Lievä anafylaksia, paniikkihäiriö vaiko molemmat?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tutina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tutina

Vieras
Söin tuossa reilu tunti sitten leipää ja salaattia. Yhtäkkiä suussani kielen takaosassa alkoi tuntua kutinaa joka levisi korviin. Lopetin syömisen heti ja join vettä sekä kävin vielä huuhtomassa suun vedellä. Sitten alkoi tuntua kieli hieman oudolta. Se ei kuitenkaan näyttänyt turvonneelta. Sama huulilla. Sitten kurkkussa tuntui olevan pala ja rintakehällä tuntua painontunnetta. Sitten iski paniikki. Alkoi huimaamaan, tärisyttämään ja sydän hakata villisti. Siitä on nyt tunti kun nuo oireet alkoivat. Kutina hävisi, mutta välillä tuntuu kuin se pala kasvaisi kurkussa ja sitten taas pienenisi. Rintakehällä on edelleen painon tunnetta ja lievää kipua. Kuitenkaan minulla ei ulkoisesti näy mitään turvotuksia eikä ihottumaa. vieläkin tärisyttää hiukan ja menee kylmiä aaltoja ja naamaa kuumottaa. Silloin tuli myös semmoinen, että kädet ja jalat meni ihan kylmiksi ja vähän jäykiksi. Verenpainemittaria minulle ei ole. En ole mitään poikani lääkkeitä (ventoline, xyzal) uskaltanut ottaa kun jos onkin paniikkihäiriö. Minulla ei ole koskaan ollut allergisia reaktioita. Ja edellisestä paniikkihäiriö kohtauksesta on vuosia. Olisi kiva kuulla kokemuksia niin paniikkihäiriöstä kuin anafylaktisesta shokista. Miehen herätin tuossa ja on koko ajan nyt vahdissa ihan vain varmuuden vuoksi, jos tila huononeekin. Sen verran ikäviä kokemuksia päivystyksestä ettei tahtoisi turhaan sinne soitella.

Tai kenties pähkinää tai jotain siemeniä? Pähkinöistä voi saada pahan reaktion ja se vaan pahenee kerta kerralta, joten jos salaatissa oli pähkinää kannattaa välttää syömästä sitä enää koskaan.

Ei tuo ainakaan anafylaktiselta kohtaukselta kuulosta, muuten et olisi täällä kirjoittelemassa. Minä olen ollut tukehtumisvaarassa penisilliiniallergian vuoksi, eikä siihen liittynyt muita oireita, kuin se kurkun turpoaminen ja se ei mennyt välillä pois ja tullut takaisin vaan paheni vaan. Silti en panikoinut, kun olin tottunut siskoni hankaliin astmakohtauksiin ja siihen miten hänkään ei panikoinut. Minä olen kuullut sellaisesta, että niin kauan kun (oletettu) turpoaminen ei haittaa puhumista, ei ole mistään kovin vakavasta kyse. Veikkaisin että sinä panikoit nyt. Leipä on saattanut jostain syystä ärsyttää kieltäsi (kurkkutulehdus alkamassa tai olet syönyt tosi karkeaa ruisleipää) tai on joku muu syy tuohon. Jos teillä on jotain antihistamiineja ja olet paniikissa, voit varmaan ottaa sellaisen, mutta muuten ei ole varmaan aihetta mihinkään toimenpiteisiin.

Hei, mulle tuli tollanen samanlainen kohtaus viime joulun aikaan. Noihin sun oireisiin lisäisin, että vatsa meni sekaisin ja röyhtäytti ihan kamalasti. Kieli turposi mahdottomasti ja ehkä mä myös panikoiduin kun alkoi palelataa ja raajoista mennä tunto...
Mutta olin syönyt myös salaattia jossa tomaattia ja lohta...tomaattia epäilin kyllä, mutta jotenkin aattelin sitten, että olisiko ollut vaan paniikkikohtaus. Mies soitti terveysneuvontaankin..mutta ei ne siellä pitänyt kovinkaan pahana.

Kiitoksia vastauksista. Hieman säikäytti tuo tilanne. On siis olemassa hitaasti etenevä anafylaksia ja sitä siis mietin toisena vaihtoehtona. Kurkun kutina ja kuristus on nyt ohi, mutta rintakehää puristaa edelleen. 2,5h siitä kun alkoi. On myös mahdollista että olen kipeäksi tulossa. Hieman hermoheikoksi tässä itsensä tuntee. Kuitenkin ihan uusi juttu mulle tämmöinen.

Anafylaktisesti reagoivan lapsen äitinä yhdyn niihin, jotka kirjoittivat ettei anafylaksia sisänsä voi olla 'lievä'.

Varmaan voisi kuitenkin olla jokin muu voimakas allerginen reaktio. Paniikkikohtauksen olen saanut itse, en tunnistanut siitä (kaikkia) oireitasi.

Anafylaktisesti reagoivan lapsen äitinä yhdyn niihin, jotka kirjoittivat ettei anafylaksia sisänsä voi olla 'lievä'.

Varmaan voisi kuitenkin olla jokin muu voimakas allerginen reaktio. Paniikkikohtauksen olen saanut itse, en tunnistanut siitä (kaikkia) oireitasi.

Voisko tollanen olla sitten allerginen kohtaus+pelkoreaktiosta johtuva paniikkikohtaus?

Hei, mulle tuli tollanen samanlainen kohtaus viime joulun aikaan. Noihin sun oireisiin lisäisin, että vatsa meni sekaisin ja röyhtäytti ihan kamalasti. Kieli turposi mahdottomasti ja ehkä mä myös panikoiduin kun alkoi palelataa ja raajoista mennä tunto...
Mutta olin syönyt myös salaattia jossa tomaattia ja lohta...tomaattia epäilin kyllä, mutta jotenkin aattelin sitten, että olisiko ollut vaan paniikkikohtaus. Mies soitti terveysneuvontaankin..mutta ei ne siellä pitänyt kovinkaan pahana.

Kuulostaa tutulta. En tuohon ekaan kirjoittanut sitä, että tärinän lisäksi kädet ja jalat meni ihan kylmiksi ja jännän jäykiksi/hieman tunnottomiksi. Ja ilmaa kyllä tuli molemmista päistä.. Nyt on kädet jo ihan lämpimät ja ihan tosi väsyolo. Tärinäkin meni ohi. En siis mitään lääkkeitä ole ottanut. Mietin vain, että uskallanko nyt tuota xyzalia ottaa kun on mulle täysin uusi lääke (en ole koskaan mitään histamiinia joutunut ottamaan). Toisaalta voikohan oireet tulla takaisin tai pahentua uudestaan? Salaatissa oli paprikaa. Olen sitä kyllä ennenkin syönyt eikä ole mitään tommoista tullut.

Kuulostaa tutulta. En tuohon ekaan kirjoittanut sitä, että tärinän lisäksi kädet ja jalat meni ihan kylmiksi ja jännän jäykiksi/hieman tunnottomiksi. Ja ilmaa kyllä tuli molemmista päistä.. Nyt on kädet jo ihan lämpimät ja ihan tosi väsyolo. Tärinäkin meni ohi. En siis mitään lääkkeitä ole ottanut. Mietin vain, että uskallanko nyt tuota xyzalia ottaa kun on mulle täysin uusi lääke (en ole koskaan mitään histamiinia joutunut ottamaan). Toisaalta voikohan oireet tulla takaisin tai pahentua uudestaan? Salaatissa oli paprikaa. Olen sitä kyllä ennenkin syönyt eikä ole mitään tommoista tullut.

Jospa niissä ulkomaisissa vihanneksissa on joskus sellasia myrkkyjä, että niitä ei kestä...? Mulle muutenkin joskus tulee kutinaa ulkomaisista tomaateista, kotimaisista ei yleensä koskaan.

Kuulostaa tutulta. En tuohon ekaan kirjoittanut sitä, että tärinän lisäksi kädet ja jalat meni ihan kylmiksi ja jännän jäykiksi/hieman tunnottomiksi.

Tuollainen on klassinen hyperventilaation eli paniikkihäiriön oire, eikä käsittääkseni liity mitenkään anafylaksiaan tai allergiaan.

Paprika on monelle paha ruoka-aines. Minulla on paha närästystauti ja paprikasta tulee välillä tosi paha olo. Mahahappojen nouseminen ylös asti voi myös aiheuttaa kummallista tunnetta kurkussa.

mulla oli joku tommonen reaktio.. kurkku,kieli,naama turpos ja olin täynnä nokkosihottumaa,mitään erikoista en ollut syönyt,kiireesti terkkarille piikille,varmaan olis turvonnut umpeen jos en olis mennyt. Mitään allergiaa ei löytynyt..on ollut välillä nokkosihottumaa jne mut ei tohon pisteeseen mennyt 7 vuoteen..

Ja se kutina siirtyi jalkapohjiin/tuli takaisin kurkkuun. Jännän voimaton olo. Ihan hulluksi tässä itsensä tuntee.

Jos sinua kutittaa ja omasta mielestäsi turvottaa, mutta mitään ei näy päällepäin, niin tuskinpa on mistään todellisesta allergisesta jutusta. Olen itse sillä lailla herkkä, että jos ajattelen että kutittaako minua jostakin (niin kuin juuri tällä hetkellä), niin alkaa syhyttää kasvoista, käsistä, niskasta ja oikeastaan ihan joka paikasta:D Tälläkin hetkellä minua kihelmöi niskasta, käsistä, kasvoista ja oikeastaan joka paikasta, mutta se johtuu mitä ilmeisimmin hyperventilaatiosta. Minä en ole koskaan saanut paniikkikohtausta, mutta minulla on useasti väsymykseen ja stressiin liittyvää hyperventilaatiota ja siitä ensimmäinen oire minkä huomaan, on ihon kihelmöinti.

Olen 100 % varma, että sinulla ei ole allergiaa tai jos on, niin se ei ole kovin vakava asia. Yritä keksiä muuta ajateltavaa. Jos sinä olisit kuolemassa tuohon, et todellakaan kirjoittelisi täällä enää!

Tulipa tuossa tuplasti tuota kihelmöintiä siitä syystä, että ensin ajattelin että oli vain sellaisesta kuvitellusta kutinasta kyse, mutta sitten hoksasin että hyperventiloin. En ole koskaan kuullut että muilla olisi hyperventilaatiota ilman paniikkioireita ja olisi kiva kuulla mitä sille voi tehdä. Minulle on tehty hyperventilaaiotesti ja se osoitti hyperventilaatiotaipumuksen. Ainoa apu minkä lääkäri keksi, oli kokeilla SSRI -vai mitä ne nyt ovat- masennuslääkettä. Kolmen kuukauden kokeilun jälkeen todettiin, että silä ei ollut mitään vaikutusta. Hyperiä oli edelleen päiväkausia yhteen putkeen ja sitten taas ei. Ärsyttävää.

Mulla on maha pömpöllä ja sormuksesta ja sukista jäi kunnon urat, et on sitä turvotusta. Kuitenkin hengitys jutut helpotti jo. Silti hiukan huolestuttaa kun ehdin siinä säikähtää.

elämää: Kiitos, tuo kyllä jotenkin lohdutti, et en tosiaan tässä ois jos ois kunnon anafylaksia päällä. Kuulostaa kurjalta tuo sun tilanne tuon hyperventilaation kanssa. :/

Yhteistyössä