G: kaupan piparitaikina vaiko itse tehty?

"vieras"
Ennen tein itse, nykyään ostan vain valmiit piparit. Annas perppakakkor:eit. Välillä en osta niitäkään kun ei meil tahdo kukaan niit pipareita syödä, oli ne sit valmiita, ite tehtyjä tai valmistaikinasta kyhättyjä.
 
Luultavasti tämä on se millä teen. Tämä on ns. piparitalotaikinaa. Eli hyvin kestävää rakentaa. Siis nimenomaisesti hyvää piparitaloihin ja kuusenkoristeisiin.

2dl siirappia
2dl sokeria
250g margariinia
4 tl kanelia
3 tl inkivääriä
2 tl neilikkaa
2 tl soodaa
10 dl vehnäjauhoja (itse kyllä pistän tuntuman mukaan, enkä ole ikinä tuohon lukuun asti päässyt)

Eka kiheutetaan musteet, sokeri, siirappi ja margariini. Jäähdytetään. Sitten sooda ja jauhot, jotka lisätään siivilällä seokseen. Sekoitetaan tasaiseksi ja pistetään jääkaappiin odottamaan seuraavaa päivää.
 
"mona"
Kaupan taikina koska leivon ainoastaan lasten takia ja niiden kanssa eikä ne vielä ymmärrä taikinan teosta. Sit kun ovat isompia niin varmaan teen ite taikinan niiden kanssa.
 
"vieras"
Kerran kokeilin kaupan taikinaa, merkkiä en muista, mutta ei maistunut. Itse teen taikinan suvussa kulkeneella ohjeella. Pidän paljon leipomisesta, joten en koe taikinan tekoa työläänä. Valmiit piparit eivät minulle maistu, mutta se taikina! Syön sitä leipoessa melkein vatsani kipeäksi.
 
"pallero"
Itse tehty kyllä parempaa, mutta valmistaikinaa helpompi leipoa ja siten lasten kanssa kätevämpää. Viime vuonna tein itse taikinan, paitsi taloon oli valmistaikina. Nyt just eilen lasten kanssa leivottiin valmistaikinasta tän joulun piparit.
 
"vieras"
Tänään leivottiin. Mun ohje on 3 pkt voita, 1 prk siirappia, 12 tl kanelia, inkivääriä, pomeranssin kuorta ja neilikkaa, 12 dl sokeria -> kiehauta ja jäähdytä haaleaksi. Lisää 6 munaa ja 47 dl jauhoja ja 12 tl soodaa.
Taikinaa tulee paljon mutta on meillä noita leipojia ja syöjiäkin. Taikina on tosi helppo leipoa. Toki pitää olla sen yön yli jääkaapissa.
 
"vieras"
Ehkä jonain päivänä vielä teen itse taikinankin, kun nostalgianälkä kasvaa riittävän isoksi. Valmistaikinaa on pakasteessa. ja kaupasta tuli ostettua ihania pipareita vielä ihanammassa peltirasiassa. Mutta ne on jo melkein syöty, piparit maistuu parhailta ennen joulua :D
 

Yhteistyössä