Mitä asioita olet tajunnut vähän "myöhässä"?

• Viestiketjun aloittaja Onneton tunari
  • Ensimmäinen viesti
Keittiönoita
Ihmisten pahuuden. Mä elin lapsena hyvin suojattua elämää ja teininäkin vielä autoritääriset vanhempani pitivät mut vaaleanpunaisessa pumpulissa. Ihmisten pahuuden kohtasin vasta aikuisena. Ihan hiljattain aikuinen tyttäreni kirjoitti Facebookissa tyyliin "kiitos äiti, että et kasvattanut minua pumpulissa". Mulle tytön sanat merkitsevät tosi paljon. Olisin halunnut olla ylisuojeleva äiti pienokaiselleni, mutta tähän maailmaanhan lapsi piti kasvattaa eikä omaksi jatkeekseni.

"mee"
Sain pari viikkoa sitten tietää, että nenä ja korvat kasvavat koko elämän ajan, kun tyttäreni asian minulle kertoi. Selvisipä nyt sekin miksi monesti vanhoilla miehillä on niin isot korvat :)

[QUOTE="Pim";25153631]Mä luulin alakoulu ikäiseksi asti, että ennen vanhaan, mummojen nuoruudessa, on ollut mustavalkoista maailmassa. Valokuvat olivat mustavalkoisia niin miksi olisin muuta kuvitellut. Selvisi kun kysyin äidiltäni, että milloin maailmaan tuli värit :D :D[/QUOTE]

Minä ajattelin pienenä näin myös. Vietin monta hetkeä miettimässä, että kuka väritti kaikki puunlehdet ja eritoten että kuka sai päättää, minkä värisiä mistäkin tulee?

muistelmia
- kirjotin ala-asteella muistaakseni neljännelle luokalle asti matenmatiikka. vasta sitten huomasin, että kyseinen oppiaine onkin matematiikka
- mun vanhemmat ei ole mitään "seurapiiri-ihmisiä", siksi olen lähes aikuiseksi asti tulkinnu väärin sen kuka pitää minusta ja kuka ei pidä. Ja myös tulkinnu vastakkaiselta sukupuolelta helposti kiinnostukseksi sellaisen tavallisen ystävällisyyden (vaikka että porukassa piti kädestä tai antoi oman siideritölkkinsä mulle, muistan ihastuneeni koko 16-vuotiaan tarmollani, ja pettymys oli suuri kun tajusin ettei se välitäkään minusta), ja toisaalta taas olen ajatellu ihmisten kieroilevan vilpittömissä tilanteissa (esim kun ollessani 18v nykyinen mieheni, silloinen puolituttu nuorimies kysyi, aletaanko seurustelemaan kun olen hänen mielestään niin kiva, mä ajattelin että tuo mies on niin hyvän näköinen ja ihana, ettei tuollainen voi olla kiinnostunu minusta ja vastasin kysymällä, kenen kanssa oot lyöny vetoa että suostun... se oli vähän että HÄH)

"surullinen"
Siis miten olette onnen saaneet. tekemällä niin kuin muut haluaa vai niin, kuin itsestä hyvältä tuntuu vaikka se aiheuttais ongelmia?
Mulla olis omiakin toiveita, mutta väliin tuntuu, että helpommalla pääsee menemällä muiden mielen mukaan, mutta onnelllinen en ole silloinkaan...

"surullinen"
[QUOTE="surullinen";25154453]Siis miten olette onnen saaneet. tekemällä niin kuin muut haluaa vai niin, kuin itsestä hyvältä tuntuu vaikka se aiheuttais ongelmia?
Mulla olis omiakin toiveita, mutta väliin tuntuu, että helpommalla pääsee menemällä muiden mielen mukaan, mutta onnelllinen en ole silloinkaan...[/QUOTE]

Jaaha tähänkö tää sit tuli. olkoot...

"vieras"
Olen aina pitänyt itseäni - no - rumana tai ei viehättävänä, koska lapsuudenperheessäni aina toitotettiin kuinka kaunis sisarenii on ( lapsihan laskee 1+1). Ajattelin, ettei kukaan ( poika tai mies) voi pitää minusta ja arvelin olevani tuomittu vanhaksi piiaksi.

Olen onnellisesti naimisissa ja perheellinen ihminen. Suuri yllätys (tai järkytys!) on ollut kun muutama nuoruuden aikainen miespuolinen tuttava on tullut kertomaan parin vuoden sisällä, kuinka ihastuneita ja rakastuneita he olivat olleet minuun!

"vieras"
[QUOTE="mee";25154205]Sain pari viikkoa sitten tietää, että nenä ja korvat kasvavat koko elämän ajan, kun tyttäreni asian minulle kertoi. Selvisipä nyt sekin miksi monesti vanhoilla miehillä on niin isot korvat :)[/QUOTE]

en kyllä usko tuota. se on vaan niin, että vanhemmiten rasvakudos ja lihaskudos vähenee. Kovat rakenteet, kuten rustot yms säilyvät ennallaan.

Mä kans pienenä luulin että maailma on joskus ollut mustavalkoinen, ja itse asiassa vieläkin kun mä mietin sellaisia historiallisia juttuja joista oon nähnyt vaan mustavalkoisia kuvia/filmejä mä välillä jotenkin ajattelen että silloin ois ollut sellaista :D:ashamed:

Sit joskus alakoululaisena (varmaan ekalla tai tokalla) luulin että rippikoulu ja lukio on sama asia :LOL:

Siis näitä ois vaikka kuinka paljon, mähän saan lähes päivittäin jotain ahaa-elämyksiä että aijaa, noinko toi onkin muttei nyt muistu mieleen mitään hassuja :D

tiek
Kyllä ne kasvaa.
Tieteen kuvalehti 11/2003, s.9:
Normaalisti sekä nenän, korvalehtien, käsien ja jalkojen kasvu lakkaa murrosiän päätyttyä, jolloin myös ihmisen pituuskasvu loppuu. Esimerkiksi kengännumero pysyy yleensä jokseenkin samana koko aikuisiän.
Käsitykselle, että nenä ja korvalehdet jatkavat kasvuaan koko ihmiselämän ajan, ei ole saatu tieteellistä tukea. Kyseessä on uskomus, joka perustuu todennäköisesti siihen, että ihmisen olemus ja samalla kasvojen mittasuhteet muuttuvat usein iän karttuessa.
Kasvuhormonin liikaerityksestä johtuvaa akromegaliaa eli jättikärkisyyttä sairastavilla ihmisillä kehon ääriosat, mm. sormet, varpaat, nenä ja leuka, kasvavat poikkeuksellisesti vielä aikuisiälläkin. Hoitamattomana akromegalia vääristää vähitellen kasvojen ja vartalon mittasuhteita huomattavasti.

Mulla näitä riittää.. :D
Viimeisin sattui muutama viikko sitten, kun mies oli lähdössä työmatkalle - puhui Arlandan lentokentästä. Olin ihan että VAU! Sä pääset JENKKEIHIN! Mies katto hitaasti ja totes, että se on kyllä ihan Ruotsissa...

Sit toinen juttu, minkä tajusin vasta, on että traktoreihin ym. muihin "koneisiin" myytävä polttoaine on ihan täysin samaa dieseliä kuin mitä autoihinkin, se on vaan värjättyä. En meinannu millään uskoa tätä todeksi ja olin pitkään ihan hämmästynyt.

Onneton tunari
Sit toinen juttu, minkä tajusin vasta, on että traktoreihin ym. muihin "koneisiin" myytävä polttoaine on ihan täysin samaa dieseliä kuin mitä autoihinkin, se on vaan värjättyä. En meinannu millään uskoa tätä todeksi ja olin pitkään ihan hämmästynyt.
Miksi se on värjättyä? Mä en sitten tosiaankaan tiedä traktoreista saati muista koneista yhtään mitään.

Mä oon aina muuten kuvitellut poutapilven sellaiseksi pilveksi, jonka takaa aurinko leppoisasti paistelee enkä ole koskaan miettinyt asiaa sen kummemmin. :D

Miksi se on värjättyä? Mä en sitten tosiaankaan tiedä traktoreista saati muista koneista yhtään mitään.
Polttoöly on värjättyä ja sitä voi käyttää traktoreissa ja muissa työkoneissa, ellei niillä ajeta yleisillä teillä.
Siis diesel on samaa tavaraa kuin polttoölykin, polttoöljy vain on värjättyä juurikin sen vuoksi, että siitä saa sakot jos sitä käyttää yleisessä käytössä olevassa työkoneessa. Se on veronkiertoa.
-Suomiko sarvikuonojen maa?=

Huoh minä
Joskus nuorena kuulin kun sukulaisnainen kertoi toiselle että oli vaikeaa kun hän oli synnyttänyt juuri ja sairaalassa olivat siteet olleet loppu. Ihmettelin mielessäni että miten sillä noin heti synnytyksen jälkeen kuukautiset alkoi...

"joku"
[QUOTE="Noora";25154904]Mä yllätyin yliopiston suomen kielen luennolla kun sain kuulla että maailma on yhdyssana. Olin ajatellut että siinä vaan sattumalta on maa ja ilma mutta että se ei mikään yhdyssana olis.[/QUOTE]

Kiitos kun valaistit, en olisi tiennyt tota... En muutenkaan hirveesti pohdi sanojen tarkoitusta.

Joskus ammattikoulussa otti opettaja esiin jäätelökauhan ja kysyi "mikä tämä on?", innoissani viittasin, mutta ONNEKSI ei opettaja valinnut minua vastaamaan... Olin nimittäin koko pienen ikäni luullut että jäätelökauha on nimeltään PÄPPI!! :D :ashamed:
Totesin, kun joku oppilas sanoi, että se on jäätelökauha, että " TÄH, eikö se olekaan päppi? Mä olen aina luullut että sitä sanotaan oikealla nimellä päpiksi.". Luokka sai hyvät naurut ja muakin kyllä huvitti :D
Sain sitten tietää, että nimesin joskus 2vuotiaana tuon esineen päpiksi... :D

• Tykkää
Reactions: Siobhan42

Yhteistyössä