Onko 134cm/24,5kg 9-vuotias liian laiha?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Hilla"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"Hilla"

Vieras
Kolmasluokkalaiselle tytöllämme oli kouluhoitajan tarkastus. Pituutta 134cm ja painoa 24,5kg.

Hoikkahan hän toki on (on ollut koko ikänsä lähes -20 käyrällä) mutta mihinkään ylimääräisiin tarkistuksiin emme ole koskaan joutuneet, sillä lapsi on kasvanut tasaisesti omalla käyrällään.

Nyt uuden koulun terveydenhoitaja onkin yhtäkkiä hirveän huolestunut tytön painosta ja meidän pitäisi kuulemma tulla kerran kuukaudessa tarkistamaan, että painoindeksi ei vaan tipu. Olenko tosiaan sokeutunut tytön hoikkuudelle vai onko uusi terveydenhoitaja ihan syyttä näin hurjan huolissaan?

No meidän poika 7v oli 125cm ja 25.5kg ja ihan nollakäyrällä kaikin puolin..että onhan se teidän tyttö tosi laiha. Itse olin sellainen riuku myös ala-asteella ja vielä yläasteellakin. Mitään syömishäiriötä mulla ei ole koskaan ollut, vaikka vähän kytättiinkin. Nyt 25v iässä olen normaalipainoinen, en enää riuku. :D
Hyvä se minusta on, että kytätään, ei ne vanhemmatkaan aina näe lasten ongelmia.

Mulla on hoikka saman painoinen poika, mutta pituutta on vähemmän (n. 128 cm), joten kyllä teidän neiti on todella laiha. En pitäisi pahana terkan tarkistuksia, hyväähän hän vain tarkoittaa ja tekee työtään.

Minun mielestäni tyttö kuulostaa hoikalta, mutta jos on kasvanut noilla käyrillä, niin en kyllä ymmärrä tuollaista. Joka kuukausi punnitukseen?? Eri asia olisi, jos paino olisi lyhyessä ajassa tippunut. Meillä tyttö, joka kasvaa tasaisesti painokäyrällä -20, eikä mitään ylimääräisiä punnituksia ole ollut sitten taaperoiän.

mun pikkuinen tyttö ( täytti eilen 7v) menee omalla -käyrällään mutta koskaan ei ole oltu liian huolissaan edes neuvolassa.hän vain on keijukaismaisen siro ja ruoka maittaa ok.
kokoa neidillä 120cm ja 18kg

Olen samaa mieltä siitä, että on hyvä, että neuvoloissa ja kouluterveydenhuollossa ollaan tarkkoina, mutta jotenkin en nyt ihan pysty allekirjoittamaan terveydenhoitajan huolta.

Tyttö on kuitenkin kasvanut tasaiseen, painoakin on tullut. Tyttö syö monipuolisesti ja hyvin (mielellään kyllä kasvispainotteisesti). Ja ikävä kyllä koulussa kuulemma syö pieniä annoksia (valittaa, että kouluruokala laittaa kaikkeen liikaa sipulia)

Meillä on 7v poika 133 cm ja 25,5 kiloa eli hiukan lyhyempi ja hiukan painavampi kuin teidän neiti. Minun silmiini toi meidän poika näyttää ihan normilta (on varsin pitkäraajainen tyyppi) eikä terkka/ neuvola ola koskaan mitään maininnut vaikka samalla hoikan pojan käyrällä on aina

Lääkärisivuston lasten painoindeksilaskuri antoi tällaisen vastauksen.

Aikuista vastaava painoindeksi on noin 16.3 kg/m2.

Lapsi on lievästi alipainoinen. Jos lapsi on täysin terve, tilannetta voi seurata laskemalla lasten painoindeksi kerran kuussa. Jos painoindeksi vielä laskee tai lapsi on väsynyt, hänellä on vatsavaivoja tai muita oireita, on syytä käydä lääkärissä.

Tämän lapsen normaalipainon alue on 25.3 - 36.4 kg.

[QUOTE="vieras";25177666]Lääkärisivuston lasten painoindeksilaskuri antoi tällaisen vastauksen.

Lapsi on lievästi alipainoinen. Jos lapsi on täysin terve, tilannetta voi seurata laskemalla lasten painoindeksi kerran kuussa. Jos painoindeksi vielä laskee tai lapsi on väsynyt, hänellä on vatsavaivoja tai muita oireita, on syytä käydä lääkärissä.

Tämän lapsen normaalipainon alue on 25.3 - 36.4 kg.[/QUOTE]

No tämän ohjeen mukaisesti tuo kouluterveydenhoitaja näyttäisi toimivan. Eli tilannetta seurataan kerran kuussa.
Onneksi
- lapsi ei ole väsynyt
- lapsi on ERITTÄIN terve (ekalla luokalla koko vuonna yhden päivän poissa vatsataudin takia, tokan luokan aikana 2 päivää pois vatsataudin takia ja nyt kolmannella 2 päivää pois flunssa takia)
- lapsi ei valittele vatsavaivoja koskaan
Toisaalta ihan uutena juttuna nyt tänä syksynä on tullut se, että lapsi valittelee silloin tällöin päänsärkyä...

[QUOTE="vieras";25177666]Lääkärisivuston lasten painoindeksilaskuri antoi tällaisen vastauksen.

Tämän lapsen normaalipainon alue on 25.3 - 36.4 kg.[/QUOTE]

Eli th toimii oikein laskiessaan bmi:in kerran kuussa

Itsekin jouduin lapsena kouluterveydenhoitajan kuukausittaiseen tarkkailuun ja nimenomaan joutumiselta se silloin tuntui! Syyllistettiin, paheksuttiin kun paino ei nouse jne. Terve lapsi olin, mutta painoa oli liian vähän, mihin vaikutti pieni ruokahalu koulussa ja ihan perimä. Nyt aikuisena edelleen muisto tuosta on kipeä, koska huomattavan hoikka lapsi saa helposti negatiivista huomiota osakseen niin koulukavereilta kuin koulun henkilökunnaltakin! Vaikeaa nähdä itseään hyväksyttävänä ja kauniina, kun aina arvostellaan. Tyttö on herkässä iässä ja se pitää muistaa kun painoa kommentoidaan, ole kyse ali- tai ylipainosta.

Eli jos tyttö menee painon seurantaan, niin kuin varmaan kannattaa, niin olethan tyttösi tukena ja pidät huolen siitä, ettei päästä syyllistämään! Annat ymmärtää, että on hyvä sen kokoisena kuin on. Jos terveys on kunnossa eikä tuohon liity mitään laihduttamista, niin on tärkeää, että tyttö saa olla tyytyväinen siihen minkälainen on.

Miksi tyttö syö kasvispainotteisesti? Paranisiko ruokahalu ihan kunnon kasvisruokaa syömällä, jos nyt joutuu syömään väkisin lihaa ja vaihtoehtona on ravitsemusköyhät kasvislisukkeet?

lapsesi ei todellakaan ole liian laiha minulla on 12 vuotias tytär joka on 164 centtiä pitkä ja painaa 39 kiloa tyttö on erittäin hoikka muttei mikään sairaanloisen laiha syö lämpimän ruuan vähintään 3 kertaa päivässä joskus jopa 4 kertaa päivässä

[QUOTE="Rose";25177624]Aika pieni on. Meidän 135 cm poika painaa 32 kg ja on tosi hoikka, tosin lihaksikas![/QUOTE]

Mulla on 9-vuotias 137-senttinen poika, ja painoa on 31 kg. Poika on tosi hoikka, ei grammaakaan liikaa missään ja lihaksia löytyy, joten ap:n tyttö on mielestäni kyllä jo liian laiha.

Miksi tyttö syö kasvispainotteisesti? Paranisiko ruokahalu ihan kunnon kasvisruokaa syömällä, jos nyt joutuu syömään väkisin lihaa ja vaihtoehtona on ravitsemusköyhät kasvislisukkeet?

Syö kasvispainotteisesti siksi, että kotona minulla ei riitä resurssit tehdä hänelle kasvisruokaa (2 muutakin lasta). Eli tosiaan vähän niin, että syö salaatin ja keitetyt vihannekset sun muut ensin ja sitten vähän painostettuna myös lihaa tai kanaa. Ainoa mikä uppoaa TOSi hyvin kasvisten lisäksi on kala. Sitä yritämme syödä vähintään 2 kertaa viikossa.

[QUOTE="Hilla";25177364]Kolmasluokkalaiselle tytöllämme oli kouluhoitajan tarkastus. Pituutta 134cm ja painoa 24,5kg.

Hoikkahan hän toki on (on ollut koko ikänsä lähes -20 käyrällä) mutta mihinkään ylimääräisiin tarkistuksiin emme ole koskaan joutuneet, sillä lapsi on kasvanut tasaisesti omalla käyrällään.

Nyt uuden koulun terveydenhoitaja onkin yhtäkkiä hirveän huolestunut tytön painosta ja meidän pitäisi kuulemma tulla kerran kuukaudessa tarkistamaan, että painoindeksi ei vaan tipu. Olenko tosiaan sokeutunut tytön hoikkuudelle vai onko uusi terveydenhoitaja ihan syyttä näin hurjan huolissaan?[/QUOTE]

Meillä samankokoinen tyttö. Ja meilläkin sama juttu, että terkkarin mielestä pitäisi saada painoa ylös, koska painonnousu on hidastunut. Vaikka lapsi on pitkän ajan ollut yhtä hoikka, aiemmin terkkari sanonut, että on ihan ok.

Ymmärrän kyllä, jos paino on noussut vuodessa vain puoli kiloa, on se liian vähän? Ohjeeksi antoi, että öljyä ja margariinia reilusti ja isommat annokset.

Noh, lapsi syö sen minkä syö, en ala häntä pakottamaan. Ja minun siilmiini hän ei näytä liian laihalta/hoikalta, mitkään luut ei törrötä tms. Mutta kerta painonnousu on hidastunut, pitää ruokavalioon kiinnittää enemmän huomiota.

[QUOTE="poikia3";25177859]Mulla on 9-vuotias 137-senttinen poika, ja painoa on 31 kg. Poika on tosi hoikka, ei grammaakaan liikaa missään ja lihaksia löytyy, joten ap:n tyttö on mielestäni kyllä jo liian laiha.[/QUOTE]

Pojilla tosiaan kouluikäisinä jo lihasta aika lailla enemmän kuin tytöillä. Vaikka samalla tavalla liikkuisivatkin. Eli en menisi tyttöjen ja poikien painoja ihan yksioikoisesti vertaamaan.

Meillä myös laiha ja pieni tyttö .8-v,pituus 125 ja paino 18kg.Koko ikänsä mennyt jotain -20 käyrällä,ollaan käyty sillon pienempänä kaikki keliakia ym kokeet.Mitään ei löytynyt.Syö vähän mutta mites pakotat.Meillä on säännölliset ruoka-ajat ja ulkoilut.Kysyiynkin lastenlääkäriltä että pitäsikö hälle tarjoilla vaan lempiruokia että söis enemmän niin lääkäri oli kyllä sitä mieltä että samaa ruokaa kun muutkin syö.Meidän tyttö taitaa olla koko koulun pienin ja kieltämättä asia häntä itseään harmittaa.Kovasti yritän tsempata ja nyt hän on huomannut että pienuudesta on jotain hyötyäkin:tyttöjumpassa on ylivoimainen telineillä ym.Meidän 4-v on n.110cm ja painaa saman verran...

Meilläkin käytössä tuo turkkilainen jogurtti. Ei vaan ole halvimmasta päästä kun haluan käyttää kotimaista. Lapsi ei tosiaan syö mitään kevytruokia, paino ei kyllä silti ole vielä nousussa. Varmaan kun liikkuu niin paljon.

Takaisin koneen ääressä.
Meillä tytön herkkua on esim raejuusto, jota menisi vaikka purkillinen joka päivä välipalaksi.
Juo myös paljon maitoa (kevytmaito) ja jugurttiakin menee.
Tykkää kovasti ruisleivästä juuston kera.
Tänään oli iltaruoaksi lohikeittoa ja sitä meni ISO lautasellinen ja kaveriksi kaksi ruisleipää.
Mutta ulkoilee ja touhuaa paljon, vaikka ei "varsinaisesti" urheile.

Mun korvaani kuulostaa laihalta.

Mutta niinhän jotkut on, laihoja. Aina. Jos syö terveesti, on terve, ja on aina ollut pituus-painosuhteeltaan hoikka, niin en ehkä osaisi olla huolissani...suostuisin silti terkkarin seurantaan varmuuden vuoksi.

Mun miehen perheessä on tuollaisia ikilaihoja. Esimerkiksi miehen yksi sisko ei ole koskaan saanut painoaan nousemaan, vaikka on yrittänyt - edelleen on laiha tikku, ja ikää on yli 40 v. Terve silti.

Mun korvaani kuulostaa laihalta.

Mutta niinhän jotkut on, laihoja. Aina. Jos syö terveesti, on terve, ja on aina ollut pituus-painosuhteeltaan hoikka, niin en ehkä osaisi olla huolissani...suostuisin silti terkkarin seurantaan varmuuden vuoksi.

Mun miehen perheessä on tuollaisia ikilaihoja. Esimerkiksi miehen yksi sisko ei ole koskaan saanut painoaan nousemaan, vaikka on yrittänyt - edelleen on laiha tikku, ja ikää on yli 40 v. Terve silti.

Meillä itseasiassa miehen koko perhe on tuollaisia tikkulaihoja - miehen vanhemmat on luuta ja nahkaa ja ikää n 70, miehen sisko oli 40v ja tikku ja mies on aina ollut minusta vähän liian laiha. Joten on helppo nähdä mistä tämä taipumus periytyy...