10 vuotta peliriippuvaisena ja NYT saa loppua!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Riippuvainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

Riippuvainen

Vieras
Anteeksi pakkoavautuminen. On nyt kirjoitettava asia johonkin ihan vain itseni, ei teidän takia.

17-vuotiaasta lähtien olen ollut peliriippuvainen. Kolikkopelit ja nettipokeri. Veikkauksen pelit ei jostain kumman syystä ole koukuttanut.
10 vuotta olen valehdellut kaikille, kaikki rahat on mennyt pelaamiseen, velkaa on kymmeniä tuhansia. Viimesin niitti oli kun otin vippejä mieheni nimissä ja pelasin ne. Tänään olen pelannut 300e miehen tililtä. Vielä sinne jäi tonni pelattavaa mutta päätin että nyt loppui.

Laitoin miehelle viestiä jossa selitin kaikki, tai en ihan vielä ole kaikkea selittänyt mutta kyllä se tänään saa kaiken vielä tietää. Pyysin häneltä apua auttamaan minua ja lopettamaan kaikki jotta voin alkaa vihdoin elämään ja keskittymään lapsiin ja perheeseen.

Vietän pelaamisen takia unettomia öitä, en syö, jos on rahaa pelata, en leiki lapsien kanssa lainkaan, pelaan vain. Jos ei ole rahaa niin mietin mistä saisi sen kympin jonka siirtäis paffille.

Uskon että mies on aika helvetin vihainen mutta onneksi on ihana. Rakastan miestäni kamalasti. Tiedän että aika helvetin monta vuotta saan tehdä asian eteen töitä sekä "korvata" kaiken miehelleni.

Mutta jospa se helvetti joskus loppuisi?

Luovuta kaikki rahojen hallinta nyt miehellesi ja tee kielto rekisteriin, ettet saa enää vippejä. Älä anna miehen luottotietojen mennä. Hoitakaa ne velat heti pois, vaikka sinun rahatilannettasi ei voi enää pelastaa.

[QUOTE="vieras";25119424]Luovuta kaikki rahojen hallinta nyt miehellesi ja tee kielto rekisteriin, ettet saa enää vippejä. Älä anna miehen luottotietojen mennä. Hoitakaa ne velat heti pois, vaikka sinun rahatilannettasi ei voi enää pelastaa.[/QUOTE]

Niin aionkin. Aion sulkea oman verkkopankin. Tilin jätän ja kortti miehelle. Ehkäpä sitä tiliä voi hyödyntää jos käyttäisi sitä "pahan päivän" varalle? Eli sinne tallettaa silloin tällöin pieniä summia jotka sitten kortilla kävisi nostamassa esim. kesälomareissuun.
Pelitilit on suljettu, ei niitä vippejä onneksi niin kamalasti ole ettei niistä selvittäisi. Siis miehen nimissä. 1500e noin. Onneksi ei sen enempää vaikka tuokin on mieletön summa. Mutta tekemätöntä en saa tehtyä, nyt vaan töitä, töitä, töitä tilanteen ja suhteen korjaamiseksi. Ja muuten noista mun omista veloista, niistä on tehty ulosoton kanssa sopimus ja olen maksanut niitä aina pikkuhiljaa joten sekin asia on mukana asioiden korjauksessa vaikka vuosia siihen kuluukin. Että osaa nyt ihmislasta hävettää, osaa olla hölmö pieni ihminen.

[QUOTE="rrr";25119447]En osaa auttaa sen kummemmin, mutta tsemppiä!

Ongelman myöntäminen ääneen ja avun pyytäminen taitaa olla se hankalin askel, ja olet siitä nyt selviytynyt.[/QUOTE]

Heti kun olen ongelmani tajunnut, olen halunnut apua. En vain ole osannut kertoa asiaani kenellekkään ja tuntuu etten yksin olisi koskaan apua saanutkaan. Sukulaiseni ja ystäväni ovat vain sellaisia ettei niille voi asiasta puhua. Mieheni on. Ja 5 vuotta ollaan nyt oltu yhdessä ja nyt sain sanottua asiani. Vaikka häpeän ja kiroan itseäni, on oloni hieman huojentunut kun tiedän että nyt olisi mahdollisuus nousta ja lopettaa tämä pelleily ja alkaa keskittyä olennaisiin asioihin.

[QUOTE="aloittaja";25119462]Niin aionkin. Aion sulkea oman verkkopankin. Tilin jätän ja kortti miehelle. Ehkäpä sitä tiliä voi hyödyntää jos käyttäisi sitä "pahan päivän" varalle? Eli sinne tallettaa silloin tällöin pieniä summia jotka sitten kortilla kävisi nostamassa esim. kesälomareissuun.
Pelitilit on suljettu, ei niitä vippejä onneksi niin kamalasti ole ettei niistä selvittäisi. Siis miehen nimissä. 1500e noin. Onneksi ei sen enempää vaikka tuokin on mieletön summa. Mutta tekemätöntä en saa tehtyä, nyt vaan töitä, töitä, töitä tilanteen ja suhteen korjaamiseksi. Ja muuten noista mun omista veloista, niistä on tehty ulosoton kanssa sopimus ja olen maksanut niitä aina pikkuhiljaa joten sekin asia on mukana asioiden korjauksessa vaikka vuosia siihen kuluukin. Että osaa nyt ihmislasta hävettää, osaa olla hölmö pieni ihminen.[/QUOTE]
No vipeissähän kasvaa korko niin huimaa vauhtia, että pian on pulassa. Pitäisiköhän hakea pankista lainaa, että saisi ne heti pois? Olette pulassa, jos miehenkin luottotiedot menevät.

[QUOTE="vieras";25119569]No vipeissähän kasvaa korko niin huimaa vauhtia, että pian on pulassa. Pitäisiköhän hakea pankista lainaa, että saisi ne heti pois? Olette pulassa, jos miehenkin luottotiedot menevät.[/QUOTE]

Tiedän tämän. Ja varmasti joudutaan laina hakemaan että saa nuo maksettua kerralla pois. On se sitten helpompi yhtä lainaa vain lyhentääkkin.

[QUOTE="aloittaja";25119593]Tiedän tämän. Ja varmasti joudutaan laina hakemaan että saa nuo maksettua kerralla pois. On se sitten helpompi yhtä lainaa vain lyhentääkkin.[/QUOTE]
No mutta hakekaa se mahdollisimman nopeasti!

ANteeksi, mutta jos mä oisin sun mies, niin suuttuisin ihan vitusti, enkä välttämättä haluis enää jatkaa suhdetta sun kanssa. Tajuatko että sä olet tehnyt petoksen jossa hän on uhri, ja se on rikos. 1500e on todella iso raha, ja jos sä olet noi ottanut salaa sen selän takana ja PELANNUT, niin mä en henk. koht. antaisi anteeksi. Sä et ole edes mitään konkreettista niillaä rahoilla saanut, joten toi on todella typerää, törkeää ja vastuutonta käytöstä, ja nyt vielä odotat että sillä kun tunnustat, mies suostuu ottamaan OMIIN NIMIINSÄ vielä lainan jolla saa nuo SUN SÖSSIMÄT rahat maksettua takas, ja sitten vielä maksaa sitä lainaakin takas. Ja miten hän voi tän jälkeen luottaa ettet tee lisää velkaa hänelle selän takana. Luuletko tosiaan että pääset ensiyrittämällä eroon riippuvuudestas? Se on aika harvinaista, ja mä olen katsonut vierestä kun mun siskon mies pelaa heidän perheensä suohon. Häälahjarahat, lasten säästötilit, asunto, kaksi autoa ja molempien heidän luottotiedot se ukko on jo pistänyt haisemaan, ja mun sisko vaan jaksaa uskoa ja luottaa että se joskus parantuu. En todellakaan suosittele samaa miehelles, paitsi ehkä sillä ehdolla että sä suostut menemään ihan oikeaan katkaisuhoitoon, ja MAKSAT OMISTA RAHOISTaS noi aiheuttamasi velat. Äläkä kitise ettet saa mistään rahaa, mene töihin tai myy vaikka pillua, mutta ei ne sun miehelle kuulu maksettaviksi missään nimessa.

ANteeksi, mutta jos mä oisin sun mies, niin suuttuisin ihan vitusti, enkä välttämättä haluis enää jatkaa suhdetta sun kanssa. Tajuatko että sä olet tehnyt petoksen jossa hän on uhri, ja se on rikos. 1500e on todella iso raha, ja jos sä olet noi ottanut salaa sen selän takana ja PELANNUT, niin mä en henk. koht. antaisi anteeksi. Sä et ole edes mitään konkreettista niillaä rahoilla saanut, joten toi on todella typerää, törkeää ja vastuutonta käytöstä, ja nyt vielä odotat että sillä kun tunnustat, mies suostuu ottamaan OMIIN NIMIINSÄ vielä lainan jolla saa nuo SUN SÖSSIMÄT rahat maksettua takas, ja sitten vielä maksaa sitä lainaakin takas. Ja miten hän voi tän jälkeen luottaa ettet tee lisää velkaa hänelle selän takana. Luuletko tosiaan että pääset ensiyrittämällä eroon riippuvuudestas? Se on aika harvinaista, ja mä olen katsonut vierestä kun mun siskon mies pelaa heidän perheensä suohon. Häälahjarahat, lasten säästötilit, asunto, kaksi autoa ja molempien heidän luottotiedot se ukko on jo pistänyt haisemaan, ja mun sisko vaan jaksaa uskoa ja luottaa että se joskus parantuu. En todellakaan suosittele samaa miehelles, paitsi ehkä sillä ehdolla että sä suostut menemään ihan oikeaan katkaisuhoitoon, ja MAKSAT OMISTA RAHOISTaS noi aiheuttamasi velat. Äläkä kitise ettet saa mistään rahaa, mene töihin tai myy vaikka pillua, mutta ei ne sun miehelle kuulu maksettaviksi missään nimessa.

Ensinnäkin, sinä et tunne minua etkä miestäni. Todella ikävää siskosi miehen käytös, mutta minä en nyt ihan samaa kaliiperia taida olla? Tottakai miehelläni on oikeus suuttua ja varmasti onkin hyvin vihainen. Ja todellakin, revin vaikka perseestäni nuo rahat että saan ne maksettua, ei ne ole mieheni velkoja vaan mun. Ja kyllä, katkaisuhoitoon tai johonkin muuhun hoitoon on tarkoitus mennä ja juurikin koitan selvittää mitä omalla paikkakunnalla on tarjolla ja jos omalta ei löydy niin sit mennään naapuriin. En minä usko että kaikki loppuu sormia napsauttamalla ja sit ollaan onnellisia, en. Työtä se vaatii ja luottamuksen uudelleen rakentamista. Minä tiedän etten pääse helpolla ja se ei ole tarkoituskaan. Joudun varmasti vuosia kamppailemaan asian kanssa, herkkua se ei ole mutta se on pakko tehdä ellen halua olla myös niitä jotka pelaa talot ja muut alta. Siihen en halua, haluan apua nyt ennen kuin vielä myöhäisempää.

Mä haluaisin sanoa sulle, että sun tilanteesta on mahdollista selvitä. Onneksi olkoon! Sä olet nyt ottanut ensimmäisen askelen, ÄLÄ LUOVUTA! Kerro miehellesi ihan kaikki.

Hyvän ystäväni mies oli samanlaisessa tilanteessa, ehkä vähän pahemmassakin. Samoin pelannut vaimon rahat, säästöt, ottanut vippejä vaimon nimiin, lainannut kavereilta jne. Yhteensä velkaa noin 80000 euroa. Omat luottotiedot menneet, vaimon onneksi ei. Heillä yhteinen pieni lapsi.

Pelaamista, huijaksia, petosta oli jatkunut myös vuosikausia. Lopulta mies jäi kiinni vaimon postin varastamisesta, ja sitä kautta vyyhti alkoi purkautua. Hirveä kriisihän siitä tuli. Mutta samaan syssyyn selvitettiin ihan kaikki. Mukana oli läheisimpiä sukulaisia ja ystävät, joilta rahaa oli lainattu. Oli tärkeää, että kaikki asianosaiset tiesivät tilanteesta. Vaimolle tukiverkkoa ja miehelle rahan lainaaminen loppui saman tien.

Tästä on nyt viitisen vuotta aikaa. Pariskunta on edelleen yhdessä, heillä nyt toinen lapsi. Mies on lopettanut kaiken pelaamisen ja siihen liittyvät. On kokopäivätyössä, maksaa velkaa vähitellen takaisin. Pahin on takana.

Tärkeintä on olla nyt tästä eteenpäin 100% rehellinen. Lopeta ihan kaikki pelaaminen, älä ajattele, että kyllä hedelmäpeliä tai pitkävetoa voi pelata. Kerro raha-asiasi juuri niin kuin ne ovat. Kuulostaa järkevältä antaa rahat ainakin tilapäisesti miehesi hoitoon. Äläkä jätä yhtään takaporttia - ei mitään mahdollisuutta langeta, kun heikko hetki koittaa. Se nimittäin koittaa ihan varmasti, kannattaa tiedostaa se jo etukäteen, jottet sitten syyllistäisi itseäsi liikaa.

Paranemisprosessissa on kaksi puolta. Ensinnäkin konkreettisten vahinkojen minimoiminen, johon liittyy tuo raha-asioiden järjestäminen ja pelaamisen tekeminen mahdottomaksi. Toinen puoli on sitten sinun pelaamisaddiktiosi käsittely. Kannattaa käydä juttelemassa siitä jossain, jotta välttäisit vastaavanlaiset ongelmat tulevaisuudessa. Addiktio voi ilmetä myöhemmin eri tavalla.

Hurjasti tsemppiä, sun tilanne ei kuulosta vielä ollenkaan katastrofaaliselta! Rohkeutta nyt viedä tämä loppuun saakka. Onnea matkaan!

Kiitos nimimerkille Tsemppiä! Soitin nyt ja varasin itselleni terapia-ajan A-klinikalle näin alkuun ja siellä ammattilaisen kanssa kartoitetaan tilannetta ja pohditaan jatkoja. Aika on molemmille, miehelle ja mulle. Tai siis mies saa tulla mukaan ja ilmoitti jo että haluaa tulla mukaan.

Kaikki muu pelaaminen loppuu nyt paitsi lautapelit lapsien ja miehen kanssa. Koko päivän olen itkenyt ja olo on tavallaan kummallisen hyvä. Olen ylpeä myös siitä että tilanteen kertominen ja sen purkamaan lähteminen on aiheuttanut mielettömän stressiolon ja tiedän että miehen tilillä on tonni jolle mulla on pääsy, kovasti ois tehnyt mieli purkaa tätä stressiä pelaamalla edes vähän. Edes ihan pikkasen. Mutta en ole niin tehnyt! (Ja ne joista tuo kuullostaa nyt tekopyhältä niin anteeksi, pakko on nyt edes jostain pienestä asiasta iloita, edes pienestä.)

Harmi vain ettei A-klinikalta saanut nopeampaa aikaa, joudun nyt 3 viikkoa odottamaan aikaani mutta ehkä on ihan hyvä tehdä itsetutkiskelua ja purkaa asiaa miehen kanssa enemmän.

päihdelinkki.fi/keskustelu/

"Valtti tarjoaa vertaistukea rahapeliongelmaisille ja heidän läheisilleen. Keskustelualue on toteutettu yhteistyössä peliongelmaisia auttavan puhelinpalvelu Peluurin kanssa."

Onko paikkakunnallanne peliriippuvaisten tukiryhmää, minne voisit mennä jo tällä viikolla?

Peluuri - peliongelmissa auttava palvelukokonaisuus on aika hyvä paikka hakea tietoa. Auttavasta puhelimesta saa tietää myös niistä vertaistukiryhmistä.

Tsemppiä! Peliriippuvuus on helvetillinen sairaus, mutta se on nimenomaan sitä: SAIRAUS. Näinollen se on myös hoidettavissa.

Tukiryhmää ei tällä hetkellä ole. Mutta teraupetti ja lääkäri on. A-klinikan kautta sai kaikkea muuta apua paitsi tukiryhmää. Tarvii varmaan perustaa itse. :D Tuskin olen yksin ongelmani kanssa. Mutta pääasia että edes jotain apua sain!

Mies on aika. Noh, ehkä surullinen tällä hetkellä. Aiemmin oli vihainen ja nyt pettynyt ja surullinen. Varasin ajan myös velkaneuvojalle itselleni ja alan laittaa nyt kaikki asiani kuntoon, meni siinä sitten vuosi tai kymmenen mutta täältä noustaan! Pelihimo on edelleen kova mutta se varmaan kuuluu asiaan, tuskin se päivässä loppuu.

Yhteistyössä