YLE: Asuntovelalliset vaaravyöhykkeessä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja MM95
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tottakai voi ostaa ihan millä tahansa hinnalla asunnon, jos siihen on varaa. Älä sinä päätä muiden puolesta.

Meillä otettiin monen köyhimyksen mielestä varmaankin jättilaina. Sen maksu on onnistunut ihan hyvin, vaikka perheessämme on oltu vanhempainvapaalla, hoitovapaalla, osittaisella hoitovapaalla ja työttömänä. Ja korotkin olivat samaan aikaan liki 6 %.

meillä ei ole lainaa euroakaan, asutaan vielä vuokralla. sitten kun taantumasta on selvitty ja molemmilla vakiduuni, harkitaan KOHTUULLISTA lainaa. ei edes autolainaa, kulutusluottoja jne.
säästöjä kyllä.

No musta se nyt on silkkaa idioottimaisuutta ettei ole asuntoa ostettaessa pohdittu erilaisia elämäntilanteita ja mitoitettu se velka sit siihen.

No onhan se jossittelua mutta joskus se jossittelu muuttuu todeksi. Meillä on sen verran lainaa et vaikka meistä molemmat jäätäs työttömiksi niin meillä on varaa myös lyhentää velkaa ja asua.

Haaveillaan omakotitalosta mutta ei ole uskallusta sellasta ostaa koska ei haluta joutua kuseen sen kanssa. Vakituinen duunpaikka ei nykyään ole niin autuas et sen varaan paljoa voi laskea.

Mä en oo sellanen et " no katsotaan sit ku se tilanne tule"

[QUOTE="heh";25145280]Eihän nykyisellä kuplahintatasolla voi näin toimia. Tulee väkisinkin ottaneeksi liian suuren velan. Tilanne näyttää lähteneen kyllä nyt korjaantumaan.[/QUOTE]

Miten niin tulee väkisin ottaneeksi liian suuren lainan?

[QUOTE="heh";25145280]Eihän nykyisellä kuplahintatasolla voi näin toimia. Tulee väkisinkin ottaneeksi liian suuren velan. Tilanne näyttää lähteneen kyllä nyt korjaantumaan.[/QUOTE]

Rommaaja on saanut porttikiellon suomi24-palstalle, kun pitää tulla tänne vohkaamaan 'maailmanlopusta'.

[QUOTE="vieras";25145265]Rommaa rommaa!

Mene apina takaisin suomi24 ennustamaan romahduksia joita ei ikinä tule.[/QUOTE]

Käyttäydypä asiallisesti, vaikka kriisin uhreihin kuulutkin.

[QUOTE="vieras";25145316]Miten minä kuulun "kriisin uhreihin"?[/QUOTE]

Mikä muukaan motivoisi nimittelemään apinaksi ja keksimään jotain hourupäisiä "suomi24" -juttuja ? Kyllä se kuule paistaa läpi. Ihmisiä on varoitettava. Pidit siitä tai et.

[QUOTE="noh";25145338]Mikä muukaan motivoisi nimittelemään apinaksi ja keksimään jotain hourupäisiä "suomi24" -juttuja ? Kyllä se kuule paistaa läpi. Ihmisiä on varoitettava. Pidit siitä tai et.[/QUOTE]

Hahhah. Minä asun halvassa vuokra-asunnossa että ei vaikuta romahdus minun elämääni. Naurattaa vaan kaltaisesi pellet jotka jaksavat höyrytä tuomiopäivä-ennustuksiaan kun ne eivät kuitenkaan ikinä realisoidu.

Toki on sekin vaihtoehto, että kukaan ei osta enään asuntoja, hinnat laskevat väkisin ja sijoittajat ostavat ne. Sen jälkeen sijoittajat rikastuvat ja vuokralaiset köyhtyvät. Ehkä se tulee olemaankin pelinhenki jatkossa.

Me kun lainaa oltiin asuntoa varten ottamassa, ihan jo pankissa lainaneuvottelija sanoi,että pitää miettiä pystytäänkö makselee lainaa pois jos tulot tippuu puolella ja miten käy jos korot nousee roimasti.Meillä on aika pieni laina (130t€) jäljellä ja pystytään makselee sitä ihan hyvin vaikka vain mun mies on tällä hetkellä töissä ja mä kotona lasten kanssa.Mua kyllä hirvittää se,että tosi monet kaveritkin on ottaneet jotain 250-300t€n lainoja tässä maksimilaina-ajoilla,että mitä he sitten tekee,jos jotain käy..No eihän se minun murheeni ole,mutta tuntuu oudolta,jos ei osata ajatella viikkoa pidemmälle näitä asioita.Eli kyllä mä sanoisin,että on myös hiukan ihmisten omaa syytä jos joutuvat kuseen niiden lainojensa kanssa..

[QUOTE="vieras";25145362]Hahhah. Minä asun halvassa vuokra-asunnossa että ei vaikuta romahdus minun elämääni. Naurattaa vaan kaltaisesi pellet jotka jaksavat höyrytä tuomiopäivä-ennustuksiaan kun ne eivät kuitenkaan ikinä realisoidu.[/QUOTE]

Kyseessähän oli siis valtiovarainministeriön virallinen varoitus.

Alkuperäinen kirjoittaja kyl se siitä;25145344:
Näköjään joillakin asuntovelallisilla pinna "hiukan" kireällä.:D

Rommaajan pipoa tässä näyttää kovasti kiristävän, kun pitää jotain vapahtajaa esittää. Kateusko aktivoi tällaisiin aloituksiin vai mikä mahtaa olla motiivi?

Rommaajan pipoa tässä näyttää kovasti kiristävän, kun pitää jotain vapahtajaa esittää. Kateusko aktivoi tällaisiin aloituksiin vai mikä mahtaa olla motiivi?

Miksi ei saisi varoittaa ihmisiä tulevasta suurlamasta? Pelottaako se sua liikaa?

Seuraavat kymmenen vuotta sulatellaan viimeisen sitä velaksi elämistä jota me suomalaiset olemme harrastaneet viimeiset 20 vuotta, eli siirrymme kuplataloudesta realitalouteen, eli suu säkkiä myöden.

[QUOTE="sama";25145401]Miksi ei saisi varoittaa ihmisiä tulevasta suurlamasta? Pelottaako se sua liikaa?[/QUOTE]

Koska mitään suurlamaa ei ole tulossa. Olemattomalla on turha pelotella ihmisiä.

[QUOTE="vieras";25145409]Koska mitään suurlamaa ei ole tulossa. Olemattomalla on turha pelotella ihmisiä.[/QUOTE]

No aika tulisesti kuitenkin asiaan suhtaudut. Luulisi olevan ihan sama mitä superlamasta puhutaan, jos sitä ei kerta ole tulossa:)

[QUOTE="vieras";25145362]Hahhah. Minä asun halvassa vuokra-asunnossa että ei vaikuta romahdus minun elämääni. Naurattaa vaan kaltaisesi pellet jotka jaksavat höyrytä tuomiopäivä-ennustuksiaan kun ne eivät kuitenkaan ikinä realisoidu.[/QUOTE]

Toisaalta asuntokuplan purkautuminen varmasti vaikuttaa myös vuokra-asuntojen saantiin ja sitä kautta niiden hintoihin.

Yhteistyössä