neuvoja oman talon rakentaneilta!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja raxa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

raxa

Vieras
Olemme harkinneet talon rakentamista.Tontti on rinnetontti ja haluamme päästä mahdollisimman vähällä työllä itse.Rinnetaloja ei saa avaimetkäteen periaattella (ellei ole varaa makaa n.300tuhatta) ja talomyyjä ehdotti että teemme kellarikerroksen itse ja siihen päälle sitten otamme avaimetkäteen talon. katselimme desingtalojen piippola taloa hinta 147 tuhatta avaimetkäteen,tontti 20 tuhatta onko realististä ajatella että lainaa 220 tuhatta riittää?

Jokainen rakennusprojekti on omanlaisensa, ne kulut nousee aika nopsasti eikä kaikkea ensikertalaisena osaa ajatella.

Meillä paketti maksaa reilu 100 tuhatta, sisätyöt tehdään itse. Kokonaisbudjetti on yli 200 tonnia, pohjatyöt, perustukset ja muut maksaa TODELLA paljon. En kyllä usko että teille tuo 220 tuhatta riittää mitenkään..

talo firma sanoi että jos tekee itse sen harkkoperustuksen niin siihen menee noin 15 tuhatta talo sen 147 tuhatta tontti 20 tuhatta maansiirot ja koneet? paljon niihin menis en osaa sanoo ja sit tietty liiitymät,luvat ja muut..ja sähkötyöt ja muut tulee talon mukana kun on avaimetkäteen.

sanoivat vielä että tulee melkein saman hintaiseksi kun ottaa esim kastelli hoviherra talon + tallin. sellainen olisi tullut maksamaan talo,autotalli,tontti,luvat ja muut tänne meillepäin 210tuhatta.

talo firma sanoi että jos tekee itse sen harkkoperustuksen niin siihen menee noin 15 tuhatta talo sen 147 tuhatta tontti 20 tuhatta maansiirot ja koneet? paljon niihin menis en osaa sanoo ja sit tietty liiitymät,luvat ja muut..ja sähkötyöt ja muut tulee talon mukana kun on avaimetkäteen.

Talofirmat ei tunnu tietävän tuon taivaallista paljonko koko projektiin tuhraantuu rahaa. Oli joku lehtijuttukin aiheesta joku aika takaperin.

Meille talotoimittaja vilautteli summaa 210 000 avaimetkäteen paketilla höystettynä. Mutta mutta kuinkas kävikään. Rahaa paloi reilu 250 000. Onneksi saatiin reilumpi lainalupaus. Muuten oltaisiin jääty lehdelle soittelemaan. Ja siis täthän summaan ei sisältyntyt tontin hintaa(Tontin arvosta meillä oli säästöjä).

Veikkaisin villisti, että ette ihan tuolla summalla valmista saa. En tiedä paljonko perustuksiin ja kellarikerroksiin tuhraantuu rahaa, kun siitä ei ole kokemusta. Riippuu myös missä päin asustelee ja onko itse valmis pistämään tikkua ristiin perustusten ym. kanssa.

Räjäytys maksaa ihan sairaasti jos sitä joutuu rinnetontille tekemään, samoin täyttömaan tuominen. Jos teillä on budjetissa n. 50 tonnia kaikkiin ylimääräisiin kuluihin niin tiukkaa tekee..

Me tehtiin itse mökki ja budjetti ylittyi melkein puolella, vaikka jokainen askel oli laskettu ja suunniteltu etukäteen. :D Yllätyksiä todellakin tulee, virheitä sattuu, muut sössii, suunnitelmat muuttuu...

Taloa en uskaltais lähteä rakentamaan, ellei olisi TODELLA paljon löysää.

Ei riitä mitenkäänpäin. Meillä paketti maksoi samanverran ja rahaa kului kaikkineen n. 240t. Teillä lisäksi vielä pohjakerroksen rakentaminen + maanrakennustyöt varmastikin kalliimmat mahd räjäytyksineen ym.

ei tarvi paaluttaa myöskään:) rupesin kyllä miettimään tuota talofirman hommaa että onkohan niillä vain ideana saada ihmiset rakentamaan ja valehdella noita summia:( toisaalta mietin nyt kun asumme omakotitalossa ja naapurit rakentaneet tuohon taloja ja heillä lainaa n. 160 tuhatta molemmilla 4h +khh + sauna yms..

Se on turha naapurien mukaan omaa lainaa laskea, menee metsään ja nopeasti. Jokaisessa projektissa voi tulla vastaan ihan mitä erikoisempia rahareikiä, tiukalla budjetilla talo jää pian puolitiehen..

ei tarvi paaluttaa myöskään:) rupesin kyllä miettimään tuota talofirman hommaa että onkohan niillä vain ideana saada ihmiset rakentamaan ja valehdella noita summia:( toisaalta mietin nyt kun asumme omakotitalossa ja naapurit rakentaneet tuohon taloja ja heillä lainaa n. 160 tuhatta molemmilla 4h +khh + sauna yms..

Kalliolleko rakennatte? Vai miten teette perustusten pohjatyöt ja saatte kantavan pohjan?

Voihan naapurilla olla _lainaa_ 160 tonnia. +150 tonnia ennakkoperintöä...

siis ei olla vielä tonttia ostettu! naapureilla on taloon mennyt rahaa tuo 160tuhatta. ei ole perintöä tms.. eikä me nyt niiden mukaan tuota laskettukkaan:)

http://www.designtalo.fi/fi/rakentaminen/kysy_kimmolta/ tuolta voi lukea desingtalojen tuota listaa mihin pitää ns. heidän mukaan laskea ylimääräistä rahaa.

ja tontit joita nyt ollaan katseltu on pohjiltaan sellasita että ei tarvitse räjäyttää eikä paaluttaa! en tiedä sen kummosemmin kuinka tämä käytännössä menee mutta näin sanoi kunnalta tyyppi jonka kanssa juttelin.

Hinta riippuu niin paljon siitä mitä tiloja te sinne kellarikerrokseen olisitte tekemässä. Mutta jos siitä tulisi tyypillinen täyskorkea kellari, jossa olisi ehkä oleskeluhuone, makkari tai pari sekä saunatilat, niin kyllä kai se pitää laskea ihan normaalilla neliöhinnalla eli noin 1500€/m2. Ja eipä ne sähköt ja lvit taitaisi sinne kellariin Designtalojen puolesta tulla, jos kerran tarkoitus oli, että he eivät sitä kellaria tee. Samoin kuka tekee suunnitelmat kellarin osalta? Lisäksi kun kerran joka tapauksessa joutuisitte palkkaamaan timpurit kellarin tekemistä varten, niin mitä järkeä on sitten ottaa Designtalo? Toki kannattaisi teettää tavallinen talopaketti tai jopa pitkästä noilla samoilla omilla timpureillanne.

Googlella löytyi esim. seuraava keskustelu ja huom vuodelta 2005 eli hinnat ovat nousseet huomattavasti: http://keskustelu.suomi24.fi/node/1916018

olen olut yhteydessä kuntaan ja tyyppiin joka myy noita tontteja ja hoitaa tuota aluetta ja sinne kun on muutkin raknetaneet ihan viereisille tonteille..
kellarikerros jää autotalliksi ei siis mitään asuintiloja.

siihen ei ole varoja että palkataan työmiehet tekemään koko talo:( eikä meillä ole siihen resursseja että itse värkättäisiin 3 pientä lasta ja työt yms..

Eli aikalailla mahdoton yhtälö. Ei rahaa teettää, ei haluja/mahdollisuutta tehdä. Neuvoisin itse rakentaneena harkitsemaan kahdesti, kolmesti tai sata kertaa, ettei lopputuloksena ole avioeroa ja/tai "konkurssia"

Onko teillä varaa siihen, että teette itse ja sitten meneekin joku pieleen?

Me tehtiin mahdollisimman paljon ite ja silti meillä oli kirvesmies ja lopulta kaksikin. 179 neliöä, 2 kerrosta. Tontin kun ottaa laskuista pois, niin meillä tais mennä rahaa jotain 240 000. Tänä vuonna muutettiin.

Avaimet käteen hinta ei sisällä luultavammin näitä tai ei ainakaan osaa näistä:
-vesi ja vierämiliittymä ja sen vetäminen
-sähköliittymä
-perustustyöt tai ainakaan maapohjatyöt, joihin saattaa mennä helposti jo 10-20000 euroa riippuen rakentaako suoraan pellolle vai johonkin savikkoon
-mahdollinen tien teko
-mahdollisten puiden kaato pois edestä
-roskat, jätehuolto yleensäkin rakennusaikana. Esim. kannot pois, rakennusjätteet
-rakennussiivous rakentamisen aikana
-valvoja (tähän voi mennä helposti 1500-5000 euroa)
-lupakuvat (yleensä jonku muun pitää ne hyväksyä ja hän ottaa siitä maksun)
-rakennusluvat varmaan parista sadasta tuonne lähemmäs 2000 euroon. meillä meni n. 1300 muistaakseni kun oli myös suunnittelutarveratkasu, joka pitää olla kun rakentaa landelle
-nettiliittymä helposti sen lähes 2000 euroa
-sit ne talopaketit on yleensä karvalakkiversioita, eli jos haluat esim. uunin taloon tai vaikka isomman leivinuunin mikä siinä talossa oikeesti olis, niin se maksaa lisää
-mahdollinen keskuspölyimuri nostaa hintaa
-radonmittaus, mikäli kunta vaatii sen kun asutte siinä (meillä vaatii)
-maapohjatutkimus maksoi meillä talon ja autotallin osalta melkein 1000 euroa
-tontti helposti sen 20000 euroa

Nyt yhtäkkiseltään ei tuu muuta mieleen. Avaimet käteen ei tarkoita, että sillä sen mökin jo saa.

Yhteistyössä