani..

Hauska puoli tapauksessa mielestäni on kuitenkin se ettei enää varasta ideoita/yritä pokata poikaystävääni, vaan tekee aivan samat kuviot "uudelle bestikselleen" esim. haluaa samanverran samanlaisia koiria, samanlaisen kämpän, samanlaiset tatuoinnit yms. Välillä mietityttää mistä kaveri saa uusia hiuskoristeita ja meikkejä? Ehkä uuden uhrin kaapista? ;D

Hmmm.Sanotaanko niin, että kun en osaa sisustaa yhtään, niin jos joku kerran elämässä kehuisi täällä jotain ja haluaisi laittaa samanlaisen, olisin ikionnellinen ja kiitollinen, varmaan itkisin, kun tulisi niin hyvä mieli.

Mitä tulee muuhun matkimiseen, niin minua melkein pelottaa joidenkin ihmisten uteliaisuus elämäsi suhteen. Varsinkin kun nämä ihmiset ovat sellaisia, joita et olisi koskaan halunnut edes tuntea, vaan pakon edessä heihin olet törmännyt (naapurit).

Joskus jos käyn jossain tosi nätissä kodissa, haluaisin kaiken sieltä siirtää omaani, varsinkin jos pidän kyseisistä ihmisistä. Mutta realiteetit tulevat vastaan. Mutta en näe mitään pahaa esim. tavaran matkimisessa.

mutta kaikenlainen muu toiminta. toisten tarkkailu lastenkasvatuksen tai muun elmän suhteen. kaikenlainen uteliaisuus toisten elmää kohtaan häiritsee.

Esim. Jos kaveri aikoi pitkään värjätä hiukset oranssiksi ja itse sanoin että tykkään enemmän luonnollisesta tyylistä, minkä vuoksi aionkin ottaa ruskeisiin hiuksiin vaaleita raitoja, oli kaverilla ruskeat hiukset ja vaaleat raidat ennenkun kerkesin edes kampaajalle aikaa varata.

No toi kuulostaa minulta ihan normaalilta. Että joku suunnittelee jotain ihan älytöntä, ja sitten kaveri neuvoo että ei kannata, itse olen harkinnut tällaista. Itse ottaisin tuon vihjeenä että älä värjää oranssiksi vaan mielummin ruskeiksi vaalen raidoin niinkuin minä olen ajatellut (joskus) tehdä.

Siis jos kaveri on heikko ja riippuvainen toisen ihmisen mielipiteistä.

Yhteistyössä